Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Bericht door Alfa-corazon »

Ik dacht een wagen te kopen die op de APK na helemaal ok was.
Dat bleek behoorlijk tegen te vallen. Inmiddels ben ik 6 maanden verder en heb het meeste voor elkaar.

Ik zal binnenkort verslag doen over hetgeen ik ben tegen gekomen en wat is aangepakt.

Ook heb ik nog een aantal vragen om de puntjes op de i te zetten.
Hopelijk kunnen/willen jullie mij hierin bijstaan.

Tot plaatjes...
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 07 jul 2013, 09:51, 24 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Na regen komt zonneschijn. Of in Alfa taal, na sleutelen komt rijden. :razz:

Veel plezier met de 3,1! hangen wel lekker aan het gas die blokjes.. :cool:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Als je eenmaal aan het rijden bent ben je de tegenslag snel vergeten. :wink:
Transaxle loos!
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

6 maanden verder..........das toch supersnel joh?!

Ik had bij die van mij gedacht dat de APK een eitje zou zijn..... :oops:
Heeft al met al toch meer dan een jaar geduurd voordat hij weer gekeurd was, maar nu hij klaar is heb ik er dubbel plezier van!!

Ik heb trouwens nog even gegoogled op 3.1 savali om te kijken of ik ergens wat meer info over het blok kon vinden.
Kwam daarbij een 155 3.1 tegen die 219 PK en 285 NM zou leveren.
Hele mooie cijfers vind ik en dus zeker weten dat je straks gaat genieten in je GTV6. :driving:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Wat is er allemaal aan gedaan sinds ik de wagen in ontvangst heb mogen nemen.
Zowiezo wilde ik er eerst een goede blik op werpen samen met Tom van Alfa Centro.

Er waren roestgaten door mij gezien en ik geloofde eigenlijk niet dat de wagen op een apktje na klaar was. Het laswerk betrof de voorste hoeken achter de voorwielen, de onderste balk waar de rechter triangel aan vast zit (levens gevaarlijk) en een gat ik de bodem net achter de pasagiersstoel. (daar zijn foto's van).

Ook startte de auto wel maar wilde verder niet lopen. Even rommelen aan de verschillende losse draden leverde dan meer resulaat op.
Dit is het gevolg van een draadboom waar veel aan "versleuteld" was. Tom heeft de hele draadboom omgeknapt en meteen de motorruimte schoongemaakt zodat er beter zicht op he geheel ontstond. De elektroniche problemen zijn nu opgelost.
Alleen de koelvloeistof temperatuur meter moet nog worden vervangen en de zekeringen kast moet goed vastgemaakt worden. Deze hangt nu tijdelijk aan een paar ogen.
Er zit een olietemperatuurmeter in de wagen en de stroom is afgenomen van de aansteker. Daar moet ik wat op verzinnen want dat stroompunt heb ik nodig voor o.a de TomTom. Alle draden die niet meer worden gebruikt zijn verwijderd. Maar het isreversibel, bijvoorbeeld de elektrisch bediende zijspiegels kunnen zo weer terug worden gezet en aangsloten.

Ik rij nu regelmatig grotere afstanden in de wagen om deze veel kilometers te laten maken. De wagen heeft volgens mij in 15 jaar bijna niet gereden, in ieder geval geen apk gehad. Gisteren kreeg ik voor het eerst prettig gevoeld in de GTV6.

Gewoon starten en lopen, bijna geen problemen meer met te hoog stationair lopen. Goed inschakelen in de eerste versnelling en dan doorschakelen naar de overige versnellingen. Goed terugschakelen en ik begin te wennen aan het stuurgedrag.

Het inbouwen van het interieur gaat goed. Alleen krijg ik de achterbank niet vast. Daar ga ik wat foto's van maken. Het tapijt is uitgelopt en gezogen, de nieuwe matten zijn besteld en de console zit er ook weer in.
Omdat ik zelf niet aan de wagen gesleuteld heb (bij het demonteren) kost het mij veel moeite om de juiste montage volgorde aan te houden. Hierdoor doe ik betaalde dingen twee of drie keer voordat het goed zit.

Het hoesje van de schakelpook is ingescheurd dus daar moet ik nog een nieuwe voor zoeken. Zoals ik al had vermeld krijg ik de leuning van de achterbank niet vast.
Onderaan zitten twee beugels, die zullen wel ergens aan vast moeten. Maar de twee pinnen boven lijker mij ook ergens aan vast te moeten. Nu vallen ze in twee (te ruime) gaten, zonder in iets vast te klikken.

Vandaag heb ik de hele kofferbak schoon gemaakt, ontvet en ingespoten met roestomzettende grondverf en mat zwarte coating. Opvallende was dat na het schoonmaken er weinig ellende te zien was in de reserve wielbak en de accubak.
Van boven gezien leek de accubak rot, maar dat bleek een berg vuil te zijn in de kunststof bak in de accubak. Nu is alles aan het drogen en morgen komt daar ook de kofferbak afdekking weer in.

Al met al wordt ik steeds "happier" met de wagen en denk ik dat ie blijft. Ja echt, ik heb even overwogen om hem van de hand te doen. Hij MOET eerst wel omhoog, wat dit is geen rijden in Amsterdam.

Ik zal binnenkort wat detailfoto's van het werk plaatsen. Die zijn niet zo uitgebreid als bij andere projecten hier op het forum.
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 02 mei 2010, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Hier wat foto's van voor mijn tijd. Toen de buurman met het restaureren begon.
Je kunt al een beetje zien waar de pijnpunten hebben gezeten.
Ik moet ook nog ergens een foto hebben van de motorruimte. Die zoek ik nog even op....
Afbeelding
En ja hij is rood geweest voordat ie groen werd.
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 02 mei 2010, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

zo te zien prachtige kleur :thumbs:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Machtig mooie kleur idd :shock:

Jeroen :eek: , is dit niet ook iets voor jouw veeeezes ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Ook een bio GTV6? :wink: :lol: :lol: Nee,dit is al eens gedaan en op de foto's ook heel mooi en dat rode hart staat zeer goed.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Pijnpunten:
- Ik heb geen idee hoe ik de zekeringenkast moet terugplaatsen.
- De brandstofmeter geeft bij volle tank maar de helft aan.
- Motor loopt nog steeds te hoog stationair.
- Eén lampje linksachter blijft niet branden.
- Het hemeltje heeft geen balein in het achterste deel.
- DIrect na het uitzetten van de motor krijgt de startmotor de V6 niet rond.
- Te laag en Koni Geel.
- Kilometerteller is wellicht 20 km/h te optimistisch.

Nu heb ik een complete hemel liggen met baleinen, maar dit hemeltje is veel mooier.
Als ik met mijn vingers het hemelte achter omhoog duw dan voel ik geen stalen balein.

Nu heb ik geprobeerd om (na het verwijderen van het bovenste deel van het kofferbakbubber) het hemeltje achter los te trekken. Het is zo goed gelijmd dat ik na 10 cm lospeuteren een scheurtje trok. Met mijn hand voelde ik ook geen lus op de naad waar de balein doorheen wordt getrokken.

Heeft iemand een foto heeft van het dak waar de baleinen inzitten? Dan kan ik proberen om aan de buitenkant het hemeltje te spannen.

Volgens mij zit er nu een te kleine knaken accu in. Als deze een 30 minuten tot rust komt, dan trek ie het wel. Ik heb nog een dikke Yuasu accu over die ik in de 164 V6 24V heb gebruikt. Deze is 12 V 72Ah 400A, die had totaal geen moeitje om de V6 uit de 164 rond te slingeren. Maar is deze te zwaar voor de GTV6?

Ik wil de wagen weer verhogen. Ongeveer 2 - 2,5 cm. Dat ik net wat makkelijker over de bulten kan. Moet dat op de GoosvanPelt wijze of toch maar tandjes tellen.

Uit mijn berekening (en gegevens van dit forum) blijkt dat één tandje voor ongeveer 4,3 cm verhogen/verlagen is. Eén tandje achter is dan 4,4 cm.
Om nu 2,5 cm teverhogen moet is zowel achter als voor 20 tandjes verdraaien.
Voor 2 cm zijn dit 16 tandjes voor en achter.

Als ik toch bezig ben.. Koni geel maakt plaats voor Bilstein gas.

Dan het probleem met de km afwijking. Deze is wellicht op te lossen door grotere wielen te monteren. Bijkomend voordeel is... komt de hele wagen wat omhoog.
Ik heb nog een net setje 16" liggen.
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

zekering kast moet je aan de rechtse kant door het gat steken wat zit in de versteviging van de stuurkolom,net naast de pedalen...aan de deurzijde moet ie op de motorkapontgrendeling geklikt worden...eitje...
stationar stel je op het inlaathuis daar waar de contramoer zit...(bypass)
tankmeter,mischien foute dobber in je tank..lees slechte variabele weerstand...
hemel hebben ze allemaal..als je een keer hier komt kun je zien hoe het zit...heb het net los...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

pe1ryx schreef: hemel hebben ze allemaal..als je een keer hier komt kun je zien hoe het zit...heb het net los...
Bedankt... maarehh waar is hier?
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Wie weet welke velgen dit zijn?
Afbeelding
Afbeelding
Ik wil eigenlijk iets anders dan de Ronals of SZ velgen... :oops:
Gebruikersavatar
Alfa Romeo Kevin
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jan 2010, 21:43
Locatie: Onder Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Alfa Romeo Kevin »

Ik niet,

heb wel een vraagje, hoe zijn de Koni geel's van staat? Is het plug & play vervangen voor rode?
Alfetta GTV 84'' [url=http://www.alfetta-gt.nl/forum/viewtopic.php?t=2111]Even voorstellen[/url]
Alfa 166 01'' [url=http://farm5.static.flickr.com/4055/4453210463_5586569dae_o.jpg]afbeelding: klik[/url]
*Passion for perfection*
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Alfa-corazon schreef:
pe1ryx schreef: hemel hebben ze allemaal..als je een keer hier komt kun je zien hoe het zit...heb het net los...
Bedankt... maarehh waar is hier?
Het mooie Cuijk aan de Maas. :cool: Net onder Nijmegen. :wink:
En bij mij ben je dan ook welkom hoor :razz: (en anders kom ik wel even bij Rob langs om koffie te drinken :wink: ).
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
stefgtv6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 844
Lid geworden op: 26 sep 2008, 22:39
Locatie: Almelo

Bericht door stefgtv6 »

Roy, ik denk dat die accu uit de 164 best te gebruiken is maar betwijfel of dit wel je probleem is. Volgens mij moet je een extra startrelais inbouwen om van dit probleem af te komen. Ik heb ook een zwaardere accu dan noodzakelijk in mijn GTV maar heb het zelfde probleem. Normaal merk je dit niet zo maar vooral bij toerritten met warm weer een drama!! Zo stond ik met de nimega miglia even vast op de pont omdat hij weigerde te starten......... (en toch nog niets aan gedaan :oops: )
Achterlicht probleem heb ik ook gehad en was bij mij gevolg van slechte massa door oxidatie/roest op de lamphouder. Dus even de schroeven los om er in te kijken.
Voor je benzinemeter probleem zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je de draden op de tank omwisselt. Wellicht zit er nu iets verkeerd aangesloten? Deed de meter het eerder wel goed? Bij mij bleef hij laatst juist helemaal op vol staan terrwijl de tank half leeg was. Bleek dat de vlotter vast zat want na 1x vol tanken kwam hij weer uit de hoek. Blijft wel kuren vertonen trouwens en geeft nog steeds af en toe te veel aan dus ik denk dat het mechaniek hiervan ook nog wel eens de oorzaak kan zijn.
Voor de andere punten schiet mijn technische kennis te kort. :oops:

gr Stefan

Waarom zie je koni geel trouwens als pijnpunt? En je hebt het over bilstein gas maar zo'n GTV verdient toch wel bilstein B6 vind ik. :cool:
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

giuliettaevo schreef:
Alfa-corazon schreef:
pe1ryx schreef: hemel hebben ze allemaal..als je een keer hier komt kun je zien hoe het zit...heb het net los...
Bedankt... maarehh waar is hier?
Het mooie Cuijk aan de Maas. :cool: Net onder Nijmegen. :wink:
En bij mij ben je dan ook welkom hoor :razz: (en anders kom ik wel even bij Rob langs om koffie te drinken :wink: ).
Das een behoorlijk stuk weg van Mokum.
Komende week gaat niet lukken. Maar misschien de week of weekend daarna. Het is tenslotte een lekker stukje om de GTV6 los te gooien.

@Kevin, ik heb geen idee hoe oud de gele Koni's zijn. Er zit inmiddels wel een patje verf op. Rood en geel lijkt mij uitwisselbaar.

@Stefan, De Bilsteins zijn de B4's. De B6 schijnen 20% straffer te zijn.
Dus het is het uitproberen waard. Als het een zwabberbak wordt (wat ik betwijfel) gaat Koni geel er weer op en spaar ik door voor B6.

Ik probeer van de GTV6 geen superstrakke sportbak te maken maar eerder een snelle comfortable GT.

Probeer te begrijpen dat ik mijn vrouw en dochter (6 jaar) ook mee wil hebben. Mijn vrouw vindt de stuiterbak SZ te hard (ik niet) en zit niet lekker in de door Zagato ontworpen stoelen (te hard in de onderrug). Sommige eigenaren snijden dan een stuk schuim uit zo'n stoel. Dat vind ik dan weer zonde.
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 18 apr 2011, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

stefgtv6 schreef:Roy, ik denk dat die accu uit de 164 best te gebruiken is maar betwijfel of dit wel je probleem is. Volgens mij moet je een extra startrelais inbouwen om van dit probleem af te komen. Ik heb ook een zwaardere accu dan noodzakelijk in mijn GTV maar heb het zelfde probleem. Normaal merk je dit niet zo maar vooral bij toerritten met warm weer een drama!! Zo stond ik met de nimega miglia even vast op de pont omdat hij weigerde te starten......... (en toch nog niets aan gedaan :oops: )
Achterlicht probleem heb ik ook gehad en was bij mij gevolg van slechte massa door oxidatie/roest op de lamphouder. Dus even de schroeven los om er in te kijken.
Voor je benzinemeter probleem zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je de draden op de tank omwisselt. Wellicht zit er nu iets verkeerd aangesloten? Deed de meter het eerder wel goed? Bij mij bleef hij laatst juist helemaal op vol staan terrwijl de tank half leeg was. Bleek dat de vlotter vast zat want na 1x vol tanken kwam hij weer uit de hoek. Blijft wel kuren vertonen trouwens en geeft nog steeds af en toe te veel aan dus ik denk dat het mechaniek hiervan ook nog wel eens de oorzaak kan zijn.
Voor de andere punten schiet mijn technische kennis te kort. :oops:

gr Stefan
Stefan ik denk toch dat het iets anders is. De startmotor draait zeker wel rond. Maar heel langzaam. Net of ie niet genoeg prik krijt of de compressie is verhoogd.

De rest van je tips ga ik allemaal aflopen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Bericht door stephen »

hij bedoelt met startrelais ws. het probleem dat door te grote weerstand in contactslot, wat ook vaak een 75 probleem niet de volle stroom bij de startmotor aankomt, terwijl er wel genoeg in de accu zit :wink:

met mijn V6 tank in de GTV4 heb ik ook het probleem dat de tankmeter te weinig aangeeft, maar heb me er nog niet in verdiept, zal wel in vlotter/weerstand zitten

mijn GTV4 met Koni geel is ook nog comfortabel, en kan over drempels , niet het prettigst, maar wel verrekte handig al je met de hele family op pad bent en gewoon ergens heen moet :wink:

mooi dat je iig al veel fijne km's maakt :cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

giuliettaevo schreef:
Alfa-corazon schreef:
pe1ryx schreef: hemel hebben ze allemaal..als je een keer hier komt kun je zien hoe het zit...heb het net los...
Bedankt... maarehh waar is hier?
Het mooie Cuijk aan de Maas. :cool: Net onder Nijmegen. :wink:
En bij mij ben je dan ook welkom hoor :razz: (en anders kom ik wel even bij Rob langs om koffie te drinken :wink: ).
uiteraard welkom :!:
Plaats reactie