Een aparte Alfetta voor erbij.

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Tevens NON Alfetta projecten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

De kans bestaat dat ik binnenkort een daily auto nodig ga hebben voor woon-werk. Door het uitblijven van een model van Alfa met RWD en een serieuze motor ben ik maar naar een ander merk uitgeweken. Die hobby-auto staat in de garage en die wil ik niet als daily gaan gebruiken.............. Los van het feit dat het gebruik niet boven de 1 op 6 komt........... Zit meer op de 1 op 5 eigenlijk.

Kan natuurlijk een Seat Arosa of een VW Lupo kopen maar ik zit eigenlijk te denken aan een Alfetta sedan. Heb er altijd wel plezier in om iets aparts te rijden en heb niet zo gek veel eisen. Moet dan een echte mean Alfetta worden, zit er toch alleen in en hoef er niet mee op verjaardagvisite. Zag dat Sieger een carrosserie te koop heeft met eventueel een 75 TS blok. Roest (geen grote gaten) en vijf verschillende kleuren harde deuren/motorkap enzo is geen probleem, ik wil hem laag hebben met zwarte velgen en rol hem vuilniszakgrijs. Zag hier nog een oud topic van GTV4 met een bruine Alfetta en zoiets zou een leuke basis kunnen zijn.

Wat zijn hier de gedachten over ? Nooit doen of lekker een jaartje of twee in een Alfetta gaan sturen ?

Gr Ron
Laatst gewijzigd door ron TS op 06 nov 2016, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Een aparte daily

Bericht door giuliettaevo »

Gewoon doen..

Ik heb jarenlang met allerlei oude alfa rondgereden in de winters. Wel altijd van die gevallen die anders naar de sloop gegaan zouden zijn.

Nu beginnen die modellen allemaal ook in slechtere staat al wat meer geld op te brengen. Het zal dan dus ook wel wat moeilijker worden om een echt goedkope te vinden.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte daily

Bericht door ron TS »

Een Alfetta sedan heb ik altijd erg mooi gevonden. Ik heb er eentje gehad, die was gewoon te mooi voor een daily. Het verstand zegt gewoon een goedkoop en klein Japannertje te kopen........ Maar na 25 jaar Alfa blijft dat toch in mijn hoofd zitten.

Gr Ron
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: Een aparte daily

Bericht door Jesper75 »

Een alfetta als daily is niks mis mee :thumbs:
Ik rij een giulia uit 1972 als daily en gewoon 600km per week nu nog met een 1600 straks met een 2.0 TS. :jumping:
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte daily

Bericht door ron TS »

De M5 V10 heeft het veld geruimd. Nog nooit zo'n belachelijk snelle sedan gehad, wat een bruut vermogen. Maar na drie maanden was ik hem zat. In Nederland geen moer aan, boven de 250km pas wat beleving. Dagelijks een Fiesta ST en nu weer op zoek naar een echt leuke auto voor erbij. Na 25 jr. Alfa wordt het weer een klassieker. Ben inmiddels op zoek geweest naar een Giulia, maar dat valt nog niet mee. Het moet namelijk een 2.0/2.1 Nord of TS (carbs) worden. Maat wees mij op een Alfetta sedan of GT tot 1976. Zonder bumpers, TS techniek, erg laag, mooie kuipstoelen, set mooie worstvelgen in 15/16" met semislicks. Heb twee 75's gereden en één Alfetta sedan. Transaxle was ik persoonlijk erg over te spreken, mits goede aanpassingen stuurt het erg goed. Heb nu echt een serieus budget om een klassieker samen te stellen, maar vind maar eens een mooie. Gereviseerde techniek e.d. is een beetje zonde als je dat allemaal vervangt.

Dussssssss inmiddels ook op zoek naar een goede, harde basis Alfetta sedan of GT tot 1976 liefst een witte :grin:

Gr
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Tegen een GTV koets aangelopen en even contact gehad met de verkoper. Koets is compleet geplaatwerkt en staat in de spuitplamuur. Is een GTV met chromebumpers. Heb nu dus zo'n 200 vragen.

- past het onderstel van een 75 TS (vijfgaats) compleet onder een GTV eerste serie;
- klopt het dat ik meteen GTV-6 torsies moet laten monteren;
- wat voor ET is er max onder een lage GTV te passen zonder aanlopen
- kan er nog ruimte worden gewonnen door plaatwerk aan te passen in de wielkasten, moet dan nu voor het spuiten gebeuren.
- is er voor een GTV ook zo'n mat ipv de achterbank leverbaar met de gestickte ruitjes
- ben er nog niet uit wat er voor techniek in moet. Een 75TS bak met sper wil ik op zeker maar de
motor ben ik nog niet uit. Een echt oude eerste GTV mag wel het mooie Nord geluid laten horen. Nu kan ik kiezen voor een TS, samengesteld uit ong vier verschillende Alfa motoren, op carbs of TS op ITB's of meteen een 1.8 turbo met goede software. V6 wil ik niet.

Gr Ron
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door giuliettaevo »

-5 gaats onderstel past er zo onder.
-Gtv6 torsies zijn een goede verbetering, wel de juiste lengte pakken! Dus van het type die in de losse balk gestoken zitten ipv in de koets.
-wielkasten zijn best groot. Randen uitrollen geeft nog iets meer ruimte. Et is weinig van te zeggen, hangt samen met je velgbreedte.
-Achterbank mat zul je zelf moeten maken ben ik bang. Niet veel voor te krijgen van dat soort dingen.
-1.8Tb zou dan mijn keuze zijn. Wel met ander management, niet het originele. Voor het motorgeluid moet je dat niet doen... Maar waarom geen v6?

Oude type koets in spierwit, geen voorbumper, smalle achterbumper, verbrede stalen 16" velgen, goed laag, dikke 24v erin onder platte motorkap... :blue_cool:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Tja, ik heb een 3.0 24v gereden, heerlijke motor, maar die riem iedere drie jaar ben ik een beetje klaar mee. Wil nu best goed investeren, maar daarna de auto zelf bij kunnen houden. Idd spierwit, geen bumper voor, achter mag ie er van mij ook af blijven, eens kijken hoe dat staat en 16" worstvelgen in het antraciet. Ding moet serieus laag worden en lekker vlot. Maar de echte Nord sound met carbs blijf ik ook wel bij een eerste serie GTV vinden passen.

Ga morgen eens bellen

Gr Ron
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door giuliettaevo »

Nog even ter aanvulling..
4 gaats of 5 gaats is eigenlijk enkel echt van invloed op de voorremmen. Bij 5 gaats heb je geventileerde schijven en bij 4 gaats niet. Maar als je nu heel erg gehecht bent aan 4 gaats dan is het vrij eenvoudig om een paar schijven aan te passen zodat je gewoon de 4 gaats naven kunt gebruiken. Helemaal als je grotere velgen gaat gebruiken zou je dan meteen naar grotere remmen kunnen gaan. Met mijn design adapters zou je naar 330 mm schijven kunnen gaan met de 4 pots brembo 166 klauwen maar dan kom je wel bij 17" wielen terecht. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door giuliettaevo »

Riem is niet echt spannend als de motor in de lengte ligt. Stuk toegankelijker.. Geluid is genieten natuurlijk. Nord is leuk maar busso overtreft het. :wink:

Kunt natuurlijk ook helemaal doorslaan, kijk maar bij mij. :blue_lol:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Ik ben eigenlijk alleen aan de koets gehecht :roll: verder heb ik niets met originaliteit. Als je een eerste serie GTV vanaf de grond op laat bouwen naar wens is het in mijn geval een kwestie van keuzes. Die keuzes zijn weer gebaseerd op het budget en persoonlijke smaak. Ik heb in mijn hoofd hoe zo'n GTV erbij moet staan. Zag hier een witte GTV zonder bumpers die ik als uitgangsbasis heb genomen. Velgen is een kwestie van smaak, dus persoonlijjk. Motorisch heb ik inmiddels 507pk gehad, dat wil ik niet meer. Een lage, witte, bumperloze GTV eerste serie, met een enigzins "klassieke" look en ongeveer 180PK is voor mij prima. Ook geen rolkooien meer, heb ik gehad en naast levensgevaarlijk zonder helm stapt het ook lastig in en uit. Weet uit ervaring dat een ultra lage transaxle een serieuze hekel heeft aan drempels en heb ik Rtd met mijn 75 vastgezeten op een verhoging naast de tramrails........... :--: dus dan maar iets custom laten maken met maximale bodemvrijheid... voordeel van een totaalproject is dat je hem kan opbouwen naar al je wensen. Vandaar vraag over de wielkasten, die kan je nu nog uitrollen. Je zal na het spuiten 2mm te kort komen :grin:

Gr Ron
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door giuliettaevo »

Jouw smaak kan ik zeker waarderen. :thumbs:

Ligt ook niet zo ver van mijn smaak af. Hoewel ik de 180 pk echt te weinig vind :mrgreen: 507 pk in een m5 is wel leuk maar voelt toch anders, veel te veel gewicht hangt er aan. Mijn gtv moet een m5 toch wel voor kunnen blijven.. :wink:

Kooi in een straatauto is idd niet geweldig. Enkel bij echt serieus vermogen zou ik het ivm de stijfheid ed toch adviseren. In jouw geval zou ik het niet doen. Gewoon mooi origineel interieur erin. Eerste serie dashboard is in ieder geval al top.

Maar je wilt het laten bouwen? Dat zal lastiger zijn als bij een 105 serie gok ik. Minder mensen die met transaxles bezig zijn.

Ik zou overigens nooit een koets spuiten voor alles technisch pas gemaakt is. Voorkomen is beter als genezen. Pas maken van beugeltjes ed is ook een stuk makkelijker als je niet bang hoeft te zijn om verse lak te beschadigen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Mee eens, vandaar ook interesse omdat ie in de spuitplamuur staat. :grin: hangt veel van het budget
Af, idd een specialist vinden die zoiets wil en kan bouwen. Voordeel itt de 105 is dat je met veel 75 zaken zoals onderstel wel makkelijk een strak sturende GTV neerzet. Maar als er tips en trucs zijn
Hoor ik het graag. Misschien moet ik het wel splitsen, spuiten bij Carl, opbouwen techniek bij JS-racing ofzoiets.

Gr Ron
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door giuliettaevo »

Voor tips zit je hier en op alfagtv6.com zeker goed. :thumbs:

Je moet bepalen wat je precies wilt en dan gaan kijken hoe je dat het beste kunt bereiken. De taken verspreiden over specialisten is in mijn ogen wel slim maar vaak lastig te plannen aangezien je met iedereen zijn agenda moet werken en er altijd iets uitloopt.

Onderstel is vrij makkelijk idd. Rs set is in 95% van de gevallen perfect voor straatgebruik. 5 gaats onderstel met geventileerde schijven en goede blokken zou genoeg moeten zijn met 180 pk. Dit is allemaal spul wat zo gemonteerd kan worden zonder aanpassingen aan de koets. Enkel voor de 105 reactiestangkogels zou je de koets iets aan kunnen passen. En evt de stabi bevestiging voor versterken.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Goed, volgende stapje. De koets is wat betreft plaatwerk compleet. Maar voor het mooie zou er of een donor naast moeten of in ieder geval ramen, deurpanelen, dashboard, stripjes, grille enz bij moeten worden gevonden. Zou zelf een 75 TS onderstel, remmen en bak willen. Stoelen en oplossing achterbank zou ik custom samenstellen. Heb Carl gecontact om met hem eens van gedachten te wisselen, hij is nogal thuis in de GTV Alfetta's.

Heb even mijn archief geraadpleegd, deze Alfetta GTV spreekt mij wel aan

Afbeelding

En heb me suf gezocht naar alle kleuren op een GTV 1e serie, kon geen kleurenoverzicht vinden. Maar als je toch kan kiezen, wit is zoiezo goed, maar welke kleur is dit ?

Afbeelding

Heb weer wat te puzzelen.

Gr Ron
Ruviano
Novizio
Novizio
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 feb 2011, 21:22

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door Ruviano »

Heb ongeveer hetzelfde gedaan met mijn eerste serie sedan Twin. Voor mij is in de lichte eerste serie sedan met een gewoon goed opgebouwde TS voldoende, aantal pk's? Geen idee... Realistich zal het iets rond de 150pk zijn? Beleving is echter TOP. Natuurlijk is ie niet zo snel als een 911 of m5, who cares, ik zit met een smile te :driving:

Mijn uitgangspunt, ik wil geen gezeik aan mijn auto's. Ik heb een afwijking en (dus te) veel auto's en te weinig tijd. Als zo'n kreng het niet doet als ik wil rijden dan heb ik daar de balen van en gaat snel het plezier er van af. Vind het echt geen punt om kleine dingen even aan te pakken, maar ik wil niet continu bezig moeten zijn met één zo'n ding. Dus dan moet je het in een keer goed (laten) doen.

Ik heb "gewoon" een complete 75 TS gekocht met goede techniek en slechte carrosserie, en alles is nagekeken, opgefrist, gespoten etc. en overgezet inderdaad ook v6 torsies etc. Ook qua onderstel kun je het uiteraard zo gek maken als je wilt.... Maar als je hem alleen voor op straat gebruikt vind ik mijn set-up meer dan voldoende. K&N open lucht filter en ansa sportdemper geven een leuk, maar niet mega dik geluid in combinatie met de TS. Voor een dik geluidzal toch ook de middendemper moeten wijken, maar ik vind het wel best zo.

Vergis je niet in de kosten voor echt goed strak maken en goed spuitwerk en roest preventie etc. dat gaat aardig in de papieren lopen.... onderstel en overige zaken in kleur zetten etc. Evenals goed techniek, als je alles opnieuw laat doen en balanceren, cardan etc. dan tikt dat aardig aan. Denk ook maar eens na hoe veel werk er gaat zitten in het aanpassen van klokken zoals de Km teller, toerenteller etc. Marco heeft voor mij alles van de TS omgezet naar de eerste serie klokkenwinkel. Niet een hele spannende klus, maar dat kost wel allemaal tijd en gepriegel, ik zelf heb die tijd niet, los van of ik het zou kunnen. ::-)

Als je enigzins een klassiek ogende velg wilt hebben is dat best nog lastig met een 5 gaats onderstel in mijn optiek. Vandaar mijn Gouwe Wieluh... en gewoon omdat het kan :blue_lol:

Zaken als een wiebertjes mat en leuke stoeltjes laten bekleden, dat kun je zo op maat naar wens laten maken. Dat zijn echt niet de kosten bij zo'n project. Het opbouwen van een auto naar specifieke wensen vraagt wel een stuk commitment en investering ook als klant zijnde. Die jongens die dat willen en kunnen doen voor een OK prijs zijn op 1 hand te tellen en die kunnen vaak niet de boel voor financieren.

Alfetta koning is en blijft wat mij betreft Marco van Doorn, die heeft de mijn Twin ook opgebouwd.
Voor geval je het gemist hebt: https://www.flickr.com/photos/ruviano/a ... 2442047380" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes met je plannen
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door stephen »

snelle Giulia is leuk,snelle/harde 75Turbo is kicken maar Alfetta ook zeker :jumping: heb deze, en bevallen ook allen..

in topic van Jesper komen aantal zaken duidelijk naar voren, ter idee

RSA set
versteviging tbv stabi
uitlaat omhoog werken & verfraaien


heb zelf een 75 met Intrax/RSA , kooi, Recaro´s, met 1.8 turbo met programmeerbaar management en wat upgrade´s , super snelle trans-axle, echt kicken..

maarrr

de 1e serie Alfetta 1.6 met TS op carb´s , cpl TS techniek met goede remblokken Carbon Lorrain 5, en dikke stabi-GTV6 torsies -casterkogels- Bilstein voor -Koni rood achter -lekkere stoelen en stuurtje, is de fijnere Alfa om lekker door de polder te cruisen, en geluid is ook gewoon lekker, en gewoon een makkelijk te rijden Alfa, voelt gewoon goed en lekker.. :mrgreen:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Het is voor de fun, dus dan mag het ook iets zijn wat je persoonlijke smaak is. Ennecdie Alfetta sedan met gouden wielen........... eusa_clap.gif eusa_clap.gif eusa_clap.gif wat een gaaf apparaat, geniale combi. Pffff had hem nog nooit gezien, maar nu ben ik weer aan het twijfelen...... toch een sedan.....

Gr Ron
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door ron TS »

Komt er net voor het weekend een Giulia voorbij......... Tenminste, ik kreeg bericht dat de vorige eigenaar hem wilde verkopen na 15 jaar..... Betekend snel handelen, hij staat in de garage bij mijn kennis, deze winter netjes maken.

Afbeelding

Weer geen Alfetta......... :oops:

Gr Ron
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Een aparte Alfetta voor erbij.

Bericht door AlfettaOwner »

Wat ligt ze er geweldig lekker bij :shock:

Afbeelding
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Plaats reactie