richtingaanwijzer traag

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frostyfrog
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 apr 2012, 18:03
Locatie: Bantega, De Friese Meren

richtingaanwijzer traag

Bericht door frostyfrog »

Binnenkort naar de 2 jaarlijkse APK.
Bij het checken van de verlichting e.d. viel mij op dat de richtingaanwijzer naar rechts traag werkt, alles doet het, maar vergeleken met links een stuk langzamer.
Ook blinkt het verklikkerlampje binnen maar eenmaal als naar rechts wordt geschakeld? buiten blijft het gewoon knipperen.
Relais? of toch massa of .. ik laat me verrassen, wie weet raad en heeft dit ook al eens gehad.
groet Henk
Spider 2.0 Aerodinamica
Alfetta GTV 2.0
Autobianchi Bianchina Panoramica
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: richtingaanwijzer traag

Bericht door Beretta »

Het controlelampje heeft een merkwaardige schakeling.
De plus krijgt het controlelampje vanaf het knipperlichtrelais en de min is dynamisch.
Staat de richtingaanwijzer rechts aan, dan dient de plus-kant van de linker knipperlichten als massa.
De verbinding met de eigenlijke massa komt dan tot stand door de plus-draad, via de niet brandende gloeidraad van het lampje naar de eigenlijke massa-aansluiting van de niet brandende knipperlichten.

Een probleem met de massa-aansluitingen acht ik dan ook het meest waarschijnlijk.
Omdat als je rechts richting aangeeft de massa van de linkerzijde moet komen, mag je er van uitgaan, dat het probleem aan de linkerzijde zit.

Overigens had ik met het ombouwen naar LED precies hetzelfde probleem. Met het originele relais ging het lampje 1x aan om daarna uit te blijven.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
frostyfrog
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 apr 2012, 18:03
Locatie: Bantega, De Friese Meren

Re: richtingaanwijzer traag

Bericht door frostyfrog »

Maurice bedankt voor de snelle uitleg, je zou bijna denken dat we Italiaanse auto's hadden :--:
Electra is niet mijn sterkste punt, je antwoord begrijp ik, zijn de massa draden geclusterd op een boutje, m.a.w. waar zou ik ongeveer moeten zoeken kan je me in een richting, (onder het dashboard) wijzen, nu al zeer geholpen, T-henk-S.
Spider 2.0 Aerodinamica
Alfetta GTV 2.0
Autobianchi Bianchina Panoramica
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: richtingaanwijzer traag

Bericht door Beretta »

Ik zou het anders uittesten.
Probeer eens aan de linkerkant alle richtingaanwijzer-lampjes een voor een los te draaien en zet na elk individueel lampje de richtingaanwijzer naar rechts nog eens aan en kijk of er iets veranderd.

Waar de massa-aansluitingen zitten weet ik niet meer. De laatste keer dat ik aan een Alfetta kabelboom heb geprutst moet voor 1994 zijn geweest en sindsdien ben ik oud en seniel geworden ::-)

Onder de motorkap zit er in elk geval eentje links bij de accu en een rechts naast de radiateur.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
frostyfrog
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 64
Lid geworden op: 28 apr 2012, 18:03
Locatie: Bantega, De Friese Meren

Re: richtingaanwijzer traag, nu opgelost

Bericht door frostyfrog »

Even een update, allereerst alles werkte rechts, maar matig, de geclusterde massa bij de radiator waren nog keurig, dus de bumperindictor open gemaakt een erg zwak lichtje, de 12v/21w vervangen door een nieuwe, nu veel sterker signaal, maar nu deed de zij indicator het niet meer, losgepeuterd, de stekkers aan een testlampje, oke.
Op de werkbank de gecorodeerde lipjes "gerehastabilifeerd" alles terug en laat de kerst nu maar komen, wat een licht, vreemd spul electra in combinatie met vuil en vocht.
Op naar de keuring voor weer 24 maanden, bedankt nogmaals, Henk

P.S het verklikkerlampje op het dashboard doet nu ook zijn werk, toppie
Spider 2.0 Aerodinamica
Alfetta GTV 2.0
Autobianchi Bianchina Panoramica
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: richtingaanwijzer traag

Bericht door Beretta »

Dat is de reden dat ik de hele zwik door LED heb vervangen.
Doordat de stroomafname zo gering is, werkt het spul ook indien de contacten niet bijster goed zijn.

Daarmee minimeer je ook het risico van doorgebrande kabels en/of stekkers, er vloeit nog maar een fractie van de stroom.

Bij het relais is het hetzelfde verhaal, het lastonafhankelijke relais knippert gewoon altijd, hoe gering de stroomafname ook is.
Over het algemeen wordt als nadeel gezien dat het relais ook werkt indien er een of meerdere lampjes niet branden.
Zelf zie ik dat anders: lekker knipperen en regelmatig visueel de lampen controleren.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Plaats reactie