Bak rubbers

Zoek je iets. Alleen transaxle alfetta-modellen en onderdelen!
Plaats reactie
GTVTS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 218
Lid geworden op: 19 nov 2007, 21:44

Bak rubbers

Bericht door GTVTS »

Hallo ,

Ik ben op zoek naar 2 bak ophang rubbers of hoe die ook mogen heten ,wat kosten deze per stuk nieuw en eventueel een link ?
2.0 GTV 1977
Twin Spark ,carburateur en C&B stage 1
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Bak rubbers

Bericht door Beretta »

Zorg wel dat je de juiste baksteunen hebt, zodat de bak op de juiste hoogte hangt.
Afhankelijk van het type auto moet je al dan niet de vulplaten gebruiken.
De verkeerde keuze resulteert in onbalans in de cardanas (verkeerde uitlijning motor/bak).
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Bak rubbers

Bericht door diedjee »

De hoge zware steunen zijn van V6. Steun is groter/zwaarder en zit vulplaatje onder de voet gehecht last.
De lage voor 4 cilinders. Kleiner en zonder vulplaatje.

Effect uit of in lijn liggen word overschat.
Op mijn TS racer jaren met 105 motorsteunen (hoger en stugger dan TS) en V6 baksteunen (hoger en zwaarder dan 4 cilinder) gereden. Geen centje pijn. Overigens wel de vulplaatjes onder de V6 steunen vandaan gehaald! En de 105 motorsteunen hebben ondertussen weer het veld moeten ruimen voor TS steunen in combinatie met zijdelingse afsteuning van de motor. Maar uit lijn liggend, of afwijkend van hoe alfa het ooit verzonnen heeft trilde de cardan niet.

En vwb uitlijning cardanas , onder belasting (remmen, acceleren) gaan motor en bak alle kanten op in hun rubbers. Uitlijning komt niet op een mm. En bij constante snelheid als motor vermogen levert aan de achterwielen zullen motor en bak ook andere postitie hebben dan in rust.

Wel van belang :!: : zorg dat verstelbare aanslagrubber boven de ingaande as van de koppeling goed zit. Dat zorgt ervoor dat voorkant bak bij acceleren niet omhoog kan komen. Als bak wel omhoog kan komen sloopt dat je bakrubbers en de bak en cardanas gaan aan elkaar trekken. En de hardyschijven knappen er ook niet vanop. Wat dat betreft is slappen staartstuk steun van de motor ook niet ideaal. Zorgt voor dompen van de motor bij hard remmen.
Afstelling van aanslag rubber zit onder de achterbank. Contramoer onder de bodem. Dat is "ietsje" onhandig. Want zeer slecht bereikbaar. Heel strak af stellen van aanslagrubber zal meer contact geluiden uit bak en koppeling doorgeven aan koets/interieur.

Als je alle items gaat terug zoeken over onbelans in transaxle cardanas kom je 9 van de 10 keer op slechte centreerlagers of montage fouten uit. (en hele berg exotische flauwekul verklaringen en verhalen)
Ook van belang bij trillen cardanas. Kromme cardanassen door lompe demontage. Vooral bij oude modellen met balk voor de torsiveren onder de cardan door. Of productie fouten: niet parallele flenzen voor de hardy's, excentrische flenzen etc.
Maar 9 van de 10 keer versleten centreerlagers en/of montagefouten.

Gr
DJ

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Bak rubbers

Bericht door diedjee »

Overigens word door de kortere achterste cardanashelft effect van verkeerde baksteunen bij een gtv wel groter dan sedan.
En voor een straatauto met minder grote belastingen zou ik ook gewoon de juiste steunen monteren.
Als cardanas netjes recht gestrekt ligt en center krukas en center koppelingas netjes tegenover elkaar komt dan levensduur hardy's ten goede.

Gr
DJ
GTVTS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 218
Lid geworden op: 19 nov 2007, 21:44

Re: Bak rubbers

Bericht door GTVTS »

Gevonden ,bedankt,.
2.0 GTV 1977
Twin Spark ,carburateur en C&B stage 1
Plaats reactie