Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Idd Roy, standaard GTV6 bak heeft dezelfde verhoudingen, als de 1.8/ 2.0 Alfetta bak en ook de 75 TS. :wink:

@stefgtv6: rode Alfetta's rule! :cool: :lol:

Mijn recept tot nog toe: GTV6 torsies voor, 24mm stabi voor, achter standaard verlagingsveren en rode koni's met hulpveren. Voor ook rode koni's.
Nog proberen: 27mm stabi voor en bilstein B6 voor.
camber voor -2gr, castor 5gr, toespoor 0,5gr.
Banden, op circuit e.d. Hankook Ventus semi-slick medium compound 205/55/15 bandenspanning was eigenlijk te hoog. :oops:
Banden buiten het speelseizoen: Fulda 185/70/14
Motor standaard 2.0 carb's 130 pk.

(lekker off-topic zo :lol: )
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Wel leuk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat schreeuwt ie toch?
Copyright SCARB-David
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

goed te zien op de laatste pic, dat alles z'n werk doet daar aan die voortrein.....linker voorwiel mooi netjes op het asfalt.

Cewle pic trouwens. :cool:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

:cool:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

:lol: Leuk gedaan Roy. :blue_lol:

Maareuh.... heb ik jou ingehaald dan, nee toch? :oops:
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

die lachende blonde dame is mijn dochter (ik zit uit zicht), en zoonlief zit achter, dus idd bekende :wink:

leuke foto's van Alessandro trouwens :cool:

:oops: dacht dat GTV6 bakken anders waren, niet veel,maar wel iets vergeleken met TS en nog iets meer met 2.o vlg. lijstjes die ik heb en ook bij info gezet heb destijds
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef::lol: Leuk gedaan Roy. :blue_lol:
Maareuh.... heb ik jou ingehaald dan, nee toch? :oops:
Volgens mij had ik dit keer behoorlijk de vaart erin zitten.
Tenminste ik had het gevoel dat het allemaal goed ging. Natuurlijk met een ruime veiliheidsmarge.
Ik ben o.a. jou, stephen, stefgtv6 én onze gewaardeerde club voorzitter voorbijgegaan.

Maar volgens mij reed je rustig (passagiere mee?).
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Zie je wel! Zo hoort het ook! :thumbs: Meer pk's en (volgens opgave) betere wegligging. :wink:

Zondag geen passagiere, maar bijrijder. :wink: Maar dat kon jij ook niet zien natuurlijk, als je zo geconcentreerd aan het rijden was.

Ik reed zondag iets behoudender, i.v.m. met -zoals ze dat bij top-gear zo mooi zeggen- het asfalt slightly moist was. :lol: Tja, zodra het een beetje nat wordt, ben ik een mietje. (tot op zekere hoogte dan :wink: ) :oops: banden spanning was ook te hoog, waardoor de grip niet was, wat het vorig jaar was. de olie bij de s-bocht had ik ook zaterdag al gevoeld en daar wilde ik me nu dus zeker niet op verkijken..... Al met al, liep de motor veel beter, maar was de grip net iets minder. :oops: Al doende leert men, maar ik rij nooit constant genoeg, constateer ik telkens weer. Leuk vind ik het nog steeds, dat dan weer wel! :cool:
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

In 1,5 uur het hele interieur eruit getrokken. Ik leer het nog eens.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Sjaak van Aalst belde net.

De wagen is helemaal schoongemaakt en goed bekeken.
Er zijn toch nog drie laspunten gevonden. Van twee wist ik het bestaan maar achtte ik ze niet van belang. De derde is nieuw. Sjaak van Aalst adviseerde mij ook deze te laten lassen om zo de koets in topconditie te krijgen.

Toch maar weer laten doen.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Alfa-corazon schreef:Sjaak van Aalst belde net.

De wagen is helemaal schoongemaakt en goed bekeken.
Er zijn toch nog drie laspunten gevonden. Van twee wist ik het bestaan maar achtte ik ze niet van belang. De derde is nieuw. Sjaak van Aalst adviseerde mij ook deze te laten lassen om zo de koets in topconditie te krijgen.

Toch maar weer laten doen.
Yep! Roest is een constant gevecht! Gelijk aanpakken als je te lang wacht verlies je de strijd! :wink:

Gr,
Carl
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Welke drie plekken zijn dat dan Roy?
Ben hier wel benieuwd naar. Ik heb zelf ook nog een aantal roestplekken die ik laat voor wat het is zoals bv een plekje op de deur.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

stefgtv6 schreef:Welke drie plekken zijn dat dan Roy?
Ben hier wel benieuwd naar. Ik heb zelf ook nog een aantal roestplekken die ik laat voor wat het is zoals bv een plekje op de deur.
Eén plek zat helemaal achteraan de linker dorpel (bestuurders kant) dat had ik al eerder in dit topic aangegeven. In de buurt van de accupool aansluiting. Dit hadden we in de protectie gezet en bestempeld als een extra afwaterings- cq beluchtingsgat.

De tweede zat net onder de rechter achterzetel daar waar de hoge dwarsbalk met de bodem in aanraking komt. Een gaatje van een paar vierkante mm's. Dat hadden we opgevuld. De derde (bij mij niet bekent) zat vooran de balk van de wielophanging (triangel). Daar was dus al een groot deel aan gelast. Precies op de kop zat er nog wat rottigheid.

Als ik heel eerlijk ben valt het mij best mee.*
De jongens gaat er meer een zeer krachtige waterstraal tegenaan om alle maar dan ook alle zooi weg te spuiten. Dan komt dus alles bloot te staan en dan pas is goed te overzien waar de ellende zit. Dus ik had wel een telefoontje verwacht.

Stef, het kost een bom duiten.
Je begint met €950,- daar komt nog bij de schoonmaak uren (aparte rekening) en dus de extra laskosten €450,-.
Je zit zo weer op €2000. Ik weet inmiddels hoeveel werk ik én jij in de GTv6 hebben zitten. Nu kun je dus ervoor zorgen om alleen in droog weer te rijden (probeer ik met de SZ) maar dan nog kom je gewoon regen tegen. Dan is het wel fijn om te weten dat de koets goed beschermd is.

Mogelijk ga ik het ook bij de SZ laten doen. Dat is dan wel een stuk minder werk omdat de carrosserie van kunststof is en alleen het chassis van staal.

Wat ik wel altijd doe is bijvoorbeeld na het SS ben ik in de stromende regen naar Amsterdam gereden. In de goed geventileerde gemeenschappelijke garage laat ik de motor altijd even draaien zodat de fan aanslaat en warme lucht onder de wagen door blaast. Met droge doeken neem ik zoveel mogelijk water van de wagen af. Ik zorg dat de "gevoelige" plekken meteen droog zijn. Het is mij opgevallen dat de wagen binnen een uur kurk droog is. De garage in Zaandam is een standaard garage in een rijtje. Daar is de ventilatie een stuk minder. Dus parkeer ik de wagen daar liever droog. Kan dat niet dan laat ik de wagen net zolang draaien en doe ik bovenstaande totdat ie wel helemaal droog is.

* Aanpassing: Voor mijn beurt geschreven, ik werd net opgebeld met een waslijst aan aandachtspunten. Gelukkig kunnen ze een "zacht" prijsje maken.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Dit is eigenlijk precies waarom ik er tegenop zie; er komt steeds weer nieuwe narigheid naar boven en je moet steeds meer investeren in zaken die je niet verwacht had.
Ik ben het wel met je wijze van aanpak eens maar Ik ga me voorlopig denk ik toch beperken tot technische aanpassingen die het rijplezier moeten vergroten.
Dus ik blijf nog even een echte droog weer rijder denk ik.
Die technische aanpassingen zijn inmiddels begonnen maar ook dit heeft weer een tegenvaller opgeleverd. Ik heb inmiddels kdfi maar hij presteert voor mijn gevoel net ietsje minder ipv beter en het blijkt dat er op zijn minst 1 cilinder een stuk minder compressie heeft. Work in progress zal ik maar zeggen. Komt vast goed maar loopt toch altijd weer anders dan gedacht. :?
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

wat ook wel is, is als je de techniek kent, je zelf demontage beter kan doen doordat alles gangbaar is.

Uiteindelijk blijft een koets een koets die iedere vakkundige plaatwerker kan herstellen en vervolgens roestvrij kan maken. (en deze beschermen)

Is ook mijn plan van aanpak. Eerst geen achterstallig onderhoud meer voor techniek en interieur, en dan de koets.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

stefgtv6 schreef: Die technische aanpassingen zijn inmiddels begonnen maar ook dit heeft weer een tegenvaller opgeleverd. Ik heb inmiddels kdfi maar hij presteert voor mijn gevoel net ietsje minder ipv beter en het blijkt dat er op zijn minst 1 cilinder een stuk minder compressie heeft. Work in progress zal ik maar zeggen. Komt vast goed maar loopt toch altijd weer anders dan gedacht. :?
Helaas, als je het verstandig bekijkt hadden we er nooit aan moeten beginnen. Of je moet echt een ruime budget ervoor uitgetrokken én ervoor over hebben.

Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw KDFI MMS.
Door wie laat je het programmeren en zit er ook een knock sensor op?
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Vanwaar die voorliefde voor een knock-sensor? Toch niet om die pingelneigingen van de GTV 3.1 hoop ik? :oops:

Op een aftermarket motormanagement is het vaak heel moeilijk om dat echt goed werkend te krijgen. Vooral als het blok standaard niet van zo'n sensor voorzien is is het vaak problematisch om het goed werkend te krijgen.

De knocksensor is een soortement microfoon die een signaal doorgeeft aan de ecu, de ecu vergelijkt dat met een signaal dat opgeslagen zit en zolang je daar in de buurt zit gebeurt er niks. Het signaal is net zoiets als een hartslag op zo'n meter, pieken en dalen dus. Mochten die pieken en dalen ineens een stuk hoger of dieper worden dan is dat voor de ecu een teken dat er gepingeld wordt, hierop wordt dan actie ondernomen (veelal ontsteking verlaten, mengsel verrijken). Van de fabriek uit zit er in een moderne auto een hele mooie basisgrafiek ogeslagen in d eecu en is dit allemaal heel nauw geregeld. Bij de aftermarket spullen gaat dat veel moeilijker. Ook blokken met bv een distributieketting maken veel meer mechanisch geluid en dus ook trillingen, deze kunnen door de knock-sensor ook gezien worden en dus herkend worden als pingelen. :?

Een goede mapping door iemand die weet waar hij mee bezig is is in mijn ogen een vele betere investering als perse een knock-sensor erop willen hebben. Een A/F meter is het geld wel waard, en deze geeft ook informatie waarmee je knock kunt voorkomen. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:Vanwaar die voorliefde voor een knock-sensor? Toch niet om die pingelneigingen van de GTV 3.1 hoop ik? :oops:
Ik weet niet meer wanneer de wagen wel en niet pingelt.
Dat heeft ie in het begin gedaan. Daarna zijn de cilinders gereinigd en was het weg. In Spanje dacht ik het weer te horen en heb de hele tijd half gas gereden. Nu zijn de cilinders weer gereinigd en maatregelen genomen om vervuiling tegen te gaan.

Echter ik hoor weer wat ringelen. Maar weet niet zeker of dat ook pingelen is. Het zelfde geluid treed op bij 4000 toeren en diep gas intrappen. Maar komt ook weer terug bij 4000 toeren en gas loslaten??? Dus waarschijnlijk is het toch een rammel in de uitlaat (spruitstuk).

Die ga ik volgende week vervangen. Maar ik zou toch meer zekerheid willen hebben.
Je weet dat ik een Motec M6 heb liggen voor een ander project en vraag mij af wat de voordelen zijn van KDFI.

Elke tip om de motor beter te laten draaien is welkom. Ik vind namelijk ook dat de motor erg veel vermogen heeft van 2000 toeren naar 5000 toeren. Maar daarboven vlakt ie enorm af. Best teleurstellend. Kan door de uitlaatspuitstukken (die ingeslagen zijn onderaan). Mogelijk zijn de injectoren vuil of te klein. Ik heb nog een setje 3.0 V6 injectoren liggen.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Tov de Motec zie ik niet zoveel voordelen voor de KDFI...

Maar is het geen idee om een A/F metertje in je auto te hangen en dar eens een tijdje mee te rijden? dan kun je goed in d egaten houden of je mengsel wel correct is.

Eerlijk gezegd denk ik dat er niet veel mis aan is maar dat er ergens iets heel vervelend resoneert oid. Als de motor zoveel had gepingeld of het mengsel zo slecht was geweest dan was je echt wel met de ANWB thuisgekomen ipv met de GTV6. :wink:

Maar ik kan heel goed begrijpen dat dit erg vervelend voor je is, je houdt er toch een onbehaagelijk gevoel bij elke keer als je gas geeft. :neutral:

Hopelijk is het met de nieuwe uitlaat straks ineens weg... :cool:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie