Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Tevens NON Alfetta projecten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Bericht door Melvivio »

First: Wist niet goed of ik dit topic hier moest plaatsten, of in interieur&exterieur. Verplaats maar indien gewenst.

Ik merkte op dat er hier niet veel geschreven word over hoe leden de auto's wassen, pollijsten of polytoeren met een rotery's of DAP!
Na aanleiding van het poets werk verricht op Jeroens rode Gtv6 leek het mij wel een idee om van jullie te weten wat jullie favoriete producten zijn en met name welke technieken je gebruikt?

Nu is dit een hobby van mij. Heb er veel tijd & geld in gestoken om goede producten in huis te hebben. Helaas ben ik soms lomp met de lak (slijpen terwijl de auto er staat). Niet altijd de juiste wasmethode gebruiken. Kortom de lak is wel aan een pollijst beurt toe!
Afbeelding

Wat doet pollijsten&wanneer wil je het doen?
In het kort; Bij veel auto komen er door wassen krassen op de auto. Ook door rijden slaat vuil neer in de blankelak. Dit zijn allemaal verontreinigingen/beschadigingen die je met wassen niet meer weg krijgt. Pollijsten bied hierop de uitkomst. Je hebt weer een strakke lak, zonder krassen, met een volle glans, zonder dat je naar de spuiterij hoeft.

Je haalt de zogenoemde 'swirls' weg. (ergelijke banen/zichtbare krassen in zonlicht)
Je voed de lak met nieuwe olienen. Deze maken tevens de glans harder & dieper!
Je brengt bescherming aan tegen vogelontlasting, zonlicht, zurige regen & vervuiling.

Mijn auto ondergaat eerdaags een full detail, die ik echt goed wil gaan doen. Dit houd in:

twee emmer wassen, kleien, pollijsten met meerdere pasta's, de lak glazen (voeden), sealen (afsluiten+bescherming), wax (bescherming)


Het was voor mij ook een goede reden om de Campangolo velgen te monteren, en het eerste product "Iron-X" op de set velgen te testen. Het staat erg hoog aan geschreven, dus was benieuwd naar het effect op de 31jaar oude velgen!
Afbeelding
Afbeelding
Ze zijn zeer mooi terug gekomen.. Al zijn de beschadigingen nu wel extra goed te zien. Maar ik ben zeer blij met het product&resultaat!
Afbeelding
De voorvelg mag misschien nog een keer.
Afbeelding
Ze zijn onder de auto geplaats zodat ik de Ronal A1 velgen ook kan behandelen! Op deze velgen word de auto ook gedetailed!
Afbeelding

Voor wie zich wil verdiepen & producten aan wilt schaffen is hier een erg fijn bedrijf die zich hierin verdiept heeft.
http://www.carclean.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Melvivio op 08 jun 2011, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Angro »

Ben benieuwd naar het resulaat - zelf gebruik ik cleaner / wax van Meguiars.
Nog niet uitgeprobeerd op de Alfa maar wel op onze dagelijkse auto, ben daar zeer tevreden over.
Hoop dan ook dat je het één ander met foto's verduidelijkt - heb wel eens over "kleien" gehoord ( iets met een klepel .....maar zelf nog nooit gebruikt )
Het glazen en sealen is voor mij een nieuw begrip.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door AlfettaOwner »

Gebruik zelf ook Meguiars.
Het resultaat welke jij laat zien voor de velgen is netjes, normaal krijg je de remstof niet snel van de velgen af als het er al jaren opzit.
Gebruik daar zelf dasty voor maar dan nog heb ik er een borstel bij nodig.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Carbo »

Mooie link Melvivio! :thumbs:
Een webwinkel met alle producten bij elkaar :grin:

Heb gelijk het e.e.a. besteld! De Range Rover is weer het proefkonijn :mrgreen:

Leuk onderwerp!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Melvivio »

Ah fijn om te lezen dat dit leuk gevonden word!

Allright then! De detail van de Alfa zal ik nauwkeurig in kaart brengen. Ik begin er waarschijnlijk morgen of zaterdag aan.
Vandaag: Iron-x op Ronal A1!


De velgen gister al enkele keren schoongemaakt met Normfest dit om het grofste & meeste vuil eraf te halen. Nu zat er hier nog vuil wat Normfest niet loskreeg.
Afbeelding
Dit is een voorvelg. Deze was helemaal zo zwart als bij de pijl!

Iron-x aangebracht, minuutje laten intrekken, dan inborstelen.
Afbeelding
Voorkant was toch al redelijk schoon;
Afbeelding

En het resultaat van de achtervelgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De voorvelgen zouden nog een keer behandeld mogen worden. Ik vind dit goed genoeg voor de Ronals.
Afbeelding
Afbeelding

Binnen kort meer!!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door AlfettaOwner »

Nou mij heb je overtuigt :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door GTV42.0 »

Mij ook :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Angro »

Perfect spul, velgen zien er weer als nieuw uit - top
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Melvivio »

Er zijn veel manieren om je auto te wassen, maar welk is het veiligst voor je lak? Zelf ben ik er van overtuigd dat de werkwijze van Junkman erg effectief & veilig is. Merendeel van zijn werkwijze had ik al, enkele dingen doe ik op mijn manier.

Auto wassen met 2-emmer methode, was-handschoen & autoborstel:
Begin met de wielen. Dit is veel werk wat ik maar eens wil hoeven te doen. Het schoonmaken van de wielen staat hierboven ^^ dus hoef ik de reiniging & nabewerking met Iron-X niet meer te laten zien.

Als het wiel gedemonteerd maak ik vaak gebruik van de gelegeheid om de wielkast schoon te maken!
Er zitten VEEL plekken waar zand, teer, pekel & andere troep zich ophopen! Zeker bij een Gtv zonder 75 spatplaten is dit zaak om eens te doen!
Afbeelding
In de pot met Glassex zit niks meer dan een onverdunde milde alles reiniger. Mocht het vettig zijn, gebruik is soms motorruimte-cleaner. De borstel is niks meer dan een grote & goedkope afwasborstel. Eerst met de HD zand eraf spuiten, insprayen, borstelen, afspuiten.
Afbeelding
Nog niet 100% maar al een stuk beter! Aangegeven hoe diep in de wielkast het zand komt te zitten! (de diepe hoekjes bij de casterkogels, de hele bovenste rand tot aan het schutbord. Voor bij de stabilisatorstang, torsieveren & onder+achter de sideskirts!!) Twijfel je of je het schoon krijgt, haal de skirts er maar af, gegarandeerd dat daar vuil zit.

Heb je dit bij alle wielen gedaan (en bodem delen wat je belangrijk vind) kan je de auto wassen.
Afbeelding
Van rechts naar links staat er: Hoge druk 110bar 390L/uur, waterslang met waterstop snelsluiting, een schuim-deken aansluiting, bodemreiniger, spuitlans, hoge kwaliteit paardhaar autowasborstel, een bladblazer, emmer om te spoelen, shampoo-emmer en een Microvezel-washandschoen.
Paar van jullie zullen nu vast vreemd zitten te kijken :wink: (gok bij het bladblazer gedeelte :lol: ) Leg zo uit waar ik alles voor gebruik.

Afbeelding
De auto spuit ik met de HD af. Houd redelijk afstand, want je KAN je lak hiermee beschadigen. Ook zand wat er te vlug vanaf gespoten word, veroorzaakt een kras! Je wil het laten weken om het er rustig vanaf te spoelen.

Afbeelding
De schuimdeken is misschien wel HET belangrijkste onderdeel van het wassen. Die weekt het vuil los uit de blanke lak, zodat je het veilig op kan nemen in je washandschoen of spons.
Afbeelding
Laat de shampoo rustig een minuut intrekken, maar zorg ervoor dat de auto altijd nat blijft!

Het idee achter de 2 emmers + handschoen is dit. Het bovenste deel van je auto is het minst vies. Daar kom ik met de handschoen&shampoo. Niet verder! Het onderste deel (vanaf het midden van de deur) doe ik met de wasborstel.

De handschoen (of spons) neemt vuil op!!! Hiermee wil je niet nog een keer over je lak, dan heb je krassen!! Spoel het eerst in de spoel-emmer, pas dan pas weer in je shampoo. Als het goed is, is na het wassen van je auto je handschoen & shampoo water even schoon als toen je begon met wassen!

Ververs het water uit de spoel-emmer vaker tijdens het wassen, liever 5liter verknoeid dan zand in de emmer.
Afbeelding
Deze borstel is fijn, omdat je dankzij de lange haren overal tussen & bij komt. Ook deze spoel ik uit. Er stroomt wel water doorheen, maar toch.. De waterstop aansluiting is hier heel handig voor. Op de slang staat druk, water gaat pas stromen als de borstel erin klikt. Ik doe niet heel de auto met deze borstel, omdat zelfs dit ding nog krassen maakt op de lak.

Afbeelding
De auto is hier afgespoten met de HD. Allemaal kleine druppeltjes die nog op je lak liggen kan je drogen met een handdoek, of met water. Hoe??!?! Pooling Rinse techniek
Nu komt het. Hier zijn deze auto's niet voor gemaakt. De lijsten bij de achterruitjes, de spiegel, deurgrepen, achterlichten, rondom de achteruit, side-skirts, etc etc... Hier blijft allemaal water in staan. 2jaar verder en je bent toe aan een restauratie. De bladblazer is UITSTEKEND voor het droogmaken van deze plekken!! Je hebt geen super ding nodig, gewoon een goedkoop geval bij van de Aldi volstaat.. Ook een handdoek maakt krassen. Hoe minder je de lak raakt hoe beter.

De restanten water die nog tevoorschijn komen kan je met een quick detailer + Microfiber (MF) doek wegvegen.


Dit is de meest gebruikte manier van wassen bij amateur-profi detailers. Ja, dit is erg over de top. Misschien tegen het idioten aan. O:) Maar de auto is wel schoon & klaar voor kleien. Meer daarover een andere keer.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Peter GTV-6 »

En nu rap onder die boom vandaan, als de zon schijnt druppelt er kleverig hars/boomsap uit, en kan je weer opnieuw met wassen etc. beginnen.....!!!!
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door GTV42.0 »

Je kan ook met de compressor het water uit deze plekken blazen :wink:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Angro »

Melvivio,

Bedankt voor deze uitleg :thumbs: - heb het zelf nog nooit zo serieus beetgepakt.

Ben nieuwsgierig naar de verdere activiteiten - hou ons maar op de hoogte
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Melvivio »

@Angro ; Thanks, maar ben wel nog enkele dingen vergeten te vermelden mbt tot het wassen.
Namelijk, dat het verstandig is om voor het werkelijke wassen, alle rubbers eens na te lopen met een borstel & onverdunde allesreiniger! Dit voorkomt dat je doeken snel vervuilt worden!

De detail klus laat even op zich wachten, aangezien ik besloten heb eenmaal ECHT goed te doen. Ik heb meer vertrouwen gekregen in mezelf & het forum voor als back-up, dat ik besloten heb de bumpers & skirts er eens HELEMAAL af te trekken.

Gtv-rijders die dit nog nooit gedaan hebben, twijfel niet, laat dit demonteren! Ongeloofelijk hoeveel vuil nog achter deze kappen zit. De chroom-bumper variant heeft hier dus een groot voordeel mee!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedenk dus, dat overal waar het vuil is, water blijft haken. Zo ontstaan dus de roestplekken! Achter de kappen BLIJFT het vochtig!

@Jeroen : Yess, met een compressor kan je ook het overtollige water wegblazen.
Al gebruik ik deze niet vanwege:
- Er zit olie in de lucht van de compressor, dit wil ik niet op/in mijn lak.
- Ik hebt geen constante druk & compressor staat de hele tijd aan!
Dus daarom gebruik ik een bladblazer :smile:

@ Peter GTV-6 : Goede en terechte opmerking! Ik blijf zo kort mogelijk onder die &#%#@! bomen. MOCHT er toch sap opkomen is dit geen probleem & hoef je niet opnieuw te wassen.
Afbeelding
Why not? Ik heb een fles IPA staan. (96% medicinale alcohol + demiwater) Dit lost de hars & boom sappen vrijwel meteen op! Erg fijn, je hoeft het alleen maar af te nemen met een MF doek.

Met een Quick Detailer gaat het ook, maar ik vind IPA hier fijner voor :smile:

De lak kleien:
Doe je met een quick detailer & speciale klei.
Afbeelding
Houd het oppervlakte goed nat! Je mag best veel kracht uitoefenen!

Met kleien haal je de vervuiling uit de blanke lak die je niet met wassen verwijdert!
Afbeelding

& zo doe je heel te auto tot dat deze even glad aanvoelt als glas.

Dit topic gaat nu even 'on hold' want bij het verwijderen van mijn bumper ben ik meer tegen gekomen dan me lief is. Kortom, het word een project - topic.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie uiteenzetting en super hoe je het in beeld brengt hier.
Veel liefhebbers die er zeker iets aan zullen hebben en hierdoor een lagere drempel hebben om zelf aan de slag te gaan :!:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Alfetta Showoff - Detailing + product discussie

Bericht door Angro »

Jammer dat je een "bumper" project moet opstarten, hoop voor je dat het één en ander meevalt.

Maar het "kleien" is nu een stuk duidelijker, verder is het wachten tot je weer zo ver bent.
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Bericht door Melvivio »

Toch kan ik wel een update geven die denk ik belangrijk is voor menig Alfetta rijder...

Wat mij is opgevallen is dat mijn Gtv ALLES behalve fool-proof is. Hier ben ik achter gekomen, nu ik de roestplekken aan het bijwerken ben.
Dit wist ik niet toen ik de auto kocht! Volgens mij is dit dus zeker nuttig, zeker als je auto uit Italy komt (waar ze in 1970 - 1990 nog relatief veel zandwegen hadden)! Maak non-forumleden hierop attent!

De afwaterings-kanalen van je Alfetta zullen hoogst waarschijnlijk verstopt zitten met zand & grut.
Roest word grotendeels voorkomen door het feit dat het water weg kan of snel op kan drogen.
Je wil het niet hebben klotsen in je dorpel terwijl je rijd met de auto!!!

Dit zijn de locaties van de afwaterings-gaten en enkele belangrijke dingen om te doen of controleren!
Afbeelding
HIER zit GRUWELIJK veel vuil!! Misschien is dit wel DE belangrijkste schacht om te controleren.
Als je met je auto nog wel eens in de regen rijd, de natte voeten komen onderandere hierdoor. Het water kan niet weg. Het zand achter het scherm icm met water, rijwind maakt een fijn slijpsel wat de binnenkant van je auto schuurt.
Afbeelding
3 in de deur, eerste bij het voorscherm, 2 na het midden voor het achterwiel.
Deze 2 zijn belangrijk, omdat veel water via dat scherm loopt. Hoe???
Afbeelding
Oorspronkelijk door dit slangetje. Het tuutje zat bij mij aan beide kanten verstopt. Water zou via de ruit, over dit gootje, door het slangetje over het scherm --> via de dorpel weg moeten kunnen lopen..
2 plekken waar het fout kan gaan :?
Nu kan je dit alleen controleren/schoonmaken als je je achter-zij-ruit eruit hebt. Hoe dit te doen schrijf ik in mijn project topic.
Afbeelding
De deur is makkelijker te controleren en dus goed te houden. Zie hier het effect van water icm slechte ontworpen deur. Van mij mochten er meer afwaterings openingen inzitten.

Momenteel hebben jullie wel al door wat het verhaaltje is.. maar heb er nog 2.
Afbeelding
Afbeelding

Het is hopelijk duidelijk dat deze schoon maken & houden van vuil uitermate belangrijk is.

Met een platte schroevendraaier, stofzuiger, borstel kan je dit goed genoeg doen.
Helemaal super is een compressor met luchtpistool die je overal in kan.

Voor mij is DIT de reden waarom een Alfetta GEEN daily-all-weather-winter-pekel-vervoer moet zijn... Gaat er in deze plekken pekel zitten, dan is het alleen maar wachten totdat iets doorgerot is.
(tenzij je wekelijks met je auto bezig bent & ook dit controleerd :wink: )

Hopelijk is dit nieuw voor veel lezers,rijders,liefhebbers en zal dit jullie helpen je plezier auto langer goed te houden! :driving:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Bericht door AlfettaOwner »

Melcher, dat is wederom een hele mooie illustratie van waar op te letten bij de 116 serie bij aankoop.
Ik ga dit draadje permanent opnemen in het Aankoop advies Alfetta transaxles met jou goed vinden !? :thumbs:

Is het een idee om deze als sticky onder "projecten" te plaatsen ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Bericht door Melvivio »

Beide graag! Voel me vereerd :smile:

Zou een 'sticky' niet meer thuis zijn in het "interieur & exterieur" gedeelte?

Zoals gezegt zal ik dit goed in kaart blijven brengen!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Bericht door Angro »

Melvivio, je verhaal en de foto's maken het heel erg duidelijk :thumbs:
Blijf je werkzaamheden / uitleg zeker volgen.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Showoff - Detailing & WASSEN Discussie

Bericht door AlfettaOwner »

Bij meer van dit soort overduidelijk handleidingen denk ik er zelfs aan om een speciale rubriek te starten.
Ieder die hier op het forum vertoeft heeft er zeer zeker baat bij en dan zijn deze topics reuze interessant en handig als naslagwerk :thumbs:
Maar wellicht loop ik wat hard van stapel.

Ik dacht aan onder "projecten" omdat het een zeer druk bezochte rubriek is, maar onder interieur/exterieur kan/mag ook.
Zegt U het maar O:)
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie