Alessandro's Alfetta sedan '81

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Je had toch al een eigenaardig bouwsel :wink:
Leuke klusjob maar heb je er iets aan bij normaal gebruik?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

@Gtv4: Ik vond dat echt een briljante opmerking van jou! :lol: Oh en aangenaam kennis gemaakt te hebben natuurlijk. :grin:

@GTVboy: ik heb de kartonnen mallen nog bewaard. Bij voldoende belangstelling, zal ik ze eens overtrekken op papier en inscannen. Uiteraard met een schaalverdeling erop. Maar pin me er niet op vast, zal deze week niet zijn denk ik.
Oh en je moet wel even kijken, waar/ hoe bij jou de uitsparingen voor de leidingen moeten komen, want dat kan iets verschillen natuurlijk. :idea:
En het gat staat ook niet op de mal/ tekening, want die moet je ook maar zelf bepalen, waar die het beste uitkomt/ afstemmen op de diameter slang, welke je gebruikt.

@AlfettaOwner: ik doe niet aan normaal gebruik. :cool: :lol: :oops:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Laat je er vooral niet van weerhouden lekker verder te klussen, leuk om te volgen dit :wink:

Zet wellicht aan tot nieuwe ideeen :lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

AlfettaOwner schreef:Je had toch al een eigenaardig bouwsel :wink:
Leuke klusjob maar heb je er iets aan bij normaal gebruik?
Ik denk niet dat je er iets van merkt bij normaal rijden en remmen.
Maar ik heb wel gemerkt dat bij het afstellen van mijn alfetta de HRC en vloeistofpot echt bloed heet worden. (je hebt dan ook geen rijwind natuurlijk)

Dus een gewoon afscherm plaatje tussen het spruitstuk en HRC is geen overbodige luxe voor de levensduur van de rubbers.
Dat is iets wat ik in ieder geval ga maken!
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

@Gtv4: dat is precies, wat ik gekscherend bedoelde duidelijk(?) te maken... dit heb je echt alleen 'nodig' bij zéér intensief circuitrijden.
Hoewel.... in bergachtig gebied heb ik eens bij een afdaling door mijn rem getrapt. :shock: Dus voor MIJ is het ook voor op straat een nuttige modificatie, naast de gevntileerde schijven voor, etc. (ja oké, ik had natuurlijk ook normaal naar beneden gekund :oops: )

Dat zoekerige kontje bij maximaal remmen.... Ik heb het er over gehad met een goede amateur coureur :arrow: te weinig remdruk achter. Ik MOET dus ooit eens een remdrukregelaar monteren.... (i.p.v. die basic prehistorische remdrukbegrenzer).... pff, remleidingen doorvoeren naar binnen... Hmm, nou ja, ik kan er alvast over nadenken. :wink:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Gtv4 schreef:
Dus een gewoon afscherm plaatje tussen het spruitstuk en HRC is geen overbodige luxe voor de levensduur van de rubbers.
Dat is iets wat ik in ieder geval ga maken!

Precies, zie hier mij creatie :grin:

Afbeelding

Excuus me voor de topic vervuiling :oops:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Precies, zoiets is heel makkelijk en moet afdoende werken bij normaal gebruik.
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

ook mooi.... oké, zelfs mooier. :oops:
(maar ik ga voor alles of niets :wink: )
J@n
Novizio
Novizio
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:44
Locatie: Twello

Bericht door J@n »

Ik had bij mijn sud ook last van te hete remvloeistof, en heb daarom een andere oplossing gezocht. Ik heb de vloeistof vervangen door DOT 5.1. Let op GEEN DOT 5.0). Deze remvloeistof is niet hygroscopisch(neemt geen water op) en heeft een veel hoger kookpunt. Tot nu toe werkt dat prima. Wordt ook veel toegepast bij motoren en in de racerij. Veel klassiekers hebben het ook omdat je het niet meer hoeft te vervangen.

Jan
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

J@n schreef:Ik had bij mijn sud ook last van te hete remvloeistof, en heb daarom een andere oplossing gezocht. Ik heb de vloeistof vervangen door DOT 5.1. Let op GEEN DOT 5.0). Deze remvloeistof is niet hygroscopisch(neemt geen water op) en heeft een veel hoger kookpunt. Tot nu toe werkt dat prima. Wordt ook veel toegepast bij motoren en in de racerij. Veel klassiekers hebben het ook omdat je het niet meer hoeft te vervangen.

Jan
Gaat dit ook samen als koppelingsvloeistof?Bij veel auto's zit het ren en koppelingsvloeistof namelijk bij elkaar in.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
J@n
Novizio
Novizio
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2007, 14:44
Locatie: Twello

Bericht door J@n »

GTV42.0 schreef:
J@n schreef:Ik had bij mijn sud ook last van te hete remvloeistof, en heb daarom een andere oplossing gezocht. Ik heb de vloeistof vervangen door DOT 5.1. Let op GEEN DOT 5.0). Deze remvloeistof is niet hygroscopisch(neemt geen water op) en heeft een veel hoger kookpunt. Tot nu toe werkt dat prima. Wordt ook veel toegepast bij motoren en in de racerij. Veel klassiekers hebben het ook omdat je het niet meer hoeft te vervangen.

Jan
Gaat dit ook samen als koppelingsvloeistof?Bij veel auto's zit het ren en koppelingsvloeistof namelijk bij elkaar in.
Bij mij gaat dat goed. Vorige week bijna 2000 KM gereden met deze auto met de buitenlandrit. Geen probleem ondervonden.

Jan
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

zal eens checken of ik de oude verpakking nog ergens heb :?:
had eerst 5.1 in de 75, en die verkleurde ook gewoon na een jaar
en daarbij viel mijn pedaaldruk ook weg door oververhitting op Assen :!:
en dat was met verse olie.
5.1 is eigenlijk bedoeld voor systemen met abs regeling e.d.
5.0 kun je niet gebruiken in systemen waar dot 3/4 in gezeten heeft zonder gehele systeem te reinigen/spoelen ivm samenstelling die niet samengaat

rijd nu zelf met Ate Blue :thumbs:
Laatst gewijzigd door stephen op 04 jun 2009, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

stephen schreef:rijd nu zelf met Ate Blue :thumbs:
Dat lijkt me ook het beste alternatief/ upgade t.o.v. dot 4.
Dot 5.1 trekt juist sneller vocht aan!! Daarom wil ik daar zeker niet aan... (ik ken mezelf, ga toch niet ieder jaar verversen :oops: ) Bovendien is 5.1 agressiever voor de rubbers. En zoveel graden scheelt dat kookpunt (onverzadigd!) ook weer niet.
Kortom: dot 5.1 is prima, maar moet je wel vaker verversen, anders wordt ie zelfs minder dan 4 of até blue.
Conclusie: als ik met alles klaar ben, komt er vast até blue in. Voorlopig is dot 4 ook voldoende. (geen enkele last van fading gehad maandag)
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Zo, tijd voor het volgende mini-projectje.....

Aangezien de carbeurateurs nog geheel origineel waren en nu wel erg veel begonnen over te stromen en de motor bovendien niet altijd even soepeltjes oppakte, was het wel eens tijd om een setje carb's eens netjes klaar te maken en af te stellen. :idea: Ik had een setje op de plank met nieuwe pakkingen, membramen, rubbertjes en vlotternaalden, dus dat zou een ietje worden... Toch niet helemaal, want het lag er alweer ietsje te lang, dus mocht het opnieuw ontdoen van corrosie aan de binnenkant en de kogetjes van de acceleratiepompterugslagmechanismes (3x woordwaarde!) los zien te krijgen. Enfin alles is toch weer naar tevredenheid gelukt. Tijd voor begeleidende foto's. :razz:

Eerst de carb's zo nauwkeurig mogelijk in dt stadium gesynchroniseerd, na ze gemonteerd te hebben op de luchtfilterbak. Alleen dan kan je de pompopbrengst reëel afstellen.
Acceleratiepomp opbrengst opvangen en meten:
Afbeelding

De eerste poging leverde een te grote opbrengst op, n.l. resp. 12 en 15cc, waar dit volgens de documentatie 8cc zou moeten zijnn. Tijd voor een correctie dus! Door deze stangetjes langer te maken verminder je de opbrengst:
Afbeelding

Na verschillende pogingen kwam ik uiteindelijk op een nette 8cc per cilinder voor 20 keer (rustig!) de gasklep helemaal open en weer dicht te hebben gedaan:
Afbeelding

Nu nog even het vlotterniveau instellen op 15mm. Dit is bereikt, als een staaf (in dit geval een handruimer :wink: ) van exact 15mm tussen vlotter en deksel incl(!) pakking past op het moment, dat de naald nét afsluit. De vlotter kan dan nog verder omhoog, maar dat telt uiteraard niet. Lastig fotograferen in je eentje, maar het is wel duidelijk zo, denk ik:
Afbeelding
Afbeelding

Nu heb ik de stat. mengselschroeven alvast allemaal op 4 hele slagen open gezet, zodat ik daar niet meer naar hoef te kijken. Zo, klaar voor montage:
Afbeelding
Afbeelding

En alles weer netjes aangesloten:
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal gemonteerd is het tijd om te gaan synchroniseren en stat. toerental in te stellen. Uiteindelijk ziet dat er dan zo uit:
Afbeelding

Het witte pijltje geeft aan, waar je de balans instelt tussen de voorste en achterste carbeurateur, het zgn. synchroniseren. Het zwarte pijltje geeft aan, waar je het stat. toerental instelt:
Afbeelding

Voila, alles weer klaar en netjes :grin: :
Afbeelding

Ik heb nog niet gereden, maar zo voelt ie iig goed aan en pakt iedere keer netjes op, zonder hikken. Dat was voorheen wel anders. Ook blijft de boel nu droog en schoon. :wink:

Uiteraard heb ik ook nog even de onsteking gecontrolleerd met de stroboscooblamp, maar die stond (zoals te verwachten) nog perfect en de vervroeging deed ook goed zijn werk.

Over 11 dagen zullen we het weten..... op naar de rollenbankmeeting. :cool:
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Nice :thumbs:
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie uitleg Sander :thumbs:
Maar waarom moeten de carbs. eerst sync. worden afgesteld om de debiet te kunnen meten per carb ?
Je meet ze toch afzonderlijk.....
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

AlfettaOwner schreef:Maar waarom moeten de carbs. eerst sync. worden afgesteld om de debiet te kunnen meten per carb ?
Je meet ze toch afzonderlijk.....
Je kunt het los van elkaar doen, maar dan ook echt los dus....
Maar dan ga je uit van volledig gesloten gaskleppen.
Ik heb ze eerst gemonteerd op de luchtfilterbak (en dan zijn ze dus niet meer los van elkaar :wink: ) en zo nauwkeurig mogelijk gesynchroniserd én de stat. toerentalschroef een paar slagen open gedaan (ben het aantal even kwijt => zie handboek) Nu maak je dus de echte slagen, welke je in de auto ook maakt. Oké, het gaat ongetwijfeld om een zéér gering verschil..... Maar ja, doe het graag zo goed mogelijk. :oops:

Oh over zo goed mogelijk gesproken: de achterste carb gaf een groot onderling verschil, dit heb ik opgelost, NIET door de luchtomloopschroef open te draaien, maar door de gasklepas te torderen. :!: Ter info, dat doe je dus door sleutel 20 op het achterste aseinde te zetten en te verdraaien, terwijl je met de hand aan de hevel de tegenovergestelde kant op draait. :wink:
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

*kuch!* *blaast het stof van dit project topic af*.....

Preparare per Italia 2010!!

Bijna nieuwe middendemper (lekker plat model! :grin: ) gemonteerd:
Afbeelding

Maar niet, na de 'gebruikelijke' aanpassing:
Afbeelding

Ook een nieuwe einddemper van een Alfa 90 carb's uit het schap getrokken:
Afbeelding
Zoals je ziet, hangt ie er nog maar gammel onder...
Maar dat is, omdat ik dat stukje plaatwerk iets heb aangepast en nog moet afwerken met rosso 501. Inmiddels is dat gebeurd en de eindpijp hangt er zeer strak onder. Ik wed strakker, dan bij 99 van de 100 Alfetta's. :oops: Uiteraard zonder er tegenaan te bonken.
Foto volgt binnenkort. :wink:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Heb je dat schot tussen tank en wielbak zelf gefabriceerd?

Is toch niet origineel of wel ? :?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

dat schot is gewoon orgineel hoor, zit er bij mijn Alfetta ook gewoon :wink:

zelfs bij de GTV zit er een schotje, maar die is niet zo hoog (komt minder laag)

enne Alessandro, mijn voorpijp en achterdemper bonken ook niet hoor :twisted:
alleen de middendemper nogal :oops:

maar je hebt het wel weer netjes voor elkaar :thumbs:

goede reis gewenst naar Italy :cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Plaats reactie