Alfetta GTV6 3.1. Naar Finland

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Omdat foto's zo gewaardeerd worden.

Afbeelding
Aansluiting van de schakelaar op het thermisch contact.

Afbeelding
Overzicht van de witte aansluitingsdraad naar de schakelaar (tegen het linker schutbord.

Afbeelding
Overzicht metertjes op het middenconsole, die het nu allemaal ook goed doen.

Afbeelding
Detail olietemperatuurmeter met links de "trek" schakelaar om de fans te activeren.

Afbeelding
Rechter fan stekker, lekker vies. Nu schoon.

Afbeelding
Linker fan stekker, sterk gecorrodeerd van binnen. Ook schoongemaakt.

Afbeelding
Thermostaathuis met vooraan de sensor voor het "te heet koelvloeistof temperatuur" en rechts daarvan (bruine draad met blauwe stekker) de temperatuur sensor.
Het zilverkleurige tape dekt de scheur af die we hebben gesneden om in de draad te prikken voor een meting (was dus onnodig geweest).

Afbeelding
Aansluiting van de olietemperatuur sensor op de oliepeilstok.
PS wie heeft er mog een goede OLIO of 0170 dop voor mij?
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Ben reuze benieuwd naar je vakantie-ervaringen Roy! :thumbs:

Niet om je bang te maken of zo, maar ik (wij!) hebben op de heenreis naar italië ook nog driftig moeten sleutelen aan mijn Alfetta. :blue_lol:
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef:Ben reuze benieuwd naar je vakantie-ervaringen Roy! :thumbs:

Niet om je bang te maken of zo, maar ik (wij!) hebben op de heenreis naar italië ook nog driftig moeten sleutelen aan mijn Alfetta. :blue_lol:
Heerlijk zo'n steuntje in de rug. Maar je komt mij niet uitzwaaien?
Afbeelding

Ik maak mij vooral zorgen om de loshangende "Fuse box".
Afbeelding
Die gaf ook al eerder problemen in de vorm van wel starten maar dan niet blijven lopen.
Mogelijk haal ik in Spanje alles even uit elkaar en reinig ik de boel. Je weet wel SZ-style.

Wat was er mis met de Alfetta?
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Mooie foto van Sander hoor :lol:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

GTV42.0 schreef:Mooie foto van Sander hoor :lol:
Ja ja, het is best een knappert hoor.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Hahaha :lol:

Je vertrekt morgen, als ik het goed begrijp? => welke route in NL en hoe laat? Eens zien of ik je kan uitzwaaien. :biggrin: (ben tot 14:00u ongeveer thuis)

Alfetta => de pick-up van de magneti marelli ontsteking deed maar waar die zin in had. Gelukkig had ik een complete (bosch) electronische ontsteking bij me, dus maar 'even' compleet omgezet. Heb de marelli verdeler inmiddels onderzocht => foto volgt binnenkort in mijn project topic. :wink:
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx »

buon viaggio :wink:
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Alessandro schreef:Hahaha :lol:

Je vertrekt morgen, als ik het goed begrijp? => welke route in NL en hoe laat? Eens zien of ik je kan uitzwaaien. :biggrin: (ben tot 14:00u ongeveer thuis)

Alfetta => de pick-up van de magneti marelli ontsteking deed maar waar die zin in had. Gelukkig had ik een complete (bosch) electronische ontsteking bij me, dus maar 'even' compleet omgezet. Heb de marelli verdeler inmiddels onderzocht => foto volgt binnenkort in mijn project topic. :wink:
Ik ga over een uurtje weg route: Utrecht - Breda - Parijs.
Rij alleen en zit 'm te knijpen als een ouwe dief.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Hee Roy, Ik heb nog gezwaaid uit het raam hoor. :wink:

Maar is de heenreis een beetje voorspoedig verlopen?
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Hoi Sander,
Het uitzwaaien heeft vast geholpen. Ik ben ermee naar Ibiza gekomen en zit nu weer in Figueres.

De reis is niet zonder slag of stoot verlopen.

Ondanks dat ik het weekend voor vertrek eindelijk het idee had het lek boven te hebben, zat ik toch niet helemaal comfortabel in de wagen.
In de garage in Amsterdam wilde de GTV opeens niet meer starten. Ik bedoel de contact sleutel ging niet om. Sleutel omdraaien en opnieuw proberen resulteerde na een paar minuten in een heuse startpoging. Ik besteedde er toen geen aandacht aan.
Het eerste deel door Nederland en België verliep in de volle zon en voorspoedig.
Alleen kwamen er allerlei vogeltje naar boven. Eén in het dashboard en een bij mijn rechter schijf. Deze werd erger bij snelle linker bochten.
Bij de eerste tankstop haperde de sleutel opnieuw, maar uiteindelijk toch weer wel.

In de Tom Tom had ik gelukkig de grote ring in geprogrammeerd en dat was maar goed ook. IK kwam in een noodweer terecht waarbij beide kleine ringen van Parijs helemaal vastliepen. Mijn ring reed door maar ik kom af en toe geen hand voor ogen zien. ik wist niet goed hoe de ruitenwissers en ventilatie werkte en moest op een gegeven moment door het rechterdeel van de voorruit kijken omdat links helemaal beslagen was. Op een gegeven moment werd het weer zo slecht dat ik geen hand voor ogen kon zien. Met z´n alle rede we toen max 40 km per uur. stilstaan kon niet en er waren geen Aires in de buurt.
Na Parijs werd het weer snel beter en kon ik weer doorkachelen. Op de vogels na verliep de reis over Milau voorspoedig. Alleen dat vogeltje rechtsvoor ergerde mij.

Bij het tanken liet in de sleutel op de eerste streep in het contact en met een gemiddelde van 130 km per uur kwam ik in om 01.00 in Spanje aan. Volgend traditie ga ik daar meteen naar mijn stamkroeg om een biertje te nemen. Dus ook nu. Ik parkeerde de wagen half omdat ik dit even snel wilde doen. Na het biertje weigerde mijn contact slot-sleutel elke dienst. Wat ik ook probeerde de sleutel wilde niet draaien. De wagen stond behoorlijk in de weg en er konden geen wagens meer passeren. Omdat het stuurslot erin was gevallen kon ik verder niets doen. De hele kroeg liep uit om een voor een het contactslot te proberen. Iedereen bood mij nog een biertje aan op de nuchtere maag. Uiteindelijk bleef ik met de bardame over en hebben we samen het contactslot eruit gesleuteld. Ik heb de wagen toen voor de kroeg kunnen parkeren en heb het laatste deel lopend afgelegd. Knockout en vol bier ben ik om 3.00 in een coma slaap gevallen.

De volgende ochtend het ik met een multimeter het contactslot doorgemeten en op de stekkers nieuwe stekkers draad en een paar zware bootschakelaar gemonteerd.

Er komen twee stekkers uit het contactslot
- rood (voeding),
- blauw (benzinepomp)
- bruin (algemene voeding inclusief benzinepomp)

En
- zwart (startmotor)

(en nog twee kleine aan de rand van het contactslot mogelijk voor de verlichting).

De werking van het contactslot is als volgt:
- contact is rood-bruin (dus algemeen incl benzinepomp9
- start (alleen benzinepomp rood-blauw en startmotor rood-zwart)
Met andere woorden tijdens het starten schakel je alle overige stroomverbruikers uit.

Mjn schakelaars heb ik zo ingesteld dat:
- schakelaar 1 (aan-uit) rood-bruin schakelt
- schakelaar 2 (drukschakelaar) rood-zwart schakelt.

Dus moet ik alle stroomverbruikers zoals verlichting, koelfan en ventilator uitzetten om zoveel mogelijk vermogen naar de startmotor te sturen.

Samen met het schoonmaken van de schijfrem rechtsvoor heeft dat mij een dag gekost.
Trouwens 1 wielbout was rechtsvoor losgekomen de andere 4 zaten ´handvast´. Vergeten vast te zetten of losgekomen door de alu velg (warm-koud -warm - koud)?
Het vogeltje is wel verdwenen maar de schijf is krom.

De hitte is de GTV6 niet helemaal goed bevallen. De reis verliep tot na de laatste tankstop goed en zonder gepingel. Tijdens de laatste tankstop hebt ik ron 98 getankt bij ESSO (wel pompnummer 13) vanaf toen is de GTV6 gaan pingelen bij zware belasting. Dat doet ie tot nu toe. Ik heb er octane booster ingegooid en ook nog eens injector cleaner. Inmiddels zitter er weer twee keer nieuwe tankinhoud in maar ik moet voorzichtig blijven met mijn rechtervoet. Hopelijk is het in Nederland weer weg anders gaat ie naar Fred van Lingen en komt er een nieuwe computer op inclusief knock sensor.

De trip naar Ibiza heen en terug is vlekkeloos verlopen alleen is een aantal onderdelen los gewaaid. De rubber bescherming bocht rechtsvoor op de bumper is eraf gewaaid. Ook is de complete kunststof dorpel losgekomen. Een eerste inspectie leert dat het nooit goed heeft vast gezeten. Gelukkig heb de de dorpels kunnen opvangen.

De rechter rubber beschermstrip ligt waarschijnlijk ergens in Barcelona.

Graag zou ik deze samen met een zo goed als nieuw stuurslot inclusief twee sleutels weer willen vervangen.

Kan iemand mij hieraan helpen?

Groeten vanuit Spanje van Roy en bedankt voor jullie steun.
Ik heb prachtige foto´s die zal ik zeker op het forum plaatsen.
Laatst gewijzigd door Alfa-corazon op 23 jul 2010, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander »

Alfa-corazon schreef:Volgend traditie ga ik daar meteen naar mijn stamkroeg om een biertje te nemen. Dus ook nu. Ik parkeerde de wagen half omdat ik dit even snel wilde doen. Na het biertje weigerde mijn contachtslot-sleutel elke dienst. Wat ik ook probeerde de sleutel wilde niet draaien. De wagen stond behoorlijk in de weg en er konden geen wagens meer passeren. Omdat het stuurslot erin was gevallen kon ik verder niets doen. De hele kroeg liep uit om een voor een het contactslot te proberen. iedreen bood mij nog een biertje aan op de nuchtere maag. Uiteindelijk bleef ik met de bardame over en hebben we samen het contactslot eruit gesleuteld. Ik heb de wagen toen voor de kroeg kunnen parkeren en heb het laatste deel lopend afgelegd. Knockout en vol bier ben ik om 3.00 in een coma slaap gevallen.
:jumping: Wat kan je het weer smakelijk vertellen! :thumbs:
Alfa-corazon schreef: Graag zou ik deze samen met een zo goed als niet stuurslot inclusief twee sleutels weer willen vervangen.

Kan iemand mij hieraan helpen?
dat heb ik wel.... maar of je dat echt wil hebben... :wink:
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Hoi Sander,
Ik heb het verhaal net in een internet winkel vlak voor sluiting zitten inkloppen.
Deze zat/zit vol spelfouten. Dat heb ik geprobeerd te herstellen.

Maar het was echt een avontuur.

Een aanrader voor iedereen... nooit voor een volle kroeg stil komen te staan!

Dat is niet "cool". Om toch nog een beetje de eer te redden heb ik mij "stoer" vol laten gieten met bier. Ik wist bijna niet meer dat ik eerst de rechter voet voor de linker moest zetten en daarna de linker weer voor de rechter. De bardame heeft vandaag als dank nog een lekkere warme knuffel van mij gehad.

Ik heb al een pb gehad voor onderdelen. fantastisch :thumbs:

De rubberenstrips op de bumper (snorharen) zijn onderling niet uitwisselbaar neem ik aan?

Oh ja, ik heb geen koelproblemen gehad. Zowel niet voor de koelvloeistof als de olie.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Slautelen aan de GTV6 heeft mogelijke oplossingen maar meer vragen opgeleverd.

-1 Het klemzitten van de gasklep heeft te maken met het verschuiven over de as van de cirkelvormige afsluitklep. Deze zit met twee schroefje op de as vast. Maar je kunt de cirkelvormige klep 2 mm op en neer bewegen. Door de beweging van de cirkelvormige plaat kan deze vastlopen in het huis voordat deze afsluit.

Hoort dat deze beweging?

-2. Het pingelen kwam in eerste instantie door koolaanslag in de cilinders.
Deze is chemisch verwijderd (Forte) en het pingelen was verdwenen.

Momenteel pingelst de GTV6 weer. Ik heb alles geprobeerd. Injectie reiniging Knockbooster maar niets helpt. Alleen heel langzaam gas erbij voorkomt pingelen.

Nu heb ik tijdens het reinigen van de gasklep gezien dat er veel olie in mijn rubberen aanzuig leiding zit (tussen luchtmassa meter en gasklep). Deze olie lijkt uit de karterontluchting te komen en is behoorlijk veel (de inwendige ringen zaten vol).
Nu denkt ik dat de olieafslcheider zijn beste tijd heeft gehad. Deze ziet er niet best uit ben is van binnen verkoold.

Bij de 164 zat er een modernere cycloon. Kan ik zo'n cyloon ook op de GTV6 monteren en kan ik tijdelijk de leiding van de cycloon naar de inlaat afkoppelen?

Waar leidt ik de afgekoppelde leiding dan naartoe? ((onder aan de wagen).

Hoop snel wat advies te krijgen.

Bij voorbaat dank, Roy.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Die speling van de gasklep-plaat op het asje hoort zekers niet :shock: ! Als je pech hebt komen de schroefjes dan los en verdwijnen vervolgens in de motor, dat wil je niet hebben... :cry:

Pingelen kan meerdere oorzaken hebben. Kijk hier maar eens. Verkeerde bougies of een verkeerd ontstekingstijdstip zijn hoofdverdachten. Bekijk de bougies eens voor de kleur. Brandstoftekort helpt ook niet overigens. Ik weet niet wat er aan jouw inspuitsysteem is aangepast tov een standaard 2.5 maar ik ga er vanuit dat de 3.1 meer brandstof nodig heeft..

Die 164 olieafscheider heb ik ook gebruikt gehad, gewoon op de originele manier aangesloten op de inlaat. Slang niet zomaar naar beneden hangen, steek hem dan in een reservoirtje oid, verkopen ze bij zaken als Biesheuvel mooie rvs exemplaren van.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

De gasklep plaat lijkt vast te zitten met kleine popnageltjes.
Ik zal vanmiddag de boel eens uit elkaar halen voor een beter zicht.

Nu heb ik twee foto's.
Voorkant:
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Mijn contactslot heeft zoals eerder beschreven twee kabels:
-1 Rood, bruin, blauw
-2 Zwart
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij de grote bult onder het tape zitten twee kleinere 12V aansluitingen. Ik neem aan dat dit voor de verlichting van het contactslot is.

Het lijkt mij geen standaard slot.

Het tape zit erop om te voorkomen dat de sleutel helemaal terug draait en het slot vast komt te zitten.
Nu kan ik eventueel het slot nog gebruiken als een soort backup syteem.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

De bak van het luchtfilter lijkt niet goed aan te sluiten op de opening bij de koplampen.
Afbeelding

Hoort hier nog een stuk tussen?
Is dit erg ivm te hete lucht aanzuigen in de motorruimte, zo ja dan probeer ik er een dikke rubberen lap omheen te wikkelen.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Ik heb het hele verhaal inclusief een bijlage doorgenomen over pingelen.
Het meeste wist ik gelukkig al. Ik mis wel het deel over koostofaanslag dat ook voor pingelen kan zorgen.

Nu ben ik eigenwijs en meen een oorzaak te weten.
Sowieso leg ik een deel van de schuld bij de olie dat via de carter ontluchter komt, een deel bij het aanzuigen van warme lucht in de motorruimte en een deel bij de omgevingstemperaturen in Spanje.

Maarrrr... nu komt het. Het pingelen ontstaan nooit spontaan, ik moet er iets voor doen om het op te roepen. Namelijk het gaspedaal dieper intrappen. Trap ik het gaspedaal rustig stukje bij beetje meer in dan pingelt de motor niet. Trap ik 'm meteen dieper in dan wel. Het maakt niet uit in welk toerenbereik ik dan zit.

Nu het ik een druklijn gevonden op de gasklep naar een membraan op de verdeler. Nu heb ik mij nooit echt verdiept in de tecniek bij de GTV6, maar volgens mij hebben de SZ en de 75 dit niet.
Het lijkt mij een ontstekingsvervroeger (of vertrager).
Met andere woorden, trap het gas diep in en er ontstaat een LAGER of HOGER vacuum in de druklijn in het gasklephuis (afhankelijk van de plaats voor of achter de gasklep). Nu lijkt de druklijn voor de gasklep aangesloten te zijn. Dus dat betekent dat de druk bij gesloten gasklep het hoogst is en bij volledig open gasklep lager wordt. Als de druklijn achter de gasklep zit dat is de druk het laagst bij gesloten gasklep en het hoogst bij volledig open gasklep. De vacuumlijn trekt een membraam naar buiten in de verdeler en deze regelt de vervroeger/vertrager totdat het vacuum weg is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu wil ik het volgende doen met onderstaande aannames:
- Het membraam op de verdeler regelt een ontstekingsvervroeger;
- De druklijn is voor de gasklep aangesloten en de druk in de lijn verlaagt bij openen gasklep.


Als ik de druklijn weghaal en afstop bij de gasklep dan wordt de ontsteking NIET meer vervroegd bij diep indrukken van het gaspedaal (openen gasklep).
En het pingelen stopt.

Zie ik het verkeerd, dat wordt de kans op pingelen nog groter met eventueel motorschade tot gevolg.

Zoals altijd is alle advies meer dan welkom en zal ik er dankbaar gebruik van maken.
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Heel kort samengevat, je hebt een ontstekings tijdstip probleem.
Als vacuüm vervroeger goed werkt en centrifugaal vervroeger goed werkt en de ontsteking goed afgesteld staat mag een motor niet pingelen.

Dus controleer eerst de verdeler eens of alles goed werkt.
Ligt er geen veertje af van de centrifugaal vervroeger?
Werkt de vacuüm vervroeger wel? Membraam niet stuk?
Bewegende delen van beide vervroegers nog gangbaar?

Als dat allemaal goed is dan de ontsteking maar eens op timing controleren, eventueel op toeren afstellen.
Zoek ook even op of je de onsteking moet stellen met vacuüm of zonder vacuüm!

Is het ook niet zo dat een 3.1 anders afsteld moet worden? Dus niet op de bestaande originele afsteltekens? Zoek dat eerst eens uit!
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

En vervang die gasklep.... :wink:

Ik heb hier nog wel een gasklep van een 164 liggen, die is volgens mij in grote lijnen hetzelfde. Als je mij je adres pb't kan ik hem maandag naar je opsturen dan kun je hem vergelijken. kado'tje om het lijden te verzachten zeg maar. :wink:

Je moet even kijken wat er gebeurt als je aan die vacuumslang zuigt, welke kant trek je de grondplaat op? Dan weet je of hij vervroegt of verlaat. Vervroegen is het meest logisch. Als hij vervroegt als je er aan zuigt kun je de vacuumleiding eraf laten, dan komt de ontsteking nooit vroeger te staan wat pingelen als gevolg kan hebben.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie