gtv6 project met 164 24v motor

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Theoretisch zou het wel kunnen kloppen maar ik heb toch het gevoel dat het niet helemaal goed gaat zo.. :wink:

Probeer het eens zonder die vacuüm aansluitingen zou ik zeggen.

Deze reacties in het lopen krijg je niet van een storing aan lambdasonde, temperatuur sensor, bdp sensor, nokkenassensor. Luchtweger zou misschien kunnen maar heb ik nog nooit gezien. Gaskleppositieschakelaar doorgemeten toevallig? Niet die van een Gtv6 gebruikt hoop ik? Lijkt er op maar werkt anders.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Tps sensor is de originele van dit blok
Vond ergens op een ander forum wat de weerstanden moesten zijn en de weerstanden kloppen (nu weet ik niet of dan de sensor ook goed is ... )

Tussen 1 en 2 2 kohm
2 en 3 mocht het tussen 700 en 1200 zitten

Zal morgen nog eens proberen met alleen de stationair klep aangesloten...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Vandaag even zo aangesloten dat de regelklep alleen aangesloten zat wat heel ietsje verschil maakte hij schommeld nog steeds maar blijft nog maar net lopen
(met rem bekrachtigt slaat hij af)

Toen nóg geprobeerd te starten met de AFM (of lmm hoe je het maar noemt)
Los gekoppeld en dan blijft hij ook lopen ... wel een vrij hoog toerental ...

Dus hij blijft draaien zonder tps (gas) sensor aangesloten
En blijft dus ook draaien zonder afm aangesloten de tps kan dan wel weer aangesloten zijn...

Vandaag de auto nog uit kunnen lezen met een ander programma en deze geeft geen foutcode aan ...

Ik denk dat ik dit weekend anders de inlaat buizen maar weer opnieuw ga monteren met vloeibare pakking

Om ook dat nog maar extra uit te sluiten...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Beetje remmenreiniger met lopende motor rond de inlaat spuiten werkt ook goed. Als hij hoger in toeren gaat lopen zuigt hij het aan.

Ecu kan zonder luchtweger en ook zonder de gaskleppositieschakelaar nog wel de motor draaiende houden. Loopt dan op een noodprogramma waarmee hij over het algemeen hoger stationair en een stuk rijker gaat lopen. Geldt voor bijna alle sensoren, behalve bdp, die heb je echt nodig.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Rem reiniger had helaas ook geen invloed op de loop ...

Dit had ik vorige week al geprobeerd ...
Wellicht een plek waar ik met rem reiniger niet komen Kahn . ..

Wat vind jij van het idee van een defecte bdp sensor van de krukas
Het rare dan wel weer is dat hij het hoger in toeren prima doet...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Dat kan bijna niet. Gaan bijna niet kapot en als ze kapot gaan is het meestal definitief waardoor hij helemaal niks meer doet.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Gistermiddag de inlaat er weer af gehaald en alles goed schoongemaakt en met vloeibare pakking weer in elkaar gezet. ook het gashuis losgehaald en opnieuw gemonteerd met vloeibare pakking, ook dit maakt helaas geen verschil in het lopen van de motor.

nu bekeek ook ook nog even de stationair schroef op het gashuis, en deze was al helemaal uitgedraaid naar de max,
zoals ik wellicht al verteld had heb ik de motor zo gekocht en heb deze verder niet horen lopen, maar het feit dat de schroef al op maximaal stond betekend naar mijn idee dat het probleem al aanwezig was voordat ik de motor ombouwde ...

aangezien ik de schroef dus niet verder op kan stellen,
heb ik de schroef iets terug gedraaid en er een tyrep over gedaan nu blijft de motor draaien, met alles aangesloten. loopt uiteraard wel te hard, en het probleem is hiermee dan ook niet opgelost...

ik ga deze week de bougies maar vervangen, en gelijk de compressie testen om dit ook maar uit te sluiten. ecu geeft geen fouten aan.
(zou een defecte/verkeerde waarde van de gasklep positie sensor nog iets zijn? )

helaas lekt de motor ook nog wat olie aan de achter zijde, iets teveel om er niks aan te gaan doen dus ben bang dat ik de motor er nog 1 x uit mag halen, ondanks dat er een nieuwe krukas keering in zit lijkt het hier weg te komen ... maar goed eerst maar eens zorgen dat ik de onregelmatige loop kan oplossen...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Stationair schroef? :?

De ecu bepaalt het stationair toerental door de stationair regelklep verder te openen of juist te sluiten. Heb je al eens een andere geprobeerd? Met remmenreiniger en wd40 kun je ze vaak ook goed schoonmaken.

De gasklep hoort gewoon gesloten te zijn en ik kan me ook niet herinneren dat daar een stationair schroef op zit eigenlijk.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

giuliettaevo schreef:Stationair schroef? :?

De ecu bepaalt het stationair toerental door de stationair regelklep verder te openen of juist te sluiten. Heb je al eens een andere geprobeerd? Met remmenreiniger en wd40 kun je ze vaak ook goed schoonmaken.

De gasklep hoort gewoon gesloten te zijn en ik kan me ook niet herinneren dat daar een stationair schroef op zit eigenlijk.
Na het proberen te stellen kwam ik er al gauw achter dat het alleen een eind steun was .. en idd niet een stationair schroef

Aangezien dit mijn eerste 24v project is hen ik nog geen reserve delen van deze motor ... maar mijn vermoeden ligt op dit moment ook bij de regelklep ... als ik erin kijk zie ik niks geen aanslag ... beweegt ook soepel

Nog testen of dingen die je kunt/meten zien als deze idd dit veroorzaakt ?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Als je de stationair regelklep er nu eens tussenuit haalt en vervangt door een zachte slang. Helemaal open loopt hij natuurlijk veel te hard stationair maar met behulp van bv een griptang kun je de slang dichtknijpen zodat hij minder lucht doorlaat en lager stationair gaat draaien.

Als de motor warm is kun je dan zien of hij dan wel normaal blijft lopen en niet gaat zagen. Als het probleem dan weg is zul je een andere stationair regelklep moeten gaan proberen.

Als je de regelklep wel aangesloten laat zitten op de stekker kun je ook zien of hij beweegt.

https://www.tiepie-automotive.com/nl/Me ... trol_Valve" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.mvwautotechniek.nl/Woordenb ... asklep.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

heb ik geprobeerd, en bij lager toerental begint hij ook al te schommelen.

als hij koud is loopt hij relatief het rustigst, en met het oor even boven de inlaat gehangen, en nu lijkt het toch ergens te sissen...
nu viel mij plots op dat er onder de runners nog een blok zit welke op de kop gemonteerd zit, waar de injectoren ook op gemonteerd zitten. met remreiniger spuiten merk ik geen verschil, mya als het aan de onderzijde lekt tussen de cylinders kom ik daar nooit bij met men remreiniger...

ik vermoed nu zelf dat het die pakking is waar hij valse lucht pakt, donderdag krijg ik men nieuwe bougies binnen, en ga ik gelijk een compressie test doen.

en dan vrijdag-zaterdag maar eens de inlaat wat verder demonteren om die onderste pakking ook maar eens te voorzien van wat vloeibaars ....

als het de voetpakking van inlaat niet is, denk ik dat de enigste optie die nog over blijft zit in één van de 6 bobines die wellicht minder werkt/door slaat te zwak is,

dank voor de linkjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

afgelopen woensdag avond toch de vacuum klep nog ingespoten met remreiniger en wd 40 ...

ondanks dat het er schoon uitzag, en dat er geen troebele vloeistof uitkwam, is het erge schommelen van de motor helemaal over ...
bij het rijden schommeld hij soms nog heel even dus heb bij ome Ali express een nieuwe gekocht voor 23 euro ... geen geld dus geen hoge verwachting van een lange levensduur.... ben benieuwd hierna.

afgelopen donderdag nieuwe bougies erin gezet, en een compressie test gedaan (14 bar op iedere cylinder)..
en daarna zaterdag het blok tussen cylinder en lucht inlaatbuis er nog afgehaald, deze zaten vrij los, nu alles weer goed vast gezet, zodat alles nu 100% luchtdicht moet zijn ....

maar helaas loopt de motor stationair nu alleen nog een beetje onregelmatig (schud een beetje), loopt niet zo mooi rond als je van een 6 cylinder zou verwachten.

vacuum is nu dus goed, injectie is goed, blijft mijn inziens alleen de ontsteking over ... wellicht 1 bobine die iets minder werkt...
hij blijft in ieder geval nu normaal lopen
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Mooi dat het nu al een stuk beter werkt. :thumbs:

Je zou een voor een de stekkers van de bobines er eens af kunnen trekken als hij loopt en dan kijken bij welke bobine dat het meest verschil maakt.

Vervolgens die bobine wisselen met een aan de andere kant en kijken of het probleem mee verschuift. Als probleem verschuift is de bobine verdacht, anders de bougie of de mechanica van die cilinder. Of de kabelboom op die cilinder, dat kan ook nog.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door Melvivio »

Nog een 24v erbij! Nice!
Jammer natuurlijk dat het oude blok stuk gelopen is, maar het rijd best lekker met wat meer power.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

er zit kwa tijd wel wat avonden sleutelen in.... maar ik vond het achteraf zeker de moeite waard....
bevalt zelfs zo goed, dat ik nu al weet niet meer terug te willen naar de orginele 2.5 12v....


heb inmiddels de nieuwe stationair klep binnen, ben benieuwd hoe dit gaat tijdens het rijden.
stationair loopt hij nog steeds iets wat ruw voor een 6 cylinder... heb al even wat getest door injectoren uit te schakelen ipv de bobines.
mijn idee als er hier met 1 cylinder een duidelijk verschil zit moet je op deze manier ook de cylinder/bobine kunnen vinden die dat doet.

helaas bij alle injectoren krijg je exact dezelfde toerenterug val.... verdenk nu toch 1 van de sensoren (nokkenas sensor of dergelijk)

heb alle kabels nog even doorgemeten zodat alle connectoren ook echt op het goede ecu pinnetje terecht komen ... en dat lijkt ook goed...

ik ben er eerst effe klaar mee ... eerst maar es wat plezier eraan beleven en dan pak ik later dit probleem nog wel een keer op ...
ik zal de uitlaat gassen nog wel even laten controleren voor de apk eind dit jaar ... (niet dat ik voor verrassingen kom te staan:P)
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Iemand trouwens een idee waar ik een adapter plaat voor een open lucht filter kan vinden ?

De hobbybobby zaken hier in de buurt hebben hier lijkt het niks voor
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door Melvivio »

Misschien is dit nog een beter idee. Moet ik op die van mij ook nog gaan uitvoeren..
https://www.custom-concepts.nl/nl/

Zij hebben een conversie voor de luchtweger naar hittedraad. Plug en play als ik het mag geloven. Dan kan die rottige klep weg en hoeven er geen adapterplaten gemaakt / gekocht te worden.

Heb je ook je toerenteller werkend bij de conversie?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Bedankt ik ga me erin verdiepen...

De toeren teller werkt nu nog niet maar heb een schema van Rob gekregen ...

Maatje (die wat meer in de electro zit) van mij moet hier nog wat onderdelen voor bestellen maar zoals ik het begreep moet ik dit werkend krijgen binnenkort
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door Melvivio »

Daarmee zou het moeten lukken! Zelf heb ik een kabelbreuk en is mijn schmitt trigger volgens mij overleden.
Heb er zelf ook een gemaakt, maar geen idee of die goed is.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Heb het bedrijf even een mailtje gestuurd ...

maar heb zelf ook nog effe gezocht ... en ik ben bang dat het zo'n splitsec system word dan ... 5 a 600 euro ... daar kan ik heel wat adapter platen voor laten maken denk ik ...
Plaats reactie