Alfetta V6 QO

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Zeker iemand met een Saab? :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Romeo

Bericht door Romeo »

Hij loopt!

Gister heeft de V6 in de Alfetta de eerste omwentelingen gedaan.

Nadat Roel en Martijn de stekkers en kabels nog eens gecontroleerd, en nog een aantal ingetaped en vastgezet hadden, was het al wel laat. Kwart voor twaalf zei de klok.

Ah, nog even de eerste uitlaatdelen er onder, en dan kunnen we proberen te starten. Even passen en meten.
Hé, nog steeds kwart voor twaalf...

Hoe dan ook, we zijn nu zo dichtbij om de V6 te laten lopen...
- Accu er aan met lampje er tussen: geen gekke dingen;
- contact aan: geen gekke dingen;
- klep van de lmm kort beetje open doen: brandstofpomp doet het.
- klep van de lmm steeds even open: kleine lekkage onder de auto verhelpen en den:
- accu zonder lampje en starten (zonder signaal naar bobine): startmotor gaat mooi rond. Compressie klinkt niet helemaal mooi gelijk, maar ja, wie weet hoe lang het blok al stil heeft gestaan. zuigerveren kunnen weer los komen waardoor het beter wordt.
- als alles goed lijkt met bobine aangesloten starten:
niks. :cry:

Afbeelding

Diagnose is dat er geen vonk is.
Schema er weer bij (Roel heeft de officiele dealerhandboeken van die tijd),
Nergens stroom op de bobine of de digiplex-module.
Hé waar moet die geschakelde spanning dan vandaan komen?
Andere schema's erbij, en die laten zien dat er een geschakelde spanning naar de bobine moet. Tja.

Aansluiten, starten en jawel! :cool:
de einddemper hoeft er niet meer onder. Klinkt wel als een echte V6 zo...

De accu nog definitief achterin, oliedruksensor controleren, toerentellersignaal delen en alles nog even nalopen.
Oh ja, en verse olie. Dan kan het eerste proefrondje beginnen!

22 september pas verder.
Laatst gewijzigd door Romeo op 10 sep 2010, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Pffffff..... klinkt spannend.
Romeo

Bericht door Romeo »

Mijn wekelijkse thearpiesessie :cool:

Spannend is het niet echt meer, want het kan allemaal wel.
Toch is dit 'verslag' wel van een ander detailniveau dan wanneer je een Saab blok in een Alfetta aan het bouwen bent.
Ik bedoel dat ik van tevoren zo veel mogelijk informatie heb verzameld, met als conclusie dat het kan. Maar het is onvoorstelbaar wat er bij komt kijken. Kleine dingen vaak, maar het is er niet standaard, dus moet bedacht en gemaakt worden.

Zoals de koelslangen: Roel heeft een voorraadje liggen waar je stukken uit kunt gebruiken, anders moet je een aantal keren naar een sloperij of Samco-dealer.
- of benzineleiding in verschillende diktes, met passende slangklemmen
- of stekkers, relais en houders van beide (oude kabelbomen niet weggooien!).
- steuntje hier maken (LMM, accu, uitlaat), beugeltje daar (brandstofpomp en -filter, relais, computers, hoofdstoom verdeelpunt, bobine).
- 2-componenten 'rubber' om steker mee te maken (de onstekingstemperatuurmeter op de thermostaat past te krap t.o.v. de ventilatormotor, dus contacten 90 graden gebogen en stekker gemaakt)

Ach, zonder creativiteit kom je er niet. Da's duidelijk.
Romeo

Bericht door Romeo »

Wie heeft een nette bruine kofferbakmat liggen, of de zijpanelen?
Ik moet de accu in de kofferbak wegwerken en doe dat het liefst met de orginele stof.
Romeo

Bericht door Romeo »

Geen filmpje (hoe werken al die moderne digitale dingen ook :roll: :wink: ), maar hij rijdt !

Woensdag avond bij aankomst stond ie al klaar voor een proef-rondje. Tjonge, dat gaat serieus vooruit :shock: .
Na terugkomst geen dngen die er af waren gevallen, waren gaan lekken of iets anders ongemakkelijks, dus eerste keer gelijk goed. Gewoon goed werk dus.

Het koelvloeistoflampje brande nog. En dat klopt, want de sensor van de 75 V6 die nu angesloten is, is anders. Maar ook (tijdelijk) doorverbinden deed het lampje niet uit gaan. Hmmm
Dat is wel wat de ouder Alfetta sensor ook deed.
Na lang zoeken en kabels pluizen blijkt dat het lampje alleen de stand weergeeft van het moment van op-contact-zetten. Gaat dus niet uit als je doorverbind met contact aan... :roll:
(mogelijk wel aan als het niveau te laag komt).

De noodzakelijke aanpassing aan het schakelsysteem, nu eindelijk vastgelegd:
Afbeelding
De bouten zijn naar de andere kant verplaatst, en de las laat zien waar het recht aan elkaar heeft gezeten, maar nu verzet weer aan elkaar is gelast.

En zo ziet de uitlaat van een 75 America er uit onder een Alfetta. De beugeltjes die aan de torsie-as-bevestiging zijn bevestigd zijn Ricambi Originali di Auto Tecnica, leverbaar op speciale bestelling (back-order :roll: ). :wink:
Afbeelding
Uiteindelijk toch twee gelijke (CISAM-)pijpen er onder.

Na het proefrondje nog even bij de docter om te luisteren naar het hart:
Afbeelding
Het tikt wel erg enthousiast, dus voor de RDW eerst de klepspeling controleren. En gelijk kijken waarom er bij de linker kop meer speling lijkt te zitten tussen kop en nokkenastandwiel dan bij de rechter kop. Of hoort dat zo?

Mario
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Geweldig! :grin:

Wanneer kan ik haar kopen van je?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Gefeliciteerd! :thumbs:

Vraagje: wat zit er achter dat zwarte vlak rechts op de tweede foto?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Benzinefilter?

Mooi dat hij het doet! :grin: Loopt wel lekker he? :wink:

Heb overigens je nokkenas lagerkapjes thuis liggen... :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Romeo

Bericht door Romeo »

Benzinefilter inderdaad.
Op de originele plek kreeg je een lus in de leiding, hoe klein je het filter ook zou kiezen. Is origineel 75 volgens mij ook zo (van foto's van EPS waar ze de uitlaat laten zien).
En zo zit ie netjes, en het kapje beschermt tegen steenslag enzo van het voorwiel.

Kopen? :shock:
Nee, dat is niet nodig, toch? Ik heb het zo beschreven dat iedereen het nu zelf kan...
Of juist weet waarom je dit niet zelf kan... :wink:
Plaats reactie