Oké hier dan 'het' verhaal van de voorbereiding en de heenreis.....
Carburateurs nog maar eens goed schoongemaakt (inwendig) en synchroon gesteld, maar toch bleef er nog een hik in zitten. Én omdat ik nu wel eens wilde weten of het mengsel een beetje goed was/ is, maar eens een afspraak gemaakt met de vakman: BAS in lichtenvoorde. Hij stelde al vrij snel de diagnose, dat de vacuüm vervroeging de boosdoener was van het hikken (en fors uitslaan van toerenteller).
Dat ik daar niet zelf naar gekeken had!
Nou ja, weer wat geleerd. Gelukkig had hij nog wel en complete verdeler liggen met goede vacuüm doos en bovendien centrifugaal vervroegings mechanisme met minder speling en slijtage.
Helemaal goed dus! Beetje smeren en monteren/ afstellen maar...... Gelijk een wereld van verschil! Nog wat verschillende 'standen' geprobeerd en met 3 runs tot de conclusie gekomen, dat stat. gewoon op 5 graden voor BDP het meest optimale was. De 'final run' gaf een mooie grafiek en bemoedigende waardes. (@ Gtv4: grafiek zal ik nog inscannen en tot die tijd noem ik even geen cijfers
)
Dus ik reed op maandag middag met een hele grote grijns naar huis, want de Fetta reed als nooit tevoren, zo voelde dat!
Ik was er helemaal klaar voor, morgen op reis!
Dinsdagmorgen tegen 8 uur vertrokken en alles liep voorspoedig. (uiteraard
)
Tot we in de buurt van Nancy waren dan..... gvd, weer dezelfde symptomen, maar dan nog veel heftiger!
Tot overmaat van ramp nog een afslag gemist. Was nog een hele toer om weer bij de groep aan te kunnen sluiten en op een parking te kunnen stoppen..... lang verhaal kort: Na wat meten en diagnose (proberen te) stellen besloten om de gehele ontsteking te vervangen door de reserve, die ik gelukkig bij me had! Was wel een gok, want die had ik nooit zelf gebruikt/ getest.
Het duurde even, maar uiteindelijk was alles weer voor elkaar en heeft ie het de rest van de rit meer dan prima gedaan.
Reden trouwens, om de complete ontsteking te vervangen was vrij simpel: er zat een magneti-marelli onsteking op en de reserve was van bosch, dus onderling onderdelen wisselen gaat niet echt optimaal werken.
En ja, ik was zo snugger om de stroboscoop lamp mee te nemen. Inmiddels heb ik de verdeler uit elkaar gehaald en het euvel gevonden. (en onderdeeltje besteld)
Und jetzt wieder bilder!
En natuurlijk ook van het sleutelen:
De vreugde sprong, welke ik maakte, toen ie het weer helemaal geweldig deed, is helaas (of gelukkig??) niet op foto vastgelegd.
Oh en de boosdoener:
close-up:
Kabel isolatie helemaal hard/ gebroken/ weg en kabeltjes zelf ook gerafeld.
Nou ja, de oplossing was zo gevonden.