Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Alfa-corazon schreef:
stefgtv6 schreef: Die technische aanpassingen zijn inmiddels begonnen maar ook dit heeft weer een tegenvaller opgeleverd. Ik heb inmiddels kdfi maar hij presteert voor mijn gevoel net ietsje minder ipv beter en het blijkt dat er op zijn minst 1 cilinder een stuk minder compressie heeft. Work in progress zal ik maar zeggen. Komt vast goed maar loopt toch altijd weer anders dan gedacht. :?
Helaas, als je het verstandig bekijkt hadden we er nooit aan moeten beginnen. Of je moet echt een ruime budget ervoor uitgetrokken én ervoor over hebben.

Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw KDFI MMS.
Door wie laat je het programmeren en zit er ook een knock sensor op?
Nee, maar verstandige mensen kopen ook geen GTV6 natuurlijk.........die gaan fietsen! :lol:

Jeroen Bosma heeft hem geprogrammeerd. Hij vond het wat moeilijk om te geloven dat ik het gevoel had dat motor wat minder fel oppakte en wat minder lucht leek te hebben. Verschil is ook niet groot en dus moeilijk te beoordelen. Maar desondanks had het gevoel moeten zijn dat het blok wellicht ietsje fanatieker was geworden ipv het gevoel dat het iets minder is nu. Maar mijn idee dat het niet optimaal was en zijn idee dat het blok al niet lekker liep toen ik aankwam was reden om de compressie te gaan testen. Niet in orde dus maar dat was natuurlijk voor de tijd ook al zo en toen presteerde het blok goed. Jeroen dacht dat het blok op 5 of 5 en halve cilinder liep aan het geluid te oordelen. Maar dan haal je geen 240 echte kilometers volgens mij. Wel is nu dus duidelijk dat hij wel gelijk heeft dat er 1 cilinder niet helemaal in orde is. Ik ga eerst proberen dit te verhelpen en dan kijken we wel of er ergens nog wat pk-tjes verstopt zitten in het blok.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Injectoren eens reinigen als dit nog niet gedaan is.. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Achteruitfietsen.....

Na anderhalve week kon ik de GTV6 weer ophalen bij Sjaak van Aalst.
Een waslijst aan laspunten en alles onder een dikke dinitrollaag.

Maar wat zie ik, de lader staat op de accu.
De accu wil niet meer bijladen meneer.
? Oh ?
De ramen gingen niet meer dicht, waarschijnlijk is er een schakelaar kapot.
? Oh ?
Moet u ver rijden?
? Nee, naar Amsterdam hoe zo?
Hopelijk haalt u het.

Lekker dan.

Wat doet het wel.
De schakelaars doen het nog steeds. Contact maken en je hoort de pomp lopen.
Starten en de motor springt meteen aan.
De knipperlichten doen het ook nog, maar heb ik zo min mogelijk gebruikt.
Lichten heb ik maar helemaal niet aangehad.

Het rode lampje van de generator brand fel en blijft fel branden.

Ik besluit de gok te wagen en om 14.45 naar huis te rijden.

Wat doet het niet:
Geen enkele meter in mijn dashboard (toeren, snelheid, temp water, oliedruk et cetera)
Generatorlamp is de enige lamp die het wel doet en blijft fel branden gedurende de reis, wat mij doet vermoeden dat ie wel laadt.
Koeling doet het volgens mij ook niet. Als ik aan de schakelaar trek gaan de fans niet draaien.

Als ik mijn zekeringkast naloop blijkt de 7-de zekering van links te zijn doorgebrand.
Helaas heb ik deze zekeringen niet liggen.

Met een minimum aan files kom in in Amsterdam aan en parkeer de wagen zo snel mogelijk in de garage.

Waarschijnlijk is er tijdens het Dinitrollen ergens sluiting gemaakt zodat minimaal één zekering de geest heeft gegeven.

Wat zou het andere kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Alfa-corazon schreef:Het rode lampje van de generator brand fel en blijft fel branden.
Generatorlamp is de enige lamp die het wel doet en blijft fel branden gedurende de reis, wat mij doet vermoeden dat ie wel laadt.
Incorrect helaas. Je dynamo wordt via je lampje bekrachtigd. Dit is een diode geschakeld lampje. Wil zeggen dat de stroom maar in een richting kan. Laad de dynamo. staat aan de kan rechts een spanning van 14v. links 13.88 (accu spanning) Rechts wint, en je lampje is uit.

Over de rest kan ik niks zeggen. Maar vind wel dat dit niet aan jou is om allemaal te maken. Zij als bedrijf hebben de verantwoordelijkheid genomen deze auto te maken. Nu ook oplossen. in mijn ogen.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Alfa-corazon schreef:Een waslijst aan laspunten en alles onder een dikke dinitrollaag.
Gelast zonder de akkuklemmen los halen vermoed ik. Verder zou ik mij er ook niet druk om maken. Als jij de auto zonder storingen daar hebt achtergelaten dan is het hun probleem. Terugbrengen die auto en weer ophalen alstie klaar is. Net zo makkelijk.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Misschien eerst een zekering vervangen?

Dan praten we verder.........................

De dynamo wordt bekrachtigd door wss zekering 7, daarom blijft het lampje branden en vallen er een aantal functies meer uit.
Niet slim als de koelvinnen op dezelfde zekering zouden zitten als van de ramen, allemaal groot verbruikers.
:?
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

beetje lullig als je zo je GTV op moet halen :?

zit je niet echt mee :evil:

hopelijk werkt alles weer na zekering vervangen
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Gtv4 schreef:Misschien eerst een zekering vervangen?

Dan praten we verder.........................

De dynamo wordt bekrachtigd door wss zekering 7, daarom blijft het lampje branden en vallen er een aantal functies meer uit.
Niet slim als de koelvinnen op dezelfde zekering zouden zitten als van de ramen, allemaal groot verbruikers.
:?
Deze zekering klapt er meteen weer uit als ik contact maak.
In het boekje staan 80% van bovenstaande desfunctioneren onder deze zekering.
Behalve de koelfans.

Wat ik ook zag is dan "men" alle losse draden in de cabine in één knoop aan elkaar hadden gedraaid. Dit levert natuurlijk zeker ergens kortsluiting op. Zucht...
Ik bel ze morgen wel even op om te melden dat ik er niet blij mee ben. Maar de wagen terugbrengen zie ik ook niet zitten. Ten eerste ga ik het misschien niet redden én ik vertrouw bijna niemand meer aan de wagen.

Ik ga van het weekend rustig op zoek naar sluiting.

Iemand tips.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Waarom hangen er losse draden?
De auto ging weg voor dinitrol en laswerk toch?
Je zegt dat de koelvin niet meer werkt, toch heeft deze een andere zekering? :?
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Gtv4 schreef:Waarom hangen er losse draden?
De auto ging weg voor dinitrol en laswerk toch?
Het hele interieur moest eruit. Dan heb je een vuist vol draden over.
- 12V voeding voor de sigarettenaansteker.
- 2x spiegel besturing
- nog wat waar ik even niet meer op kan komen.
Gtv4 schreef:Je zegt dat de koelvin niet meer werkt, toch heeft deze een andere zekering? :?
Idd, maar ik moet nog even uitzoeken welke.
In ieder geval zijn alle andere 13 zekeringen wel goed.

Zekering 7:
- Feux de recul :alarmlichten
- Emetteur impulsion: geen idee, Zendpuls??
- Compte tours : toeren teller
- Condittionneur d'air: lucht ventilator
- Instruments leventres: raambediening?


Relais D schakelt de koelfans aan.
Kilometerteller doet het ook niet.
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Als dat Frans lastig is heb ik nog wel een pdf bestand van de elektrische schema's van de GTV6 in het Nederlands.
Kan ik eventueel wel proberen te mailen. Is wel 30 MB dus ik weet niet of dat lukt.
Doe maar een PB met je mailadres als je er belang bij hebt.
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Die met die vraagtekens zijn volgens mij de snelheidsmeter en de tellerverlichting. :wink:

Succes ermee... Ik haat elektronika. :evil: Voor mijn GTV ga ik een nieuwe kabelboom maken, in racestijl met zo min mogelijk draden en een modernere zekeringkast. Die oude meuk is altijd ellende. De schema's zijn helaas vaak ook zo onbetrouwbaar als het maar kan zijn. :evil:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

stefgtv6 schreef:Als dat Frans lastig is heb ik nog wel een pdf bestand van de elektrische schema's van de GTV6 in het Nederlands.
Kan ik eventueel wel proberen te mailen. Is wel 30 MB dus ik weet niet of dat lukt.
Doe maar een PB met je mailadres als je er belang bij hebt.
Je kunt mij dan het beste via www.yousendit.com het bestand toesturen.
Mijn Nederlands is net iets beter dan mijn Frans.

email pb ik je wel.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:Die met die vraagtekens zijn volgens mij de snelheidsmeter en de tellerverlichting. :wink:

Succes ermee... Ik haat elektronika. :evil: Voor mijn GTV ga ik een nieuwe kabelboom maken, in racestijl met zo min mogelijk draden en een modernere zekeringkast. Die oude meuk is altijd ellende. De schema's zijn helaas vaak ook zo onbetrouwbaar als het maar kan zijn. :evil:
Ik vind elektronica best leuk. Soort van puzzelen met schema's, draden en multimeters.
Maar liever had ik meteen gas gegeven natuurlijk.

Als ik fuse 7 heb opgelost, blijft alleen nog de fan over.

Heren bedankt maar weer.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

De electronica van een alfetta is niet zo spannend, niets meer en minder dan wat + en -'tjes.
Als ze het interieur eruit hebben gehad dan hebben ze wss ergens een kabeltje verkeerd terug gestoken.
Ik zou eerst eens systematisch gaan zoeken, waar hebben ze aan gezeten en wat werkt er niet meer.
Lijkt mij stug dat je er zo niet uit kan komen.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Alfa-corazon schreef: Maar de wagen terugbrengen zie ik ook niet zitten. Ten eerste ga ik het misschien niet redden én ik vertrouw bijna niemand meer aan de wagen.
Ik denk dat menig garage blij is met zo`n klant die de klacht zelf oplost. Lekker makkelijk. Scheelt een hoop gedonder. :shock: Met mij waren ze nog niet klaar iig. Ik nam er geen genoegen mee. Ook niet als het een wasmachine oid is. Want daar heb ik geeb verstand van.
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

KAS schreef:
Alfa-corazon schreef: Maar de wagen terugbrengen zie ik ook niet zitten. Ten eerste ga ik het misschien niet redden én ik vertrouw bijna niemand meer aan de wagen.
Ik denk dat menig garage blij is met zo`n klant die de klacht zelf oplost. Lekker makkelijk. Scheelt een hoop gedonder. :shock: Met mij waren ze nog niet klaar iig. Ik nam er geen genoegen mee. Ook niet als het een wasmachine oid is. Want daar heb ik geen verstand van.
Ik heb ze gebeld en de hele situatie uitgelegd.
Bij de Dinitrol behandeling is de hele Accu verwijderd. Dus dat kan tijdens de behandeling geen problemen hebben gegeven.
Tijdens laswerkzaamheden komt er een bepaalde beveiliging op de Accu (is mij uitgelegd hoe dat werkt maar ben het weer vergeten).
Ook omdat het een bedrijf betreft met zeer goede naam ben ik geneigd hun kant van het verhaal te geloven. Die luidt, wij hebben goed en secuur werk afgeleverd. We kunnen er weinig aan doen dat er na de behandeling sluiting op treedt. Dinitrol lost lijm op, dus als bepaalde stekkers zijn afgeplakt maakt Dinitrol het mogelijk los. Bij goed afgeschermde electronica is dat geen probleem, wel als je met DuckTape oid in de weer bent geweest.

Nu kan ik wel moeilijk gaan doen, maar dan had ik de wagen meteen moeten laten staan. Maar tijdens het wegrijden had ik nog niet door wat er precies niet werkte en ik moest een keuze maken. Nu doorrijden naar Amsterdam en net voor de file aankomen én de wagen weer in mijn eigen garage stallen. Of 'm laten staan, hoop stennis maken, rechtsbijstand inschakelen, wagen weken buiten laten staan en mogelijk weinig verder komen. Daar ga ik geen stijfkop voor uithangen, fiets ik nog verder achteruit.

Ik ga nu zelf uitpluizen waar de sluiting zit. Mocht er serieuze schade zijn ontstaan aan de Dynamo of gelijkrichter, dan kan ik ze altijd nog aansprakelijk stellen.

Maar eerst ga ik bij mijn rechtsbijstand verzekering informeren of dat wel soelaas biedt.


Trouwens, de accu heb ik voor de zekerheid maar even losgekoppeld.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Alfa-corazon schreef:Wat ik ook zag is dan "men" alle losse draden in de cabine in één knoop aan elkaar hadden gedraaid. Dit levert natuurlijk zeker ergens kortsluiting op. Zucht...
Vreemd, dat dat zo gebeurd is! Had je er geen labeltjes aan gehangen/ zaten er geen stekkers aan?
Alfa-corazon schreef:Ik bel ze morgen wel even op om te melden dat ik er niet blij mee ben. Maar de wagen terugbrengen zie ik ook niet zitten. Ten eerste ga ik het misschien niet redden én ik vertrouw bijna niemand meer aan de wagen.

Ik ga van het weekend rustig op zoek naar sluiting.

Iemand tips.
Ik zou hetzelfde gevoel hebben.... beter zelf maken/ weten hoe het zit, dan een ander net zo lang laten klooien, totdat het goed zit. Helaas is het nu niet anders. :?
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

Tijdens laswerkzaamheden komt er een bepaalde beveiliging op de Accu (is mij uitgelegd hoe dat werkt maar ben het weer vergeten).
De enige juiste manier om het goed te doen is de accupolen los te koppelen en de accu te verwijderen. Apparaatjes die ze erop zetten werkt niet altijd. Heb voor mijn werk ook deze discussies gehad met schadeherstel aan onze bedrijfauto's. Onze bedrijfsauto's hebben een hoop elektronische systemen aan boord en hebben hier in het verleden veel problemen mee gehad. Die s...kkels moeten gewoon de accupolen loshalen.

Met mij waren ze ook zeker niet klaar:
Stap 1; schriftelijk aansprakelijk stellen voor alle geleden en vervolgschade!
Stap 2; de algemene voorwaarden van het bedrijf bekijken (kun je natuurlijk beter vooraf doen)
Stap 3; een schadeclaim indienen,
Stap 4: geen reactie dan gewoon dreigen met een hoop negatieve publiciteit!

Je laat ze er veel te makkelijk mee wegkomen. Zouden ze aan mij een verkeerde hebben!

En wederom heeft het goede vertrouwen in dit soort bedrijven een deuk opgelopen! Ik herken het gevoel; er komt dan ook helemaal geen vreemde meer aan mijn eigen auto's! :wink:
Je begrijpt ik kan slecht tegen dit soort amateurs! :twisted:

Gr,
Carl
Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Beetje kort door de bocht .......................
Lees het hele topic eens door! er waren van begin af aan al electronische problemen.
Meen zelfs ergens gelezen te hebben dat er al met de draadboom geknoeid was.
De foto's van de gemaakte lus om de koelvinnen aan te sturen spreken ook voor zich.

Misschien is het bedrijf wel aansprakelijk en hebben ze knoeiwerk geleverd.
Misschien zijn het fouten van anderen die nu de kop opsteken, wie zal het zeggen?
Ik kan dat in ieder geval niet van hier beoordelen, knap wie dat wel kan.
Ook startte de auto wel maar wilde verder niet lopen. Even rommelen aan de verschillende losse draden leverde dan meer resulaat op.
Dit is het gevolg van een draadboom waar veel aan "versleuteld" was. Tom heeft de hele draadboom omgeknapt en meteen de motorruimte schoongemaakt zodat er beter zicht op he geheel ontstond. De elektroniche problemen zijn nu opgelost.
Nu pas, echt nu pas begin ik het idee te krijgen dat het mogelijk wordt om Ibiza te halen.
Ik heb nog wat twijfels over mijn krakkemikkige zekeringen kast.
Laatst gewijzigd door Gtv4 op 17 sep 2010, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!
Plaats reactie