even voorstellen

Hier kun je je voorstellen aan de rest van de leden en forumgebruikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: even voorstellen

Bericht door Jerommeke66 »

DG-49-LJ schreef:Ik was trouwens een beetje in de war, ik dacht n.l. dat de Alfetta GTV 2.6i V8 uit 1977 van Gleich was,
maar die was van Autohaus Reiff uit Aken.
Alfetta GTV 2.6i V8.jpg
Artikel over de Reiff V8:
http://www.gtv8.de/h1.htm

Maurice
Hoi Maurice,

dat is inderdaad andere koek!
Een collega op m'n werk heeft ooit met zo'n ding gereden, maar was niet heel erg onder de indruk van de power.
Wel was het geluid fantastisch, maar wat wil je met een van een 2 liter V8 racemotor terug getunede motor ontwikkeld door Carlo Chiti ... :grin:

Dat is inderdaad mijn GTV6 van het rollenbankfilmpje op Youtube, er is ook nog ergens een ander filmpje waar een run op het industrieterrein te zien is.
Buddy heeft inbouw en de mapping / het afstellen gedaan, ik ken hem inmiddels al bijna 30 jaar, nog van voor de tijd dat hij een autobedrijf heeft samen met z'n broer Roy.

De bedrading is inderdaad nog verre van netjes, zoals een paar andere dingen, vorige week heb ik de bedrading en diverse slangen beter vastgezet, later wil ik nog een nieuw inlaatspruitstuk maken en alle bedrading fatsoeneren, maar eerst moet ik weten of alles heel blijft. Met de spaghettipijpen wordt het ontiegelijk heet onder de klep, dus ik ga ook nog een 75 Turbo hitteschild monteren bij de rembekrachtiger.

De versnellingsbak is origineel Gleich 2.8 met sper en bakkoeler, verhouding weet ik niet zeker, maar met 3000 toeren rijdt je ongeveer de 110 km/h (de teller doet het niet, ik heb m'n eerste prent al weer binnen...)

Wat de motor van StefGTV6 betreft, ik denk dat er iets vreselijk naast staat, of de nokkenassen zijn versleten, of de compressieverhouding niet kloppen, met deze basis hardware moet veel meer mogelijk zijn. Het huidige resultaat lijkt meer op dat van een standaard QV.
Je kan altijd Buddy een keer ernaar laten kijken, hij kan in een paar uurtjes wel een korte diagnose stellen wat er aan schort, maar het is niet echt in de buurt voor je (Roelofarendsveen ligt onder de rook van Schiphol). http://www.wereldauto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Gino
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 771
Lid geworden op: 12 okt 2012, 18:37
Locatie: Spijkenisse

Re: even voorstellen

Bericht door Gino »

Hallo Jeroen,
ook welkom van deze kant en succes met je GTV.
mvg
Gino
_________________
gehad:
Alfetta sedan 1.8 licht blaauw - '73 nieuw
Alfa 75 rood - nieuw
Alfa 75 metallic blaauw - nieuw
Alfa 155 zwart - '92 / '96 nieuw

Rijd nu in:
Alfetta GTV 2.0 -'77
Kia Sportage 2,0 dagelijks gebruik
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: even voorstellen

Bericht door stefgtv6 »

Hoi Jeroen,

Wellicht heb je gelijk en misschien dat ik volgend jaar toch weer eens naar een tuner ga maar voorlopig nog niet.
De laatste 2 tuners waar ik geweest ben zijn zeker vergelijkbaar met Buddy en hebben beiden vele uren, zelfs dagen, aan de wagen gewerkt en toch is het resultaat m.i. onder de maat.
De nokkenassen zijn trouwens nieuw en hebben iets meer lift dan de SZ nokken die er eerst in zaten.
De standaard QV heeft overigens 190 pk dus dat is wel wat minder dan mijn GTV. Koppel is wel op QV niveau inderdaad en zeker in verhouding tot de 210 pk die het blok heeft te weinig.

Ben wel benieuwd naar het filmpje op het industrieterrein! Heb je geen linkje of zoektermen want ik kom meestal alles wel tegen wat GTV6 betreft maar heb dat filmpje nog niet gezien.

Kwam trouwens vandaag nog wel een filmpje van een getunede Alfa 75 3.0 met Gotech etc. tegen die zelfs nog minder presteert op de rollenbank! :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=iQIvDt_3dTg" onclick="window.open(this.href);return false;
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: even voorstellen

Bericht door Jerommeke66 »

voor het andere filmpje moet je op facebook van Autobedrijf vd Wereld kijken, daar staat deze ergens tussen.

Ik heb ook een KMS, dus als je dezelfde sensoren hebt, zou je met mijn map kunnen beginnen.
We zijn ook gewoon begonnen met de 2.8 map bij de 3.5, de KMS regelt deze vanzelf via een verschilmap bij die je dan kan purgen.
T.o.v. de 2.8 heb ik de originele 164 injectoren vervangen door GTA injectoren bij de 3.5, verder zijn de sensoren hetzelfde:
- gasklepsensor
- druksensor
- temperatuursensor in KMS
- lambda sensor
- krukastoerentalsensor (standaard 164)
- stationairmotor

Mijn nokkenassen hebben 10,95 mm lift inlaat en 7,35 mm lift uitlaat (met tuimelaar x 1,4 = 10,3 mm kleplift)

Groet, Jeroen
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: even voorstellen

Bericht door stefgtv6 »

Heb het even opgezocht en mijn nokkenassen zijn bijna hetzelfde;
10.95 inlaat en 7.00 uitlaat (ook x1.4=9.80)

Sensoren zijn verder hetzelfde lijkt mij en ik heb er ook de stationair motor van de 164 opzitten.
Heb jij er trouwens geen last van dat de motor bijna afslaat bij het inkomen van de fan?
Dit is bij mij pas begonnen na de installatie van de stationair motor(zat er eerst niet op).
Met licht aan zie je de voltmeter van 13v naar 8v zakken dus dan krijgt hij het heel moeilijk en zakt hij van ruim 1000 toeren naar ruim onder de 800 en soms slaat hij dan af. Met licht uit blijft de voltmeter wel in het groen (meer dan 12v) maar ook dan zakt het toerental bij het aanslaan van de fan heel behoorlijk. Hij slaat dan echter niet af.

Misschien inderdaad een goed idee om jouw mapping eens te proberen. Mijn injectoren zijn wel wat kleiner denk ik. Die van mij zijn 220cc en de GTA is toch 240 of 250cc?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: even voorstellen

Bericht door Performa »

mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: even voorstellen

Bericht door Jerommeke66 »

Performa schreef:Welkom :thumbs:
https://youtu.be/M_SDp8nZKqY
Dat is'em inderdaad... :grin:

Stationairsysteem werkt prima bij m'n GTV6, ik heb overigens geen 164 stationairmotor maar een klein ding dat pulseert (maakt tamelijk veel herrie, werkt echter alleen bij koude motor).

Als de boordspanning bij aanslaan van de fan onder de 8 volt komt, is het niet zo raar dat de motor afslaat, want de ontsteking houdt er meestal al mee op onder de 10 volt.

Ik denk, dat de bedrading naar de fan een te hoge weerstand heeft, vermoedelijk bij de aansluitingen.
Het beste kan je dat allemaal vervangen, vooral de stekkers is vaak een probleem, ook dat de accu achterin staat helpt niet.
Mijn ventilatoren zijn niet meer de originele van een GTV6, want 1 was er defect en er is sowieso erg weinig plaats voor de motor, vanwege de stuurbekrachtiging.

Hetzelfde geldt overigens voor de verlichting, wat overigens al een behoorlijke verbetering is, wanneer je Xenon inbouwt, dan heb je niet meer het massaprobleem wat je gebruikelijk hebt bij de lampen, omdat die dan rechtstreeks via de bedrading naar de lamp gaat en niet via de reflector.

De GTA injectoren (BOSCH nr. 0-280-156-038, 224,4 cm³/min @ 3bar ) zijn 4-gats verstuivers die een bepaalde oriëntering hebben (is eigenlijk voor een siameeskanaal van een 4-klepper), dus daar moet je op letten bij inbouw, bij een GTV6 of 164 12V heb je tapverstuivers (BOSCH nr. 0-280-150-702, 189,9 cm³/min @ 3 bar), waarbij het niet uitmaakt hoe ze staan.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: even voorstellen

Bericht door stephen »

Leuk wagenpark heb je ondertussen gehad :thumbs:
Ohja, natuurlijk ook namens mij welkom ..

Mooie aanpassingen aan je motor, met mooi resultaat :wink:
Leuk om te lezen altijd, wat anderen tunen :blue_cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: even voorstellen

Bericht door Jerommeke66 »

stephen schreef:Leuk wagenpark heb je ondertussen gehad :thumbs:
Ohja, natuurlijk ook namens mij welkom ..

Mooie aanpassingen aan je motor, met mooi resultaat :wink:
Leuk om te lezen altijd, wat anderen tunen :blue_cool:
Hoi Stephen,

THX, als non-Alfa is zo'n spijlbus ook niet onaardig, beginnen inmiddels aardig duur te worden, vroeger thuis ééntje gehad, moet zo eind zestig begin zeventiger jaren geweest zijn, was een oude blauwe politiebus met wit dak en van die rode L-vormige tape onder het achterlicht als reflector. Ding was zó rot, dat je door de bodem de strepen op de weg kon tellen, andere tijden :cool:

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: even voorstellen

Bericht door stephen »

Jerommeke66 schreef:
stephen schreef:Leuk wagenpark heb je ondertussen gehad :thumbs:
Ohja, natuurlijk ook namens mij welkom ..

Mooie aanpassingen aan je motor, met mooi resultaat :wink:
Leuk om te lezen altijd, wat anderen tunen :blue_cool:
Hoi Stephen,

THX, als non-Alfa is zo'n spijlbus ook niet onaardig, beginnen inmiddels aardig duur te worden, vroeger thuis ééntje gehad, moet zo eind zestig begin zeventiger jaren geweest zijn, was een oude blauwe politiebus met wit dak en van die rode L-vormige tape onder het achterlicht als reflector. Ding was zó rot, dat je door de bodem de strepen op de weg kon tellen, andere tijden :cool:

Groet, Jeroen
vroeger met kevertjes begonnen, diverse gebouwd en aangepast, en alleen het busje is er sinds 1995, en nog gebleven, maar twijfel, om hem weg te doen, rijd er de laatste 2 jaar weinig meer mee :oops:
Ben meer met de Alfa's bezig nu, en daar wat met motoren aan het stoeien :blue_cool:

Gr.
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: even voorstellen

Bericht door GTV »

Welkom :wink: nice ride met mooie waarden :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: even voorstellen

Bericht door stefgtv6 »

Jerommeke66 schreef:
Performa schreef:Welkom :thumbs:
https://youtu.be/M_SDp8nZKqY
Dat is'em inderdaad... :grin:

Stationairsysteem werkt prima bij m'n GTV6, ik heb overigens geen 164 stationairmotor maar een klein ding dat pulseert (maakt tamelijk veel herrie, werkt echter alleen bij koude motor).

Als de boordspanning bij aanslaan van de fan onder de 8 volt komt, is het niet zo raar dat de motor afslaat, want de ontsteking houdt er meestal al mee op onder de 10 volt.

Ik denk, dat de bedrading naar de fan een te hoge weerstand heeft, vermoedelijk bij de aansluitingen.
Het beste kan je dat allemaal vervangen, vooral de stekkers is vaak een probleem, ook dat de accu achterin staat helpt niet.
Mijn ventilatoren zijn niet meer de originele van een GTV6, want 1 was er defect en er is sowieso erg weinig plaats voor de motor, vanwege de stuurbekrachtiging.

Hetzelfde geldt overigens voor de verlichting, wat overigens al een behoorlijke verbetering is, wanneer je Xenon inbouwt, dan heb je niet meer het massaprobleem wat je gebruikelijk hebt bij de lampen, omdat die dan rechtstreeks via de bedrading naar de lamp gaat en niet via de reflector.

De GTA injectoren (BOSCH nr. 0-280-156-038, 224,4 cm³/min @ 3bar ) zijn 4-gats verstuivers die een bepaalde oriëntering hebben (is eigenlijk voor een siameeskanaal van een 4-klepper), dus daar moet je op letten bij inbouw, bij een GTV6 of 164 12V heb je tapverstuivers (BOSCH nr. 0-280-150-702, 189,9 cm³/min @ 3 bar), waarbij het niet uitmaakt hoe ze staan.

Groet, Jeroen
Het vreemde bij mij is dat het probleem van de terugval in toeren pas begonnen is na inbouw van de stationairmotor van de 164. Enkele jaren terug had ik nog originele verlichting en dubbele fans en toen sloeg hij nooit af ondanks een forse terugval van de voltmeter.

De laatste 2 jaar zit er xenon en een moderne, enkele fan met hoge opbrengst op. De sterke terugval in toeren en het afslaan was voor de inbouw van de stationairmotor niet aan de orde.

Overigens is het zo dat het toerental al terugvalt vóórdat de fan werkelijk aanslaat en dat hij dit zowel met licht aan (voltmeter valt terug tot ruim onder de 12 volt) als met licht uit (voltmeter valt licht terug maar blijft in groene bereik boven de 12 volt) doet. Met het licht aan kan hij dan afslaan en met licht uit blijft hij wel lopen.
Het lijkt wel of er een vertraging zit tussen het signaal dat de fan aan moet slaan en het werkelijke moment van aanslaan en dat het toerental al terugvalt vanaf het moment dat dit signaal gegeven is.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: even voorstellen

Bericht door Jerommeke66 »

heb je al eens geprobeerd, om de fan via de KMS in te schakelen?
Het lijkt erop, dat ergens een hele grote weerstand zit, waardoor de spanning nogal zakt bij het trekken van een grote stroom.
Daarnaast is elke GTV in potentie natuurlijk een rijdende korstluiting... :--:
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: even voorstellen

Bericht door stefgtv6 »

Nee, dat heb ik niet geprobeerd maar dat is inderdaad wel een goed idee.
Moet ik dan wel laten doen helaas....
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Plaats reactie