gtv6 project met 164 24v motor

Bedrading, verlichting etc...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Na een tijd te hebben gereden met de standaard motor, liep afgelopen zomer mijn orginele motor vast (klep afgebroken en boven in de cylinderkop er weer vast in geslagen...:( )

nu had ik direct mijn donor blok er al ingehezen, maar zo zonder reserve motor voelde ik me wat kaal en besloot de stap te zetten naar een wat zwaardere motor. (en tevens een nieuw project voor handen:P )

na heel wat avondjes knutselen, zit de 24v motor erin, en start hij zelfs.
Helaas heb ik nog wel een probleem en hoop dat er hier nog wat tips weg kunnen komen in waar ik de oplossing moet zoeken.

De motor loopt loop op maar 1 complete cylinder rij, de andere kant (linker kant) doet niet mee doet, met een schroevendraaier geluisterd en ik hoor ook geen getikker van de injectoren, ik heb de bekabeling zo goed als ik kon bekeken en geprobeerd door te meten echter lijkt alles in orde.

Zijn er hier mensen welke ideen hebben in wat dit kan veroorzaken, dat een complete rij niet aangestuurd word. (zou een defecte klop sensor dit bijv. kunnen veroorzaken? )

ik hoop binnen kort eens te kijken wat voor extra pit de auto heeft gekregen :P ...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Meet even of de injectoren 12v krijgen als hij loopt.

De ecu stuurt ze aan door ze aan massa te leggen maar als ze geen 12v hebben gebeurt er niks.

Helaas is het lang geleden dat ik een schema van een 24v onder ogen heb gehad en weet ik zo niet meer of er ergens een scheiding tussen de cilinderbanken gemaakt wordt.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Zal dit morgen even proberen... moet vast iets simpels zijn ...had de power modules ook al omgeprikt, maar dit maakte geen verschil.

met het schema kom ik ook nog niet veel verder... maar zal morgen gelijk kijken of de bougies nat worden en of ik een vonk krijg tijdens starten/lopen.

maar blijf het frapant vinden dat 1 volledige bank niet werkt ...
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door GTV42.0 »

Je kunt ook Martijn uit Ommen eens bellen. Volgens mij had ik jou zijn nummer al eens gedaan.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

giuliettaevo schreef:Meet even of de injectoren 12v krijgen als hij loopt.

De ecu stuurt ze aan door ze aan massa te leggen maar als ze geen 12v hebben gebeurt er niks.

Helaas is het lang geleden dat ik een schema van een 24v onder ogen heb gehad en weet ik zo niet meer of er ergens een scheiding tussen de cilinderbanken gemaakt wordt.
Zonet effe alles gecontroleerd, maar ik krijg wel een vonk,
bougie eruit gedraaid en deze is droog, daarna nogmaals goed geluisterd naar de injector en hier hoor ik bij de niet werkende kant geen geluid.
conclusie de injectoren worden niet aangestuurd, nu de vraag nog wat dit kan veroorzaken, want ik lees in de autodisk dat de injectoren in paren van 2 aangestuurd word, wat op zich dan weer raar is dat de andere kant het wel doet...

@jeroen Ik zal straks martijn even bellen, wellicht heeft hij nog ideen
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

inmiddels net een test gedaan met de oude injectoren van mijn 2.5 blok, en waarempel, deze tikken direct.

Heel byzonder dat er 3 injectoren op dezelfde rij het niet meer doen tegelijk.... mya wie weet hoe lang deze motor stil gestaan heeft.

ik ga kijken of ik ze kan laten reinigen en anders op zoek naar een ander setje...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Als je de nummers die erop staan even doorgeeft heb ik er waarschijnlijk ook nog wel liggen. Zullen ook toe zijn aan reinigen maar wellicht handig als er een kapot is..
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

giuliettaevo schreef:Als je de nummers die erop staan even doorgeeft heb ik er waarschijnlijk ook nog wel liggen. Zullen ook toe zijn aan reinigen maar wellicht handig als er een kapot is..
Bedankt, ik ga je een pb sturen
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door Performa »

Ben je de 24v injectoren aan het aansturen met je oude l jetronic of motronic? Het eerste is namelijk niet zomaar mogelijk wegens verschillende weerstand.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Ik gebruik de motronic en kabelboom van de 164.

Na het wegbrengen van de injectoren konden ze er 5 weer goed krijgen en 1tje bleef lekken dus die moet ik nog vervangen

Hij start en loopt direct.. ik bemerk echter als hij wat warmer word dat de motor begint te schommelen en bijna uitvalt..
Ik hoop dat dit komt door deze ene injector ... uitlezen kan ik op dit moment niet ( volgens mij is mijn kabel overleden ...)
Er is al wel weer een nieuwe kabel onderweg
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

Inmiddels met behulp van wat onderdelen van Remco en goede set injectoren kunnen samenstellen allemaal laten reinigen en voldoen weet aan hun specificatie...

Helaas hou ik het probleem dat de motor schommeld en op den duur uitvalt.
Als ik de gas positie sensor los gooi blijft hij aan en schommelt dan niet meer .. maar wel redelijk hoog toerental
Heeft iemand nog ideeën over dit schommelen met uitval als gevolg? Ben zelf redelijk overtuigd dat het geen vacuum probleem is ... hij doet dit zowel koud als warm koude start eerst nog goed tot 10 seconden en dan begint het schommelen in toeren

Heb in ieder geval een paar km ermee gereden een rijd vele malen beter als de standaard 2.5 motor ... ook veel minder geluid van de motor in de auto... en uiteraard het vermogen ::-)
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door GTV42.0 »

Dus zondag maar eens naar Assen kerel :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Stekker van stationair regelklep toevallig verwisseld met een andere stekker?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

giuliettaevo schreef:Stekker van stationair regelklep toevallig verwisseld met een andere stekker?
Net nog even doorgemeten... maar alles zit volgens het diagram op de juiste stekkers aangesloten

Verdenk zelf een defecte sensor of dergelijk iets wat de motor de loop laat bijstellen... morgen ga ik effe bij een garage langs om uit te laten lezen .

Met mijn net nieuw bestelde kabel krijg ik verbinding zie net het ecu nummer en gevolgd door verbinding is verbroken
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Is dit type injectiesysteem wel uitgerust met een foutcode geheugen?

Of kun je enkel real-time waardes inzien?

Echt schommelen in toerental zou ik stationair regelklep als eerste verdenken.

Luchtweger kan ook vervelende verrassingen geven. Kijk anders even wat voor een nummer er op staat, kijk ik of ik er nog een heb. Check in ieder geval dat de klep soepel kan bewegen.

Heb je trouwens ook een foto van hoe het in de auto zit?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

hier even wat fototjes en een linkje van de first run

ecu onthoud geloof ik wel foutcodes, toen mijn kabel het nog deed zag ik ook nog fouten van dingen die niet aangesloten waren op dat moment.

maf/luchtweger beweegt soepel loopt niet aan of dergelijk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=YVKDAmz98ww
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Mooie inlaat :thumbs: .

Ik kan alleen niet zien hoe de stationair regelklep nu aangesloten zit. Dit moet als het ware een omloop om de gasklep heen zijn. Dus 1 slang achter de luchtweger maar wel voor de gasklep en 1 slang na de gasklep. Kan niet zien of het zo ook zit.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

ja dat was wel een spannend klusje die inlaat .... de uitlaat trouwens ook wel ....

zal binnenkort nog wel even de rest van de foto's onder het project topic zetten... gezien ik daags al de hele dag achter de pc zit is er savonds vaak niet veel zin over ....

de stationair regelaar zit inderdaad op de zwarte luchtslang tussen lmm en gasklep aangesloten, gevolgd door een t stuk en dan op het vacuum systeem wat hij deelt met de rembekrachtiger.

als je hier het stekkertje even vanaf trekt en er weer op drukt hoor je hem ook wel sissen door de lmm dus hij doet wel wat ...

tips hoe je de werking van de stationair regelaar kunt controleren? de test toen mijn kabel het nog deed was alleen het openen en dichtdoen van de schuif en dat leek te werken.

mijn eigen vermoedens gaan uit naar een sensor welke verkeerde waardes afgeven waardoor de ontsteking/inspuiting automatisch bijgesteld word wat dit schommelen veroorzaakt
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door giuliettaevo »

Die aansluiting klopt dus alvast niet.. :?

Vacuüm voor de bekrachtiger hoort zijn eigen aansluiting op de inlaat te hebben, achter de gasklep. Nu trek je minder vacuüm op de bekrachtiger.

Met de gasklep geheel dicht krijgt de motor te weinig lucht om stationair te lopen. Om de juiste hoeveelheid lucht voor het stationair lopen in de inlaat te krijgen heb je een omloop om de gasklep heen. Tussen luchtweger en gasklep komt een aansluiting en die gaat naar de inlaat. Omdat de hoeveelheid benodigde lucht kan variëren zit er een regelklep in, eigenlijk gewoon een soort schuif die de grootte van de doorlaat bepaalt.

Begin dus maar met het scheiden van het vacuüm en de stationair regelklep.

Zit je Carterontluchting hier soms ook op aangesloten?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: gtv6 project met 164 24v motor

Bericht door alfa_gtv6 »

excuses voor mijn artistieke skills...
maar ik heb de vacuum meer aangesloten als een soort ringleiding... heb 2 aansluitingen 1x 18mm en 1x 8mm

leiding gaat vanaf inlaat naar t-stuk 1 van tstuk naar stationairklep,1 naar volgend t stuk waar de 8mm erbij op komt bij 2e tstuk voor extra vacuum zodat er niet te weinig zal zijn. gevolgd door de rem bekrachtiger.
in mijn beleving zit de stroom van lucht nu net zo gemonteerd als normaal achterop het inlaat huis.

de carter ontluchting zit naast de aanzuig kant van de stationair regelklep op de zwarte slang gemonteerd (zoals het ook bij de gtv6 normaal zit)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie