Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Gesloten
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Bericht door ron TS »

Afbeelding

Afbeelding

Tom heeft echt goed werk verricht, inmiddels vervangen of aangepakt:

Dempers rondom, Bilstein B6
GTV6 torsies
Nieuwe hardyrubbers
Nieuwe remtangen voor
Gereviseerde remtangen achter
Nieuwe onderste draagarmen met JS-racing bussen
Verder nog veel meer andere nieuwe rubbers
Nieuwe banden
auto helemaal in de ML of ML-achtig spul
Momo stuur
Auto verlaagd, alleen zodanig dat ik er in klein Zwitserland ook mee kan rijden (Rotterdam e.o.)
Ander interieur, 156 sportpakket (bestuurdersstoel nog in hoogte verstelbaar, handig voor mijn vrouw)
Ruitenwissers en andere losse zaken gemonteerd
Carburateurs gereinigd en afgesteld
Kleppen gesteld
Verse olie en bougies
Motorruimte netjes gemaakt en kabeltjes en slangen ntjes vast gezet
Luchtfilter aangepast
Achterbumper gemonteerd

Nog te doen:

Achterbumper er weer af en vervangen voor een fabrieksnieuwe , deze heeft een tikkie gehad
Achterbank monteren, moet op maar gemaakt worden
Relais tussen verlichtingsschakelaar op stuur zetten
Kleine puntjes op de I zoals badges en emblemen

Dat is het zo'n beetje, zal best nog wat vergeten zijn

gr Ron
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Bericht door ron TS »

:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Vanochtend met Tom de zitting van de achterbank op maat gemaakt, dat wil zeggen bekleding van de 156 overgezet op de oude zitting nadat we daar de oude bekleding vanaf hadden gepeuterd :grin: emblemen gemonteerd, en verder nog wat zaken in orde gemaakt.

Vervangende auto achtergelaten en terug in de Alfetta :cool: :cool: :cool:

Wat een genot om in te rijden !!!!

foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

interieur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een waanzinnig lekker rijdersauto geworden. Hij zou best nog wat lager kunnen voor de looks maar hiermee kan ik alle drempels over dus ik laat hem voorlopig zo. De wegligging is fenomenaal, de combi van draagarmen, stabi, dempers, GTV6 torsies en 1,5 gr camber is heerlijk. Auto stuurt superstrak.

Uiteindelijk zijn er 185/65/14 banden om de velgen gegaan en hij maakt 3300 toeren met 120 km/u. Dit is goed te doen in combinatie met drie !!! (voor mij uitzonderlijk) dempers. Auto is erg stil en tot mijn verbazing geen windgeruis...

Interieur zit voortreffelijk en staat erg mooi. De stoelen zijn in realview veel zwarter :thumbs:

Moet er nog wat gebeuren ? Jawel, klokje doet het niet, en er zit onbalans in de velgen. Ondanks heeeeel veel lood trilt het stuur boven de 110. Ook zag ik dat er vlekken in de lak zitten door de lange opslag. Krijs ik er met was niet uit dus dat moet op een andere manier gebeuren.

Heeft er iemand tips om de lak aan te pakken ?

En nog een vraag van mij, waar kan ik de velgen laten richten in de omgeving van Rotterdam ? Ik wil die onbalans er zo snel mogelijk uithebben !

gr Ron
chevron
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 sep 2009, 22:33

Bericht door chevron »

Dit is ondertussen geen pekelbakkie meer, wat een pracht Alfetta!
Maar kan je iets meer vertellen over de draagarm bussen, ik heb daar namelijk heel veel interesse in voor mijn pekelbakkie (en zo ziet ie er ook uit :wink: )
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Top combinatie :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

ron TS schreef:Ook zag ik dat er vlekken in de lak zitten door de lange opslag. Krijs ik er met was niet uit dus dat moet op een andere manier gebeuren. Heeft er iemand tips om de lak aan te pakken ?
Keer na het wassen pollietoeren/pollijsten.

De vraag is echter of de beschadigig in de blanke lak zit, of dieper in de kleur. Ik hoop voor je het eerste want anders heeft het pollijsten geen zin..

Dit is een machinaal proces en levert afhankelijk van de gebruikte middelen een zeer goed resultaat.

Niet bij iemand laten doen die niet weet wat een exentrisch roterende pollijstmachine heeft.
Anders heb je kringen, "Hologrammen" ^^
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Bericht door ron TS »

Na de winter breng ik de auto weg om hem echt mooi te laten poetsen.

Op de brug zagen we een bobbeltje in de 1e demper zitten, na 150 km is dat dus een gat geworden. Eens zoeken naar een nieuwe voordemper. :roll:

Verder weer een flinke rit gemaakt, genieten


gr Ron
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Nieuwe voordemper gevonden, morgen even ophalen :lol: Ook adresje gevonden om velgen te laten richten, ook maar een afspraak maken. Over twee weken de auto op de brug en met het schakelmechanisme aan de gang en en bekijken of er nog ergens ML nodig is........... Strips en roostertjes en kiertjs gaan in de wax/transparante tectiel)

O ja ook nog winterbanden scoren....

gr Ron
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Zo vandaag een productieve dag gehad:

Vanochtend begonnen met de auto op de brug en alles eens bekijken. Voordemper was niet de enige lekke demper.Middendemper is ook op...

Zit ik met mijn vingers aan het rubber wat om de hulpkoppelingscilinder zit heb ik allemaal vloeistof in mijn ogen, zo lek als een mandje...

Zowel de middendemper als de cilinder zijn nog nieuw te leveren, maandagochtend zijn ze binnen.

Dan maar eens kijken naar de roestpreventie :smile: Is echt heel goed gebeurd, in de voorste wielkasten de aluminium beschermkappen weggehaald, daarachter alles dik in de ML en allemaal dopjes voor de holle ruimtes. Rubber randen van de beschermranden in een vettig goedje gezet, daarna strak teruggemonteerd. Klaar

Het schakelmechanisme, de vork van de schakelpook zit vast op de schakelstang en daar zat in het geheel geen bus meer in........ ff zoeken en met wat creativiteit een nylon bus gemaakt die alle speling eruit haalt...... Kijk nu schakelt ie weer normaal en de pook gaat terug naar het midden. Klaar

Klinknagel deurhandgreep aan de binnenzijde was los, vervangen door een nieuwe. Klaar

aangezien de nieuwe bumper bij Tom niet paste, deze bumper gedemonteerd en steunen recht gezet, bumper zit netjes. Klaar

De velgen ook eens bekeken, en wat zien we op drie van de vier banden augenreib.gif , bobbels en zogenaamde "vingers". Banden bleken ook niet rond. Zo kan je ze met 10 kilo lood nog niet balanceren. Banden gaan dus van de velgen..... en dan ronde banden


Maandag de rest afmaken.




gr Ron
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door Fetta »

Dan maar eens kijken naar de roestpreventie Is echt heel goed gebeurd, in de voorste wielkasten de aluminium beschermkappen weggehaald, daarachter alles dik in de ML en allemaal dopjes voor de holle ruimtes. Rubber randen van de beschermranden in een vettig goedje gezet, daarna strak teruggemonteerd. Klaar
Heb jij van die alu-lokari beschermkappen erin, die after-market dingen?
Zo ja, hoe is de pasvorm?
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Ik weet niet wat voor kappen het zijn, zijn het geen standaard beschermkappen ? Als je bij de 1e serie Alfetta geen beschermkappen kan verwijderen heeft de vorige eigenaar er iets ingezet. Het zijn beschermkappen voor een Alfetta 1e serie, sticker stond nog aan de binnenkant, kon geen merk vinden. Rondom zit een rubber rand van 3 cm vastgeniet. Die sluit mooi aan maar niet overal naadloos. We hebben aan de onderzijde ruimte gemaakt waardoor alles er weer achtervandaan kan lopen. Aan het eind van de winter de kappen weer verwijderen, boel schoonmaken en weer terugplaatsen. Misschien kan een ander vertellen af er standaard demonteerbare beschermkappen in in de wielkasten voor van een Alfetta zitten ? Deze zijn trouwens ook meegespoten in kleur.....

Op de foto met de blauwe draagarmen zie je hem zitten !!!



gr Ron
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Deze dus, zit ff te klooien met die pixels......

Afbeelding


gr Ron
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door 8C »

Lokari! :grin:
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

8C schreef:Lokari! :grin:

Is dat wat ? Ik vond ze persoonlijk best netjes zitten, lijkt me best goed werken voor de steenslag enzo. Wel regelmatig loshalen en erachter de boel schoonmaken.

gr Ron
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door 8C »

Inderdaad regelmatig losmaken en erachter schoonmaken.

Heb er weleens louvres in gemaakt voor ventilatie!

Dat is namelijk het grootste probleem als alles mooi aansluit en dicht zit dat wil je niet.

gr Jan
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 717
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door Sander »

Klinkt allemaal goed, Ron, als een vruchtbaar hobbydagje! :thumbs:

Ventilatie over de binnenschermen werkt heel goed, als je aan de voor/ onderzijde een soort scoops maakt. Nadeel van dit type Alfetta is wel, dat je er dan waarschijnlijk niet aan ontkomt, dat ze een beetje in het zicht zitten.... :?
Beter bekend onder forumnaam Alessandro!
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Zo vandaag nieuwe banden gemonteerd, deze keer ronde :lol: :lol: :lol: :lol: dat scheelt echt een jas die ronde banden......... als op rails tot 170. Heerlijke motor ook die 1.8, trekt lekker door boven de 4000 toeren. Hij is alleen zo stil........ is er voor een Alfetta sedan ook zo'n brulpijp :-({|= te krijgen ?

Verder de auto achter nog 2.5 cm laten zakken, zodat ie recht staat, zo is ie echt af. Bij Tom in de straat meteen vastgesteld dat ik nog normaal over erg hoge en steile drempels kan.

Ik geloof dat ie bijna klaar is en dat zo'n beetje alles gedaan is wat moest gebeuren. Ik wil alleen de glaasjes van de meters en tellers nog eens schoon maken. Hoe krijg ik die los. Kan dat zonder het hele dashboard te demonteren ?

gr Ron
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door stephen »

klokken winkel kun je gewoon uit dashboard halen, zit onder zowel km- en toerenteller een stalen lip die je in moet drukken, zie ook mijn AlfettaTS topic pag. 4. en dan km-teller kabel los wurmen :biggrin:

glaasjes zitten verlijmd/versmolten, en als je Veglia tellers hebt , zal het wel gewoon wazig/vergeeld zijn helaas door zonlicht :roll:
mijne hebben dat ook, en bij andere gekeken en die hadden het ook.
mijn orginele Jaeger tellers hadden daar geen last van .
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Inmiddels een tijdje in de alfetta gereden, bevalt erg goed :grin:

Vandaag de Alfetta maar eens meegenomen naar mijn werk. Ik slelde vast dat mijn lichten nogal knipperen in het donker. Ik had stellig de indruk dat andere weggebruikers dachten dat ik onafgebroken aan het seinen was............. Bij sommigen geen probleem, anderen kon ik zo snel geen reden bij verzinnen. :roll: We hebben de stroombrug al en keer uit elkaar gehaald en schoongemaakt, dit helpt dus niet. Kan ik gewoon een dynamo van bijv een 75 in de Alfetta zetten en wat moet ik daarvoor aanpassen ?

Tevens een rode schakelaar gevonden in het middenconsole.......... daar kan ik de fan handmatig mee aan en uitzetten. Is dit een standaardoptie vanaf de fabriek ?

gr Ron
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door Melvivio »

ron TS schreef:Kan ik gewoon een dynamo van bijv een 75 in de Alfetta zetten en wat moet ik daarvoor aanpassen ? gr Ron
Ja, de standaart 65A dynamo is doorgeleverd vanaf 1975 tot 1992. Meen dat er op de 3.0 varianten een net iets sterkere variant zitten.
Echter, ruil dynamo kost je rond de 180e - 250.

Als je de dynamo vermoed zou ik beginnen met de spanningsregelaar te vernieuwen. voor de 65A bosch dyn is een update spanningsregelaar uit van Hella (35€)

Wil dit niet baaten, adviseer ik je, om te informeren naar een dynamo revisie bedrijf, en deze daar te herstellen / op te voeren.

van 65A naar 120A @ 9300tpm met mooie rimpel voor 150e...

Echter. als je lampen knipperen zou ik niet zo je dynamo denken. Je accu filtert de ongelijkmatigheden eruit zou ik denken....
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
ron TS
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 178
Lid geworden op: 31 jan 2009, 20:28

Re: Alfetta sedan 1e serie 1974..........

Bericht door ron TS »

Dit weekend maar eens goed naar kijken en met de meetapparatuur aan de slag. Zal de accu ook eens goed bekijken.


gr Ron
Gesloten