Milan's GTV6
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- Milan GTV6
- Novizio
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
- Locatie: Someren
Milan's GTV6
Welkom in mijn project topic van mijn GTV6
Ik zal hier mijn belevenissen neer zetten en de dingen die wil verbeteren of vervangen. Ondanks dat ik weinig kennis heb van sleutelen aan auto's wil ik toch veel dingen zelf doen.
Mijn verbeterlijstje:
[ ] Koelingsprobleem oplossen. Het koelvloeistof kookt bijna na een rit.
[x] Ventilatoren bij de radiateur vervangen
[ ] Rubbers vervangen van stabilisatorstangen voor en achter
[ ] CSC uitlaatsysteem van voor naar achter
[ ] Voorruit vervangen. Er zit nu een flinke ster precies midden in de ruit
[ ] Onderhoudsbeurt (olie, bougies, koelvloeistof vervangen)
[x] Die rare mat onder motorkap vervangen en goed vastzetten.
[x] Oliedrukzender vervangen
[x] Lekke radiator vervangen
[x] brandstoffilter vervangen
Ik zal hier mijn belevenissen neer zetten en de dingen die wil verbeteren of vervangen. Ondanks dat ik weinig kennis heb van sleutelen aan auto's wil ik toch veel dingen zelf doen.
Mijn verbeterlijstje:
[ ] Koelingsprobleem oplossen. Het koelvloeistof kookt bijna na een rit.
[x] Ventilatoren bij de radiateur vervangen
[ ] Rubbers vervangen van stabilisatorstangen voor en achter
[ ] CSC uitlaatsysteem van voor naar achter
[ ] Voorruit vervangen. Er zit nu een flinke ster precies midden in de ruit
[ ] Onderhoudsbeurt (olie, bougies, koelvloeistof vervangen)
[x] Die rare mat onder motorkap vervangen en goed vastzetten.
[x] Oliedrukzender vervangen
[x] Lekke radiator vervangen
[x] brandstoffilter vervangen
Laatst gewijzigd door Milan GTV6 op 22 mar 2010, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- Milan GTV6
- Novizio
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
- Locatie: Someren
Stabilisatorstang voor
Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met de voorste stabilisatorstang. Het demonteren verliep niet helemaal zoals in de Haynes manual staat, maar het ding is er af.
Nieuwe rubbers besteld en deels de stabilisatorstang in de RX5 en RX10 (in rode kleur) gezet. Maar ik loop nu tegen een probleem aan om het geheel weer gemonteerd te krijgen. De rubbers passen ten eerste niet in de "kippenbotjes" (zie foto 1 en 2) en ten tweede zie ik met geen mogelijkheid de rubbers om de stabi te krijgen.
Dit laatste is vanwege dat er een verdikking op de stabi zit (zie foto 3 en 4) die ik niet kan verklaren. Moet dit ding er af of hoort dit er op te zitten?
Kortom hoe ga ik te werk om dit allemaal te monteren op mijn GTV6?
Het totaalplaatje:
Nieuwe rubbers besteld en deels de stabilisatorstang in de RX5 en RX10 (in rode kleur) gezet. Maar ik loop nu tegen een probleem aan om het geheel weer gemonteerd te krijgen. De rubbers passen ten eerste niet in de "kippenbotjes" (zie foto 1 en 2) en ten tweede zie ik met geen mogelijkheid de rubbers om de stabi te krijgen.
Dit laatste is vanwege dat er een verdikking op de stabi zit (zie foto 3 en 4) die ik niet kan verklaren. Moet dit ding er af of hoort dit er op te zitten?
Kortom hoe ga ik te werk om dit allemaal te monteren op mijn GTV6?
Het totaalplaatje:
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Een kriem om erin te zetten, althans mijn ervaring.
Met het juiste gereedschap...bankschroef, vet en ringen moet het lukken maar zeker niet van zelf.
De nieuwe busje hebben een afschuinde en stompe kant meen ik, de afgeschuinde is bedoelt voor montage.
Ik meen me zelfs te herinneren dat er busjes zijn met een stalen buitenbus (origineel af fabriek) en kunsstof buitenbus (nieuw)
Weet je zeker dat er geen buitenbus meer in de kippebotjes zit?
Op de stabi zelf moet je nog binnenhuls verwijderen!!
Met het juiste gereedschap...bankschroef, vet en ringen moet het lukken maar zeker niet van zelf.
De nieuwe busje hebben een afschuinde en stompe kant meen ik, de afgeschuinde is bedoelt voor montage.
Ik meen me zelfs te herinneren dat er busjes zijn met een stalen buitenbus (origineel af fabriek) en kunsstof buitenbus (nieuw)
Weet je zeker dat er geen buitenbus meer in de kippebotjes zit?
Op de stabi zelf moet je nog binnenhuls verwijderen!!
Saluti Alessandro
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
- Steven
- Alfetta Membro
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
- Locatie: Utrecht
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Milan GTV6
- Novizio
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
- Locatie: Someren
Het goede voornemen dat ik met mezelf heb gemaakt voor 2010 is meer posten op dit forum.
Afgelopen jaar heb ik niet stil gezeten met werkzaamheden, zodat het lijstje bovenaan de pagina afgevinkt kan worden. Het doel is om naar Alfa Romeo Centennial in de zomer te gaan.
Radiator en ventilatoren
Zo heb ik een radiator in zeer goede staat op Marktplaats op de kop getikt . Deze radiator heeft de vorige eigenaar als reserve op de plank gehad, NOS zeg maar Hierbij heb ik zelf een frame van aluminium gemaakt zodat de ventilatoren, die ik had gekocht, er op passen. Zonder dit frame paste de ventilatoren er niet op. De ventilatoren zijn namelijk kleiner dan de originele, maar vele malen krachtiger.
De ventilatoren zijn van het merk Derale en type Tornado. Ik voor dit merk gekozen vanwege de high flow en duurzaamheid. Tevens heb ik alle koelslangen vernieuwd die bij de radiator zaten.
Isolatie motorkap
De isolatie van de motorkap had ik al een keer vervangen, maar dit zat na mijn idee niet heel goed gemonteerd. Ik had alleen de push pins gebruikt om het zaakje vast te zetten. Uiteindelijk alles los gehaald en met lijmspray de isolatie vast gezet. Daarna heb ik alle push pins op hun plek gezet voor een mooier resultaat. Daarna een Alfa Romeo logo in het midden gemonteerd.
Het resultaat:
Onderhoud
Ik heb de auto voorzien van verse olie, een nieuwe oliefilter en bougies. Ondanks dat ik altijd voorzichtig te werk ga heb ik bij het vervangen van de oliefilter niet goed opgelet. De rubberen ring van de oude oliefilter was blijven steken en ik had inmiddels een nieuw filter geplaatst en de olie vervangen. Gevolg bij het starten liep bijna alle (kostbare) olie er uit , omdat het filter niet goed afdichtte. Gelukkig heb ik op tijd de motor kunnen afzetten. Weer iets geleerd zeg maar…
Binnenkort weer een update.
Afgelopen jaar heb ik niet stil gezeten met werkzaamheden, zodat het lijstje bovenaan de pagina afgevinkt kan worden. Het doel is om naar Alfa Romeo Centennial in de zomer te gaan.
Radiator en ventilatoren
Zo heb ik een radiator in zeer goede staat op Marktplaats op de kop getikt . Deze radiator heeft de vorige eigenaar als reserve op de plank gehad, NOS zeg maar Hierbij heb ik zelf een frame van aluminium gemaakt zodat de ventilatoren, die ik had gekocht, er op passen. Zonder dit frame paste de ventilatoren er niet op. De ventilatoren zijn namelijk kleiner dan de originele, maar vele malen krachtiger.
De ventilatoren zijn van het merk Derale en type Tornado. Ik voor dit merk gekozen vanwege de high flow en duurzaamheid. Tevens heb ik alle koelslangen vernieuwd die bij de radiator zaten.
Isolatie motorkap
De isolatie van de motorkap had ik al een keer vervangen, maar dit zat na mijn idee niet heel goed gemonteerd. Ik had alleen de push pins gebruikt om het zaakje vast te zetten. Uiteindelijk alles los gehaald en met lijmspray de isolatie vast gezet. Daarna heb ik alle push pins op hun plek gezet voor een mooier resultaat. Daarna een Alfa Romeo logo in het midden gemonteerd.
Het resultaat:
Onderhoud
Ik heb de auto voorzien van verse olie, een nieuwe oliefilter en bougies. Ondanks dat ik altijd voorzichtig te werk ga heb ik bij het vervangen van de oliefilter niet goed opgelet. De rubberen ring van de oude oliefilter was blijven steken en ik had inmiddels een nieuw filter geplaatst en de olie vervangen. Gevolg bij het starten liep bijna alle (kostbare) olie er uit , omdat het filter niet goed afdichtte. Gelukkig heb ik op tijd de motor kunnen afzetten. Weer iets geleerd zeg maar…
Binnenkort weer een update.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8884
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
Mooi, mooi, mooi.
Is dat een hergebruikte isolatie die je voor de motorkap hebt gebruikt, of eennieuwe? Ziet er goed uit.
Radiatortje NOS is helemaal geweldig. Zo zie je maar weer, er ligt her-en-der toch nog wel vanalles op de plank.
Is dat een hergebruikte isolatie die je voor de motorkap hebt gebruikt, of eennieuwe? Ziet er goed uit.
Radiatortje NOS is helemaal geweldig. Zo zie je maar weer, er ligt her-en-der toch nog wel vanalles op de plank.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- Alfa Romeo Kevin
- Alfetta Novizio
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:43
- Locatie: Onder Rotterdam
- Contacteer:
Netjes hoor, waar heb jij die isolatie op de kop getikt
(tis radiateur.... waarom zegt (bijna) altijd iedereen radiator?)
(tis radiateur.... waarom zegt (bijna) altijd iedereen radiator?)
Alfetta GTV 84'' [url=http://www.alfetta-gt.nl/forum/viewtopic.php?t=2111]Even voorstellen[/url]
Alfa 166 01'' [url=http://farm5.static.flickr.com/4055/4453210463_5586569dae_o.jpg]afbeelding: klik[/url]
*Passion for perfection*
Alfa 166 01'' [url=http://farm5.static.flickr.com/4055/4453210463_5586569dae_o.jpg]afbeelding: klik[/url]
*Passion for perfection*
- Milan GTV6
- Novizio
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
- Locatie: Someren
De isolatie heb ik op ebay gekocht. De shop op ebay heet Classic 9 Leather Shop. Ik geef toe de isolatie is niet goedkoop, maar het is slijtvast, het scheurt bijna niet en het is bestendig tegen olie, hitte enz. Daarnaast is de isolatie als voorgesneden op maat inclusief de gaten waar de push pins in gaan.
- Milan GTV6
- Novizio
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:39
- Locatie: Someren
Onderhoud (Deel II)
Ik wilde de waterpomp vervangen, omdat de motor erg heet wordt als de auto lange rit heeft gemaakt. De koelvloeistof kookt bijna in het reservoir. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Nadat ik tot de conclusie kwam dat de waterpomp niet vervangen kon worden zonder dat ik de distributieriem moest verwijderen, ben ik informatie gaan verzamelen hoe ik een riem het beste kon vervangen. Dit moest toch een keer op korte termijn gebeuren.
Uiteindelijk heb ik dit gevonden bij Alfa Bulletin Board. De gebruiker Alfisto Steve heeft daar voor de V6 heleboel handleidingen (http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... -tips.html) gemaakt waaronder een distributiewissel. Het is voor namelijk bedoeld voor de 164, maar goed bruikbaar voor de transaxle V6en
Met behulp van de handleiding begonnen om alles te demonteren. Onder tussen een nieuwe riem, nieuwe riem voor de dynamo, waterpomp en (voor de zekerheid) een thermostaat besteld. Alles volgens de handleiding op tijd gezet. Omdat de kleppendeksels er toch af moesten voor de markeringen op de nokkenassen, heb ik gelijk de kleppendeksel een mooi kleurtje rood gegeven.
Na montage van de distributieriem vond ik de draadjes naar de distributor (als ik dit onderdeel goed benoem) niet solide uit zien. Dus heb ik het zaakje uit elkaar gehaald en bekeken of ik hier iets aan kon doen. Na wat denken besloten om het terug te zetten, maar ik had blijkbaar de + en de – draad verwisseld.
Toen ik voor de eerste keer de auto probeerde te starten rook ik een verbrande lucht. De auto startte niet, wat logisch was. De draadjes verwisselt en nogmaals geprobeerd om de GTV6 te starten. Hij deed het!!! Maar de vreugde was voor korte duur. De motor stopte ineens.
De pogingen daarna om de motor tot leven te wekken resulteerde op luide knallen uit de uitlaat. Dit zou duiden, volgens een snelle zoekopdracht op internet, op onverbrande benzine. Mogelijke oorzaken bougies (zijn net nieuw), bougieskabels, bobine of iets anders??
Ik dacht zelf aan de bobine. Het draadjes wat ik verkeerd had aangesloten loopt naar de bobine en daar kwam ook de verbrande lucht vandaan.
Inmiddels heb ik een nieuwe bobine ingebouwd, maar ik ben vergeten op te schrijven waar de draadjes zaten. Hier bedoel ik de + en de - mee. Zie de foto's.
Voordat ik een nieuwe poging doe om de GTV6 te starten, kan iemand hier zeggen hoe dit in elkaar zit?
Ik wilde de waterpomp vervangen, omdat de motor erg heet wordt als de auto lange rit heeft gemaakt. De koelvloeistof kookt bijna in het reservoir. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Nadat ik tot de conclusie kwam dat de waterpomp niet vervangen kon worden zonder dat ik de distributieriem moest verwijderen, ben ik informatie gaan verzamelen hoe ik een riem het beste kon vervangen. Dit moest toch een keer op korte termijn gebeuren.
Uiteindelijk heb ik dit gevonden bij Alfa Bulletin Board. De gebruiker Alfisto Steve heeft daar voor de V6 heleboel handleidingen (http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... -tips.html) gemaakt waaronder een distributiewissel. Het is voor namelijk bedoeld voor de 164, maar goed bruikbaar voor de transaxle V6en
Met behulp van de handleiding begonnen om alles te demonteren. Onder tussen een nieuwe riem, nieuwe riem voor de dynamo, waterpomp en (voor de zekerheid) een thermostaat besteld. Alles volgens de handleiding op tijd gezet. Omdat de kleppendeksels er toch af moesten voor de markeringen op de nokkenassen, heb ik gelijk de kleppendeksel een mooi kleurtje rood gegeven.
Na montage van de distributieriem vond ik de draadjes naar de distributor (als ik dit onderdeel goed benoem) niet solide uit zien. Dus heb ik het zaakje uit elkaar gehaald en bekeken of ik hier iets aan kon doen. Na wat denken besloten om het terug te zetten, maar ik had blijkbaar de + en de – draad verwisseld.
Toen ik voor de eerste keer de auto probeerde te starten rook ik een verbrande lucht. De auto startte niet, wat logisch was. De draadjes verwisselt en nogmaals geprobeerd om de GTV6 te starten. Hij deed het!!! Maar de vreugde was voor korte duur. De motor stopte ineens.
De pogingen daarna om de motor tot leven te wekken resulteerde op luide knallen uit de uitlaat. Dit zou duiden, volgens een snelle zoekopdracht op internet, op onverbrande benzine. Mogelijke oorzaken bougies (zijn net nieuw), bougieskabels, bobine of iets anders??
Ik dacht zelf aan de bobine. Het draadjes wat ik verkeerd had aangesloten loopt naar de bobine en daar kwam ook de verbrande lucht vandaan.
Inmiddels heb ik een nieuwe bobine ingebouwd, maar ik ben vergeten op te schrijven waar de draadjes zaten. Hier bedoel ik de + en de - mee. Zie de foto's.
Voordat ik een nieuwe poging doe om de GTV6 te starten, kan iemand hier zeggen hoe dit in elkaar zit?
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
aan de kleuren durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen...
Maar er komen drie draden op de bobine.
- toerenteller, op de - van de bobine. volgens mij de witte draad. gaat naar het dashboard toe.
- 12v vanaf het contact, komt op de + van de bobine. volgens mij de groene draad. komt als enigste 12v op te staan als je de auto op contact zet.
- signaal vanaf de computer. komt op de - van de bobine, bij de toerenteller dus.
Volgens mij zit het op jouw foto wel goed aangesloten.
Maar er komen drie draden op de bobine.
- toerenteller, op de - van de bobine. volgens mij de witte draad. gaat naar het dashboard toe.
- 12v vanaf het contact, komt op de + van de bobine. volgens mij de groene draad. komt als enigste 12v op te staan als je de auto op contact zet.
- signaal vanaf de computer. komt op de - van de bobine, bij de toerenteller dus.
Volgens mij zit het op jouw foto wel goed aangesloten.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...