Alfetta V6 QO

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Romeo

Bericht door Romeo »

Zo ziet de injectorrail er nu uit, met een millimeter of 3 tussen injector en rail:
(let op de drie dubbele carburateurs van een 2600 Sprint-motor :shock:
Afbeelding

En zo zien de 7mm ingekorte inlaatbuizen eruit.
Afbeelding

De bevestiging van schakelstang aan de versnellingsbak moet door Roel aangepast worden. Hij heeft iets in gedachten, maar daarvoor moet geslepen en gelast worden aan het gietstukje. Dus eerst eens kijken (met een soortgelijk onderdeel) of er aan te lassen is en of het sterk genoeg kan worden om de bak mee te bedienden.

Eén op één passen doet het allemaal niet. Da's wel duidelijk inmiddels.
Accu gaat achterin, want voorin is geen plek meer. De plus is al getrokken.

De computer zit op z'n plek, tegen het schutbord. De ontstekingscomputer komt onder het dashboard.
De kabelboom ligt op z',n plek onder de kap, met de doorvoer naar het interieur.
Laatst gewijzigd door Romeo op 19 aug 2010, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Romeo

Bericht door Romeo »

De dikke pluskabel is getrokken, de doorvoer van de computer is goed te zien (was dus al af fabriek voorbereid bij deze 1982 italiaanse Spica Alfetta. Motronic zou een jaar later geleverd worden), en de pulsdemper in de brandstoftoevoer is goed te zien
Afbeelding

Hieronder kan je zien dat de accu echt niet op z'n plek kon blijven, want de lmm zit er bijna tegen aan.
En het 75 luchtfilterhuis is (een stuk) groter dan de beschikbare ruimte, met name de onderbak. K&N 57i dus. Heeft niet mijn voorkeur, maar er is wel iets nets van te maken.
Maar door de vorm van het binnenscherm past er maar net een luchtfilter onder de bovenkap, en dan zit de lmm al weer tegen de motorkap aan. Dus nog zonder onderbak.
Afbeelding

De computer heeft een plaatsje gevonden tegen het schutbord. Daar zat een stuk piepschuim achter de mat, dus die hebben we grotendeels weggehaald om ruimte te maken.
Met de mat terug op z'n plek zie je er dan niets van en bovendien kan het dashbordplankje weer gemonteerd worden.
Afbeelding

Roel heeft de motorkap toch wat dunner gemaakt op de plek van de inlaatcollector. Met een schuin oog op een 75-motorkap durvden we dat wel aan, want daar zitten sowieso minder hoge/dikke verstevigingsprofielen onder het plaatwerk. En het lijkt te kloppen, want de "uitgedunde" Alfetta motorkap voelt nog steeds steviger dan een standaard 75-kap.
Afbeelding

En gister was het weer laat (0:30) voor we uitgekletst waren.
Resultaat van een avondje kletsen en klussen: Het koelsysteem is aangesloten. Met een aantal originele slangen en 75 V6 slangen kwamen we een heel end. Zal ik de volgende keer laten zien (want camera vergeten te gebruiken :roll: ).
ALFAHEIDA
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:56
Locatie: Alfacity

Bericht door ALFAHEIDA »

Ziet er al veelbelovend uit, en ben erg benieuwd naar het geluid straks.
Succes verder!
Alfa 164 Qv 24v 3.0v6 '93 - Alfa 164 3.0 12v aut. '89
Alfa 164 Qv 12v 3.5v6 '91 - Lancia Zeta 2.0 (family)

Afbeelding
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Past allemaal net dan :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Romeo

Bericht door Romeo »

Ik ben ook benieuwd naar het geluid. 75 America tot aan de bocht over de achteras en dan een Alfetta einddemper. Kan vast spannender dan dat...
Maar spannend kan later. EPS is ver weg, en eerst maar weer eens sparen.
Binnenkort meer :cool:

Het past inderdaad op sommige punten maar net. En dan hebben we de uitlaat nog niet gedaan.
Het blok kan niet veel kanten op: hoger kan niet door de motorkap, lager niet door de voorste chassisbalk en de ruimte rond de voorste donut is ook echt krap.

Mooi is dat van het koelsysteem het 75 drukvat zo past op de 75-plek. De veer voor de motorkap heeft een 75 niet (voor zo ver ik weet en gezien heb), maar het tankje heeft er wel de vorm voor, dus de Alfetta-veer zit niet in de weg.

De radiator van de Alfetta blijft in de auto, maar dan moet de ontluchting wel aangepast worden, want bij de Alfetta is een overloop op de radiator gemaakt, met een overloop naar een (drukloos) vaatje.
Bij een 75V6 zit een drukvat in het koelsysteem met een overdrukventiel.
Om de ontluchting te laten werken moet op de radiator op het hoogte punt een slang naar het drukvat lopen. Die aansluiting zit er al, maar dan moet de de dop aangepast en dichtgesoldeerd worden en dan kan de originele overloop gebruikt worden:
Afbeelding

De koelventilator zit ook dicht op de stekkers van de sensoren op het thermostaathuis. Maar het past. En je hebt nog steeds meer ruimte dan onder de motorkap van een 156 GTA :roll: Als ik zie hoe daar de ditributieriem gewisseld moet worden zou ik een ruilmotor (dan wel gelijk 3.7 :cool: ) bestellen en gelijk alles vervangen...
Bijna dan...
Laatst gewijzigd door Romeo op 10 sep 2010, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Romeo

Bericht door Romeo »

Een grotere motor erin hangen kan elke monteur, maar een motor van een heel ander merk er in hangen durfen er al heel wat minder aan.
Hé-è Remco, beetje respect voor de normale stervelingen hè? Ik vind een netjes opgebouwde Alfetta 6C QO al heel wat :wink:
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2916
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Romeo schreef:
Een grotere motor erin hangen kan elke monteur, maar een motor van een heel ander merk er in hangen durfen er al heel wat minder aan.
Hé-è Remco, beetje respect voor de normale stervelingen hè? Ik vind een netjes opgebouwde Alfetta 6C QO al heel wat :wink:
:oops:

Netjes gedaan hoor! :grin: Normale stervelingen beginnen daar ook al niet aan hoor, alleen als ze al besmet zijn met een Alfa-virus. :lol:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Romeo

Bericht door Romeo »

En dat zit wel goed hier en bij Auto Tecnica, anders was Roel er niet aan begonnen.
Aan Alfa-kennis ontbreekt het jou ook niet, gezien de quiz op het SCARB-forum!

Voor de gevordere freubelaar: Kan je een bak van een 156 (bijvoorbeeld) gebruiken voor de aansluiting op een Alfa V6, zoals je met de Omega-bak gedaan hebt op het Saab-blok?
Je hebt dan de aansluiting die past, ruimte voor de koppeling en een uitgaande as van de motor. Kan een Getrag bak daar aan?
Vraag omdat de Sei-onderdelen steeds schaarser worden.
Laatst gewijzigd door Romeo op 19 aug 2010, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2916
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Die kwis was niks voor mij... Ik heb liever technische vragen. :lol:

Van die 156 v6 bak zou inderdaad wel kunnen. Maar je zou met een staartstuk van een 75 v6 ook al een eind komen hoor. :wink: En anders een oude 164 v6 bak, is goedkoper om te slopen. :smile:

En als de bak een wat uitstekende prise-as heeft zou je ook een adapterplaat kunnen maken tussen motor en bak in. Heb ik toevallig hier nog ergens een groffe uitvoering van staan. :wink:

Sei bak heeft een los koppelingshuis, als je dan een bak hebt die ook een los koppelingshuis heeft kun je daar vrij makkelijk een adapter voor maken. :smile:

Wilde plannen met de Alfetta? :twisted:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Heb hier nog een staartstuk 75V6 liggen, mag je zo op komenhalen :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Romeo

Bericht door Romeo »

Nee hoor, geen andere plannen met de Alfetta dan we nu aan het uitvoeren zijn.

Maar een Giulia Spider met een 2,5 V6 lijkt me nog wel een keer iets. Ooit... :cool:
Romeo

Bericht door Romeo »

De uitlaat eens proef-gepast: wie wil de moeite nemen eens onder zijn/haar 75 V6 te fotograferen hoe de voorste bevestiging (voor de flexibele stukken) aan de bodem vast zit?

En dan nog een vraag: bij het linker spruitstuk zit er een soort ring op van 1,5 cm. Bij de rechter niet. Het lijkt wel een verloopstuk naar een conische aansluiting. Wie kent dat?

En klopt het dat in de spruitstukken een nummer staat dat begint met '116'? Een 116-Alfa met V6 is toch alleen de gtv6?? Of is het spruitstuk hetzelfde gebleven bij de 75 en dus het nummer ook?

@Remco: hebben jullie 10mm vacuumslang bij Biesheuvel?
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Wat betreft de uitlaat, kan ik je niet echt aan een foto helpen... (ik heb er nu iets heel anders onder hangen, dan standaard)
Die ring is wel standaard en ook echt een must bij dat systeem, je komt er dus een te kort nu. :wink:
Dat van het nummer zou kunnen kloppen, ik heb al eens gemeten en volgens mij idd identiek kwa maatvoering (diameter, etc.) Zal eens kijken, wat er bij mijn originele spruitstukken op staat....
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2916
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Wij hebben wel wat 10mm slang voor pneumatiek. Maar dat is van die harde plastic slang, weet niet of je dat bedoelt? En het is volgens mij alleen in hard-blauw of wit op voorraad. die 10mm is trouwens de buitenmaat...

Waar is het voor?
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Romeo

Bericht door Romeo »

Die ring is wel standaard en ook echt een must bij dat systeem, je komt er dus een te kort nu.
Maar de lengte van het tapeind in het spruitstuk verschilt ook, waardoor er op de linker wel een tussenring past, maar op de rechter niet.
En eh, zou je eventueel een rechter spruitstuk hebben met tussenring?
die 10mm is trouwens de buitenmaat...
Ik heb de bestaande slang gemeten (oud) en een 10mm benzineslang (nieuw) die goed past, en beide zijn iets van 9 mm binnendiameter. Die heb ik nu van Samco besteld bij Carstyling. In 't zwart, dus levertijd. Staalversterkte vacuümslang 9 mm.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Bij de V6 2.5 75 zaten op beide spruitstukken vullenringen !
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Romeo

Bericht door Romeo »

Bij de V6 2.5 75 zaten op beide spruitstukken vulringen
Dan neem ik die gelijk mee... :wink:

Wel gek dat ik ze op ePer niet vind.

maar de secundaire pijpen hebben een vlakke aansluiting.
De vulringen hebben een vlakke aansluiting op het spruitstuk, maar lijken een verloopstuk te zijn naar een conische aansluiting.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8884
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Romeo schreef:
Bij de V6 2.5 75 zaten op beide spruitstukken vulringen
Dan neem ik die gelijk mee... :wink:

Wel gek dat ik ze op ePer niet vind.

maar de secundaire pijpen hebben een vlakke aansluiting.
De vulringen hebben een vlakke aansluiting op het spruitstuk, maar lijken een verloopstuk te zijn naar een conische aansluiting.
dan moet ik kijken waar ik ze heb gelaten :shock:
spruitstukken heb een hele tijd geleden eraf gedraaid en die had niemand nodig.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Romeo

Bericht door Romeo »

T'is (of was :roll: ) weer woensdag, dus weer een paar uurtjes bij Auto Tecnica.

Roel heeft een mooi aluminium steuntje gemaakt voor de luchthoeveelheidsmeter. Zou in een vliegtuig niet misstaan :cool:

En ondertussen heb ik de sensor voor het koelvloeistofniveau aangesloten. Tja. Moet ook gebeuren... En dan werkt het ook nog niet, want een Alfetta heeft een schakelaar en een vlotter voor het niveau (doorverbonden = niveau oké), een 75 een (waarschijnlijk) reed-contact. En die heeft nooit een volledige verbinding (0 Ohm) dus het niveaulampje gaat niet uit. Daar denken we nog even over na...

De rechter uitlaat kon Roel nog bestellen, de linker is back-order :roll:
Gelukkig heeft Robert van Alfamotive me daarbij kunnen helpen.
Gaat Roel volgende week woensdag aan beginnen.
Romeo

Bericht door Romeo »

Kleine wijziging in de plannen: afgelopen woensdag was niet de uitlaat, maar de electronica aan de beurt.
We hadden het meeste wel gevonden zodat we wisten waar de Jetronic-kabelboom op de Alfetta kabelboom aangesloten moest worden, maar voor de zekerheid een goede kennis van Roel naar laten kijken. Schema's erbij.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Romeo op 10 sep 2010, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie