Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

1 van de weinige manco's aan mijn Alfetta legt hier meteen mijn zwaktes bloot :--:
Electronica is niet mijn sterkste punt. Vandaar: wat zijn de mogelijke oorzaken van een niet werkende kachelventilator??
Ik weet dat het APK afkeur betekent dus moet dit het eerste klusje worden. Hopelijk is het iets simpels want ik weet van de Giulia dat een kachel demonteren gegarandeerd leidt tot de nodige minder prettige momenten. :blue_lol:

Volgens de vorige eigenaar zou de fan alleen op de hoogste stand werken, maar nu blijkt hij op die stand ook niet te werken, althans niet op contact aan. Stille hoop dat hij het wel doet met draaiende motor, maar die kans lijkt klein. Ik hoopte dat het een kwestie was van schakelaar vervangen.....

Lang verhaal kort: hoe kan ik het beste te werk gaan om de oorzaak van deze storing te vinden?

Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door Beretta »

Joris,

begin bij het begin:

1. met een multimeter meten of er na de zekering spanning is.
2. aan de schakelaar van de ventilator meten of de toevoerdraad spanning heeft.
3. als de schakelaar aan staat, aan de schakelaar meten of de uitgaande kabel richting ventilator spanning heeft. Het beste
is dit dan meteen voor alle snelheden te testen. Als je toch bezig bent kun je het beste zorgen dat daarna ook alles naar
behoren werkt.
4. aan de kachelventilator meten of er spanning is.
5. aan de kachelventilator meten of deze aarde heeft.

Dat is in principe alles.
Mijn ervaring is dat veel mensen er van uit gaan, dat het probleem niet in een bepaald gedeelte ligt en dat dan overslaan.
Daardoor vinden ze de oorzaak dan niet, omdat die eerder in het (overgeslagen) traject zit.
In het ergste geval is de motor van de ventilator stuk, maar dat is het onwaarschijnlijkste scenario.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door Fetta »

Doormeten idd.
De kachel heeft het op alle standen gedaan ten tijde van de vakantie afgelopen zomer.
We hebben hem hard nodig gehad ivm de airco want het was warm :mrgreen:

Stand 1 + 2 hielden er opeens mee op, laatste stand werkte wel.

Meest realistische scenario is mijns inziens ook de stroomtoevoer.
Dus de schakelaar of de voeding.

Maar elektro is ook mijn zwakste punt....
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

thanks, ik pak het op :thumbs:
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door Beretta »

Als je er niet uit komt, mag je ook een keer langskomen, dan kijk ik er wel naar.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

dank voor je aanbod Maurice eusa_clap.gif
Ik ga het eerst zelf eens proberen. Misschien valt het mee. Het lastigste lijkt bij de schakelaar komen.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door Beretta »

Als de bedrading bij de ventilator toegankelijk is, kun je ook daar meten i.v.p. aan de schakelaar.
Heb je daar geen spanning, kun je altijd nog terug naar de schakelaar!

Groeten,

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
joy
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 sep 2007, 14:03

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door joy »

Vroegehh veel Alfetta(s) gereden. Bij een niet werkende kachelventilator was meestal het weerstandsblokje kapot. Zit als ik mij niet vergis rechts (passagierskant) in het kachelhuis. Of dit ook bij een Alfetta met airco zo is weet ik niet. Was in die tijd te luxe voor mij. :cry:
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

dat lijkt een goede link tip.

wat gegoogle levert op alfabb op:
The resistors are under the bottom of the heater box (should have red, yellow, gray and purple wires going to it). When the fan is switched to 3, they gray wire provides power direct to the red (no resistor).
dus als standje 3 het eerst wel deed en de rest niet is dat verdachte nummer 1.
echter.....hij doet het nu helemaal niet.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door Meubelmans »

JoorZ105 schreef: dus als standje 3 het eerst wel deed en de rest niet is dat verdachte nummer 1.
echter.....hij doet het nu helemaal niet.
Al eens de stokjes op een andere stand geprobeerd? Daar zit ook een schakeling in.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

stokjes?
wat bedoel je?
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
Meubelmans
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 111
Lid geworden op: 23 jan 2015, 08:45
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door Meubelmans »

JoorZ105 schreef:stokjes?
wat bedoel je?

De drie schuiven,die hen en weer dingen, een van de drie schakelt bij mijn weten het hele systeem uit.
Wat een dictator is voor een dictatuur, is een manipulator voor de democratie.
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

aha!

ga ik proberen
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
kokos2
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:02
Locatie: Den haag

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door kokos2 »

Hoe is het afgelopen???
Geen geluid zo mooi als de GTV6-snerp.....
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

moet bekennen dat ik er nog niet aan toe ben gekomen.
wel wat andere (wél leuke :mrgreen: ) dingen aan de auto gedaan.

Het heeft er ook mee te maken dat mijn garage erg smal is en ik niet met de deuren ver open onder het dash kan rommelen.
stoel plat en kronkelen KAN wel.....maar eerst andere dingen doen is leuker.

Deze week eerst een avondje zoeken om achterremmen en koppeling te ontluchten, zelfs dat is lastig deze week :oops:
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door giuliettaevo »

Ik zou altijd eerst checken of de ventilator werkt. Even met een stuk draad vanaf een pluspunt naar de aansluiting op de ventilator.

Is de zekering nog wel heel/geleidend?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

even terugkoppelen hier

middenconsole los gehaald om ruimte te maken en de radio (met een belachelijke kabelkluwe erachter) aan de kant te leggen.
deze kwam te voorschijn. Duidelijk is te zien dat de directe verbinding van + naar pin voor standje 3 (oftewel geen weerstand waardoor max toeren) is weggesmolten.

Afbeelding

Vooraf wist ik dat standje 1 en 2 het niet deden, alleen standje 3 nog.
Aangezien de twee weerstandsdraden op pin 1 en 2 wel heel zijn, snap ik niet dat deze standen het niet deden???

Deze vervolgens even er tussen gehangen om te kijken wat er gebeurde. Motor doet het weer, maar alleen in stand 3. Het geluid dat daarbij ontstaat kan ik het beste beschrijven als dat je plastic emmer vol met metaal over de stoep schuift. :schrik:
Afbeelding

Opvallend is dus dat standje 1 en 2 het nog steeds niet doen. Enige logische verklaring lijkt me dat de lagers zoveel weerstand bieden dat het ding in standje 1 of 2 gewoon niet meer draait :-({|=

Voor de korte termijn ben ik geholpen (apk gepland :mrgreen:)
Maar ik ga een reservemotor voorzien van kogellagers en dan de motor een keer wisselen. Tot die tijd gebruik ik de ventilator dus niet, want dan zal de weerstand ook snel doorfikken.

Ik had al gekeken of ik het ding even snel kon wisselen met een andere motor, maar ik kreeg de kachel niet snel genoeg los.
Die nephouten strip boven de kachel (daar zitten de schroeven achter die het paneel rondom de kachel vasthouden) kreeg ik er niet uit. Het ding buigt met wat trekken al ver door, ik durf niet goed door te trekken.
Kan iemand bevestigen dat hij gewoon geklikt zit?

Ik bedoel dus de strip die nog net op deze foto staat, boven de 3 ventilatieroosters
Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

aan de soldeer te zien op de weerstand die uit mijn alfetta komt, is hier al eerder aan geknutseld.

hoe hoort het ding er nu precies en origineel uit te zien???

is er nog aan te komen?

kan alleen deze vinden, maar daar zit volgens mij ook een niet originele thermische weerstand op.
Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door AlfettaOwner »

Zelfde als een 75 als ik mij niet vergis, zal eens zo een ding opsnorren hier.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: Diagnose / foutopsporing Kachelventilator

Bericht door JoorZ105 »

:thumbs:
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Plaats reactie