Kaal maken body van de GTV6.

Voor al je vragen over de carrosserie.
Plaats reactie
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door GTV42.0 »

Even een vraag aan de mannen op dit forum over lak, plamuur en plaatwerk.

Er zijn hier een paar forummers die hun auto totaal kaal gemaakt hebben. Alle verf er af tot het blanke staal en nu valt mij op bij die van mij als ik waar dan ook verf van die van mij haal dat ik overal wel wat plamuur tegen kom. Dit zit er niet dik op, maar gewoon een dun flinsterlaagje. Op foto's op het forum staan ook foto's van auto's net voordat ze gespoten gaan worden en ook hier zie ik dat er toch wel veel met een dun laagje plamuur gewerkt wordt. Nu weet ik ook wel dat plaatwerk nooit helemaal strak is.

Nu dan de vraag. Wat is de meerwaarde om de auto totaal kaal te maken als je toch weer de auto strak moet gaan maken? Is het niet verstandiger daar waar er nieuw plaatwerk ingelast is met plamuur te werken en de rest goed op te schuren? Je hebt er anders toch weer dubbel werk van denk ik zo.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door gtv tijntje »

Oude laklagen kunnen ook inperfecties hebben bovendien weet je niet wat er schuilgaat onder de oude plamuur en laklagen, om die reden zou ik altijd de oude lak verwijderd willen hebben.

Bovendien maakt het voor het strak maken van de auto qua tijd niet zo veel uit als je nog een oude laag hebt of dat hij helemaal vanaf kaal moet ..

Binnenkant daar gelaten, dat is natuurlijk wel meer werk :razz:
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door pe1ryx »

bij een oldtimer waar je niet goed weet hoeveel lagen er zitten en hoe de onderlinge hechting is bij voorkeur eraf tot op het metaal...

doe je dit niet dan zijn de redelijk scherpe hoeken op het plaatwerk een stuk ronder en treedt er vaak eilandvorming op

bij een modernere auto met wat schade haal je in de regel geen lakken eraf tot metaal met uitzondering van de plekken waar men moet plamuren.

ook accommoderen niet alle lakken met elkaar met chemische gevolgen die je echt niet wil...

bij een hoge kwaliteitseis (je eigen werk)spuit je alvorens te plamuren eerst epoxyprimer...in de praktijk doet men dit praktisch nooit!
duurt te lang en meerprijs materiaal...
Gebruikersavatar
Sirmione
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:00

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door Sirmione »

Ik ben op dit moment met de carrosserie van de berlina bezig en kies ervoor om
niet helemaal kaal te maken.

Om de reden dat de goede gedeeltes van de carrosserie al 34 jaar goed gebleven zijn en ik niet
de meerwaarde zie om die vanaf kaal metaal opnieuw weer te gaan behandelen. Ook al zit er plamuur onder de laklaag.
Wat goed is gewoon lekker laten zitten. Voor het spuiten van de grondverf wordt er toch flink geschuurd met meerdere soorten korrel.
Het is wel lastig werken omdat op bewerkte plekken vaak meerdere onderlagen te zien zijn.
Pas na het spuiten van de grondverf is goed te beoordelen of alles strak is.

Met de nieuwe matte verf geen problemen ondervonden, één zijflank is al gespoten en dit is prima gegaan.
Het ligt er maar net aan wat wat je wil.....en wat je makkelijker vind werken.
Gehad: 1x75, 1x 145, 4x155, 3x33
Nu: 147 en Alfetta
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door Carbo »

Ja hier heb ik een uitgesproken mening over;
Voor een top finish en dan bedoel ik echt een top finish is er maar 1 methodiek en dat is geheel kaal maken!

Je gaat na honderden en honderden uren plaatwerk toch niet het risico nemen dat een oude onderlaag gaat reageren met de nieuwe laklagen. Ja ik weet dat er goede sealers zijn maar reactie is nooit uit te sluiten. Alleen de kans hierop maakt het al waard om kaal te maken. Daarnaast onderschrijf ik wat Rob zegt volledig: ook je contouren van het plaatwerk worden minder bij meer lagen.

Dus voor een low budget opknapbeurt een overweging maar voor een restauratie met top finish kaal maken in de epoxy en daarna plamuren of natuurlijk lood gebruiken op het kale metaal:!:

In de commerciële spuiterijen is tijd geld en dus sealer gebruiken en snel doorwerken............ maar,
wat zijn die paar uurtjes kaalmaken nou ten opzichte van alle overige uren als je zelf bezig bent:wink:
en een lakdikte meter verraad het overspuiten altijd.

Mijn GTV6 gaat twee keer kaal 1 keer voor het plaatwerken en 1 keer als het plaatwerk klaar is voor de Epoxy. Maar goed ik ben ook een perfectionist!

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door pe1ryx »

http://www.amescador.nl/documenten/Sikk ... timers.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
Gebruikersavatar
Sirmione
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jun 2011, 14:00

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door Sirmione »

Jullie hebben wel gelijk hoor, veel minder risico.....

Maar zoals ik al zei, ligt eraan wat je wilt. Ik hoef geen auto in concourstaat.
Zolang het roesten maar is gestopt, en ik technisch goed kan kan houden ben ik tevreden.
Gehad: 1x75, 1x 145, 4x155, 3x33
Nu: 147 en Alfetta
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Kaal maken body van de GTV6.

Bericht door AlfettaOwner »

Ik heb ten tijde van de restauratie van mij GT ook niet de gehele carrosserie laten stralen.
Grotere vlakke delen die geen deuken vertoonde en waar je geen roest zou verwachten heb ik gelaten voor wat het was.
Kokerbalken en dragende delen met veel en hoeken en kleine ruimtes heb ik wel weer laten stralen.
Ook daar waar stukken in waren/werden gelast heb ik laten stralen.

En dit alles ziet er nog steeds heel goed uit 16 jaar na restauratie behoudens 2 plekjes.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie