Alessandro's Alfetta sedan '81

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Nog even door de Haynes gebladerd en verrek, het staat er gewoon in: 0,5 - 0,6 mm.
Dus dat heb ik maar netjes gedaan. :wink:

Rest nog een dingetje: waar smeren we en waarmee?
Uitgesplitst in meerdere vragen => Het asje smeren met motorolie of vet of wat anders?
En dat vilt en dat bakelieten randje (waar het vacuüm vervroegings gebeuren op beweegt) moet daar nog iets gesmeerd worden of kan dat droog?
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

:razz: Mooi weet ik dat ook weer!

Smeren? Ik heb de as en de binnenas van de centrifugaal vervroeger en alle bewegende punten gesmeerd met kettingspray. Ook geen idee of daar voorschriften voor zijn maar motorolie lijkt mij te dun en lagervet kan op den duur uitharden (meestal zit er vet op wat uitgedroogd is met de jaren)
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Hoi Sander,
'Heerlijk hè die sleutelmomenten onderweg.
Goed voor de hartslag zeg maar (zie foto met de haviksogen).

Smeren zou ik doen meestal doen met een beetje kopervet.
Alleen nu niet omdat koper enorm geleidend is. Mogelijk kan dat nu dus een probleem veroorzaken Zo niet dan toch gebruiken.

Maar omdat er toch hogere temperaturen ontstaan kun je volgens mij het best een klein beetje kogellagervet gebruiken. Ik heb verschillende soorten kogellagervet van Valvoline.
Het verschil zit in de temperatuurweerstand. De duurdere kan hogere temperaturen aan. Die zou ik hiervoor kiezen.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ontsteking zit aan de "koude" kant en de olie komt niet boven de 120 graden het koelwater nog minder.
Vaak als je oude onstekingen openmaakt is het vet uitgedroogd en hard, hetzelfde wat je tegenkomt bij wiellagers.
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

:grin: Ik heb het plaatje al proberen te vergroten. :?
De lambda schaal is van 0,6 naar 1 en de lijn is 0.8?
De vermogenschaal is in pk's en aan de achter wielen dus nog vermenigvuldigen met 10 tot 15%?

Dus als ik denk het goed te zien heb je een vermogen van 130pk aan de achterwielen met een lambda van gemiddeld genomen 0.7?
Lijkt mij meer dan netjes met een mooi koppel verloop. :cool:
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Als je gewoon op de foto klikt, opent hij in origineel formaat (althans in firefox) en is alles goed te lezen, zelfs de rode lettertjes "gemeten aandrijfverliezen toegvoegd". :wink:

Lang verhaal kort: standaard 2 liter heeft in de juiste afstelling 129,5 pk (aan de krukas!) , maar ook een leuke koppel'kromme'... eigenlijk dik 180 Nm tussen de 2 en 5k toeren ongeveer.

Lambda grafiek staan 3 getallen: 0,8, 0,9 (lijn) en 1,0 (maar dat kan jij nu dus ook zien :wink: )
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

:oops: Klopt, doet het nu ook bij mij.

Ziet er netjes uit.
Maar tussen de 3000 en 3500 rpm heb je een minimaal dipje en zakt je lucht/brandstofmengsel. Is dat nog niet iets te compenseren door je acceleratie membraam iets bij te stellen? Of nog iets aanpassen met je sproeiers? (ik vermoed dat jullie dat al hebben geprobeerd en dat dit is wat je eruit kan halen?)

Het lijkt of je nog iets meer brandstof mag hebben?
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Volgens Bas, is het helemaal prima zo.... gezien zijn ervaring, sta ik daar natuurlijk achter! Maar we kunnen e.e.a. natuurlijk ook beredeneren, als je wat basis dingetjes weet en snapt. (en dat is aan jou wel besteed natuurlijk) =>

- lambda hoger dan 0,9 = arm mengsel, dus te weinig benzine. Dat wil je zeker niet.
- lambda lager = rijker mengsel. Eigenlijk verspilling, maar soms onvermijdelijk.
- overgang van stationair sproeier naar hoofd sproeier ligt ergens rond de 3 à 3,5k t/min.
- Het is een volgas meting, dus vanaf 2k t/min heeft de acceleratiepomp/sproeier niets meer te vertellen. (die doet alleen iets, net op het moment, dat je het pedaal vloert en het vacuüm wegvalt)

Kijken we nu nog eens naar de grafiek, zien we, dat het mengsel bij de overgang naar de hoofd sproeier iets aan de rijke kant is. Maar ja, iets hoger in toeren is het juist helemaal goed en dat blijft zo tot an het maximum toerental. (dus lucht rem sproeier ook goed)
Liever bij oppakken net iets aan de rijke kant, dan verderop aan de arme kant, lijkt me duidelijk. :wink:

We hebben dus geen andere sproeiers geprobeerd, enkel wat verschillende ontsteking tijdstippen geprobeerd. Ter info: ik heb nu dellortho DHLA40H met .60 stat. sproeier, 1.55 hoofd sproeier en 210 lucht rem sproeier. (volgens boekje zou dit .58 en 1.50 moeten zijn) Aardig gegokt dus. :oops:
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik twijfel ook niet aan BAS :lol: Hij heeft zeker weten meer ervaring met afstellen (en grafiekjes van carb motoren) dan ik.
Beredeneren is daarom ook leuk en leerzaam.

Ik dacht misschien door de opbrengst van het acceleratie deel iets te vergroten er een nog mooiere gelijke lijn in de lambda te krijgen. Meer inspuiten is langer inspuiten was mijn beredenering, of het klopt durf ik ook niet te zeggen.
Wel leuk als je dit zelf zou kunnen meten op een bank. :roll:
Het zou dan idd wel betekenen dat het meer brandstof kost maar dat geeft ook weer meer koeling. Maar een lambda van gemiddeld 0,85 is echt netjes. (en 0,8 over de hele lijn lijkt mij ook geen probleem)
Dus als BAS zegt dat het niet beter kan dan geloof ik dat ook direct.
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Peter, misschien komt mijn verhaal negatiever over, dan ik bedoel. Dat is dus niet mijn bedoeling. :grin:

Ik bedoelde te zeggen, dat ik zou kunnen volstaan met te zeggen, dat het goed is, maar idd is het leuker om te beredeneren, waarom, etc. Ik heb wel het idee dat je een kleine denkfout maakt. Als je dat dipje in de lambda lijn wilt liften, zul je dus juist minder benzine moeten hebben in dat gebied. Dat lijkt mij niet de beste optie, omdat dan de hele lijn boven de 3,5 t/min omhoog zal gaan en de lambda dus eerder richting 0,9, dan 0,8(5)...... en dat willen wij allebei niet, denk ik. (0,9 is prima, maar zeker niet hoger!) We bedoelen vast het zelfde. :wink:

Overigens kan je ook teveel benzine inspuiten en dan spoel je de cilinders schoon, dat is ook niet goed!

Al met al komt het best nauw. Een beetje kennis en ervaring is leuk, maar weten is meten! Juist daarom is het echt de moeite waard om, ná alles zelf geoptimaliseerd te hebben (acc. pomp opbrengst meten/ afstellen, 'deftig' synchroon stellen), eens een keer te gaan rollen. Zeker, als je net als ik geregeld de boel langdurig echt op z'n fli#* geeft. Rijdt een stuk geruster. :oops:
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Het kwam niet negatief over, zo heb ik het ook niet gelezen. :wink:

Nee ik maak geen denk fout, misschien wel een inschattingsfout.
Mij lijkt een lambda van 0,8 over de hele lijn (dus het stuk voor de dip) geen probleem, misschien is het dat wel? Het acecleratie deel werkt bij de dip als het goed is al niet meer mee. Tenzij dat deel juist voor de dip zorgt omdat het nu al te lang inspuit. Als je dus zelf zou kunnen testen zou je dat proef ondervindelijk kunnen vaststellen

Precies wat ik bedoel, als je zelf zou kunnen meten dan zou je veel meer settings kunnen testen en weer verder beredeneren. :cool: Dus eigenlijk mijn dagelijks werk alleen gaat het nu eigenlijk alleen nog maar met software, carburateurs zijn zoveel leuker. :lol:

Ik ben stiekem aan het denken hoe ik zelf een mooie test opstelling kan bouwen voor een losse motor, de rem en koppel meting is het grootste (duurste) probleem. :cry:
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

En ook met 'moderne' auto's heb je wel eens pech....

Noodreparatie zwitserland & 'nood'reparatie thuis:

Afbeelding

En daar stonden we dan, met een gescheurde waterslang (5cm!) onderaan de grinselpas.... geen ducttape bij ons natuurlijk, ook niet te koop in de winkel bij het pompstation.. gelukkig had ik nog wat verbandmateriaal en kabelbindertjes bij. Zo hebben we 800 km probleemloos gereden, zonder water bij te moeten vullen! (op die ene keer na de reparatie na dan :wink: )
Thuis maar even het verbonden bochtje vervangen door wat beters. Zo kan mijn meisje weer veilig en betrouwbaar rijden. Een nieuwe slang kan altijd nog. (maar die kan je toch niet kopen op zondag) :lol:
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1514
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

wat je met een beetje freubelen al niet kunt bereiken :lol:
wel erg crea bea :idea: , en goed resultaat bereikt
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Gebruikersavatar
dibro
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 apr 2007, 00:06
Locatie: Venlo

Bericht door dibro »

Alessandro schreef:En ook met 'moderne' auto's heb je wel eens pech....
Ik had een deja-vu: http://www.van-dalfsen.com/phpbb/viewto ... 5551#p5551 :lol:
[color=green]It's not easy, being green (Kermit)[/color]
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef:En ook met 'moderne' auto's heb je wel eens pech....

Noodreparatie zwitserland & 'nood'reparatie thuis:

En daar stonden we dan, met een gescheurde waterslang (5cm!) onderaan de grinselpas.... geen ducttape bij ons natuurlijk, ook niet te koop in de winkel bij het pompstation.. gelukkig had ik nog wat verbandmateriaal en kabelbindertjes bij. Zo hebben we 800 km probleemloos gereden, zonder water bij te moeten vullen! (op die ene keer na de reparatie na dan :wink: )
Thuis maar even het verbonden bochtje vervangen door wat beters. Zo kan mijn meisje weer veilig en betrouwbaar rijden. Een nieuwe slang kan altijd nog. (maar die kan je toch niet kopen op zondag) :lol:
Hoi Sander,
Daar heb ik speciaal "plakbank" voor. Dat is een soort breed elastiek dat je om elke leiding heen kan wikkelen. Het maakt niet uit of de leiding vies of vettig is. Het plakt namelijk alleen op het eigen materiaal.
Gebruikersavatar
dibro
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 02 apr 2007, 00:06
Locatie: Venlo

Bericht door dibro »

Alfa-corazon schreef:
Alessandro schreef:En ook met 'moderne' auto's heb je wel eens pech....

Noodreparatie zwitserland & 'nood'reparatie thuis:

En daar stonden we dan, met een gescheurde waterslang (5cm!) onderaan de grinselpas.... geen ducttape bij ons natuurlijk, ook niet te koop in de winkel bij het pompstation.. gelukkig had ik nog wat verbandmateriaal en kabelbindertjes bij. Zo hebben we 800 km probleemloos gereden, zonder water bij te moeten vullen! (op die ene keer na de reparatie na dan :wink: )
Thuis maar even het verbonden bochtje vervangen door wat beters. Zo kan mijn meisje weer veilig en betrouwbaar rijden. Een nieuwe slang kan altijd nog. (maar die kan je toch niet kopen op zondag) :lol:
Hoi Sander,
Daar heb ik speciaal "plakbank" voor. Dat is een soort breed elastiek dat je om elke leiding heen kan wikkelen. Het maakt niet uit of de leiding vies of vettig is. Het plakt namelijk alleen op het eigen materiaal.
http://www.rescuetape.nl/
[color=green]It's not easy, being green (Kermit)[/color]
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2916
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Precies... ideaal spul. is op siliconenbasis en vulkaniseert aan zichzelf vast. Is net kauwgom. :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Kijk, dat zijn de tips. Maar eens aan de pech onderweg uitrusting toevoegen dan. :thumbs:

Back on-topic maar weer! :lol: (Alfetta dus) De laatste voorbereidingen voor het SSAR bestonden slechts uit het aandraaien van één wiellager voor en het natrekken van uitlaat/ spruitstuk bouten. (ik was er 1 verloren! => tering herrie) :eek:

Een probleempje, wat ik nog wel graag opgelost zou zien (maar geen must): sinds kort klapt er regelmatig de zekering uit, waar dimlicht LV, achterlicht en nummerplaat verlichting RA en dashboard verlichting + controle lampje op zitten. :? Ik heb er een zwaardere in gezet en dat ging een paar honderd km goed. Zondag klapte echter deze ook er uit. Dat gebeurt dan bijna direct na het inschakelen van de verlichting. Waar moet ik nu zoeken/ hoe kan dat?? :cry:
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Ik zou alle lampen er uit halen die op de zekering zitten. Daarna 1 voor 1 monteren om te zien wanneer de zekering er uit knalt. Controleer ook de kabelboom of er ergens geen massacontact wordt gemaakt. Of alle stekkers los van de verbruikers van die zekering en dan alles na elkaar weer aansluiten.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Plaats reactie