Akieromeo's gtv6

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Akieromeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
Locatie: waalwijk

Akieromeo's gtv6

Bericht door Akieromeo »

Ook maar even hier mijn project posten:

Zo begon ie
Afbeelding

En nu Zo!!
Met een hele waslijst aan onderstel modificaties :twisted:

Afbeelding

Of zo door de bocht
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Akieromeo op 14 okt 2009, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Akieromeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
Locatie: waalwijk

Bericht door Akieromeo »

Motor ombouw!!
Specs
Alfa 164 3.0 QV motor 200pk
Dus met:
- hogere compressie zuigers
- scherpere nokkenassen
- grote LMM
- afgedraaid 75 3.0 vliegwiel
- Spaghetti

En natuurlijk een TS bak :twisted:

Zo zag de motor er een paar weken geleden uit
Afbeelding

En nu ziet de motor er zo uit

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Ik vind dit een bloedmooie 6 :shock:

Perfecte kleur, mooie wielen en een bom van een blok.
:thumbs:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

ziet er super uit.

Kan er ook een 3 liter 24V in de 116-serie? Ja toch?

groet
steven
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Even off topic:

@Steven: wanneer ga je eens iets doen aan je onderschrift...... :biggrin:

On topic.


Yip.
Een 3.0 24v is al vaker in een 75 gelepeld.
Op scarb-site zwerft er ook eentje rond dacht ik......
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Steven schreef:ziet er super uit.

Kan er ook een 3 liter 24V in de 116-serie? Ja toch?

groet
steven
De ex-75 van Lenz is toch ook voorzien van een 3.0 24 kleppert......dacht ik!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Kan er ook een 3 liter 24V in de 116-serie? Ja toch?
Yep! :lol: Gaat lukken maar je moet wel het e.e.a. aanpassen! :wink:
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Een prachtwagen :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Akieromeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
Locatie: waalwijk

Bericht door Akieromeo »

een 24 klepper zou ook heel leuk zijn, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar de 12 klepper.
Dit ivm de koppelkromme van de 12v ten opzichte van de 24v

De 24v heeft zijn power meer bovenin in het toerengebied liggen
de 12v onderin :twisted:
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

De 24v heeft zijn power meer bovenin in het toerengebied liggen
de 12v onderin :twisted:[/quote]

Klopt :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Als ik het goed bekijk, zie ik dat er een mechanische riemspanner is gemonteerd, ontworpen door Alfa Canada.
Ik heb ook zo'n apparaat nieuw liggen, maar ga hem never nooit monteren.
De ( bimatalen) veer in deze spanner heeft nl. de vervelende eigenschap om op de meest onverwachte momenten te breken, met alle gevolgen van dien...
Aan het einde van die bewuste veer zit een haaks stukje, dat in het huis grijpt, en waar de veer dus is omgebogen, daar breekt 'ie...!
Er zijn gevallen bekend van geparkeerde GTV-6'en in de eerste versnelling, die van iemand anders een parkeer duwtje kregen, waarbij de veer brak.
Waneer dan later de auto gestart wordt, dan weet je het wel....kassa...!!!
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Angro »

Inderdaad een prachtig exemplaar, mooie kleur en een top motor.

Betreffende de aangepaste riemspanner het volgende:

Bij Usato hebben ze dit ook tegen mij verteld, ben nog niet motorisch bezig.
Hun hebben zo'n motor meegemaakt bij een GTV6.
Het advies, van hun, was om het oliekanaal af te blinden en zodoende de bestaande riemspanner als een "mechanische" te gebruiken.
Dit omdat het bijna onmogelijk is om de originele riemspanner lekvrij te krijgen en te houden.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Barbaarse methoden, dat afdichten van de olieopvoerkanalen van de riemspanner.
Gewoon een revisiesetje monteren in de hydraulische spanner, en af en toe een drup olie voor lief nemen!!!
Een lekkende riemspanner veroorzaakt niet zo veel problemen, een lekke voorste krukas keering, die olie over de distributieriem spuugd, dat is pas lastig, en een veel voorkomend probleem bij de oudere Alfa V-6.....
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Fetta schreef:Even off topic:

@Steven: wanneer ga je eens iets doen aan je onderschrift...... :biggrin:
:grin:

Ik spot zo her en der nog wel wat, maar vind de aangoden waar of te duur of te slecht (lekker pessimistisch he?!) Voorlopig vandaag weer 3 kozijnen geschilderd, de gang geverfd en een nieuwe thermostaat gemonteerd....ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik nu 1 minuut voor een bella vandaan moet halen, sereneus> Wat da betreft, sta ik nog wel volledig achter mijn besluit, maar het kriebelt zo af en toe wel (zoals bij de genoemde 75 van rik).

Met dat geld wat in het huis zit, had ik al lang een pracht bella (maar dat durf ik niet tegen de vrouw te zeggen :oops: :cool: :grin: )

Ciao
Een stille alfa liefhebber!
Akieromeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
Locatie: waalwijk

Bericht door Akieromeo »

ik hoor meerdere van dit soort verhalen.
Dus ik ga er een oude ''drooggelegde'' spanner opleggen
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

het is een riemONTspanner!!!
zodra er oliedruk is neemt de spanning af,als je de boel drooglegt zet je de riem 1(EEN)keer op spanning en daarna blijf je er vanaf,hierdoor loop je het risico dat tijdens starten(moment van maximale spanning)de riem verspringt omdat er rek is geweest in de riem...deze rek wordt in de hydraulische riemontspanner gecompenseerd(in de mechanische ook trouwens)

dus droogleggen barbaars?JA
mechanische ontspanner slecht?zelf hoor ik geregeld van problemen
mijn besluit was op mijn eigen gtv6...hydraulische ontspanner reviseren en vervolgens het drupje olie voor lief nemen...zoveel lekt het niet...

maar iedereen het zijne...
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

pe1ryx haalt me de woorden uit de mond!
De originele hydraulische spanner is een zeer vernuftig en gecompliceerd ontwerp.
Het maakt bij koude motor (= dikke olie) gebruik van oliedruk om idd de riem te ontspannen bij de cruciale koude start, bij bedrijfswarme motor, met dunnere olie, werkt de ontspanner alleen bij hoge toerentallen, om de riemspanning bij uitzettende motor niet te hoog te laten oplopen.
Droogleggen, oftewel uitschakelen van de hydraulische werking doet een aanslag op o.a. de nokkenas lagers, en niet in de laatste plaats op de distributie riem zelf, die VEEL vaker vervangen zal moeten worden, om breuk te voorkomen ( wat je ironisch genoeg tracht te voorkomen door de hydrauliek uit te schakelen....).

Overigens is het dichtlassen van de olieopvoerbout een modificatie die in de jaren '80 zelfs door de toenmalige Nederlandse Alfa importeur werd geadviseerd.
Het seizoen 1988-1989 heb ik ook zo gereden, het zat me echter niet lekker, en in 1990 heb ik de zaak weer opengemaakt, en neem idd een drup olie voor lief....!!
Angro
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Angro »

OK, ik neem jullie, pe1ryx en Peter GTV-6, advies t.o.v. de riemontspanner serieus - zoals geschreven ben ik nog niet met de motor bezig.
Ben al blij als ik dit jaar het onderstel gereed krijg.
Ben werkzaam bij een hydraulisch revisie bedrijf, zal m'n licht er tegen die tijd eens op laten schijnen of er verbeteringen toepasbaar zijn.
We hebben al eens "toverwerk"verricht, wat de originele fabrikant niet voor elkaar kreeg.
Misschien is dit al eens gedaan door andere fervente Alfa liefhebbers, Alfa kenners en Alfa geschoolden.
Ik ben beslist niet Alfa geschoold, alleen maar een ontzettende Alfa liefhebber.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Jaren geleden was er een specialist in de USA, die de hydraulische unit gegarandeerd lekvrij kreeg, en volledig werkzaam...
Ik moet in de gigantische berg GTV-6 informatie op zolder nog wel ergens het adres/info hebben....
Het lekken van de spanner heeft m.i. een aantal oorzaken, ten eerste de vele gebruikte olie keerringen, daar zou echter met beter materiaal misschien nog wat aan te doen zijn, maar de tweede oorzaak niet, nl. de relatief hoge oliedruk bij koude motor.
Die, af fabriek bepaalde, hoge oliedruk zorgt er bv. ook voor dat krukas keerringen vaak gaan lekken....( om dat te voorkomen werd er in de jaren '80 nog wel eens onder garantie in de V-6 een oliepomp met lagere opbrengst gemonteerd....)
Om de lekproblemen binnen de perken te houden, gebruik ik relatief dunne, synthetische olie, en laat de auto na de start ALTIJD enige minuten stationair draaien, en blijf de eerste 20km onder de 3000 toeren.
Vergt wat zelfbeheersing, maar je spaart de techniek ermee.
Akieromeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jul 2007, 17:46
Locatie: waalwijk

Bericht door Akieromeo »

Toch maar de originele steun aangepast voor het uitlijnen van de dynamo
17/18 mm moest ik verder naar voren. En het past!!

Afbeelding

Afbeelding

Oja en een plaatje alu voor het gat van de stroomverdeler

Afbeelding
Plaats reactie