Alfetta V6 QO
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Alfetta V6 QO
Zo, weer een Alfetta V6 projectje.
Na gestruikeld te zijn over een nette 90 QO voor 1000,- Euro begon het te kriebelen. Eigenlijk zijn de 90 en de Alfetta QO dé Alfa's waar ik de foldertjes van bekeek. Vroeger. Met beide heb ik iets. De Alfetta staat in de garage, dus waarom een 90 kopen die slechter is dan mijn Alfetta? Of de hoofdprijs betalen voor een goede 90. En verkopen kan ik niet (van auto's), dus ik zou niets krijgen voor de Alfetta.
Dus een V6 in de Alfetta.
Beetje jammer is het wel, vanwege de originaliteit die dan verdwijnt. Maar ach, het Spica-systeem was toch ook al vervangen door Webers...
Er komt een 75 America blok in. In Grou gehaald vandaag, samen met de computer, LMM en alles wat er bij hoort aan sensoren e.d.. De motorsteunen en V6 bakflens komen per post na als het weer beter is, want die moeten eerst uitgegraven worden uit de sneeuw.
Van Michel (SCARB forum) de uitlaat, cardanas, brandstofpomp en -pulsdemper.
Als het binnen is gaat de Alfetta naar Auto Tecnica (Alfa Roelof) in Oss voor de operatie.
Na gestruikeld te zijn over een nette 90 QO voor 1000,- Euro begon het te kriebelen. Eigenlijk zijn de 90 en de Alfetta QO dé Alfa's waar ik de foldertjes van bekeek. Vroeger. Met beide heb ik iets. De Alfetta staat in de garage, dus waarom een 90 kopen die slechter is dan mijn Alfetta? Of de hoofdprijs betalen voor een goede 90. En verkopen kan ik niet (van auto's), dus ik zou niets krijgen voor de Alfetta.
Dus een V6 in de Alfetta.
Beetje jammer is het wel, vanwege de originaliteit die dan verdwijnt. Maar ach, het Spica-systeem was toch ook al vervangen door Webers...
Er komt een 75 America blok in. In Grou gehaald vandaag, samen met de computer, LMM en alles wat er bij hoort aan sensoren e.d.. De motorsteunen en V6 bakflens komen per post na als het weer beter is, want die moeten eerst uitgegraven worden uit de sneeuw.
Van Michel (SCARB forum) de uitlaat, cardanas, brandstofpomp en -pulsdemper.
Als het binnen is gaat de Alfetta naar Auto Tecnica (Alfa Roelof) in Oss voor de operatie.
Laatst gewijzigd door Romeo op 19 aug 2010, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- KAS
- Alfetta Membro
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
- Locatie: Drenthe.
- Contacteer:
Om mee te beginnen. Zo staat ie er nu bij.
Nou ja, een paar weken geleden dan.
Voor de duidelijkheid: Voor de ombouw heb ik drie uitgangspunten:
- Het gaat me met de V6 in de eerste plaats om het geluid. (Daarom ook een 156 GTA en een 888 Strada. En B&W in huis, maar da's wat anders)
- Wakker geworden door een 90 QO voor 1000,- Euro is dat ook de richting van mijn budget. Het moet wel leuk blijven. Heb al genoeg dure hobbies
- Uiterlijk zo veel mogelijk origineel houden.
Dus:
- 4-gaats velgen en remmen.
- geen fancy uitlaat-eindstuk.
- geen verlaging of bult op de motorkap.
Liefst zou ik een 164 V6 gebruiken, vanwege het betere en lagere inlaatgedeelte (meer koppel onderin) en dan gelijk met het verdelerloze Motronic systeem (M1.7) van de 164 >'92. Kan Stephan nog wat aan de chip doen op termijn. Maar dat gaat zeker niet in het budget passen, dus nu even niet.
De uitlaat wordt het eerste gedeelte van de America, inclusief felxibele delen, en dan een kijken of we met het middenstuk iets kunnen om het aan de einddemper van de Alfetta te krijgen. Op termijn lijkt een EPS-oplossing (met uiterlijk van origineel) me wel iets, maar eerst even zo, want budget.
Brandstof komt uit een originele tank. Met de GTA rijd ik nog 1:10, dus met de 45 liter van de Alfetta-tank heb ik ook zeker voldoende. Qua verbruik zal ie toch niet meer doen dan een 3.2, ga ik vanuit.
Retourleiding moet gelegd worden, brandstofpomp en pulsdemper van een America. Aansluiting van retourleiding op de tank moet dus gemaakt worden. Met T-stuk op aanvoer kan, mooier vind ik een gat aan de bovenkant.
Stroom komt van de (lagedruk)benzinepomp die er nu al onder zit.
Cardanas van de America komt er onder. Flens op de koppeling moet dan omgezet worden omdat de standaard 2-liter niet dezelfde steek heeft.
Zo houd ik dus de Alfetta koppeling en bak. Van Remco heb ik begrepen dat de koppeling dat prima aan kan. En de bak is goed. Dus waarom omruilen voor iets dat misschien slechter is? Hooguit een 2.4 TD-bak. Dan heb ik gelijk de langere overbrenging die ik graag wil i.c.m. een V6.
Qua koeling heeft Remco in de praktijk getest dat een originele radiator goed genoeg is voor een 3-liter.
De slangen voor de aansluiting wordt even zoeken op de sloop om te kijken wat qua vorm past, of met Samco een oplossing maken.
Remco zei dat de koelventilator bij een Alfetta type 1 niet past, en dus voor de radiator moet, bij een type 2 past het wel.
Remmen blijven origineel. Remco kwam met de optie om dan de TS schijven om te boren, want hij wisselt als eerste altijd de remmen omdat hij de transaxles altijd waardeloos vind remmen.... 75 TS schijven omboren en dan gebruiken met die mooie alu Brembo klauwen is ook niet heel ingewikkeld. 1 gat komt wat lullig uit, half in een ander gat. Er zijn meer die dit gedaan hebben, geloof dat Allessandro het ook zo heeft gedaan.
Maar ik rijd als een oud wijf, en heb nog nooit te klagen gehad over de standaard remmen...
En de schijven en blokken van vandaag zijn al beter dan van 1982. Eventueel zoeken in de Brembo catalogus om iets vergelijkbaars te vinden. Multipla heeft zelfde steek (4x98), maar dan...
Ik heb begrepen dat het inlaatgedeelte van de America net moet passen met een originele motorkap in een type 2.
En nee, niet zelf ombouwen. Dat durf ik niet aan. En geen brug en motortakel zijn ook argumenten. En geen trekhaak achter de 156. Dus een gehuurde motortakel krijg ik niet thuis en als ik vast loop krijg ik de Alfetta niet bij een garage die de klus af kan maken.
De 888 is wel redelijk ver uitelkaar geweest, dus ik begin te durven. Maar dit is nog een maatje te groot, ben ik bang.
Mario
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8883
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
Register? Ik heb aan twee registers de gegevens doorgegeven in de tijd dat ik de auto heb. Maar eh, zeg het maar: wat wil je weten?
Tja, die motorkap. Ik wilde net opzoeken wie me dat verteld heeft, maar kan het niet meer vinden. Heb de afgelopen weken best veel ge-pb't enzo op SCARB-forum en hier. En iemand heeft gezegd dat hij een America motor en inlaat in een Alfetta QO heeft gelegd met originele motorkap.
Als escape is er nog de 164-inlaat optie, maar dan is Jetronic waarschijnlijk geen plug-en-play meer.
Tja, die motorkap. Ik wilde net opzoeken wie me dat verteld heeft, maar kan het niet meer vinden. Heb de afgelopen weken best veel ge-pb't enzo op SCARB-forum en hier. En iemand heeft gezegd dat hij een America motor en inlaat in een Alfetta QO heeft gelegd met originele motorkap.
Als escape is er nog de 164-inlaat optie, maar dan is Jetronic waarschijnlijk geen plug-en-play meer.
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8883
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
heb zelf ook 75TS remmen onder de Alfetta sedan met 4x98, alle gaten komen netjes uit hoor, geen problemen.
alleen 1 v/d montage gaatjes (van die kleine verzonken boutjes) komt te vervallen
en dan gelijk GTV6 blokken, die zijn net even groter
voor de rest een gaaf project en technisch leuk, dus foto's van project is prettig lezen
alleen 1 v/d montage gaatjes (van die kleine verzonken boutjes) komt te vervallen
en dan gelijk GTV6 blokken, die zijn net even groter
voor de rest een gaaf project en technisch leuk, dus foto's van project is prettig lezen
Laatst gewijzigd door stephen op 13 jan 2010, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
- Locatie: Kaatsheuvel
Yep, dat van die remmen, dat heb ik ;) (maar stephen ook en nog enkele anderen ook) En idd, als je niet veelvuldig achter elkaar flink hoeft te remmen, dan voldoen de standaard remmen met goede blokken prima!
(wil de discussie, over kwaliteit van friktiemateriaal van vroeger versus nu maar niet oplaaien...)
Back on topic: ik lees, dat je een retour benzineleiding moet maken. Heeft een QO (injectie, toch?) dat niet dan? Zo niet, dan het aanzuig/pomp gedeelte van een 4c injectie 75 of 90 overzetten op je tank. Plug and play. (heb ik nog wel eentje voor je liggen) Benzine pomp is ook voor alle injectie alfa's uit de 80/90-er jaren te gebruiken. Dus als jouw QO een injectie is, vodoet die gewoon.
Heb ook eens gezien, dat een gedeelte van het frame van de motorkap weggehaald was.... hoe dan ook, zonder bult kan!
Mooi werk!
(wil de discussie, over kwaliteit van friktiemateriaal van vroeger versus nu maar niet oplaaien...)
Back on topic: ik lees, dat je een retour benzineleiding moet maken. Heeft een QO (injectie, toch?) dat niet dan? Zo niet, dan het aanzuig/pomp gedeelte van een 4c injectie 75 of 90 overzetten op je tank. Plug and play. (heb ik nog wel eentje voor je liggen) Benzine pomp is ook voor alle injectie alfa's uit de 80/90-er jaren te gebruiken. Dus als jouw QO een injectie is, vodoet die gewoon.
Heb ook eens gezien, dat een gedeelte van het frame van de motorkap weggehaald was.... hoe dan ook, zonder bult kan!
Mooi werk!
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
motorkap gaat niet passen ...moet flink aangepast worden...
met een alfetta bak en dan 1 op 10...interessant...
toerenteller gaat niet ok werken ....
accu verplaatsen indien ook stuurbekrachtiging moet je hem naar achteren zetten dus in de kofferbak...
bedrading veranderen...
uitlaatsteun maken ter hoogte van tussenbalk torsies...
achterste motorsteun (botje) sleufgaten maken
motorsteunen verwijderen en v6 terug plaatsen..
laat je alles 4 cyl dan?ik bedoel dan remmerij en ophanging?...NEE TOCH
ga voor 5 gaats dan maak je een kans bij de RDW
met een alfetta bak en dan 1 op 10...interessant...
toerenteller gaat niet ok werken ....
accu verplaatsen indien ook stuurbekrachtiging moet je hem naar achteren zetten dus in de kofferbak...
bedrading veranderen...
uitlaatsteun maken ter hoogte van tussenbalk torsies...
achterste motorsteun (botje) sleufgaten maken
motorsteunen verwijderen en v6 terug plaatsen..
laat je alles 4 cyl dan?ik bedoel dan remmerij en ophanging?...NEE TOCH
ga voor 5 gaats dan maak je een kans bij de RDW
- AlfettaOwner
- Forumbeheerder/Admi
- Berichten: 8883
- Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
- Locatie: Alfetta Forum
- Contacteer:
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1578
- Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
- Locatie: Cuijk
90 en alfetta is anders...
remmenupgrade is erg leuk als je de boel 4 cyl houd ...niet als je naar 6 gaat ...
buiten wat ik hier opnoemde is er nog veel meer wat er komt kijken hoor...
de aandrijfas moet een spline vooraan hebben anders past hij niet...je krijgt hem niet door de tunnel,je moet het voorste stuk dan loshalen en zonder rubber etc erdoorheen steken.....
zo anders is een 90
bezint eer ge begint...komt wel wat meer bij om de hoek....i,ve been there
wil wel graag wat info over die 90 voor rond de 1000 euro...mischien iets voor mijn 24v motor...
remmenupgrade is erg leuk als je de boel 4 cyl houd ...niet als je naar 6 gaat ...
buiten wat ik hier opnoemde is er nog veel meer wat er komt kijken hoor...
de aandrijfas moet een spline vooraan hebben anders past hij niet...je krijgt hem niet door de tunnel,je moet het voorste stuk dan loshalen en zonder rubber etc erdoorheen steken.....
zo anders is een 90
bezint eer ge begint...komt wel wat meer bij om de hoek....i,ve been there
wil wel graag wat info over die 90 voor rond de 1000 euro...mischien iets voor mijn 24v motor...
- Fetta
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02
remschijven omboren????....hmmmm
volgens mij zijn er ook 4-gats geventileerde schijven verkrijgbaar.
en de V6 zonder bult in je motorkap, dat zal pielen worden. Volgens mij gaat dat niet passen met je inlaat.
Zonder aangepaste motorkap heb je wel een perfecte sleeper. Nice.
Ik zou goed kijken vooraf, meten, passen, en een lijstje "to do" maken, i.v.m. ombouw, want het project van Pe1ryx lezende ben nog niet zo 1-2-3 klaar.
Leuk om te volgen, ben benieuwd.
Suc6.
volgens mij zijn er ook 4-gats geventileerde schijven verkrijgbaar.
en de V6 zonder bult in je motorkap, dat zal pielen worden. Volgens mij gaat dat niet passen met je inlaat.
Zonder aangepaste motorkap heb je wel een perfecte sleeper. Nice.
Ik zou goed kijken vooraf, meten, passen, en een lijstje "to do" maken, i.v.m. ombouw, want het project van Pe1ryx lezende ben nog niet zo 1-2-3 klaar.
Leuk om te volgen, ben benieuwd.
Suc6.
get in, sit down
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
shut up and hold on!
Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
- chu
- Alfetta Membro
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43