Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1866
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio » 03 sep 2010, 10:46

Een voorzetting van het Voorstellen topic:

Mijn doel met deze auto is deze technish hoog staande ombouw nog beter te maken!

Denk hierbij aan projecten als:
Hitte schildenplaatsen rondom cruciale delen (hoofdremcil, snelheidpuls gever)
inbouwen van de Airco bij de auto.
Plaatsen van een oliekoeler mits nodig
Uitlaat beschermen, beter ophangen, uitlaatband voor de hitte.

En nog vele vele vele meer. Heb nu een excel sheet gemaakt met 73 aandachtspunten! Kortom nog veel te doen, maar is het ook een hobby auto voor.

Dank jullie voor de tips & hulp & gezelligheid die ik weet dat jullie me nu al gaan geven!

Want deze gtv6 geeft voor mij datgene aan waarom ik een passie heb voor auto's. Mooi, snel, gaaf, en voor die tijd verniewend!

EDIT:

Afgelopen week met de gtv naar Belgie geweest. Daar bij de GBsupermarkt per ongeluk de lichten aanlaten staan. 3kwartier tops later was de accu plat en kon ik niet meer starten. Jammerlijk, maar een jump verder en de auto reed weer.

Gister op school gekeken naar de accu kwaliteit en dynamo laadspanning.. Lang verhaal kort. Accu goed, dynamo minder. 11.92v stationair, en onder toeren en belasting kon deze geen hoge amps leveren. Dus zodoende de audio moet ook nog maar even wachten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat zou een goede vervanger zijn. Welke zijn plug and play? Waar te koop?

Accu spec: 70Ah @ 510A. Geen specificatie. Ben er vanuit gegaan dat dit CCA is? correct?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2858
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo » 03 sep 2010, 17:35

De dynamo moet meer als 13v leveren... deze is goed gaar dan. :?

Ik heb er nog wel eentje van een 24v liggen denk ik, zal eens kijken wat daar op staat. Normaal gesproken zou een dynamo van een 164 24v echt wel genoeg moeten zijn, de 164 verbruikt veel meer elektriciteit met alle snufjes e.d. de dynamo is in een 164 al een stuk zwaarder als die van een GTV6.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...

pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx » 03 sep 2010, 18:03

zo te zien is het gewoon een 75 of gtv6 dynamo met 164 poelie :wink:

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1559
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 » 03 sep 2010, 18:08

Regelaar eerst maar eens vervangen. (€12,50 en 5 min werk)
Laatst gewijzigd door Gtv4 op 03 sep 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2114
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo » 03 sep 2010, 18:08

pe1ryx schreef:zo te zien is het gewoon een 75 of gtv6 dynamo met 164 poelie :wink:
Dacht ik ook! Het lijkt een standaard GTV6 aan de uitstekende draadeinden te zien. De 75 3,0l heeft geen uitstekende draadeinden volgens mij!

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1559
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 » 03 sep 2010, 18:13

Dynamo ziet er hetzelfde uit als van mijn 4 cilinder. (alleen een andere poulie)
De uitstekende draadeinden zijn voor het kapje voor de koeling.
Ik zie op 1 foto nog een stickertje van Bosch, daar staat op hoeveel Amp de dynamo is.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2114
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo » 03 sep 2010, 19:37

Ik zie op 1 foto nog een stickertje van Bosch, daar staat op hoeveel Amp de dynamo is.
Daar staat 65A op want het is de standaard GTV6 dynamo :wink:

Gr,
Carl

Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1866
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio » 03 sep 2010, 20:07

Hey mensen! Ja volgens mij is het ook de originele gtv6. Bij de 164 motor zou de ACpomp links gezeten hebben, en de dynamo rechts (aan de achterkant van het blok)

De regelaar zou het misschien kunnen zijn. Maar ik vermoed de diode brug.

Waar zou ik de regelaar kunnen kopen? bij de betere gtv handelaren? of daarvoor ook al naar AR parts of dergelijke?

Als iemand nog een 164 dynamo heeft liggen zou uiteraard super zijn. Maar moet goed kijken of de ophanging gelijk is :)

Als ik naar een dynamo/startmotor specialist wordt het denk ik duur. Wat is jullie keus, Nieuw? Gereviseerd? of 2e hands gebruikt via Ebay/mp?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1559
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 » 03 sep 2010, 21:14

Elke automaterialen zaak kan jou aan een bosch regelaar helpen of aan een ruil dynamo.
Dynamo is niets aparts aan, gewoon een bosch dynamo.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2858
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo » 04 sep 2010, 00:11

En als je een keer naar je familie in Mook gaat kun je over Cuijk rijden en eens komen kijken naar een 24v dynamo. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...

Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 » 04 sep 2010, 07:19

Ieder Bosch service station kan zelfs een dynamo naar wens leveren, even stoeien door de lijsten, that's all.

http://rb-aa.bosch.com/aa-nl/nl/kfz-tei ... /index.htm

Overigens is er halverwege de jaren '80 een gemodificeerde regelaar van Bosch op de markt gekomen, om de originele te vervangen, het laadstroom lampje in de GTV-6 bleef nl. vaak branden bij lage toerentallen.....!!
Ik zou dus idd eerst de regelaar maar eens vervangen, zit achterop de dynamo, 2 schroefjes, en een stekkertje.

pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Bericht door pe1ryx » 04 sep 2010, 08:53

giuliettaevo schreef:En als je een keer naar je familie in Mook gaat kun je over Cuijk rijden en eens komen kijken naar een 24v dynamo. :wink:
en dan op 2 adressen ook nog :wink: :lol:

Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1866
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio » 04 sep 2010, 19:41

Hey hey!

Dank je wel voor het aanbieden van de dynamo! Ik laat nog weten of ik er gebruik van ga maken!

Ben namelijk met 2 dingen even bezig geweest. Het eerste is dat ik de bumpers en sideskirts weer in een nette kleur gezet heb.

Afbeelding Afbeelding

De auto staat nu op de krik in de garage ivm de dynamo. Eruit heb ik deze niet gekregen. Had geen zin om de waterslangen los te trekken. Doe ik pas wanneer de nieuwe slangen binnen zijn.

Ergens waar ze niet over na gedacht hadden. De bout is wat lang.
Afbeelding

Gelukkig kon de steun nog los. Kon de dynamo wel draaien, en de condensator en bosch-regelaar heb ik eraf. De koolstofblokjes zijn nog goed. Maandag ochtend naar automaterialen zaak, hopelijk nieuwe kopen.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 19 mei 2011, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 » 04 sep 2010, 19:52

Er staat een onderdeel nummer van 10 cijfers op ieder Bosch onderdeel, dat moet je dus doorgeven, als er een update cq wijziging is, geeft de Bosch computer dat wel aan.
Natuurlijk kun je ook voor "origineel" AR gaan, dan betaal je 2-3X zo veel, en uit het oranje AR doosje komt een......Bosch regelaar...!!

Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1866
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio » 05 sep 2010, 13:07

Nu heb ik het nummer even ingerammeld op google, en daar vind ik verschillende opties, waar het nummer 0192052005 op voor komt.

12v varianten en 14.1v varianten. Ik ga er vanuit dat de motronic van de 164 eerder richting de 14v draait dan 12. Maar als ik de "update" mee krijg, dan dus maar hopen dat het de goede is?

Iets anders, heb toch besloten er flexstukken tussen te gaan zetten. de gebruikte pijp is 50.5-51mm. dus daar ook even kijken dat ik de goede mee krijg.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2858
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo » 05 sep 2010, 13:10

Ik heb nog nooit een dynamo gezien die maar 12v levert als de motor loopt... :? Mij is altijd gezegd dat je meer als 13,5 volt moet meten bij lopende motor.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1559
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 » 05 sep 2010, 13:18

Ik zie het probleem niet. :?

Een bosch dynamo die niet genoeg stroom / spanning levert even snel de borstelhouden met regelaar wisselen.
Ik heb nooit gehoord of geweten dat er een update was. :?
Ik vermoed dat Bosch gewoon een verbeterde versie op de markt heeft gebracht in de jaren 80 - 90. (voor alle merken auto's die gebruik maken van Bosch)
Of je nu een alfa, opel, vw of braadwurst hebt, bosch regelaar / borstelhouders zijn allemaal gelijk en regelen af op 13,8 - 14,1 Volt. Het grootste verschil in Bosch dynamo's zijn de bevestigingspunten van de behuizing. (en natuurlijk een paar verschillende varianten in Amp.)

Dus snel ff zo'n regelaar halen op de hoek van de straat en proberen.

En waar jij op googled, de 1 zegt dat het voor 12 V systemen is de ander noemt de max afgeregelde spanning. 14,1 maar het gaat om dezelfde regelaar.
Laatst gewijzigd door Gtv4 op 05 sep 2010, 13:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1866
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio » 05 sep 2010, 13:23

jusit! mijn gedachte exactly. Maandag avond update van wat de dynamo nou werkelijk waard is!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Sander
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 721
Lid geworden op: 23 dec 2005, 22:34
Locatie: Kaatsheuvel

Bericht door Sander » 05 sep 2010, 20:50

Ben ik nu echt de enige, die slechte ervaringen heeft met het enkele vervangen van de spannigsregelaar met nieuwe borstels??? Ik heb het twee keer aan de hand gehad (een keer zelf vervangen, door een originele bosch en een keer vervangen door de ww door een onbekend nieuw exemplaar) en twee keer gingen binnen zeg 5000km de sleepringen volledig aan gort! Ik vervang dus nooit meer borstels (spanningsregelaar) zonder de sleepringen weer vlak af te draaien of bij hoge slijtage/ km-stand te vervangen!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2858
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo » 05 sep 2010, 21:01

Meestal heb ik sneller een andere dynamo gemonteerd... Die heb ik namelijk een stel liggen en losse delen ervoor niet. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...

Plaats reactie