Milan's GTV6

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Milan GTV6
Novizio
Novizio
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
Locatie: Someren

Milan's GTV6

Bericht door Milan GTV6 »

Welkom in mijn project topic van mijn GTV6 :lol:
Ik zal hier mijn belevenissen neer zetten en de dingen die wil verbeteren of vervangen. Ondanks dat ik weinig kennis heb van sleutelen aan auto's wil ik toch veel dingen zelf doen.

Afbeelding


:arrow: Mijn verbeterlijstje:
[ ] Koelingsprobleem oplossen. Het koelvloeistof kookt bijna na een rit.
[x] Ventilatoren bij de radiateur vervangen
[ ] Rubbers vervangen van stabilisatorstangen voor en achter
[ ] CSC uitlaatsysteem van voor naar achter
[ ] Voorruit vervangen. Er zit nu een flinke ster precies midden in de ruit
[ ] Onderhoudsbeurt (olie, bougies, koelvloeistof vervangen)
[x] Die rare mat onder motorkap vervangen en goed vastzetten.
[x] Oliedrukzender vervangen
[x] Lekke radiator vervangen
[x] brandstoffilter vervangen
Laatst gewijzigd door Milan GTV6 op 22 mar 2010, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Milan GTV6
Novizio
Novizio
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
Locatie: Someren

Stabilisatorstang voor

Bericht door Milan GTV6 »

Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met de voorste stabilisatorstang. Het demonteren verliep niet helemaal zoals in de Haynes manual staat, maar het ding is er af. :oops:
Nieuwe rubbers besteld en deels de stabilisatorstang in de RX5 en RX10 (in rode kleur) gezet. Maar ik loop nu tegen een probleem aan om het geheel weer gemonteerd te krijgen. De rubbers passen ten eerste niet in de "kippenbotjes" (zie foto 1 en 2) en ten tweede zie ik met geen mogelijkheid de rubbers om de stabi te krijgen.
Dit laatste is vanwege dat er een verdikking op de stabi zit (zie foto 3 en 4) die ik niet kan verklaren. Moet dit ding er af of hoort dit er op te zitten?
Kortom hoe ga ik te werk om dit allemaal te monteren op mijn GTV6?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het totaalplaatje:
Afbeelding
Chris
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 388
Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:28
Locatie: Elburg

Bericht door Chris »

Ik heb het zelf nog nooit gedaan hoor maar ik denk dat je een pers ( improviseren : krik gebruiken als pers ;) ) erbij nodig hebt zo te zien. Want zo krijg je die bus er echt niet in!

Succes !!
stefan_
Novizio
Novizio
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 dec 2008, 09:08
Locatie: Oosterbeek

Bericht door stefan_ »

Ook veel vet gebruiken, anders heb je kans dat je rubber scheurt.
Gebruikersavatar
jef75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 nov 2007, 10:44
Locatie: 75-City

Bericht door jef75 »

die bus duw je met de bankschroef er zo in,rondel ertussen tegen beschadeging,en het juiste vet.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Een kriem om erin te zetten, althans mijn ervaring.
Met het juiste gereedschap...bankschroef, vet en ringen moet het lukken maar zeker niet van zelf.
De nieuwe busje hebben een afschuinde en stompe kant meen ik, de afgeschuinde is bedoelt voor montage.

Ik meen me zelfs te herinneren dat er busjes zijn met een stalen buitenbus (origineel af fabriek) en kunsstof buitenbus (nieuw)
Weet je zeker dat er geen buitenbus meer in de kippebotjes zit?


Op de stabi zelf moet je nog binnenhuls verwijderen!!

Afbeelding
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
jeroen75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 382
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:30
Locatie: Ede

Bericht door jeroen75 »

en anders een beetje van de busjes afschuren, monteren (met beetje vet) met een carroseriering opsluiten.
Gebruikersavatar
GTVboy
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:57
Locatie: Elsloo,Limburg

Bericht door GTVboy »

MEPPEN :!: :!: :!: :!: :twisted: :twisted:













:wink:
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

nieuwe bussen dagje in de vriezer pleuren, en de botjes warm stoken voordat je ze erin perst.

En juist ja....een behoorlijk %$#!^&$!-klusje.

Succes met meppen! :lol:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Fetta schreef:nieuwe bussen dagje in de vriezer pleuren, en de botjes warm stoken voordat je ze erin perst.

En juist ja....een behoorlijk %$#!^&$!-klusje.

Succes met meppen! :lol:
of de stabi stoken, kunnen die rubbers tegen de kou?
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Moeten ze in de winter toch ook :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Niet meppen, dan gaat ie geheid scheef en beschadig je de bus ook ongetwijfeld...... (grote) bankschroef en wat vet, dat is de methode.
stoken en/ of vriezen is dan ook niet nodig. :wink:
Gebruikersavatar
Milan GTV6
Novizio
Novizio
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
Locatie: Someren

Bericht door Milan GTV6 »

Het goede voornemen dat ik met mezelf heb gemaakt voor 2010 is meer posten op dit forum. :grin:
Afgelopen jaar heb ik niet stil gezeten met werkzaamheden, zodat het lijstje bovenaan de pagina afgevinkt kan worden. Het doel is om naar Alfa Romeo Centennial in de zomer te gaan.

Radiator en ventilatoren
Zo heb ik een radiator in zeer goede staat op Marktplaats op de kop getikt . Deze radiator heeft de vorige eigenaar als reserve op de plank gehad, NOS zeg maar :grin: Hierbij heb ik zelf een frame van aluminium gemaakt zodat de ventilatoren, die ik had gekocht, er op passen. Zonder dit frame paste de ventilatoren er niet op. De ventilatoren zijn namelijk kleiner dan de originele, maar vele malen krachtiger.
Afbeelding

De ventilatoren zijn van het merk Derale en type Tornado. Ik voor dit merk gekozen vanwege de high flow en duurzaamheid. Tevens heb ik alle koelslangen vernieuwd die bij de radiator zaten.

Isolatie motorkap

De isolatie van de motorkap had ik al een keer vervangen, maar dit zat na mijn idee niet heel goed gemonteerd. Ik had alleen de push pins gebruikt om het zaakje vast te zetten. Uiteindelijk alles los gehaald en met lijmspray de isolatie vast gezet. Daarna heb ik alle push pins op hun plek gezet voor een mooier resultaat. Daarna een Alfa Romeo logo in het midden gemonteerd.
Het resultaat:

Afbeelding

Onderhoud

Ik heb de auto voorzien van verse olie, een nieuwe oliefilter en bougies. Ondanks dat ik altijd voorzichtig te werk ga heb ik bij het vervangen van de oliefilter niet goed opgelet. De rubberen ring van de oude oliefilter was blijven steken en ik had inmiddels een nieuw filter geplaatst en de olie vervangen. Gevolg bij het starten liep bijna alle (kostbare) olie er uit :shock: , omdat het filter niet goed afdichtte. Gelukkig heb ik op tijd de motor kunnen afzetten. Weer iets geleerd zeg maar…

Binnenkort weer een update.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Goed voornemen :thumbs:

Motorkap ziet er goed uit en dat logo in het midden is helemaal top :razz:
Is het een sticker en kan die tegen de warmte of is het ander materiaal?

Was het nog gelukt met de voorstabi?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Mooi, mooi, mooi. :thumbs:

Is dat een hergebruikte isolatie die je voor de motorkap hebt gebruikt, of eennieuwe? Ziet er goed uit.

Radiatortje NOS is helemaal geweldig. Zo zie je maar weer, er ligt her-en-der toch nog wel vanalles op de plank.
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Alfa Romeo Kevin
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:43
Locatie: Onder Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Alfa Romeo Kevin »

Netjes hoor, waar heb jij die isolatie op de kop getikt :roll:

(tis radiateur.... waarom zegt (bijna) altijd iedereen radiator?)
Alfetta GTV 84'' [url=http://www.alfetta-gt.nl/forum/viewtopic.php?t=2111]Even voorstellen[/url]
Alfa 166 01'' [url=http://farm5.static.flickr.com/4055/4453210463_5586569dae_o.jpg]afbeelding: klik[/url]
*Passion for perfection*
Gebruikersavatar
Milan GTV6
Novizio
Novizio
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
Locatie: Someren

Bericht door Milan GTV6 »

De isolatie heb ik op ebay gekocht. De shop op ebay heet Classic 9 Leather Shop. Ik geef toe de isolatie is niet goedkoop, maar het is slijtvast, het scheurt bijna niet en het is bestendig tegen olie, hitte enz. :cool: Daarnaast is de isolatie als voorgesneden op maat inclusief de gaten waar de push pins in gaan.
gleich2.8
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:16
Locatie: Nijkerk

Bericht door gleich2.8 »

Die isolatie had ik ook al eens gespot op ebay
Vind het wel heel erg gaaf :cool:
Gehad gtv6'82, gtv6'84, 75 3.0 '87, 155Q4 '94, 325tds '94, 525tds '98, 530D '01
Nu gtv6gleich '85,155Q4 '94, 155v6 evo '96
Gebruikersavatar
Milan GTV6
Novizio
Novizio
Berichten: 48
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
Locatie: Someren

Bericht door Milan GTV6 »

Onderhoud (Deel II)

Ik wilde de waterpomp vervangen, omdat de motor erg heet wordt als de auto lange rit heeft gemaakt. De koelvloeistof kookt bijna in het reservoir. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Nadat ik tot de conclusie kwam dat de waterpomp niet vervangen kon worden zonder dat ik de distributieriem moest verwijderen, ben ik informatie gaan verzamelen hoe ik een riem het beste kon vervangen. Dit moest toch een keer op korte termijn gebeuren.
Uiteindelijk heb ik dit gevonden bij Alfa Bulletin Board. De gebruiker Alfisto Steve heeft daar voor de V6 heleboel handleidingen (http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... -tips.html) gemaakt waaronder een distributiewissel. Het is voor namelijk bedoeld voor de 164, maar goed bruikbaar voor de transaxle V6en
Met behulp van de handleiding begonnen om alles te demonteren. Onder tussen een nieuwe riem, nieuwe riem voor de dynamo, waterpomp en (voor de zekerheid) een thermostaat besteld. Alles volgens de handleiding op tijd gezet. Omdat de kleppendeksels er toch af moesten voor de markeringen op de nokkenassen, heb ik gelijk de kleppendeksel een mooi kleurtje rood gegeven.
Na montage van de distributieriem vond ik de draadjes naar de distributor (als ik dit onderdeel goed benoem) niet solide uit zien. Dus heb ik het zaakje uit elkaar gehaald en bekeken of ik hier iets aan kon doen. Na wat denken besloten om het terug te zetten, maar ik had blijkbaar de + en de – draad verwisseld.
Toen ik voor de eerste keer de auto probeerde te starten rook ik een verbrande lucht. De auto startte niet, wat logisch was. De draadjes verwisselt en nogmaals geprobeerd om de GTV6 te starten. Hij deed het!!! :grin: Maar de vreugde was voor korte duur. De motor stopte ineens.
De pogingen daarna om de motor tot leven te wekken resulteerde op luide knallen uit de uitlaat. Dit zou duiden, volgens een snelle zoekopdracht op internet, op onverbrande benzine. Mogelijke oorzaken bougies (zijn net nieuw), bougieskabels, bobine of iets anders??
Ik dacht zelf aan de bobine. Het draadjes wat ik verkeerd had aangesloten loopt naar de bobine en daar kwam ook de verbrande lucht vandaan.
Inmiddels heb ik een nieuwe bobine ingebouwd, maar ik ben vergeten op te schrijven waar de draadjes zaten. :oops: Hier bedoel ik de + en de - mee. Zie de foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Voordat ik een nieuwe poging doe om de GTV6 te starten, kan iemand hier zeggen hoe dit in elkaar zit?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

aan de kleuren durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen...

Maar er komen drie draden op de bobine.
- toerenteller, op de - van de bobine. volgens mij de witte draad. gaat naar het dashboard toe.
- 12v vanaf het contact, komt op de + van de bobine. volgens mij de groene draad. komt als enigste 12v op te staan als je de auto op contact zet.
- signaal vanaf de computer. komt op de - van de bobine, bij de toerenteller dus.

Volgens mij zit het op jouw foto wel goed aangesloten.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie