Voor mij nieuw, een GTV6

Hier kun je je voorstellen aan de rest van de leden en forumgebruikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door Kodjo »

giuliettaevo schreef:Voor de verlichting niet maar voor de startmotor is het niet zo moeilijk..

Je hebt in feite enkel een relais nodig dat je op het schutbord monteert. zo'n relais dat je vast kan schroeven is daar handig voor.
-op pin 30 komt een 2,5mm2 rode draad rechtstreeks vanaf de accu of een ander goed + punt zoals bv de dikke aansluiting op de startmotor.
-op pin 87 komt een 2,5mm2 draad naar de startmotoraansluiting toe. Als je het relais dan bekrachtigd zet je als het ware de verbinding open tusssen pin 30 en pin 87 zodat de startmotor gaat werken.
-op pin 85 komt de originele draad die eerst rechtstreeks op de startmotor zat, deze gaat nu het relais aansturen.
-op pin 86 komt een zwarte draad naar de massa.

hopelijk is het zo duidelijk... :wink:
Ik heb nog meer HOW-TO's ontdekt. Het is echt een bekend probleem, op het Alf 75 register is een heuse HOW-TO:
http://alfa75register.webklik.nl/page/startrelais" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

En op het Alfa forum:
http://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php? ... is&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

De 75 start blijkbaar ook wel een niet als ie warm is, precies mijn probleem. Relais, draad en zekeringen zijn in huis dus....
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Told you so.. :wink:

Wist dat er wel ergens een how-to te vinden moest zijn, alleen niet meer waar. Zal hem op het alfaclubforum wel eens gezien hebben, daar ben ik ook wel eens op te vinden... :roll:

Succes ermee in ieder geval!
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door Kodjo »

giuliettaevo schreef:Told you so.. :wink:

Wist dat er wel ergens een how-to te vinden moest zijn, alleen niet meer waar. Zal hem op het alfaclubforum wel eens gezien hebben, daar ben ik ook wel eens op te vinden... :roll:

Succes ermee in ieder geval!
Je aanwijzingen waren ook zeer goed :grin: Ik vind het echter wel fijn als er meerdere mensen blijken te zijn die het zelfde hebben (niet starten bij warme motor) anders ben je misschien op de verkeerde gremlin aan het jagen.
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door Kodjo »

Start relays is ingebouwd en werkt fantastisch :thumbs: Zie viewtopic.php?f=28&t=3984&p=55474#p55474" onclick="window.open(this.href);return false; voor foto's. Op naar een verlichting relais....
GTV 6, 3l uit 1981
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door Stefan »

Even wat later, maar ook van mijn kant welkom op dit leuke en leerzame Forum
Uit de mail-kontakten die we hebben, blijkt wel dat je met een vette grijs rondrijdt.
Zoals je mij al vertelde heb je ook een Maserati gehad, dus je was al wel op de hoogte van het slechte huwelijk tussen Italiaanse auto's en electriciteit :wink: .
Ik weet wel zeker, dat je die kleine ongemakken die je nu tegenkomt wel op kunt lossen.
Wat ik je al vertelde, is dat een deel ervan een gevolg is van het feit dat ik er te weinig mee gereden heb.
Je bent nu druk bezig om dit te overtreffen :thumbs: :thumbs: .
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
Gebruikersavatar
Kodjo
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 mei 2012, 22:06
Locatie: Arnhem

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door Kodjo »

Net weer lekker stukkie gereden. De hoeveelheid licht is zoals je al aangaf niet optimaal om niet te zeggen zwaar bedroevend. Dus na het startrelais nu aan de verlichting werken.

PS: Stefan, je moet je onderschrift nog aanpassen, die 3 liter is nu van mij :jumping:
GTV 6, 3l uit 1981
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Voor mij nieuw, een GTV6

Bericht door diedjee »

Als je relais voor de verlichting inbouwt (zeker geen slecht idee) doe er dan 3. Dimlicht L en R gescheiden en grootlicht.
Is vervelend als je om wat voor reden dan ook in een keer helemaal geen dimlicht meer hebt. Een relais extra is ook de kosten en het werk niet.
Ook individueel afzekeren. Je hebt relais met ingebouwde zekering die zijn wel handig voor deze toepassing (zitten oa in een 75 voor claxon en koelfan)
In het grootlicht zou je evt 80w of 100W lampje kunnen doen. Scheelt fors op achteraf weggetjes.
Naar horen zeggen moet je die wel uitzetten als je stil staat omdat je dan geen koeling van rijwind hebt, anders gaan ze snel stuk.
Op zich zijn de koplampen van een gtv trouwens niet slecht.
Een handig en betrouwbaar adres voor autoelectra is deze webshop:

http://www.rdae.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr,
DJ
Plaats reactie