Vers forum lid

Hier kun je je voorstellen aan de rest van de leden en forumgebruikers.
Plaats reactie
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vers forum lid

Bericht door stefgtv6 »

Via dat op het scarb forum aangeboden kastje ben ik er ook terechtgekomen.
Ik kende alleen het Dakota kastje maar had dit nog niet nodig. Nu had ik er wel 1 nodig en ik wou hem binnen een paar dagen hebben omdat ik dan weer naar Amersfoort zou gaan waar mijn GTV nu staat.
Ik had anders ook voor Dakota gekozen maar ik heb mailcontact gehad met alfisti.net over dit apparaatje en durfde het op grond daarvan wel aan om de gok te nemen.
Mijn GTV rijdt nog niet dus nog even wachten op het resultaat.
Een echte handleiding is er niet bij omdat het zo simpel is. Hoe je hem aan moet sluiten staat op het kastje en het afstellen doe je met 3 knopjes waarmee je de drie cijfers van het aangegeven km/h getal dan wijzigt in het cijfer dat jij wilt hebben.
Ik heb geen signaalversterker van de 75 in mijn GTV maar weet dus ook nog niet 100% zeker of het werkt maar ik denk van wel.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: Vers forum lid

Bericht door Frans »

En welke snelheid zou je dan in moeten geven?
Ik had de indruk dat je gewoon een percentage tussen 5 en 900 instelt wat dan vervolgens als vermenigvuldiger op het signaal uit de sensor word losgelaten.
Maar gezien de snelheidsmeter in mijn auto geen verkeerde waarde aangeeft, wat inderdaad met een vermenigvuldigingsfactor op te lossen zou moeten zijn, maar gewoon helemaal niets doet, vraag ik mij dus af of dat wel afdoende is.
De sensor in de 75 bak is blijkbaar een Hall-effect sensor, die geeft dan dus een bloksignaal af dat switcht tussen 0 en X volt (X is dan meestal 5 of 12 volt), met een snelheid gerelateerde frequentie.
Als nu enkel die frequentie voor mijn oude snelheidsmeter een probleem was dan zou die gewoon een verkeerde snelheid moeten aangeven, maar hij geeft dus helemaal niets aan, waar ik met mijn beperkte elektronica kennis dan uit op maak dat blijkbaar niet enkel de frequentie een probleem is.
Ik denk dus dat de originele sensor OF een signaal in een of andere sinusvorm afgeeft OF een signaal aan een heel ander voltage, OF allebei, en dat alles mogelijk ook nog eens aan een andere frequentie.
Het ZMM kastje is dus blijkbaar gemaakt om de frequentie aan te passen als je een afwijkende wielmaat gebruikt, en heeft daarbij blijkbaar genoeg stelbereik om van een Kmh een Mph teller te maken en omgekeerd (waar ik het nut overigens niet van in zie), maar de mogelijkheid om de signaalvorm en/of signaalsterkte te wijzigen word er niet bij vermeld (en is voor de opgegeven mogelijkheden ook niet nodig natuurlijk).
Ik ben er dus wel benieuwd naar wat jij straks voor resultaat gaat behalen met het ZMM kastje, als jouw teller NU enkel een verkeerde snelheid aangeeft zal het de klus wel klaren, maar als jouw teller NU (net als de mijne) helemaal niets aan geeft dan heb ik er zo mijn twijfels over of het wel gaat werken :?

Volgens mij beginnen we onderhand wel een klein beetje off-topic te raken trouwens :lol:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vers forum lid

Bericht door stefgtv6 »

Is jouw topic toch? Dus geen probleem. :wink:

Wordt inmiddels wel een wat technisch verhaal wat mij de pet een beetje te boven gaat.
Ik snap wat je bedoelt met het mogelijke probleem wanneer de teller helemaal niets aangeeft. Dan wordt het lastig denk ik.
Kastje is trouwens ook bedoelt voor het geval je een afwijkende teller hebt door wisseling versnellingsbak.
Je hoeft geen percentage in te stellen maar alleen de aangegeven snelheid van de teller te corrigeren aan de hand van bv GPS.
Stel je rijdt 80 op de GPS maar je teller geeft 215 aan. 80 moet je zien als 080, je ziet dan het eerste knopje op 0 de tweede op 8 en de derde weer op 0 en dan gaat de teller dat aangeven ipv 215. Bij elk knopje kun je dus van 0 naar 9 draaien.
Maar bij de Dakota werkt dat toch hetzelfde of niet?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: Vers forum lid

Bericht door Frans »

De instelmethode die jij hier beschrijft lijkt mij nooit te kunnen werken.
Het kastje weet namelijk niet hoe hard jij rijd, welke snelheid jouw teller daarbij aangeeft, hoeveel pulsen per afgelegde meter de sensor produceert, en op hoeveel pulsen per afgelegde meter de snelheidsmeter is afgesteld.
Ik heb het verhaal op de ZMM site eens goed bekeken, en daar zie je dus, en dat staat ook in het begeleidende verhaal, dat je met de drie knoppen een percentage kunt instellen van 5 tot 900 procent (een knop voor de honderdtallen, eentje voor de tientallen, en eentje voor de enkelvoudige getallen).
Het enige wat ik daar vreemd aan vind is dat het van 5 tot 900 is, en niet van 1 tot 999.
Wat je dus volgens mij moet doen is uit aangewezen snelheid en werkelijke snelheid een afwijkingspercentage afleiden en dat vervolgens in het kastje inkloppen (als de snelheidsmeter bijvoorbeeld, bij 120 Km/h op de GPS, 80 Km/h aangeeft dan is dat 50% te weinig en geef je 150% in).
Verder moet de input (signaal van de baksensor) een spanningsverschil van minimaal twee volt tussen piek en dal hebben, wat bij een Hall sensor waarschijnlijk wel goed zit, en een maximum frequentie van 8 KHz, wat ook wel geen probleem zal zijn.
De output word echter opgegeven als een bloksignaal met een maximum frequentie van 2,5 KHz, en een signaal sterkte 1,3 volt zwakker als het inkomende signaal, en de vraag is dus of jouw originele GTV snelheidsmeter met dat bloksignaal overweg kan (die uit de laatste serie GTV’s, laat ‘85 tot ’87, blijkbaar wel, eerdere mogelijk niet), of dit frequentie bereik goed is (waarschijnlijk wel), en of de signaalsterkte (voltage) correct is (en dat is dus een flink vraagteken).

Het Dakota kastje zit een + en - knop op waarmee je de output frequentie onder het rijden kunt aanpassen, als je dus 100 Km/h op je GPS hebt staan, en de snelheidsmeter geeft 146 Km/h aan, dan druk je gewoon net zo lang op de - knop tot je meter 100 aangeeft, in de GTV is het waarschijnlijk veiliger om dit even met twee man te doen :lol:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Vers forum lid

Bericht door pe1ryx »

dakoto kastje zonder signaalversterker gebruiken

http://www.dakotadigital.com/pdf/sgi-5c.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=920" onclick="window.open(this.href);return false;

sommige snelheidsmeters hebben een stelpotentiometer,hiermee kun je 40%bijregelen in de regel...

let echter wel dat je een 3 draads YAEGER zender in de bak hebt anders werkt het helemaal niet...
Laatst gewijzigd door pe1ryx op 26 aug 2011, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vers forum lid

Bericht door stefgtv6 »

Ja , nee natuurlijk.....beetje stom van mij! :oops:
Komt omdat ik het kastje maar heel even in de hand gehad heb. Ik heb het losgedraaid, 3 knopjes gezien en weer dichtgemaakt en daarna niet weer gezien.
Je hebt helemaal gelijk dat zo als ik het hierboven uitleg dat dit niet kan.
Nu herinner ik me geloof ik wel weer hoe het werkt;
Je moet inderdaad wel een percentage ingeven en dat doe je met die 3 knopjes.
Het eerste knopje is voor de hondertallen, tweede voor de tientallen en de laatste voor de enkele procenten afwijking.
En deze kun je dus ook het beste rijdend met 2 man instellen. Al rijdend en stellend kom je dan ook bij het goede percentage.
Maar zoals je al gemerkt heb weet ik er niet al te veel van en is het dus maar afwachten of ik straks een werkende teller heb. :lol:
Oud type GTV dus best kans dat straks blijkt dat ik te ongeduldig ben geweest met mijn aankoop.... :?
Ben nu wel nieuwsgierig geworden!
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: Vers forum lid

Bericht door stefgtv6 »

Zie net dat jij dat verhaal van het percentage met hondertallen ook al had vermeld..... :oops:

Ben ondertussen wel een beetje bezorgd aan het worden. Maar goed dat wordt dan misschien het laatste, mini tegenvallertje wat opgelost moet worden. Kan er nog wel bij..... :?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: Vers forum lid

Bericht door Frans »

pe1ryx schreef:dakoto kastje zonder signaalversterker gebruiken

http://www.dakotadigital.com/pdf/sgi-5c.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://alfagtv6.com/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=920" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

sommige snelheidsmeters hebben een stelpotentiometer,hiermee kun je 40%bijregelen in de regel...

let echter wel dat je een 3 draads YAEGER zender in de bak hebt anders werkt het helemaal niet...
Okidoki :thumbs:

PDF had ik overigens al, maar ik wou dus wel graag weten wat je moet instellen, als het dan niet meteen werkt weet je in ieder geval al waar het niet aan ligt

Ik weet verder niet of mijn meter zo’n potentiometer heeft, ik heb hem nog nooit uit elkaar gehaald, maar als het goed is zou je aan de stelmogelijkheden van het kastje genoeg moeten hebben heb ik begrepen.

Welke sensor er momenteel onder zit weet ik zo snel niet meer, moet ik even nakijken, zal de originele of de 75 QV sensor wezen (past die originele eigenlijk fysiek wel in een 75 bak?).
Maar het is dus goed om te weten dat de tweedraads exemplaren niet werken (is de driedraads niet altijd Yaeger?), scheelt ook weer een hoop geëxperimenteer.

Bedankt voor de info :wink:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: Vers forum lid

Bericht door Frans »

stefgtv6 schreef:Zie net dat jij dat verhaal van het percentage met hondertallen ook al had vermeld..... :oops:

Ben ondertussen wel een beetje bezorgd aan het worden. Maar goed dat wordt dan misschien het laatste, mini tegenvallertje wat opgelost moet worden. Kan er nog wel bij..... :?
Als enkel de signaalsterkte een probleem zou wezen dan kun je er altijd nog een 75 versterker tussen proberen te plakken, maar als de meter enkel de polariteitwisseling van een Sinusgolf kan detecteren (wisseling van + naar -) dan ben je volgens mij de sigaar (het signaal van een Hall effect zender wisselt nooit van polariteit, beweegt enkel op en neer tussen 0 en +X volt).
Het zal mij ook benieuwen of het wel of niet werkt :?
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Vers forum lid

Bericht door pe1ryx »

Ik geloof dat idd alle yaeger opnemers drie draden hebben ,heel af en toe kom je ook nog veglia tegen,deze werken bij mijn weten in het geheel niet icm een omvormer
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: Vers forum lid

Bericht door Frans »

Oké, dan moest ik maar eens even checken wat er nu precies onder zit :wink:
Maar ook als het niet de juiste mocht wezen dan zal zo’n 3-draads Jaeger wel redelijk gemakkelijk te vinden zijn denk ik.
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Vers forum lid

Bericht door pe1ryx »

makkelijk te vinden wel alleen zit er vaak een bak omheen ::-)
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Vers forum lid

Bericht door AlfettaOwner »

Frans schreef:Oké, dan moest ik maar eens even checken wat er nu precies onder zit :wink:
Maar ook als het niet de juiste mocht wezen dan zal zo’n 3-draads Jaeger wel redelijk gemakkelijk te vinden zijn denk ik.
omvormers heb ik genoeg liggen en ook voldoende TS bakken
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Frans
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 214
Lid geworden op: 23 aug 2011, 14:55
Locatie: Stein

Re: Vers forum lid

Bericht door Frans »

AlfettaOwner schreef:
Frans schreef:Oké, dan moest ik maar eens even checken wat er nu precies onder zit :wink:
Maar ook als het niet de juiste mocht wezen dan zal zo’n 3-draads Jaeger wel redelijk gemakkelijk te vinden zijn denk ik.
omvormers heb ik genoeg liggen en ook voldoende TS bakken
Eh, bedoel je nou zo’n Jaeger opnemer voor in de bak of een signaal omvormer voor tussen de opnemer en de snelheidsmeter :?:
Giulietta -> 90 QO -> 75 TS -> GTV6
Plaats reactie