Alfetta V6 QO

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Gebruikersavatar
chu
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 466
Lid geworden op: 26 apr 2007, 20:43

Bericht door chu »

overigens supercool project.
Heb je alfetta al eerder mogen bewonderen en het zou top zijn als je natuurlijk mooi zijn als er ook een fotoprojectje van zou komen.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

er hoeft geen bult op maar je moet het een en ander wegslijpen van het verstevigings gedoe...
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Ik ken de verhouding van een GTV6 bak niet, maar met mijn 90 rij ik 135 bij 3000 toeren. Is in ieder geval beter dan een Alfettabak!
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Jens Hoorn schreef:Ik ken de verhouding van een GTV6 bak niet, maar met mijn 90 rij ik 135 bij 3000 toeren. Is in ieder geval beter dan een Alfettabak!
GTV6 heeft dezelfde bakverhoudingen, als de 1.8/ 2.0 Alfetta's.... raar maar waar. :wink: (dus ongeveer 100 bij een goede 3000rpm... hele andere koek dus.) De 90 QO is heeft van de benzine transaxles wel de langste bak, denk ik.....
Jens Hoorn
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 jun 2008, 18:05
Locatie: Wanneperveen
Contacteer:

Bericht door Jens Hoorn »

Nou, Mario!

Dat wordt zoeken naar een 90 QO versnellingsbak :cool:
Alfa 90 Quafrifoglio Oro '85
Giulia Nuova Super '76
Giulietta 2.0 '79
Romeo

Bericht door Romeo »

Dat wordt zoeken naar een 90 QO versnellingsbak
Nou, ik voel ook wel iets voor een 2.4 TD bak.

Alle bakken die ik vergeleken heb, hebben dezelfde versnellingsverhoudingen.
Standaard heeft mijn Alfetta 10/43 eindoverbrenging: 34,5 km/u/1000 tpm, ofwel 3474 tpm bij 120.

En America heeft dezelfde verhoudingen als de 90 QO (11/39), wat neer komt op 41,9 km/u/1000 tpm, ofwel 2865 tpm bij 120 km/u.

Een 75 2.4 TD heeft 13/40, 48,3 km/u/1000 tpm, ofwel 2486 tpm bij 120.

met een alfetta bak en dan 1 op 10...interessant...
Tja, we zullen zien. Met mijn 164 12v heb ik altijd rond de 1:11 gezeten, met mijn 164 24v net boven de 1:10 en met de 156 GTA net onder 1:10 (da's boven de 1:10 op de boordcomputer, maar dat is vast zo geprogrammeerd ter geruststelling van de werderhelft).
De Alfetta heeft kortere overbrengingen, da's waar. Maar weegt toch ook weer 150 kilo minder dan een '89 164 12v.
Ofwel, ik schat in dat ik zuiniger rijd dan de gemiddelde Alfa V6-rijder.
Romeo

Bericht door Romeo »

toerenteller gaat niet ok werken ....
Daarvoor moet het meterwerk uit een America gebruikt worden, schat ik in. Daarvoor ga ik even rustig zitten als de rest klaar is.
accu verplaatsen indien ook stuurbekrachtiging moet je hem naar achteren zetten dus in de kofferbak...
Stuurbekrachtiging komt er niet op. Accu kan blijven zitten dan.
bedrading veranderen...
De kabelboom van de America staat redelijk op zich. En de Alfetta QO met Spica heeft niet zo veel spannende bedrading.
Betekent ook dat de tank niet voorbereid is op een retourslang, maar dan kan een 75 eventueel een oplossing voor leveren (Alessandro)
achterste motorsteun (botje) sleufgaten maken
Vertel... Je bedoelt de steun aan het staartstuk?
bezint eer ge begint...
Tja, ik heb verschillende mensen "gesproken" die deze ombouw gedaan hebben en ik durf het ook. Er zijn zelfs clubleden die het vaker gedaan hebben, dus is het ze niet zo tegen gevallen dat ze het niet weer doen.
En soms moet je gewoon beginnen... Het is uiteindelijk geen 24v :wink:

Ik heb een werklijstje, lijstje met stukjes van andere fora. Dan nog zal het niet compleet zijn, maar onoplosbaar is het allemaal niet. Zou alleen leuk zijn als je zo min mogelijk dubbel hoeft te doen.
wil wel graag wat info over die 90 voor rond de 1000 euro...mischien iets voor mijn 24v motor...
Op SCARB-forum toen verteld: Belgische 90 met 164 V6. Deal was rond voor 1000,- Euro (Per mail en telefoon), maar ineens was ie verkocht. Paar weken later duikt ie in Nederland weer op bij een bekende 90-rijder, die er een duizend of 4 voor betaald heeft aan een handelaar in de buurt van Rotterdam en er op Marktplaats nog winst mee wil halen.
GTVTS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 218
Lid geworden op: 19 nov 2007, 21:44

Bericht door GTVTS »

GTV 6 bakverhouding 10/41
Laatst gewijzigd door GTVTS op 18 jan 2010, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

accu kan niet :!: blijven zitten maar je moet hem dan naar de andere kant verplaatsen in de motorruimte..

heb wel meer gedaan dan 1 projectje hoor...weet waar ik over praat...als je het netjes en goed aanpakt kost het een veelvoud van 1000 euro en veel tijd..
alleen al je dash veranderen tbv toerenteller...ben je ff zoet...trouwens als je over gaat naar een 75 bak werkt ook de km teller niet :idea:

zelf allemaal weten hoor ,trouwens een 24V conversie is heel wat easyer dan een alfetta v6 ombouw mits je het goed :wink: doet
Romeo

Bericht door Romeo »

accu kan niet blijven zitten maar je moet hem dan naar de andere kant verplaatsen in de motorruimte..

heb wel meer gedaan dan 1 projectje hoor...weet waar ik over praat...als je het netjes en goed aanpakt kost het een veelvoud van 1000 euro en veel tijd..
alleen al je dash veranderen tbv toerenteller...ben je ff zoet...trouwens als je over gaat naar een 75 bak werkt ook de km teller niet

zelf allemaal weten hoor ,trouwens een 24V conversie is heel wat easyer dan een alfetta v6 ombouw mits je het goed doet
Ik neem alle goede raad ter harte.

Waarom past de accu dan wel aan de ene kant en niet aan de andere? Of is de kabelboom van de America ingericht op een accu rechts?

Het idee is om de toerenteller van een 75 te gebruiken in de tellerbak van de Alfetta. En daar zal ik best even mee bezig zijn ja.

Heb je ook al een 164 inlaat gebruikt i.c.m. Jetronic?
Plan B, als de inlaat van de America niet past is dus de 164-inlaat. Maar dan mis je een paar aansluitmogelijkheden.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

164 inlaat met buizen kan zomaar met jetronic,of dan de motorkap dicht kan weet ik niet maar denk het eerlijk gezegd niet...bij mij kon je nog geen vloeitje er meer tussendoor krijgen en dan zit ik in het midden met de inlaat van een 75v6 tov de versteviging van de kap..ik vermoed dat je met de 164 inlaat te ver naar links moet...maar mischien valt dat wel mee...

als je de accu laat zitten ,waar komt dan het luchtfilter :wink: :idea:
draadboom kun je van een jetronic zo plaatsen zowel gtv6 als 75v6..
motronic weet ik echter niet...nooit gehad zelf..
jetronic draadboom is gewoon kleur bekennen,je houd wel wat draden over maar die zijn onschuldig :lol:
je moet ook alle toeters en bellen hebben die aan de boom komen :!:

verder check

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=
Gebruikersavatar
joy
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 sep 2007, 14:03

Bericht door joy »

De auto van pe1ryx is nu in mijn bezit als daily driver alleen vrees ik dat je 1 op 10 wel kunt vergeten. Ik rij zo tussen 1 op 7 & 1 op 8.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

zo reed ik ook ...vaak ook 1 op 6 :cool:
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

joy schreef:De auto van pe1ryx is nu in mijn bezit als daily driver alleen vrees ik dat je 1 op 10 wel kunt vergeten. Ik rij zo tussen 1 op 7 & 1 op 8.
Met een lambdageregeld systeem lukt het wel! (dus een zwitserse L-jettronic bijvoorbeeld) Maar goed, die zal je niet hebben nu.... maar als je de comp. en kabelboom weet te bemachtigen.... als ik die verschillen hoor/ lees, loont dat wel! (1:7/8 of 1:9/10 scheelt best!)
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

heb ook zwitserssys gehad met kat etc...maakte bij mij geen moer uit,lag gewoon aan mijn voet :oops: ..mijn gtv6 behandel ik netjes en rijd 1op 9,5 a10...op lpg is het 1op 6...a6,5...gastoevoer staat te ver open ,moet nog wat bijgesteld worden ...1op 7,5 moet je kunnen halen op gas...

helaas kreeg de alfetta op zijn kop...en verklaar ik daar ook de 1op6 mee...maar ook met die auto kon je 1op9 rijden... :lol:
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

:shock:
Gelet op het aantal km's maakt het toch net zoveel uit wat en 6 loopt.
Mijn RR loopt 1 op 5 maar ik hou het aantal km's beperkt!

Mijn GTV6 heeft ook nooit zuiniger dan 1 op 7 gelopen!

Gr,
Carl

Anders misschien gewoon tijd voor voor een VW diesel die het beter doet dan 1 op 20?
Gebruikersavatar
joy
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 sep 2007, 14:03

Bericht door joy »

Even over de overbrengverhoudingen. Persoonlijk vond ik mijn gtv zessen prettiger in het dagelijks verkeer dan nu de Alfetta v6 met ,denk ik, 3 liter 75 bak.
De gtv6 is ,zonder terug te schakelen naar de 4e, gevoelsmatig sneller tussen de 120 en 180 km/u dan de Alfetta. En dan heb ik het over een standaard 2.5 gtv6.
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Dit is wel een gaaf project natuurlijk. Als het gaat lukken. Want de kosten zullen toch torenhoog zijn als je veel uitbesteed. De uren zullen zich opstapelen lijkt mij. Of heb je iemand gevonden die het als vriendendienst gaat uitvoeren? Ik hoop dat het wat wordt. Ik blijf het zeker volgen. Succes.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Romeo

Bericht door Romeo »

Roelof heeft het blok ligt er op proef in gelegd.
Motorsteuen met een klein lasje vast.

Past de kap net dicht of net niet???

Afbeelding

Misschien maar de inlaatbuizen een stukje inkorten. Eén à anderhalve centimeter lijkt er af te kunnen, en dat zou zeker voldoende ruimte moeten geven voor de motorkap.
En sowieso een reactiestang om kantelen te beperken.

Het is begonnen...

Oh, bij de demontage van de thermostaat is één van de bouten afgebroken. Nieuwe thermostaat heb ik al bij Robert gevonden, maar wie heeft een thermostaathuis liggen (de onderkant, waar de slangen aan vast zitten)?

En nog een lastig kleinigheidje: De "rubber" brandstofslang gaat niet van de metalen leiding. En als dat met geweld wel lukt, hoe maak je dan de nieuwe er op? Deze lijkt er op gekrompen te zitten.
Laatst gewijzigd door Romeo op 12 mar 2010, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Hij zit er al in zie ik. Erg gaaf. :thumbs:
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Plaats reactie