Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Alfa-corazon schreef:Kan wel tips gebruiken van goedkopere merken die het toch goed doen.

De bedrading van de ontsteking heb ik al gecontroleerd en zien er vrij nieuw en netjes uit.

Ik durf eerlijk gezegd niet zo hard aan de slang te zuigen omdat ik bang ben om het membraam te beschadigen.Zoveel onderdruk is er volgens mij ook weer niet.
Het gaatje zit net 1 mm voor de gesloten gasklep. Dus reageert het op de aanzuigvacuum en op luchtsnelheid. Ik zal ook eens mijn duim aan de aansuiting op het gasklephuis plaatsen om de zuigkracht te voelen. Nu is het zo dat ik het stiftje niet heb zien draaien tijdens het aanzuigen.
Ik gebruik tot volle tevredenheid de simpelste lamp van Hella. Kostte destijds 45 euro geloof ik. Gaat waar waarschijnlijk (nóg) langer mee, dan ik zelf.

Zoals je op mijn foto's kan zien, zat mijn bedradingsprobleem IN de verdeler.... maar als ik het goed heb, zit er bij een bosch verdeler geen draad meer in, dus zou je normaal gezien kunnen volstaan met uitwendige controle.

Nadeel van de bosch ontsteking is dan weer, dat je idd zonder demontage het stiftje niet kan zien. Maar, als je de rotor en verdelerkap demonteert, kan je het dan wel zien misschien? Of anders dan wel de verdraaiïng van de grondplaat? Tja, wij mannen zuigen doorgaans niet he? :lol: Maar zuigen en dan vasthouden na geringe beweging volstaat natuurlijk ook. Harder zou ik ook niet doen. :wink: De maximale beweging is ook maar een paar mm. (in tegestelling tot.... :razz: )
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Ik ga meteen kijken voor zo'n Hella stroboscoop. Heb vandaag ook een nieuwe luchtfilter kunnen scoren in Rosas. Oh ja ook een stuk tuinslang, precies gelijkaan die jij hebt gebruikt.
Ik denk de slang voorlangs te kunnen laten lopen om zo het hete gedeelte boven het uitlaatspruitstuk te vermijden.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Onder het mom van: doe maar veel want dat is goed genoeg...
Afbeelding
Afbeelding
Alles wat op een scheur lijkt van buitenaf dichtkitten met SikafleX zwart.

De retour carterontluchting is al afgedopt.

Ja ja zowaar een nieuwe luchtfilter kunnen scoren in Spanje:
Afbeelding
Ibiza was een ware stof aanslag op het filter.
Afbeelding

Zoek de verschillen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De motor is gestart en warmgelopen.
Hij loopt op het eerste oor veel beter nu. De vacuumleiding heb ik ingekort omdat ie te los op het gasklephuis zat. Mogelijk deed ie dus al helemaal niet.

Afbeelding

Toch maak ik mij zorgen. Als de motor koud is ziet het er allemaal netjes uit. Zodra de motor heter wordt komen er toch behoorlijke dampen uit de gaten van de kunststof tank.
Komt er zoveel damp van de hete olie af?
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Nog even een vraag over de het membraam aan de verdeler.
De zogenaamde grondplaat zit zeker onder dit kunststof afdekplaatje.
Deze kan ik niet verwijderen zonder de verdeler te demonteren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Toch maak ik mij zorgen. Als de motor koud is ziet het er allemaal netjes uit. Zodra de motor heter wordt komen er toch behoorlijke dampen uit de gaten van de kunststof tank.
Komt er zoveel damp van de hete olie af?
Afbeelding

Ik had hier geprobeerd de damp te fotograferen. Maar blijkelijk is deze zo dun dat het niet op de foto komt.
Is dat bij jou ook zo Sander?
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Hoi Roy!

Bij mijn Alfetta zie je ook af en toe (veelvuldig??) wat damp opstijgen. Zeker, als je wat met het gas speelt. Hij heeft dan ook best wel last van verhoogde carterdruk volgens mij, ondanks, dat je het niet echt voelt blazen en de compressiedrukken wel oké zijn. (zo rond de 11 bar) Mijn fles wordt dan ook wel gevuld. (gooi ik gewoon terug) Sinds ik op 10W60 rij, is het olieverbruik wel duidelijk verminderd. Heb op de hele Italiëtrip een liter verbruikt. (Ik heb bij elkaar ruim meer dan 2000km gereden en hard ook.)
Dat er 'zoveel' olie uit de carterontluchting komt, is dan ook de reden, dat ik deze modificatie heb gemaakt. Blijft het inlaattraject schoner en hoef ik minder vaak bij te vullen. Desondaks schijnt ie toch wel te pluimen... :? (wordt weer eens tijd, dat ik achter mijn eigen auto ga rijden)

Over de verdeler: kan je de rotor er niet gewoon (met ferme hand) vanaf trekken en dan dus die ring verwijderen?
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef: Over de verdeler: kan je de rotor er niet gewoon (met ferme hand) vanaf trekken en dan dus die ring verwijderen?
Dat durf ik niet, wat als ikde boel kapot maak. Dit bekijk ik verder in Nederland
Alessandro schreef: Bij mijn Alfetta zie je ook af en toe (veelvuldig??) wat damp opstijgen. Zeker, als je wat met het gas speelt. Hij heeft dan ook best wel last van verhoogde carterdruk volgens mij, ondanks, dat je het niet echt voelt blazen en de compressiedrukken wel oké zijn. (zo rond de 11 bar) Mijn fles wordt dan ook wel gevuld. (gooi ik gewoon terug) Sinds ik op 10W60 rij, is het olieverbruik wel duidelijk verminderd. Heb op de hele Italiëtrip een liter verbruikt. (Ik heb bij elkaar ruim meer dan 2000km gereden en hard ook.)
Dat er 'zoveel' olie uit de carterontluchting komt, is dan ook de reden, dat ik deze modificatie heb gemaakt. Blijft het inlaattraject schoner en hoef ik minder vaak bij te vullen. Desondanks schijnt ie toch wel te pluimen... :? (wordt weer eens tijd, dat ik achter mijn eigen auto ga rijden)
Precies mijn verhaal. Toch denk ik dat je met een goede olie/lucht afscheider geen problemen meer hoeft te hebben met olie in de "luchtwegen". Ik heb gevraagd of de Alfetta rookte berg op en af (remmen op de motor). Dat scheen hij niet te doen. Inmiddels gooi ik er de goedkopere variant van Castrol EDGE 10W60 erin.

The proof of the pudding is in the eating...
Nou, dat smaakte eigenlijk niet zo best.
Het opvangbakje werd behoorlijk heet en voelde slapjes aan. Ik kon de carterdampen ook af en toe ruiken en meende er een beetje hoofdpijn van te krijgen. Ik had een fles met 5liter water bij mij, voor het geval dat (water op olie brand is niet ok, maar heb niets anders). Voor mijn gevoel liep de motor beter, maar kon het pingelen niet waarnemen omdat ik ook niet echt het gas diep durfde in te trappen.

Ik denk dat ik voor de terugreis alles maar ga terugbouwen.
In Nederland schaf ik wel een keurig aluminium opvang bakje met een filter aan.
Ook plaats ik dan de cycloon van een 164.

Enige wat ik nog wil doen is de leiding tussen gasklephuis en membraam afdoppen.
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

Roy,

Komt de damp niet naar binnen omdat hij toch boven het spruitstuk hangt ??


groet Rob GTV6.


shit niet goed gelezen !! :oops:
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Rob GTV6 schreef:Roy,
Komt de damp niet naar binnen omdat hij toch boven het spruitstuk hangt ??
groet Rob GTV6.
shit niet goed gelezen !! :oops:
Hoi Rob,
Ik rij met ARKO*
Dus komt de dampt vanuit de flesjes toch de cabine binnen.
Een beetje 2takt brommer geurtje.
De hitte van het uitlaatspruitstuk heeft er inderdaad weinig mee te maken.

Groet, Roy
* Alle ramen kunnen open
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

jou rotor is er zo te zien 1 met toerenbegrenzer.
had dit vroeger ook in mijn busje, en heb daar ook weleens shit van gehad, want na vervangen door gewone , en gewoon niet teveel toeren maken liep hij zonder problemen.

misschien onterecht, maar ik heb het niet zo op de dingen met begrenzer.

wel mooi gezicht 2 mooie GTV 6-en op zo'n zonnige bestemming :cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Morgen ga ik richting de Dordogne en in het weekend weer terug naar Amsterdam :cry:

Nu heb ik de wagen volgetankt met BP Ultimate ron 98 en heb daar nog eens octanebooster van Wynns aan toegevoegd (+ 2 punten). Op de terugrit even kijken of het gepingel weg was. Nu merkte ik zelf niet zoveel verschil echter wat opeens wel nieuw was is dat het "pingel" geluid nu ook opspeelt bij overschakelen.

Dus optrekken naar 4000 toeren gaslos/koppeling in.... en daar hoor ik het gerinkel weer.
Dat kan toch geen pingelen zijn? Dat is toch alleen bij zwaardere belasting en niet bij gos los.

Oh ja gasloslaten in de versnelling zonder te ontkoppelen levert geen pingelgeluiden op.
Ik snap er nu helemaal niets meer van :?:

Toch iets in het uitlaatsysteem?
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Gerammel van de aandrijfsas?
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
gerhARd
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 277
Lid geworden op: 13 nov 2008, 19:01
Locatie: Beverwijk

Bericht door gerhARd »

Dat leek mij ook al. Als het van dat "ting ting ting" geluid is. FF kijken of de as niks raakt.
GTV6 1985 rood
33 1.5 IE 1992
Maserati 4.24
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

had zelf ook een bijgeluid, wat later bleek veroorzaakt te worden door een te lange parker waar de middenconsole mee vast zat :oops:

en ndie raakte ook de aandrijfas, was ook te zien daar de aandrijfas netjes zwart gespoten was en dus beschadigd was
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Momenteel zit ik ergens in de Dordogne, geen idee waar.
Laat mij hier los en ik vind mijn weg naar huis nooit meer terug.

Gisteravond heb ik 10 van de 12 uitlaatspruitstukbouten vastgemaakt. Ik kon ze zeker een halve slag draaien.

Het gerammel ik bijna niet van het gepingel te onderscheiden.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Ik ben thuis in Amsterdam en heb mijn eerste werkdag erop zitten.

De GTV6 heeft mij van Amsterdam - > Figueres gereden, dan van Figueres -> Ibiza. Dan weer terug naar Figueres. Van Figueres - > Rampieux (Dordogne). En weer terug naar huis. In totaal bijna 5000 kilometers. In totaal heb ik 5 liter 10W60 Castrol Edge toegevoegd.

De eerste 100 kilometers heeft de motor vlekkeloos gelopen. Daarna is bij zwaardere belasting het pingelen weer begonnen. Ik heb de rest van de reis rustig moeten rijden en de oren gebruikt als pingelsensor. Vervelend en hopelijk is er verder niets beschadigd.

De motor vervuild door een te hoge carterdruk. Deze neemt dampende olie mee en deze slaat neer in het inlaatkanaal en uiteindelijk in de cilinders.
Aangezien de motor nog veel vermogen heeft, de compressie goed is wordt vermoed dat door de langere stilstand periode met slechts kleine stukjes rijden de olieschraapringen vast zitten.

Wat te doen?
Na overleg met mijn garage gaat het volgende gebeuren.

-1. Er komt een race carterontluchting op de motor. Deze leidt de olie terug in het carter en de dampen in de inlaatbuis. De losse fles wil ik liever niet omdat ik het vind stinken. Lijkt mij ook niet gezond en doe ik mijn kleine meid niet aan.
Dit moet vernieuwde/verdere vervuiling van de cilinders voorkomen.

-2. Chemisch reinigen van de cilinders door Forte. Dit had voor de vakantie al het vuil in de cilinders opgelost en het pingelen was helemaal weg. Dat is het belangrijkste doel.

-3. Chemisch reinigen van de motor en zo ook de olieschraapringen weer loskrijgen.
Dit gebeurd met dunne olie (0W40) en chemische reiniger in de olie.

Als bovenstaande geen soelaas biedt dan gaat de motor open.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Auw... het zit je niet mee met de GTV! :cry: Ik duim voor je, dat het blok niet open hoeft! :thumbs:
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

De Alfetta GTV6 loopt nu weer heerlijk rond. Schijven en blokken zijn rondom vervangen. De wagen is opnieuw uitgelijnd omdat ik persé mijn stuur recht wil hebben.
Een spaghetti uitlaat spruitstuk is aangeschaft.
Alle details komen later. Ondanks dat er allerlei SS afbeeldingen binnen komen heb ik vandaag deze foto's uit Ibiza ontvangen. Die wil ik jullie niet onthouden.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Het weer op die foto's is in ieder geval een stuk beter als het weer hier... :wink:

Mooie foto's trouwens, vooral die met de zee op de achtergrond. Weer eens wat anders als die eeuwige foto's van iedereen op grasveldjes e.d. :cool:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie