Alessandro's Alfetta sedan '81

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

AlfettaOwner schreef:Heb je dat schot tussen tank en wielbak zelf gefabriceerd?

Is toch niet origineel of wel ? :?
Dat schotje is erg raar en zwaar overgedimensioneerd en kan zeker helemaal gemist worden ook.... 100% origineel dus. :lol: (ja, echt!) Ik heb het alleen een beetje aangepast. :wink:

Nu het eindresultaat:

Afbeelding

Best strak, dacht ik zo. :cool:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Ziet goed uit zo :wink:
Dat schot heb ik niet en ook nog niet opgemerkt bij andere fetta's :?
Maar goed blijkbaar zijn ze wel zo geleverd...wie kan dat nog meer bevestigingen ?
:lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Strak piepke :thumbs:
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Staat echt heel netjes. :thumbs:
Transaxle loos!
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

:thumbs: Dat ziet er erg strak uit! Mooiiiiiii..... :grin:
adjesalfa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 392
Lid geworden op: 14 jun 2006, 17:19

Bericht door adjesalfa »

die zit er weer piep fijn onder,
verschil in geluid (grotere pot)???

Schot, zit ook op al mijn alfetta sedans
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Heerlijk om weer even van begin tot eind door te nemen.
Je bent goed bezig Sander, het ziet er allemaal bovenprofesioneel uit. :thumbs:
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Dank, dank. :oops:

@adjesalfa: ik heb 'm nog niet gestart hoor, komt ergens volgende week wel denk ik.

Heb vanavond de voorste remschijven opgeschuurd en de pagid blokken gemonteerd.
Volgende week dus eens proefrijden om te weten te komen of het werkt (niet verglaast), anders moeten de schijven afgedraaid worden of tijdelijk andere blokken gemonteerd.

De schijven en ferrodo 2500 blokken achter zijn nog prima (bijna nieuw!)

Morgen weer wat foto's :wink:

(nog een krappe 3 weken te gaan :razz: )
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

De foto's...

Achterremschijven en blokken nog bijna nieuw. Remmen lopen ook mooi vrij en handrem zit toch niet hoog. :grin: schijven waren vorig jaar dan ook afgedraaid en blokken nieuw
Afbeelding

Remblokken voor: nieuwe Pagid blauw (alleen de doos is blauw :razz: ) versus de oude blokken. Kijk, daar durfde ik niet meer mee naar Italië te gaan....
Afbeelding

De remschijven vóór opgeschuurd:
Afbeelding

Ook heb ik nog de klemband van de rechter binnenste homohoes strakker gezet. Twee bouten eruit gedraaid en dan met de nijptang aangeknepen, omdat er iets wat vet tussenuit slingerde. Uiteraard ging er één imbus niet zonder beschadiging uit. Die heb ik dus maar vervangen, door eentje met een gezonde kop. :wink: (geen fotogenieke actie)
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

En we zijn weer terug...... heel verhaal (volgt nog), maar we hebben enorm genoten!
Motor loopt nu super en geloof me, een standaard 2.0 nord heeft genoeg in huis voor snelle ritjes bergop. :cool: En de remmen bevallen super, bij al die passen maar een keer de remmen geroken en niet een keer fading gehad. Ook bij de afdaling menig auto ingehaald. :cool:

Goede voorbereiding is het halve werk:
Afbeelding
(filmpje en resultaten volgen nog)

Onderweg:
Afbeelding

Afbeelding

De 'schades' van een fantastische week:
Afbeelding
(banden houden het nog goed vol, langer dan verwacht)

Afbeelding
(weekje vliegjes vangen met helemaal open gedraaide tocht ruitjes.)

Afbeelding
(neusje nog aardig schoongeregend afgelopen zondag in NL.)

Afbeelding
(antraciete velg??)

Afbeelding
(vieze bips.)

En dan de enige 'echte' schade na een te laat ontdekte drempel:
Afbeelding
(foto van het wegdek volgt nog)

Sweet memmories .....en nu op naar het SSAR
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Mooie foto's Sander tussen de bergen, heb je daar nog meer van :razz:

En je hebt eerst je fetta laten rollen aanstaande de rit naar italie?
Helpt dat zoveel..?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1514
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

mooi dat ze het goed gedaan heeft en super goed loopt na een rollenbanksessie zo te zien :wink:

enne wie weet tot het SS :cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Mooie foto's, en het blijft een mooi aanzicht een sedan in de bergen.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat er op de uitdraai staat. :cool:
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Oké hier dan 'het' verhaal van de voorbereiding en de heenreis.....

Carburateurs nog maar eens goed schoongemaakt (inwendig) en synchroon gesteld, maar toch bleef er nog een hik in zitten. Én omdat ik nu wel eens wilde weten of het mengsel een beetje goed was/ is, maar eens een afspraak gemaakt met de vakman: BAS in lichtenvoorde. Hij stelde al vrij snel de diagnose, dat de vacuüm vervroeging de boosdoener was van het hikken (en fors uitslaan van toerenteller). :eek: Dat ik daar niet zelf naar gekeken had! :oops: Nou ja, weer wat geleerd. Gelukkig had hij nog wel en complete verdeler liggen met goede vacuüm doos en bovendien centrifugaal vervroegings mechanisme met minder speling en slijtage. :grin: Helemaal goed dus! Beetje smeren en monteren/ afstellen maar...... Gelijk een wereld van verschil! Nog wat verschillende 'standen' geprobeerd en met 3 runs tot de conclusie gekomen, dat stat. gewoon op 5 graden voor BDP het meest optimale was. De 'final run' gaf een mooie grafiek en bemoedigende waardes. (@ Gtv4: grafiek zal ik nog inscannen en tot die tijd noem ik even geen cijfers :lol: :wink: )

Dus ik reed op maandag middag met een hele grote grijns naar huis, want de Fetta reed als nooit tevoren, zo voelde dat! :cool: Ik was er helemaal klaar voor, morgen op reis! :driving:

Dinsdagmorgen tegen 8 uur vertrokken en alles liep voorspoedig. (uiteraard :roll: )
Tot we in de buurt van Nancy waren dan..... gvd, weer dezelfde symptomen, maar dan nog veel heftiger! :shock: :cry: Tot overmaat van ramp nog een afslag gemist. Was nog een hele toer om weer bij de groep aan te kunnen sluiten en op een parking te kunnen stoppen..... lang verhaal kort: Na wat meten en diagnose (proberen te) stellen besloten om de gehele ontsteking te vervangen door de reserve, die ik gelukkig bij me had! Was wel een gok, want die had ik nooit zelf gebruikt/ getest. :roll: Het duurde even, maar uiteindelijk was alles weer voor elkaar en heeft ie het de rest van de rit meer dan prima gedaan. :grin:

Reden trouwens, om de complete ontsteking te vervangen was vrij simpel: er zat een magneti-marelli onsteking op en de reserve was van bosch, dus onderling onderdelen wisselen gaat niet echt optimaal werken. :wink: En ja, ik was zo snugger om de stroboscoop lamp mee te nemen. Inmiddels heb ik de verdeler uit elkaar gehaald en het euvel gevonden. (en onderdeeltje besteld)

Und jetzt wieder bilder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk ook van het sleutelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vreugde sprong, welke ik maakte, toen ie het weer helemaal geweldig deed, is helaas (of gelukkig??) niet op foto vastgelegd. :wink:

Oh en de boosdoener:
Afbeelding

close-up:
Afbeelding

Kabel isolatie helemaal hard/ gebroken/ weg en kabeltjes zelf ook gerafeld. :? Nou ja, de oplossing was zo gevonden. :wink:
Laatst gewijzigd door Sander op 14 jul 2010, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

even OT: welke velgen liggen hier eigenlijk op? standaard alfetta staal 14"?

staat super!
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Fetta schreef:even OT: welke velgen liggen hier eigenlijk op? standaard alfetta staal 14"?

staat super!
Op sommige foto's (rollenbank) wel, op ander niet => 15" staal van een 164 TS. :wink: Thanx!
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Alessandro schreef:
Fetta schreef:even OT: welke velgen liggen hier eigenlijk op? standaard alfetta staal 14"?

staat super!
Op sommige foto's (rollenbank) wel, op ander niet => 15" staal van een 164 TS. :wink: Thanx!
164TS? met die ronde gaatjes? Verrek zeg...... :shock:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Alessandro schreef:
close-up:
Afbeelding

Kabel isolatie helemaal hard/ gebroken/ weg en kabeltjes zelf ook gerafeld. :? Nou ja, de oplossing was zo gevonden. :wink:
Hee Sander, heb je de spoel nog nieuw kunnen kopen?
Rijdt wel weer goed he met een gangbaar en goed werkende ontsteking. :cool:
Bij mijn Guilietta ontsteking zat het asje vast geroest waardoor de centrifugaal vervroeger niet meer optimaal functioneerde.
Nu alleen nog een nieuwe spoel voor de 2e reserve ontsteking. :wink:
Mooi stukje techniek zo'n half mechanisch elektronisch geval. :twisted:
Afbeelding
Transaxle loos!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

He Peter, ik heb even gewacht met antwoorden, totdat ik het zeker wist. :wink:

Afbeelding

Lang verhaal kort: Ja heb ik kunnen bestellen. Gewoon bij mijn plaatselijke auto-onderdelen zaak. Niet goedkoop, maar gezien de overige staat van de ontsteking, de moeite waard. Ik wilde eerst nieuwe draden solderen, maar gezien het eerste stuk van de dikke kabel ook knoeper hard is, heb ik toch maar voor nieuw gekozen.
Als jouw kabel wel goed aanvoelt, zou ik het zo weer monteren... (desnoods nieuwe 'losse' kabeltjes, omdat dat bewegende delen zijn...)

Nu nog de vraag: hoe groot moet officieel onderstaande spleet zijn?

Afbeelding

Binnenkort maar weer eens monteren en daarna de bosch helemaal nalopen. :cool:
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik heb online wel eens gezocht in de H-base e.d. maar dan kom ik op de bosch uit.
Mijn kabel was door muizen opgegeten en na het doorsolderen doet deze het nog niet.
Dus wss toch de spoel defect. :?

Ik zie nu geen foto's dus zal vanavond eens kijken.
De afstand moet echt heel klein zijn, geen idee of daar vaste maten voor zijn.
Ik monteer ze altijd op het oog. :wink:
Transaxle loos!
Plaats reactie