Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Zoek je iets. Alleen transaxle alfetta-modellen en onderdelen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door PeterJas »

Ik ben op zoek naar een cardanas mddenlager (steun + lager) voor een Alfetta 1e serie (1973). Het nummer is 116001512704. Heeft iemand die nog liggen of weet waar die nog te vinden is?
Is de versie van na 1976 eventueel aan te passen? Ik begrijp dat de versie van vóór 1976 symmetrisch is en de ná 1976 versie a-symmetrisch.
Alvast bedankt !
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door diedjee »

Ik ben niet goed bekend met vroege alfetta's.
Maar weet wel dat veel dingen, oa cardanas en de hardy's, afwijkend zijn.
Hardy's en en steunlager zijn een slijt onderdeel, en vermoedelijk slecht te vinden of duur voor oude typen.
Ik zou overwegen een volledige 75 cardanas te plaatsen. Daar zijn de onderdelen ook duur van. Maar iig ruim voorradig.
En omdat er geen dwarsbalk van de torsieveren dwars onder de auto doorloopt zijn late alffeta en 75 cardanasssen vaak ook veel minder mishandeld als gevolg van ondeskundige (de) montage.
Let wel op vooral goed op de conditie van de centreerlagers. En zorgvuldige montage.
Balang van balancering en uitlijning word vaak overdreven, niet dat het niet belangrijk is, maar de meeste klachten over transaxle cardanassen zijn gevolg van slechte centreerlagers en foute montage. Of bij oude typen, agv mishandeling (krom/vervormd) bij lompe (de) montage.

NB NOS centreerlagers zijn niet/nauwelijks meer te vinden! Dus als je andere gebruikte cardanas overweegt, zorg dat die goed zijn!
En waarschijnlijk moet je ook de 3 poot voorop koppelinghuis overzetten.
EB spares verloop imitatie centreerlagers. Of die goed zijn heb ik nog geen praktijk ervaring mee. Weet wel dat dat buitenring van kunststof is ipv metaal. Maar dat hoeft niet slechter te zijn natuurlijk.

Als je huidige cardanas verder goed is kan je ook overwegen een centersteun van een alfa 75 aan te passen natuurlijk, zoals je zelf al aangaf. Alleen heb je dan wel kans dat het volgende probleem het vinden van goede hardy's word?

Gr
DJ
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door PeterJas »

Hoi Diedjee,
Bedankt voor de reactie. Zeker het overwegen waard, maar ik heb inmiddels de hardys (bijna) bij elkaar en heb alleen deze steun nog nodig. Verder zien de hele as en de centreerbusjes er nog goed uit en waren er geen noemenswaardige trillingen. Dus ik wil nog even voor de bestaande cardanas gaan. Misschien bij de volgende keer? Stel dat er een cardan van een 75 op zou moeten, moet dan ook het vliegwiel niet aangepast?
Alvast bedankt !
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door diedjee »

Durf niet met zekerheid te zeggen maar denk dat vliegwiel gewoon kan blijven zitten.
Alleen de 3 poot op de koppeling is anders dacht ik, omdat de achterste hardy anders is.

Als je alle hardy's al hebt en cardanas was goed dan snap ik dat je die weer wilt gebruiken.

Ik heb even op de sites van 2 grote alfa onderdelen boeren zitten kijken (OKP.de en EBspares.co.uk) maar daar werd ik ook niet wijzer van, want ze zitten niet op 1 lijn.
De een geeft twee typen hardy tbv voor, en de andere achter....En de een geeft bij alfetta 116 serie maar 1 type middensteun. De ander twee.

Wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat verschil in lager maat, 52mm vs. 55mm niet zo zeer oud vs. nieuw is. Maar 4 cil (75TS) vs. 6 cil (75V6)
Beide lagers zijn standaard lagermaten, overal te koop in allerlei kwaliteiten en uitvoeringen.

Heb je de oude middensteun nog? Meet die anders eens op, dan kan je vergelijken met latere typen.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door AlfettaOwner »

PeterJas schreef: 23 feb 2020, 16:42 Ik ben op zoek naar een cardanas mddenlager (steun + lager) voor een Alfetta 1e serie (1973). Het nummer is 116001512704. Heeft iemand die nog liggen of weet waar die nog te vinden is?
Is de versie van na 1976 eventueel aan te passen? Ik begrijp dat de versie van vóór 1976 symmetrisch is en de ná 1976 versie a-symmetrisch.
Alvast bedankt !

Die zijn idd niet meer te krijgen, tenzij...met heel veel geluk.
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan.
Hoe heb ik het opgelost?

Die van een later type gekocht, de puntlassen doorgeboord en de beugel van de oude op de nieuwe lagerhouder gelast.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door stephen »

idd lastig..heb mijn cardan ook alles vernieuwd,maanden over gedaan om middensteun NOS te vinden :shock:

wist dit van tevoren niet, dus zou volgende keer ook voor 75 as gaan .. maar of dat straffeloos kan..ophangings draadeinden zitten nl anders gepositioneerd :--:

oplossing van alfettaowner klinkt meest interessant :thumbs:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door PeterJas »

AlfettaOwner schreef: 24 feb 2020, 22:04
PeterJas schreef: 23 feb 2020, 16:42 Ik ben op zoek naar een cardanas mddenlager (steun + lager) voor een Alfetta 1e serie (1973). Het nummer is 116001512704. Heeft iemand die nog liggen of weet waar die nog te vinden is?
Is de versie van na 1976 eventueel aan te passen? Ik begrijp dat de versie van vóór 1976 symmetrisch is en de ná 1976 versie a-symmetrisch.
Alvast bedankt !

Die zijn idd niet meer te krijgen, tenzij...met heel veel geluk.
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan.
Hoe heb ik het opgelost?

Die van een later type gekocht, de puntlassen doorgeboord en de beugel van de oude op de nieuwe lagerhouder gelast.
Bedankt voor alle reacties en suggesties.
Ik heb nu die asymetrische besteld en ga hem aanpassen. Gaat (hopelijk) goed komen :grin:
Groeten,
Peter
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door PeterJas »

Hoi Alessandro,
Misschien nu wel een beetje offtopic, maar zou ik je wat mogen vragen?
Ik heb nu de nieuwe middensteun en het beugeltje van de oude. Hoe heb jij dat toen vastgemaakt? Geeft lassen niet teveel warmte voor het rubber?
Ik heb ook een nieuw lager voor de steun. Het oude lager zat geborgd met een seeger ring, maar in de nieuwe steun zit geen groef voor de seeger ring, Kan ik die gewoon weg laten?
Alvast bedankt, groeten Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door AlfettaOwner »

PeterJas schreef: 08 mar 2020, 15:50 Hoi Alessandro,
Misschien nu wel een beetje offtopic, maar zou ik je wat mogen vragen?
Ik heb nu de nieuwe middensteun en het beugeltje van de oude. Hoe heb jij dat toen vastgemaakt? Geeft lassen niet teveel warmte voor het rubber?
Ik heb ook een nieuw lager voor de steun. Het oude lager zat geborgd met een seeger ring, maar in de nieuwe steun zit geen groef voor de seeger ring, Kan ik die gewoon weg laten?
Alvast bedankt, groeten Peter
Hallo Peter, nooit te laat voor vragen :mrgreen:

Ik heb die toen gelast met een CO2 lasapp, als je even hecht valt de warmte reuze mee.
Wel heb ik gekoeld met water door hem tot net onder het lasgedeelte onder te dompelen.

De seegerring kan ik mij even niet meer voor de geest halen, kan zijn dat ik het lager heb vastgezet met Loctite.

Vergeet ook niet dat de cardan (bij juiste montage) voornamelijk in de beugel "ligt" en niet hangt.
Dit ten aanzien van de proplassen.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Re: Middenlager cardanas Alfetta 1e serie

Bericht door PeterJas »

Heel bedankt voor je reactie. Zeker met water als koeling zou het goed moeten gaan.
Maar ik heb het inmiddels toch anders gedaan (een paar dagen geleden al, was wat ongeduldig :wink:).
Heb draad getapt en met 2 verzonken M6 boutjes, 3 extra spanstiften en een goede 2 componenten epoxy lijm de beugel erop gezet. Ik denk dat het zo best een stevige bevestiging is.
Het lager ook met loctite vast gezet.
Nu weer de cardanas aan het opbouwen met nieuwe hardy's en lagers.
Groeten, Peter
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
Plaats reactie