Alfetta zonder kenteken

Eindeloos kletsen over aanverwante zaken welke je verder nergens kwijt kunt !!
Foto's video's rariteiten.......!!! Alfetta miniatuurmodellen.
Tevens NON Alfetta projecten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Alfetta zonder kenteken

Bericht door PeterJas »

Hallo mede Alfetta liefhebbers,

In januari 2018 kocht ik een Alfetta sedan in België. Hier voorgesteld: viewtopic.php?f=19&t=6004 .
Hij zag er best redelijk uit, hoewel ook wel wat werk aan zat. De auto had een Belgisch kenteken en de bedoeling was natuurlijk om een Nederlands kenteken te krijgen. Op een mooie dag in februari 2018 wij dus naar het keuringsstation van de RDW in Roosendaal vanuit Zeeland. De Alfetta reed prima, maar deze eerste rit bleek ook gelijk de laatste te zijn. Bij de RDW bleek namelijk dat onze Alfetta ooit gestolen was en wel in Napels in 2015. Politie werd erbij gehaald en de auto moest in eerste instantie blijven staan. Na wat langer zeuren, mochten we hem mee terug nemen, maar mochten er natuurlijk niets mee doen en alle documenten waren in beslag genomen.

Wat volgde was een lange periode van wachten en het proberen uitzoeken wie de vorige eigenaren geweest waren om eventueel verhaal te halen. Lang verhaal, maar ik zal het kort proberen te vertellen: Alfetta gestolen in Napels september 2015, december 2016 duikt hij op in Engeland :roll: en krijgt daar een kenteken, via E-bay verkocht aan een Belg in Wallonië en daar krijgt hij in mei 2017 een Belgisch kenteken. Daarna via 2ehands België verkocht aan een handelaar in Kapellen (België). Daar kochten wij hem weer van in de overtuiging dat alles in orde was omdat er een kenteken en papieren bij zaten.

In augustus 2018 besluit de officier van justitie dat ik de auto te goeder trouw gekocht heb en de rechtmatige eigenaar ben.

Dat is mooi zou je zeggen, maar de Alfetta kan nog steeds geen kenteken krijgen omdat hij nog steeds op een Europese lijst van gestolen voertuigen staat (Schengen Informatie Systeem). Italië zou de melding moeten intrekken en de Nederlandse politie heeft meermalen contact opgenomen, maar in Italie willen ze de melding niet intrekken omdat ze het begrip "te goeder trouw" niet kennen volgens de politie.

Ik heb inmiddels contact (gehad) met heel veel instanties en personen (RDW, politie, DIV (Belgische RDW), DVLA (Engelse RDW), handelaar, vorige Belgische eigenaar, vorige Engelse eigenaar, ombudsman in België), maar uiteindelijk is het niemands echte probleem en zitten we hier met een Alfetta die mooi staat te zijn, maar alleen in de garage...

Heeft iemand van jullie misschien een idee wat we nog zouden kunnen doen. Of is er misschien iemand die belangstelling zou hebben voor deze auto (voor onderdelen of een kenteken vanaf 2025, want na 10 jaar gaat de melding er sowieso af). Alle documentatie zit erbij zoals officiële brief OvJ, Belgisch kentekenbewijs, kopie van Engelse kentekenbewijs, etc.
Ben benieuwd of iemand wat weet of een idee heeft,
Groeten,
Peter
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door AlfettaOwner »

Oef lekker, daar sta je dan met je mooie dame te kijken. Vervelend allemaal, gek dat het in Belgie dan wel weer lukt om haar op kenteken te krijgen. Ergens een oude kenteken opgraven lijkt mij de enige optie als je alles al heb geprobeerd.
Ik weet natuurlijk niet of de verkoop in onderdelen de aankoop weer goedmaakt en hoe goed of slecht de dame in kwestie is.
Laten staan heb je natuurlijk helemaal niets aan.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door @PM »

Wat een verhaal zeg, ben je lekker mee zo. En weer een bewijs dat één Europa nog ver weg is, als ze in Engeland en België niet eens naar het gestolen auto register kijken en in Italië de registratie niet door willen halen ondanks het besluit van de OvJ (wat, voor zover ik met mijn beperkte kennis van het Nederlands recht kan bepalen, tamelijk eenvoudig aansluit op de artikelen m.b.t. goeder trouw in ons Burgerlijk Wetboek).

De doelgroep van dit forum is nogal beperkt, en het probleem is niet bepaald een dagelijks iets. Je kunt je vraag wellicht ook even stellen op grote autofora zoals dat van Autoweek (rubriek Verzekering/Belasting).
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door PeterJas »

Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad, zomaar laten staan is helemaal zonde. Het is wel zo (als ik het dus goed begrepen heb) dat de melding er na 10 jaar afgaat, dus in 2025. Maar zolang wil ik niet wachten..
Heb ook gedacht om een ergens een oud kenteken te vinden d.m.v. een lege carrosserie met kenteken, maar die zijn eigenlijk niet te vinden.
En zeker, zo goed geregeld in Europa is het nog niet. Ik heb best veel contact gehad met de Engels en Belgische "RDW's". Eerst geven ze nog antwoord, maar na doorvragen hoe dat nou mogelijk was komen er ontwijkende antwoorden of helemaal geen antwoorden meer. Ben nog bezig met de Belgische ombudsman, want zeker België zou op de SIS database (Schengen Informatie Systeem) gekeken moeten hebben (de Engelsen gebruiken niet het SIS systeem).
In onderdelen verkopen is een optie, maar ik vind dat ook weer een beetje zonde en heb ook niet zoveel tijd en ruimte om de Alfetta helemaal uit elkaar te halen.
Denk er dus over om hem als geheel (met natuurlijk alle informatie) te verkopen voor een vriendelijke prijs. Verlies er dan best veel op, maar het was toch de bedoeling om in een Alfetta te rijden en er niet alleen naar te kijken :shock:
Heeft iemand misschien belangstelling? Ik zit te denken aan een prijs rond de 3 duizend..(geen idee of dat een redelijke prijs in dit geval, in ieder geval veel minder dan dat ik ervoor betaalde).
Zie deze link voor meer foto's (kocht hem van een handelaar die hem tegelijkertijd ook aanbood op een veiling): https://www.hammertime.be/lot/lot-detai ... -1600-1980

Groeten,
Peter
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door @PM »

Het enige wat ik nog kan bedenken is terugverkopen aan die handelaar, die heeft immers niet het product geleverd wat je ervan mocht verwachten. Ik weet alleen niet of dat argument in dit geval houdbaar is (de handelaar wist immers net zo min van het probleem) en zo ja hoe makkelijk je dat dan voor elkaar krijgt. Als je dat via een rechter moet afdwingen is dat ook weer een hoop gedoe en geld.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door AlfettaOwner »

Ik denk dat het moeilijk wordt deze te verkopen eerlijk gezegd.
Tenzij in Belgie ..daar staat hij nog op kenteken, toch ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door giuliettaevo »

Mijn oplossing zou illegaal zijn.. :oops:

Maar dan had ik de vraag minder openbaar gesteld.

Je enige kans om voor 2025 het originele kenteken te krijgen is waarschijnlijk door zelf mbv een Italiaan contact op te nemen met de Italiaanse politie. Vertrouwen op de Nederlandse politie zou ik niet doen, die zijn niet zo gemotiveerd om hier veel tijd in te steken. En als ze dan een mail in steenkolen Engels naar zo'n Italiaan sturen dan worden ze ook niet echt serieus genomen wellicht.. Iemand die vloeiend Italiaans spreekt/ schrijft komt vast verder.

Succes ermee in ieder geval.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door stephen »

wat een verhaal...en een teleurstelling.. :cry:

lijkt me dat verkoop in Belgie het beste is...alleen dan niet een ongeval in Italia krijgen..
alles `overzetten `op andere koets met kenteken..wel aardig wat werk :idea:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Reinier
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 jan 2010, 02:13
Locatie: Oisterwijk

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door Reinier »

Heb je geen kennis of vriend in België? Kan deze de auto op zijn naam zetten, terwijl je er zelf toch nog mee kunt rijden. Volgens mij is het voortaan wel toegestaan voor ons om in Belgische auto's te rijden....
Gebruikersavatar
PeterJas
Novizio
Novizio
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2018, 22:38

Re: Alfetta zonder kenteken

Bericht door PeterJas »

Het probleem is dat in België het kenteken bij de persoon blijft en niet bij de auto. Dus er zitten geen platen meer op. Er is wel een document vergelijkbaar met het Nederlandse deel 1. Ik heb inmiddels met de Belgische "RDW" (heet DVI daar) zo vaak contact gehad (omdat ze toch wel een behoorlijk foutje hebben gemaakt), dat ik vrees dat het nu wél doorgedrongen is dat deze auto op SIS lijst staat.
Allemaal wel heel bedankt voor het meedenken!
Ooit gehad:
Alfetta Sedan 1.6 (2x)
Alfetta Sedan 2.0
Guilietta 2.0
Alfasud
33
75 1.8 ie
164 TD
156 JTD (2x)
Nu:
Alfetta Sedan 1973
(en nog een Ford Mondeo voor dagelijks gebruik)
Plaats reactie