Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Simpel; de auto komt met meer problemen terug dan dat zij is weggebracht! :wink:

Dus; of er zijn vooraf afspraken over gemaakt of er is een (gedeeltelijke) aansprakelijkheid!

Gewoon schriftelijk aansprakelijk stellen daar wordt je nooit slechter van (geloof mij ik heb dit al vaak meegmaakt en dus helaas een zeer uitgebreide ervaring). Je moet zo'n bedrijf geen centimeter ruimte geven!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Idd, ik weet niet of en wat er daar verkeerd is gegaan en welke zwakke punten er al waren.

Feit is dat ik de wagen wel daar gebracht had terwijl alles functioneerde. Maar het is en blijft een oude wagen met eigenaardigheden.

van Aalst zat het toch niet lekker en hij belde mij vanmiddag nog eens terug. Hij dacht te weten wanneer de sluiting zich voor gedaan moest hebben. Na het lassen is de wagen nog eens goed schoongespoten en gereinigd, ook in de cabine (een onderdeel van de totale behandeling). Waarschijnlijk is daarna de kortsluiting ontstaan. Ik weet nu waar ik ga beginnen met zoeken.

Alleen als ik echt kan aantonen dat er schade is ontstaan door verkeerd handelen, dan zal ik maatregelen nemen.
De teleurstelling blijft maar is gelukkig wel een stuk minder dan gisteren.
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Bericht door twinnyspark »

Wij hebben tot voor kort een tweewielerzaak gehad, totaal wat anders maar wel goed vergelijkbaar met het volgende.
Als wij een reparatie kregen aangeboden, werd er in bijna alle gevallen voor de reparatie proef gefietst.
Een aantal malen in het verleden gehad dat een klant na reparatie claimde dat de fiets niet meer goed schakelde nadat de ketting was vervangen of zo iets dergelijks.
Je hebt dan als ondernemer de plicht het geconstateerde gebrek te herstellen.
Als na herstel is gebleken dat het buiten jou schuld om is geweest (o.a.slijtage of aantoonbaar eerder gebrek) zal de klant de reparatie moeten betalen.
Dus onze wijze les uit de praktijk was dat de monteurs eerst gingen testfietsen, evt. andere gebreken melden aan de klant en dan pas de reparatie uitvoerden.
Doe je dit niet dan sta je als ondernemer wel erg zwak.

Als je zelf de storing opzoekt en hersteld (zou ik ook doen denk ik) dan wel met duidelijk bewijs van het gevonden manco o.a. foto of getuigen melden bij het desbetreffende bedrijf en hier een vergoeding voor afdwingen. bedrijf hiervan wel van te voren in kennis stellen.

maw.
Okee jullie zeggen dat het niet jullie fout is, wel zit er een probleem, ik ga het op (laten) lossen mocht het toch blijken dat jullie het veroorzaakt hebben, zal ik de gemaakte kosten alsnog declareren.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Bericht door ron TS »

Nou ga ik toch een beetje de advocaat van de duivel uithangen. Als je de website van dit bedrijf doorleest zie ik staan dat de auto onder hele hoge druk wordt schoongespoten met leidingwater. Ik meen dat bij van Egmond ook gelezen te hebben, maar weet dat niet zeker. Nou weet ik niet veel van Alfa's maar wel dat de elektrisch systeem bijzonder gevoellig is, vooral op het gebied van vocht. Mijn 33 1e serie QV en 2e serie QV reden praktisch op contactspray.... :grin: Als je dus een GTV6 brengt zou ik of afspraken maken dat alles preventief wordt verpakt tegen 200 bar of dat de motorruimte en delen waar gevoelige zekeringen en relais zitten worden ontzien of zelfs helemaal niet gedaan. Het zou ook wat zijn als de eigenaar van het bedrijf iedere auto moet gaan controleren of alle bedrading nog wel origineel en goed is. Dat is primair een verantwoording voor de eigenaar van de auto. 200 bar, dan wil je niet weten waar het vocht terecht is gekomen......... bij een gewone wasstrat spuit je het vuil je wiellagers al in....

gr Ron
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

twinnyspark schreef:Wij hebben tot voor kort een tweewielerzaak gehad, totaal wat anders maar wel goed vergelijkbaar met het volgende.
Als wij een reparatie kregen aangeboden, werd er in bijna alle gevallen voor de reparatie proef gefietst.
Een aantal malen in het verleden gehad dat een klant na reparatie claimde dat de fiets niet meer goed schakelde nadat de ketting was vervangen of zo iets dergelijks.
Je hebt dan als ondernemer de plicht het geconstateerde gebrek te herstellen.
Als na herstel is gebleken dat het buiten jou schuld om is geweest (o.a.slijtage of aantoonbaar eerder gebrek) zal de klant de reparatie moeten betalen.
Dus onze wijze les uit de praktijk was dat de monteurs eerst gingen testfietsen, evt. andere gebreken melden aan de klant en dan pas de reparatie uitvoerden.
Doe je dit niet dan sta je als ondernemer wel erg zwak.

Als je zelf de storing opzoekt en hersteld (zou ik ook doen denk ik) dan wel met duidelijk bewijs van het gevonden manco o.a. foto of getuigen melden bij het desbetreffende bedrijf en hier een vergoeding voor afdwingen. bedrijf hiervan wel van te voren in kennis stellen.

maw.
Okee jullie zeggen dat het niet jullie fout is, wel zit er een probleem, ik ga het op (laten) lossen mocht het toch blijken dat jullie het veroorzaakt hebben, zal ik de gemaakte kosten alsnog declareren.
Dit is exact wat ik bedoel; laat het bedrijf weten dat afhankelijk van het gevonden defect je de schade eventueel op een later tijdstip gaat verhalen. Je doet dit door een schriftelijke aansprakelijkheidsstelling waarbij je het eventuele schadebedrag openlaat en later zal aangeven!
Je kunt dan nog alle kanten op en je staat zelf erg sterk!

Ik vind het wel positief om te horen dat het bedrijf zelf nog contact opneemt met je!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Goed, vandaag toch maar even kijken naar de wagen.
Na het slechte nieuws van Stef te hebben gelezen is het voor mij, niet zeuren maar werken. Wat heb ik gedaan. Ik heb het dashboard los gehad en alle draden die daar zitten nagelopen. Is er wat verkeerd gegaan bij mijn schakelaars of olie temp meter? Nee, alles zit nog goed. Is de zekeringenkast nat of gesmolten aan de achterkant? Nee, ook daar ziet alles er keurig uit. Ik heb alle losse draden in de cabine verwijderd. Ik vond zelfs nog kroonsteenjes. Weg met die meuk. Ik heb zeker een vuist vol draden verwijderd.

Goed een neiuwe zekering erin en contact maken. Verrek, de zekering blijft goed. Ik zie mijn dashboard verlichting aangaan en start de motor. Ah, ook de dynamo gaat uit en poef, daar gaat de zekering weer. Ik loop naar achter om te kijken of de dynamo wel laadt. Dat doet ie inderdaad. Bijna 14 volt staat er op de accu bij stationair draaien. Dat was 12,5 bij motor uit.

Ik doe de motor weer uit omdat ik weet dat de koel-fans niet werken.
Hier richt ik mijn aandacht op. Een van de stekers heeft een los draadje. Deze is afgebroken net onder de steker en zit tegen de andere draad aan. Ok, dit is kortsluiting, maar mag niet voor het doorbranden van zekering 7 zorgen. De brand namelijk al door zonder dat de koelfan wordt bekrachtigd. Kortsluiten van het thermisch contact werkt niet. Ik hoor het realis niet schakelen en de rechter koelfan draait ook niet.

Wat een rotzooi die Dinitrol. Het zit overal en is een vieze kleverige dunne massa. Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Waanzinnig veel sterkte bij het zoekwerk. Dit is echt een rotklus!

Succes!
Carl
Gerrit
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 dec 2005, 17:54
Locatie: Fryslân

Bericht door Gerrit »

Alfa-corazon schreef: Wat een rotzooi die Dinitrol. Het zit overal en is een vieze kleverige dunne massa. Ik begin te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.
Dinitrol is idd prutzooi als je ergens bij moet.. 5 jaar terug laten doen, nog steeds spijt van als er gesleuteld o.i.d. moet worden.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Niet te lang twijfelen Roy!
Is nu misschien even vervelend omdat je nog niet weet waar het probleem zit maar dat is slechts een kwestie van tijd en moeite.
Met die wereldreizen die jij maakt met de GTV ga je echt nog wel profijt hebben van de Dinitrol behandeling.
Je gebruikt hem tenminste waar die voor gemaakt is en kunt dat blijven doen zonder dat hij onder je wegrot.
Er zijn er ook die chagrijnig binnen blijven zitten als het ietsje motregent en dan heb ik het nog niet eens over de angstfobie voor dametjes in Renault Twingo's die daar nog bij kan komen......... :lol: .....euhhh :evil:.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Wie weet hoe ik de stekkertjes achterop de zekeringen kast kan los halen. Gewoon trekken (lukte mij niet) of moet ik ergens een palletje indrukken?
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

ja,volgens mij zit het met een soort weerhaakje die je dan weg kunt duwen.


groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Ik heb mijzelf net een schouderklopje gegeven. In mijn vakantie heb ik midden in de nacht, met een aantal biertjes op het contactslot verwijderd.

Net heb ik 'm weer ingebouwd. Ik had geen idee meer waar ik de schroefjes had gelaten. Maar gelukkig had ik ze op een logische plaats opgeborgen en ze waren dat ook weer zo teruggevonden en geplaatst. Ik heb ook even naar het oude slot gekeken en opengemaakt. Waarschijnlijk had ik die ook wel kunnen repareren.

Ach, nu heb ik een gloednieuw slot met twee nieuwe sleutels.
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

je bent goed bezig,


groet Rob GTV6
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grappig, mijn oude contactslot had binnenverlichting.
Mijn nieuwe helaas niet.
Weet iemand hoe ik aan een nieuw lampje kan komen?

Wat foto's voor geïnteresseerde van het binnenwerk van een contactslot
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Bericht door gtv tijntje »

Die lampjes zijn gewoon verkrijgbaar bij de beter onderdelengrossier, zijn hetzelfde als voor de schakelaarverlichting van een alfa 75 ed.
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Ben even kwijt, wat ook alweer je probleem was.... contactslot of contactblokje?
Als je contactblokje nog goed is, zou ik daar zeker zuinig op zijn! :wink:

lampjes: zie post boven mij.

Leuk hè, 'kapotte' onderdelen ontmantelen (en diagnostiseren) :cool:
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef:Ben even kwijt, wat ook alweer je probleem was.... contactslot of contactblokje?
Als je contactblokje nog goed is, zou ik daar zeker zuinig op zijn! :wink:

lampjes: zie post boven mij.

Leuk hè, 'kapotte' onderdelen ontmantelen (en diagnostiseren) :cool:
De sleutel wilde met geen mogelijkheid meer omdraaien.
Nu heb ik gezien dat het wel was gelukt als ik tijdens het draaien tegelijkertijd de sleutel naar achter had geduwd.

Het vreemde was dat ik dus geen Alfetta GTV6 contactslot meer kon krijgen. Hier zitten namelijk 2 stekers en 4 draden aan vast. Alleen in de US of A nog te krijgen voor de hoofdprijs. Laat net Tuynder nog één zo'n slot hebben voor een nette prijs.
Mazzeltje dus.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Goed, ik heb weer wat moed bij elkaar geschraapt en heb de elektra schema's uit geprint.
Daarin heb ik alle aansluitingen die via zekering 7 gaan uitgetekend.
De bedoeling is nu alles wat via zekering 7 gaat los te koppelen en dan één voor één weer aan te sluiten totdat de zekering weer door brandt. Dan weet ik in welke richting ik het moet gaan zoeken.

-1. Steker 2: dashboard instrumenten losmaken. olie, water, benz, kachelvent, laadstroom. 11 t/m 19.
-2. Steker: toerenteller 22 (niet aankomen)
-3. Steker: km teller 21 (niet aankomen)
-4. Steker 29 achteruitverwarming (losmaken)
-5. Steker 59, 60 raambediening (losmaken)
-6. Steker 57/38 kachelventilator (losmaken)
-7. Steker 2 km pulsgever 52 (losmaken)
maar als eerste....
-8. Steker achteruitrij lampen........

Jahaaa, ook deze zit blijkbaar op zekering 7. En als ze achterin tussen de lampen aan het spoeien zijn geweest kan daar best sluiting zitten.

Wat denken jullie goed plan of niet?


Alleen waar zitten die stekers*?

* Ik gebruikt liever de installatietechnische spelling steker dan de gebruikelijkere stekker.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Het plan ziet er goed uit.

Trek anders de stekkers los waarvan je weet dat ze bij die verbruikers horen. Dus de stekkers in de deuren van de ramen, de stekkertjes op de achterruit voor de verwarming en de stekkers van de complete achterlichten voor de achteruitrijlichten.

En ipv 12v op zekering 7 te zetten en te kijken of hij klapt kun je ook de weerstand meten tussen de massa en de zekering. :wink: In principe moet je oneindige weerstand hebben, anders heb je kortsluiting. Als je dus bij het losmaken van een stekker ineens een veel hogere weerstand meet is dat een teken dat er iets mis zit na die stekker. :smile:

Succes ermee in ieder geval! :smile:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Bovenstaande plan werkte niet.

Volgende actie wel!
- De steker aan de achterkant van de zekeringenkast loshalen en alle draden doormeten op sluiting (piiieeeep). Alle roze draden achter zekering 7 maken sluiting. De roze draden lopen achter door naar vier relais en die doen het daarom ook niet.

Ik begin het volgende te vermoeden. Tijdens laswerkzaamheden is ergens een roze draad gesmolten en ligt nu tegen de carrosserie.

Morgen even kijken en anders volgende week op de brug.
Plaats reactie