Mijn GTV-6 (met 3.0 V6)

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Alfa-corazon schreef:Het lijken te lopen op 5 cilinders had bij mijn wagen te maken met onbalans in de aandrijfas.
Uiteindelijk hebben een nieuwe steunlagen en steunlager huis dit probleem opgelost.

Dit verschijnsel deed zich niet altijd voor. Soms lag de as er goed voor en merkte ik niets.
Alleen echte kenners lijken dit probleem te kunnen voelen (ik in ieder geval niet).

Jouw wagen lijkt nu minder laag te zijn dan de mijne.
Misschien dat die 1,5 cm het het verschil maakt tussen wel en niet over de grond schrapende onderdelen.
Helaas ben ik ook niet zo'n kenner, die dit kan voelen. Maar was er bij jou dan ook een verschil bij een warme en koude motor? Ik merkte het vooral bij een koude motor. Het is vooral te vernemen bij het optrekken en er ontstaat dan een dreunend geluid :? .

Wat het verlagen betreft. De GTV is vooraan één tandje verlaagd en dat is eigenlijk wel voldoende :cool: . Er is nog prima mee te rijden zonder dat het een stuiterbak is. Ik vind het nog steeds comfortabel rijden. Ik moet wel zeggen dat er wat hogere banden (195/60) voorop zitten :wink: .
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Dit ziet er toch wel heel erg goed uit hoor! Schitterende GTV geworden.

Met mijn oude GTV heb ik ook een hele tijd rondgereden met het probleem dat hij de eerste kilometers op 5 cilinders liep. Dit voelt wat bonkig en onregelmatig. Geen mooi GTV6 geluid en gaat allemaal net een tandje minder. Na een kilometer of 5 kwam dan de laatste cilinder erbij en dan is ineens de soeplesse en het GTV6 geluid weer terug. Verschil is niet groot maar echt wel merbaar vind ik.
Ik vraag me wel af of er niet veel onverbrande benzine in de olie komt wanneer hij op 5 cilinders loopt.

Weet je trouwens al hoe laat jullie zondag richting Zwolle vertrekken. Ik wil graag weer met jullie meer rijden die kant op. :driving:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Ik wil wel naar Hardenberg komen hoor. Spreek Stefan morgen nog wel even en bel Anteun ook wel even.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

De onbalans trap willekeurig op ook in kracht. Soms duidelijker aanwezig dan andere keren. Ook bij warme en koude motor verschilde dit. Zelf bij verschillende toerentallen.

Het best was het te merken bij stationair toerental.
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Bericht door midi »

stefgtv6 schreef:Dit ziet er toch wel heel erg goed uit hoor! Schitterende GTV geworden.

Met mijn oude GTV heb ik ook een hele tijd rondgereden met het probleem dat hij de eerste kilometers op 5 cilinders liep. Dit voelt wat bonkig en onregelmatig. Geen mooi GTV6 geluid en gaat allemaal net een tandje minder. Na een kilometer of 5 kwam dan de laatste cilinder erbij en dan is ineens de soeplesse en het GTV6 geluid weer terug. Verschil is niet groot maar echt wel merbaar vind ik.
Ik vraag me wel af of er niet veel onverbrande benzine in de olie komt wanneer hij op 5 cilinders loopt.

Weet je trouwens al hoe laat jullie zondag richting Zwolle vertrekken. Ik wil graag weer met jullie meer rijden die kant op. :driving:
Wat was de uiteindelijke oorzaak?? vreemd dat i koud op vijf cilinders loopt en warm op zes... een bougie/ verstuiver??
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

midi schreef:
stefgtv6 schreef:Dit ziet er toch wel heel erg goed uit hoor! Schitterende GTV geworden.

Met mijn oude GTV heb ik ook een hele tijd rondgereden met het probleem dat hij de eerste kilometers op 5 cilinders liep. Dit voelt wat bonkig en onregelmatig. Geen mooi GTV6 geluid en gaat allemaal net een tandje minder. Na een kilometer of 5 kwam dan de laatste cilinder erbij en dan is ineens de soeplesse en het GTV6 geluid weer terug. Verschil is niet groot maar echt wel merbaar vind ik.
Ik vraag me wel af of er niet veel onverbrande benzine in de olie komt wanneer hij op 5 cilinders loopt.

Weet je trouwens al hoe laat jullie zondag richting Zwolle vertrekken. Ik wil graag weer met jullie meer rijden die kant op. :driving:
Wat was de uiteindelijke oorzaak?? vreemd dat i koud op vijf cilinders loopt en warm op zes... een bougie/ verstuiver??
Ik weet het niet omdat ik deze GTV uiteindelijk als gestrand restauratie project van de hand gedaan heb. Wat ik na een tijdje wel ontdekte was dat wanneer ik voor het wegrijden 1 of 2 stekkers van de injectoren loskoppelde van cilinders die wel meededen de cilinder die het eerst niet deed ook mee ging doen. Soms nog een beetje extra stimuleren door de bougiedop los op de bougie te houden en dan liep hij toch binnen een paar minuten op 6 cilinders terwijl dit rijdend meestal een kwartiertje duurde.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Het lijkt erop dat cilinder 2 de boosdoener is.
Gisteravond de motor heel even laten lopen en toen de uitlaatspruitstukken (voorzichtig) gevoeld. Het spruitstuk van cilinder 2 voelt duidelijk kouder aan dan de rest.
We hebben de bougie er even uitgehaald en getest of deze wel vonkt en dat doet de bougie wel. De injectoren zijn een paar weken geleden helemaal gereinigd, dus zou dat de oorzaak toch niet mogen zijn.
We gaan nu eerst maar eens proberen om een toevoegong (injectie-reiniger) door een halve tank brandstof te mengen. Misschien zit er toch nog ergens wat vuiligheid en helpt het middeltje.

@ stefgtv6: Stefan, je hebt PB over volgende week. Hou je PB even in de gaten, want meer info volgt.
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Wellicht al gebeurt maar heb je de compressie al gemeten, kleppen gecheckt?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Bericht door Stefan »

AlfettaOwner schreef:Wellicht al gebeurt maar heb je de compressie al gemeten, kleppen gecheckt?
Ik heb dit zelf nog niet gedaan.
Ik heb deze GTV als gestrand project van iemand overgenomen en die had het blok al helemaal onder handen genomen.
Maar het kan toch geen kwaad om de compressie en kleppen nog eens even te checken.
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2916
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

kijk ook even in de stekker van de injector. de pootjes in de stekke rwillen nog weleens achteruit schieten in d eplastic behuizing en dan maken ze niet zo goed contact. :wink:

Je verslijt je cilinderbus aardig rap als je wel benzine maar geen vonk hebt. Andersom zal minder kwaad kunnen, dus wel vonk maar geen brandstof.

éven ter aanvulling, de stekkers van de Jetronic komen allemaal op twee draden terug, een + en een signaaldraad naar de ecu. Je moet dus elke injector met een andere kunnen doormeten. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Na afgelopen week een paar kleine rondjes in de buurt gedaan te hebben, heeft deze Bella vandaag de echte vuurdoop gehad.
Ze mocht mee naar de Registerdag en heeft zich van haar goede kant laten zien.
Heerlijk geluid en een fijn weggedrag. Geen gekke dingen of mankementen. Alleen de stationairloop is nog niet goed. Het stationair toerental schommelt kontinu (vooral bij warme motor). Maar als het enige is dat er nu nog niet in orde is, dan valt het allemaal heel erg mee.
Omdat de GTV al deels gestript was toen ik haar kocht, had ik er nog nooit eerder mee kunnen rijden. Sterker nog, ik had eigenlijk nog nooit in een GTV-6 gereden en ik was erg benieuwd.
Het is mij niet tegengevallen :grin: en ik ben weer helemaal verliefd :wink: .
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Geweldig dat hij helemaal aan jou wensen voldoet Stefan. Even lekker inrijden het blok en dan naar de fijnafstelling toe. Geniet er van maat.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Bericht door Stefan »

GTV42.0 schreef:Geweldig dat hij helemaal aan jou wensen voldoet Stefan. Even lekker inrijden het blok en dan naar de fijnafstelling toe. Geniet er van maat.
Dank je, Jeroen.
Ik ga zeker eerst wat meer kilometers maken om alle techniek weer even goed op elkaar te laten inwerken en daarna komt de fijnafstelling van het blok.
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Stefan, mooi dat de GTV het goed heeft volgehouden, jammer dat we elkaar niet hebben getroffen.

spuitnevel van de ramen afgekregen?
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Het staat je goed, Stefan!

Helaas heb ik er niet even uitgebreid bij kunnen staan en ouwehoeren
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Gebruikersavatar
Stefan
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 499
Lid geworden op: 24 mar 2009, 22:34
Locatie: Gramsbergen
Contacteer:

Bericht door Stefan »

twinnyspark schreef:Stefan, mooi dat de GTV het goed heeft volgehouden, jammer dat we elkaar niet hebben getroffen.

spuitnevel van de ramen afgekregen?

Jouw advies opgevolgd (groene Commandant) en het ging super.
Maar we treffen elkaar morgen wel weer. Zoals gewoonlijk rond koffietijd :jumping:

@ Jens Hoorn:
Dank je, Jens
Ik moest helaas eerder weg (wat familieverplichtingen), anders hadden we elkaar zeker nog gesproken. Maar daar zullen nog wel meer gelegenheden voor komen :wink: .
Huidige Alfa:
Op dit moment Alfaloos.

Alfa-verleden:
Te veel om op te noemen
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Koffietijd ???? :oops: :oops: :oops:
Helemaal niet aan gedacht :oops: :oops: :oops: :oops:

Zal het morgenavond goedmaken, zien we elkaar wel weer, zoals gewoonlijk tijdens en na koffietijd. :lol: :lol:
Jullie laswerk ligt al te wachten :lol: :lol:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Stefan schreef: @ Jens Hoorn:
Maar daar zullen nog wel meer gelegenheden voor komen :wink: .
Tijdens de Alfetta meeting en tevens opening van Stefan"s Hobbyhol in het prachtige Gramsbergen (gemeente HARDENBERG!)

Heren in het Zuiden:
Is het zekers waard om er ff 1000km voor te rijden, en jullie hoeven maar 300!
En Jens maar 50
:jumping:

zo maar een idee hoor
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Stefan schreef:Na afgelopen week een paar kleine rondjes in de buurt gedaan te hebben, heeft deze Bella vandaag de echte vuurdoop gehad.
Ze mocht mee naar de Registerdag en heeft zich van haar goede kant laten zien.
Heerlijk geluid en een fijn weggedrag. Geen gekke dingen of mankementen. Alleen de stationairloop is nog niet goed. Het stationair toerental schommelt kontinu (vooral bij warme motor). Maar als het enige is dat er nu nog niet in orde is, dan valt het allemaal heel erg mee.
Omdat de GTV al deels gestript was toen ik haar kocht, had ik er nog nooit eerder mee kunnen rijden. Sterker nog, ik had eigenlijk nog nooit in een GTV-6 gereden en ik was erg benieuwd.
Het is mij niet tegengevallen :grin: en ik ben weer helemaal verliefd :wink: .
Rijden, rijden, rijden.
Ik heb nu ongeveer 1000 km achter de rus met mijn GTV6. Deze had ook iets van 15 jaar geen APK en een motor die drie jaar geleden was gereviseerd.
De wagen loopt nu stukken beter dan ik het begin. Toen schrok ik mij echt rot.
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Loopt de motor al vlakker stationair?
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Plaats reactie