welke velg wel, en welke niet

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Tevens NON Alfetta projecten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door Jerommeke66 »

Beretta schreef:Weet je zeker dat je een grotere ET waarde wilt?
Dan komen de velgen namelijk verder naar binnen te staan.
Hoe kleiner de ET waarde, des te verder de velgen naar buiten komen!

Maurice
Volgens mij is de ET de afstand tussen het aanlegvlak van de velg op de wielnaaf en het midden van de velg, bij een positieve ET waarde ligt dit aanlegvlak naar de buitenste zijde van de velg t.o.v. het midden, bij een negatieve waarde naar binnen (ET = 0 als aanlegvlak precies in het midden ligt).
De meeste velgen hebben een positieve ET waarde, is deze waarde groot, dan ligt het aanlegvlak ver naar buiten, dus de velg komt verder naar binnen, als deze aanligt op de wielnaaf (dus een smallere spoorbreedte)
De Rial velgen waarmee mijn GTV6 in Duitsland is geleverd hebben een ET van 35 mm en de originele Campagnolo's hebben zelfs 45 mm.

Aangezien de Ronals zonder remschijf tussen naaf en velg gewoon passen achter, denk ik dat ik naar binnen voldoende ruimte zou moeten hebben voor een iets bredere velg (8 i.p.v. 7"), maar voor een bredere buitenrand (is optisch mooier), moet het velgaanlegvlak verder naar binnen, dus een iets grotere ET waarde, althans volgens mij... :grin: ).

Stel ik pak die 1" alleen aan de buitenzijde, waardoor ik een 1" bredere buitenrand krijg, dan moet de oude ET om dezelfde 1" groter worden (van het oorspronkelijke velg-midden), om de velg niet verder naar buiten laten komen, maar omdat de velg ook breder wordt, wordt de nieuwe ET = 25 mm vd oude ET + 1" extra velgbreedte - 1/2" verschuiving van het velg-midden door de extra breedte = 37,7 mm (als ik me tenminste niet ergens vergist heb in m'n berekening).

Ik denk niet, dat dat zondermeer zo maar kan bij een Ronal velg, omdat het hart waarschijnlijk niet zoveel "vlees" heeft, we dromen verder...

Groet, Jeroen
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door stefgtv6 »

Hoi Jeroen,

Misschien heb je hier wat aan.
Ook even de volgende pagina lezen. :wink:

http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... &start=220" onclick="window.open(this.href);return false;
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door Jerommeke66 »

Interessant topic, zijn dit ook Ronals, misschien zelfs dezelfde als die van de website in Zwitserland?
Ik heb zelf ook met 225/50/15 op Ronals gereden op de achteras, dat ging, maar inderdaad raakt de band dan wel af en toe de wielkastrand, vooral met hard optrekken.
Dit probleem heb ik overigens toen verholpen met een SZ uniball in de triangel en powerflex bussen in het Watt-stangenstelsel (die zit nu overigens ook met uniballs van Stan, daarmee is alle ongewenste beweging eruit).

Wat ik niet terug kan lezen in de topic, of het nu uiteindelijk past met die bredere Ronals.

Groet, Jeroen
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door JoorZ105 »

8j is 20,5cm breed, dus nog steeds minder dan een 225mm brede band.

als je de 7J ronal met gelijkblijvende ET verbreed (1/2J per kant) dan veranderd de positie van de band niet.
dus als 7J en 225mm past dan past 8J met 225mm band ook lijkt me, zolang de et gelijk blijft.
In dat geval wordt je velgbed dus 0,5J oftewel 1,3cm dieper.

Op 7J staat de 225mm band wat boller, doordat de velgranden smaller zijn dan de band zelf. Op een 8J band staat de band iets minder bol. Afhankelijk van waar de band precies aanliep kan dit minder of meer kans op aanlopen opleveren.

(ik heb al wat custom velg projectjes gehad (mustang wielen op een berlina bijvoorbeeld) en kan het daardoor redelijk beredeneren, maar het blijft uitproberen.)

Wel is zeker dat 1J verbreden naar de buitenkant niet gaat werken als hij op 7J met 225 banden maar net vrijloopt.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door giuliettaevo »

Gelijkmatig verbreden gebeurt bijna niet.dat betekent namelijk het velghart verplaatsen. Zeker bij een 1 delig alu velg is dat erg lastig.

Ze worden meestal naar buiten toe verbreed, anders zie je het niet en zou je spacers moeten gaan gebruiken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door JoorZ105 »

Zou de ATS type 10 velg niet wat zijn op een alfetta?
(ats madeno)
Voor de niet chroombumper modellen kan dat best aardig zijn denk ik.

liefst in 16 dan, 17 is misschien wat te groot.
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door GTV42.0 »

Ik heb deze verbrede Ronals ook gehad. Gewoon te breed naar mijn mening. Je zou achter de schermen moeten uitrollen en de auto erg stug moeten maken.
Dit is wat ik zelf niet wilde. Heb ze verkocht aan een andere liefhebber, maar ook hij heeft ze er niet onder gedaan. Misschien wil hij ze wel verkopen.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Jerommeke66
Novizio
Novizio
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:55
Locatie: Nuenen

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door Jerommeke66 »

[quote="JoorZ105"]8j is 20,5cm breed, dus nog steeds minder dan een 225mm brede band.quote]

Hoi Joris,

de velgmaat wordt aan de binnenkant van de velg gemeten, daar waar de band op aanligt (de band is hier normaliter smaller dan de eigenlijke bandbreedte, anders zou de velg namelijk buiten de band uitsteken)
De bandenmaat wordt van wang tot wang gemeten, deze waarde is meestal groter dan de velgbreedte (op een paar ventjes met petjes in veel te veel verlaagde Golfjes na... :mrgreen: )

Ik geloof dat het project met de extra brede Ronals inderdaad geen goed idee is, naar binnen en buiten gelijkmatig verbreden bij een alu velg is geen optie en enkel naar buiten past zeker niet.

We zoeken verder, er is vast wel een andere oplossing.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door ron TS »

Ongelofelijk veel info in dat topic. Wat ik zelf altijd een mooie velg onder een 1e serie Alfetta sedan en GTV heb gevonden is de zogenaamde worstvelg. De welbekende GB velg is wel een beetje klein 14" en de weinige 15" ben ik nog niet tegengekomen. Ben zelf deze tegengekomen, wel Japans maar mooie ronde spaken.

Afbeelding

Ga eens een zoektocht starten waar deze te koop zijn in de goede maten. Dacht zelf aan 16" 6/7 J 4x98 of 5x98. ET tussen +15 t/m +30. Zou dat kunnen passen onder een lage GTV 1e serie ?

Gr Ron
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 392
Lid geworden op: 14 jun 2006, 17:19

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door adjesalfa »

Velgjes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door giuliettaevo »

Mooie auto..
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 392
Lid geworden op: 14 jun 2006, 17:19

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door adjesalfa »

Afbeelding
Afbeelding
ThevanV
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 sep 2016, 08:45
Locatie: Overasselt

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door ThevanV »

ron TS schreef:Ongelofelijk veel info in dat topic. Wat ik zelf altijd een mooie velg onder een 1e serie Alfetta sedan en GTV heb gevonden is de zogenaamde worstvelg. De welbekende GB velg is wel een beetje klein 14" en de weinige 15" ben ik nog niet tegengekomen. Ben zelf deze tegengekomen, wel Japans maar mooie ronde spaken.

Afbeelding

Ga eens een zoektocht starten waar deze te koop zijn in de goede maten. Dacht zelf aan 16" 6/7 J 4x98 of 5x98. ET tussen +15 t/m +30. Zou dat kunnen passen onder een lage GTV 1e serie ?

Gr Ron
http://www.rotawheels.com/wheels.php" onclick="window.open(this.href);return false;
dit zijn ROTA velgen, in NL via rarerims.
De velg in het plaatje is er alleen vanaf 17 inch. Grootste probleem is dat ROTA geen 5x98 levert... En ook al staat op de site 4x98 zou kunnen dat dat alleen is bij grotere order (ask me how I know, heb de RKR op mijn racebertone)
Voor GTV6 overweeg ik JapanWheels, en eventueel steek auto veranderen naar 5x100, veel meer keus (en redelijk simpele oplossing). Japanwheels heeft overigens wel wat in 5x98, maar heel weinig keus...5x100 gelijk veel keus. http://japanracing.nl/?utm_campaign=188 ... wcB#wheels" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Patrick DW
Novizio
Novizio
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 okt 2015, 15:19
Locatie: Heeg Friesland

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door Patrick DW »

Rota en Japan racing maken replica's van de bovenstaande velgen,
De originele zijn watanabe namelijk. En ik zelf zou geen japan racing velgen kopen heb daar in de Honda wereld rare verhalen over gehoord. Rota heeft prima kwaliteit maar het blijven replica's die nooit de zelfde afwerking en kwaliteit zullen hebben als de echte, maar daar hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk.

Patrick
ThevanV
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 sep 2016, 08:45
Locatie: Overasselt

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door ThevanV »

Patrick DW schreef:Rota en Japan racing maken replica's van de bovenstaande velgen,
De originele zijn watanabe namelijk. En ik zelf zou geen japan racing velgen kopen heb daar in de Honda wereld rare verhalen over gehoord. Rota heeft prima kwaliteit maar het blijven replica's die nooit de zelfde afwerking en kwaliteit zullen hebben als de echte, maar daar hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk.

Patrick
Altijd lastig. Die verhalen doen over Rota ook de ronde. Ik race er al een tijdje mee. Vind afwerking beter dan menig duurder merk, ze zijn ook lichter dan klassiekers als minilite ( waar van 6 nieuwe 1 krom uit de doos kwam) .
Die verhalen neem ik inmiddels met een forse pot zout dus. Ga gewoon op mijn eigen gevoel en verstand af. Elke velg is kapot te rijden...
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door JoorZ105 »

iemand de maatwerk NTM L037 velgen al geprobeerd?
zal niet goedkoop zijn, maar dan heb je wel wat


Afbeelding
Afbeelding
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door JoorZ105 »

of deze
https://www.3sdm.co.uk/forged-wheels/forged-3-05/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie velg idd :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
JoorZ105
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 19 sep 2015, 12:10

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door JoorZ105 »

ronal onder een vergrootglas, dan krijg je....

https://www.velgenshop.nl/oz/anniversar ... 98-829873/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Joris
Nu: 1750 Berlina 1971

Voorheen:
146 boxer 1996,
Giulia 1600 Nuova 1977 (met 2.0)
1750 Berlina 1969 (met 2.0)
Giulietta TI 1962 (met 1750)
Giulia 1300 Super 1974 (met verse 2.0 etc)
Alfetta 2000 Lusso 1983
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: welke velg wel, en welke niet

Bericht door AlfettaOwner »

JoorZ105 schreef:ronal onder een vergrootglas, dan krijg je....

https://www.velgenshop.nl/oz/anniversar ... 98-829873/" onclick="window.open(this.href);return false;

:--: :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie