Mel's '80 GTV6 3.0 24v
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Daar waar de koolborstels op rusten ( de sleepringen) wil er nog wel eens een randje ontstaan, simpelweg door slijtage. als je dat laat zitten en je plaatst alleen andere koolborstels dan wil het nog wel eens gebeuren dat die erg snel slijten.
Bij een bedrijf dat dynamo's opknapt/reviseert draaien ze de sleepringen vaak een heel klein beetje af om het allemaal weer netjes te hebben.
Bij een bedrijf dat dynamo's opknapt/reviseert draaien ze de sleepringen vaak een heel klein beetje af om het allemaal weer netjes te hebben.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Okey, nou ik gooi zowiezo de oude koolborstels niet weg, en ik heb al gezien dat deze te demonteren zijn.
Ik test alseerst de nieuwe regelaar, kijken of het probleem daarbij lag of verder in de dynamo. Als de stator of rotor/diode bruggen kapot zijn kan je hier toch niks aan doen en zal ik voor een andere dynamo gaan.
Geeft de nieuwe regelaar wel het gewenste effect, bewaar ik de oude blokjes, en zet deze over mocht ineens de power wegvallen en de blokjes dus opzijn door het randje... Denk dat dit het beste plan van aanpak is ^^
Ik test alseerst de nieuwe regelaar, kijken of het probleem daarbij lag of verder in de dynamo. Als de stator of rotor/diode bruggen kapot zijn kan je hier toch niks aan doen en zal ik voor een andere dynamo gaan.
Geeft de nieuwe regelaar wel het gewenste effect, bewaar ik de oude blokjes, en zet deze over mocht ineens de power wegvallen en de blokjes dus opzijn door het randje... Denk dat dit het beste plan van aanpak is ^^
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Gezien de slijtage van de oude koolborstels zal de inloop wel meevallen.
Het is natuurlijk een foto en lastig te beoordelen.
Daarom gok ik op de regelaar, dit heeft een aantal voordelen.
Kost bijna niets, is snel even gewisseld waardoor je meteen een goede diagnose hebt.
Je kan ook direct gaan voor een nieuwe dynamo wat meer geld en werk kost.
Vroeger vervingen we heel vaak alleen de regelaars. Natuurlijk wel even kijken naar sleepringen. Mijn ervaringen zijn dat je met een nieuwe regelaar en iets versleten sleepringen toch weer gered bent voor 20+dkm. (meestal een aantal jaar voor een hobby auto)
Het is natuurlijk een foto en lastig te beoordelen.
Daarom gok ik op de regelaar, dit heeft een aantal voordelen.
Kost bijna niets, is snel even gewisseld waardoor je meteen een goede diagnose hebt.
Je kan ook direct gaan voor een nieuwe dynamo wat meer geld en werk kost.
Vroeger vervingen we heel vaak alleen de regelaars. Natuurlijk wel even kijken naar sleepringen. Mijn ervaringen zijn dat je met een nieuwe regelaar en iets versleten sleepringen toch weer gered bent voor 20+dkm. (meestal een aantal jaar voor een hobby auto)
Transaxle loos!
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Zo mensen! een latertje vanavond! Kom net terug van school. (in het donker, alleen stadslicht aan:roll: lekker veilig) Want het is officieel nu.
De dynamo is voor 2/3e overleden!
Alles is doorgemeten. Weerstanden in de kabels maximaal 1ohm, Weerstand in carrosserie 25ohm
De nieuwe regelaar hielp iets. De laadspanning is stationair/3000rpm nu hoger :13.3v.
Onder belasting van de lampen, gevaren lichten, ventilator, alle meuk haalt ie de 12v. Net.
Met de scoop de dynamo rimpel doorgemeten. Deze werd wel geregeld, maar leek nergens op. Een hele sterkbeginnende golf die afzwakt. 1 fase die werkt.
Waar het probleem nu zit is in de stator/diodebruggen. Dit is te veel werk om ook maar te gaan proberen te vervangen.
EDIT : te grote poelie voor deze dynamo. maakt te weinig toeren. icm met slechtere dyn bleek het fataal.
De dynamo is voor 2/3e overleden!
Alles is doorgemeten. Weerstanden in de kabels maximaal 1ohm, Weerstand in carrosserie 25ohm
De nieuwe regelaar hielp iets. De laadspanning is stationair/3000rpm nu hoger :13.3v.
Onder belasting van de lampen, gevaren lichten, ventilator, alle meuk haalt ie de 12v. Net.
Met de scoop de dynamo rimpel doorgemeten. Deze werd wel geregeld, maar leek nergens op. Een hele sterkbeginnende golf die afzwakt. 1 fase die werkt.
Waar het probleem nu zit is in de stator/diodebruggen. Dit is te veel werk om ook maar te gaan proberen te vervangen.
EDIT : te grote poelie voor deze dynamo. maakt te weinig toeren. icm met slechtere dyn bleek het fataal.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 08 dec 2010, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
35euro en wel 4-5 uur verder en we hebben naar mijn mening een super dik resultaat.
Hierdoor is het een hele andere auto geworden!
Zo zag de auto eruit, best netjes. Probleem was de bumpers en sideskirts waren behoorlijk verweert!
De bumper zelf/sideskirts zijn opnieuw gekleurd en de kunstof inzetstukken heb ik uitgeschuurd. De uitsparing voor de kentekenplaat groter gemaakt zodat deze er mooi inpast, en deze geprimerd en in de zwarte verf gezet! Hele hele verbetering!
Wat nu ook wel opgevallen zal zijn is dat ik bandenstift gekocht heb om de letters in te kleuren! Dit wel vaker gezien bij racers en Musclecars. Vind het resultaat echt stoer!
Laat de meningen maar komen!
Hierdoor is het een hele andere auto geworden!
Zo zag de auto eruit, best netjes. Probleem was de bumpers en sideskirts waren behoorlijk verweert!
De bumper zelf/sideskirts zijn opnieuw gekleurd en de kunstof inzetstukken heb ik uitgeschuurd. De uitsparing voor de kentekenplaat groter gemaakt zodat deze er mooi inpast, en deze geprimerd en in de zwarte verf gezet! Hele hele verbetering!
Wat nu ook wel opgevallen zal zijn is dat ik bandenstift gekocht heb om de letters in te kleuren! Dit wel vaker gezien bij racers en Musclecars. Vind het resultaat echt stoer!
Laat de meningen maar komen!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 7897
- Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
- Locatie: Noordscheschut
Dat op je banden is een kwestie van smaak. Ik deed het jaaaaren terug ook bij mij 33ers.
Wat wel leuk zal staan is luxe kentekenplaten. Je bent in ieder geval lekker bezig met de GTV6 en dat is het belangrijkst.
Kom je ook nog naar de forummeeting?
Groet Jeroen
Wat wel leuk zal staan is luxe kentekenplaten. Je bent in ieder geval lekker bezig met de GTV6 en dat is het belangrijkst.
Kom je ook nog naar de forummeeting?
Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
- Rob GTV6
- Alfetta Membro
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
- Locatie: N-Brabant
- Contacteer:
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
Na korte tijd worden ze ook vies, en dan ziet het er helemaal niet meer uit....!
Die bandenstiften zijn eigenlijk alleen bedoeld voor show auto's die niet door weer en wind rijden..
Verschillende bandenmerken leveren banden met gevulcaniseerde witte letters of witte zijvlakken.
Naast mijn Alfa's rij ik ook al jaren USA muscle cars, en heb wat af staan poetsen en schrobben op die witte letters......er bestaan idd speciale producten om witte zijvlakken en/of letters weer schoon te krijgen, ik begin er niet meer aan, gewoon zwart, da's mooi genoeg...!!
Die bandenstiften zijn eigenlijk alleen bedoeld voor show auto's die niet door weer en wind rijden..
Verschillende bandenmerken leveren banden met gevulcaniseerde witte letters of witte zijvlakken.
Naast mijn Alfa's rij ik ook al jaren USA muscle cars, en heb wat af staan poetsen en schrobben op die witte letters......er bestaan idd speciale producten om witte zijvlakken en/of letters weer schoon te krijgen, ik begin er niet meer aan, gewoon zwart, da's mooi genoeg...!!
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Wilde het toch een keer proberen, en vond het zelf altijd wel gaaf!
Het geeft de auto wel sportiever/aggresiever randje wat mij persoonlijk wel aanstaat.
Gelukkig is het er met thinner ook wel weer af te krijgen.
Even kijken of het mooi en netjes blijft, is het inderdaad teveel moeite en vind ik het ook niet meer mooi dan gaat het gewoon weer af :) het zijn maar bandjes
Maar mocht je die letters wel wit willen, is het een optie die je aan kan geven bij de bandenboer?
Het geeft de auto wel sportiever/aggresiever randje wat mij persoonlijk wel aanstaat.
Gelukkig is het er met thinner ook wel weer af te krijgen.
Even kijken of het mooi en netjes blijft, is het inderdaad teveel moeite en vind ik het ook niet meer mooi dan gaat het gewoon weer af :) het zijn maar bandjes
Maar mocht je die letters wel wit willen, is het een optie die je aan kan geven bij de bandenboer?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Hey hey! Ik wist dat de witte banden niet echt in de smaak zouden vallen, maar trust me, in het echt maar het de auto wel lekker dik. (en is het mooier). Met deze Ronals zie ik het als een verlenging van de velg.
Als je er 16" / 17" opgooit word het te druk. Nu maakt het een european Muscle car.
Gisteren was ik naar Amsterdam (met de astra) en kwam ik onderweg ook nog tweetal Caprice tegen. Deze hadden goodyear banden erop die de gevulcaniseerde witte letters hadden. Stond bij deze auto's ook erg goed vond ik.
Anyway to zaken
Ben vanvond bezig geweest om de dynamo nu helemaal te demonteren.. Hiervoor moest de radiator eruit.
Dus heeft iemand Perdirect koelvinnen liggen van een 75? Kan ik nu mooi monteren? En deze schijnt toch beter te zijn.
Geen probleem want de waterslangen moesten ook vervangen worden. Zie:
Die bobbel is niet normaal, de slangen waren ook erg week. Ga morgen bij verschillende Alfa bedrijven langs in de hoop dat ze deze op voorraad hebben liggen. Zal wel niet, want er is een reden waarom ik bij ICS eindhoven er al een 1 1/2maand op moet wachten.
De dynamo kan ik hopelijk vervangen bij KnK in Valkenswaard of Eindhoven. De poelie op de motor niet los gekregen. Nu zit er zowiezo een dunnere snaar op dan deze van een 164.
Wat me aan het denken zetten, Gezien ik airco in wil bouwen. kan ik niet beter de dynamo weer naar rechts plaatsen met originele steun, en dan ook de originele steun voor de ACpomp weer links plaatsen? Kan ik ook de multiriem van de 164 pakken.
En omdat de dynamo een moderene wordt, heb ik 2 spanningsregelaars in de aanbieding welke beide goed zin. Dit is de geupdate variant van Hella.
Als je er 16" / 17" opgooit word het te druk. Nu maakt het een european Muscle car.
Gisteren was ik naar Amsterdam (met de astra) en kwam ik onderweg ook nog tweetal Caprice tegen. Deze hadden goodyear banden erop die de gevulcaniseerde witte letters hadden. Stond bij deze auto's ook erg goed vond ik.
Anyway to zaken
Ben vanvond bezig geweest om de dynamo nu helemaal te demonteren.. Hiervoor moest de radiator eruit.
Dus heeft iemand Perdirect koelvinnen liggen van een 75? Kan ik nu mooi monteren? En deze schijnt toch beter te zijn.
Geen probleem want de waterslangen moesten ook vervangen worden. Zie:
Die bobbel is niet normaal, de slangen waren ook erg week. Ga morgen bij verschillende Alfa bedrijven langs in de hoop dat ze deze op voorraad hebben liggen. Zal wel niet, want er is een reden waarom ik bij ICS eindhoven er al een 1 1/2maand op moet wachten.
De dynamo kan ik hopelijk vervangen bij KnK in Valkenswaard of Eindhoven. De poelie op de motor niet los gekregen. Nu zit er zowiezo een dunnere snaar op dan deze van een 164.
Wat me aan het denken zetten, Gezien ik airco in wil bouwen. kan ik niet beter de dynamo weer naar rechts plaatsen met originele steun, en dan ook de originele steun voor de ACpomp weer links plaatsen? Kan ik ook de multiriem van de 164 pakken.
En omdat de dynamo een moderene wordt, heb ik 2 spanningsregelaars in de aanbieding welke beide goed zin. Dit is de geupdate variant van Hella.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
Vorderingen: De dynamo
Waar ruil dynamos varieren tussen de 180-250e heb ik er voor gekozen om de huidige dynamo te laten reviseren + opvoeren. Dit kan bij elke specialist gedaan worden, zoals KAN in Valkenswaard of K&K Eindhoven.
Resultaat op testbank : 120A@9000rpm dyn voor 180euro incl. Kortom een goede deal!
Lagers vervangen, stator vernieuwd & "omgedraaid" originele rotor. Dus kan mijn spaningsregelaartjes blijven gebruiken!
Helaas vandaag op school geconstateerd dat de dynamo nog steeds geen stroom geeft! Accu is ook slecht volgens apparaat. (maar deze wordt gewoon niet bijgeladen)
Rijden is beangstigend. Stationair maar 11v boordspanning. Bobines haperen, en mis soms een paar pitten. Gelukkig is boven de 3000rpm volt/amps wel goed.
Morgen breng ik de auto weg. Weet zo niet meer waar ik het moet zoeken.
Waterslangen
Waar ik bij ICS in Ehv echt ruim 2maanden heb moeten wachten op een luchtfilter / nieuwe waterslangen en een maand op een afspraak voor een APK ben ik naar Frans van Poppel gegaan.
Een apparte man, die lekker in zijn garage bezig is met datgene wat hij leuk vinden. Heel aardig, gezellig en een berg kennis waar je bang van wordt. Mooie Alfa's in zijn showroom. 2 Alfetta's gtv. Montreal, spider en paar Gullietta's.
Daar de items besteld, en 1.5 week verder, en heb alles nieuw binnen! Duidelijk wie de adressen heeft voor de oudere onderdelen.
De koppelstukken / aansluitingen netjes geschoon gemaakt en laagje zink gegeven, nieuwe waterslangklemmen! Alles mooi en goed nu! Die zullen niet scheuren!
De stekkertjes die je ziet op het thermostaat huis, daarvan is er 1 kapot. Zijn deze makkelijk te vervangen? (nieuwe scoren en solderen?)
Uitlaatband
Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad de auto op de vermogensbank te zetten. Dus of het daadwerkelijk ook iets toevoegd aan het vermogen blijft onduidelijk.
Alleen de linkerbank is ingetaped vooral ter hittebescherming van de nieuwe dynamo. Eerdaags de temperatuur verschillen eens meten tussen links en rechts.
Rechts is nog niet gedaan want de bewerking is lastig eigenlijk is het raadzaam de spruitstukken/uitlaat te demonteren. (links lukte wel zonder demontage)
Je verft je spruitstukken met hitte bestendige verf. Droogt dat, maakt de voor op maat gesneden band nat, en rolt het eromheen en zet het vast met paar slangklemmen of dergelijke.
Foto's volgen vanavond!
Waar ruil dynamos varieren tussen de 180-250e heb ik er voor gekozen om de huidige dynamo te laten reviseren + opvoeren. Dit kan bij elke specialist gedaan worden, zoals KAN in Valkenswaard of K&K Eindhoven.
Resultaat op testbank : 120A@9000rpm dyn voor 180euro incl. Kortom een goede deal!
Lagers vervangen, stator vernieuwd & "omgedraaid" originele rotor. Dus kan mijn spaningsregelaartjes blijven gebruiken!
Helaas vandaag op school geconstateerd dat de dynamo nog steeds geen stroom geeft! Accu is ook slecht volgens apparaat. (maar deze wordt gewoon niet bijgeladen)
Rijden is beangstigend. Stationair maar 11v boordspanning. Bobines haperen, en mis soms een paar pitten. Gelukkig is boven de 3000rpm volt/amps wel goed.
Morgen breng ik de auto weg. Weet zo niet meer waar ik het moet zoeken.
Waterslangen
Waar ik bij ICS in Ehv echt ruim 2maanden heb moeten wachten op een luchtfilter / nieuwe waterslangen en een maand op een afspraak voor een APK ben ik naar Frans van Poppel gegaan.
Een apparte man, die lekker in zijn garage bezig is met datgene wat hij leuk vinden. Heel aardig, gezellig en een berg kennis waar je bang van wordt. Mooie Alfa's in zijn showroom. 2 Alfetta's gtv. Montreal, spider en paar Gullietta's.
Daar de items besteld, en 1.5 week verder, en heb alles nieuw binnen! Duidelijk wie de adressen heeft voor de oudere onderdelen.
De koppelstukken / aansluitingen netjes geschoon gemaakt en laagje zink gegeven, nieuwe waterslangklemmen! Alles mooi en goed nu! Die zullen niet scheuren!
De stekkertjes die je ziet op het thermostaat huis, daarvan is er 1 kapot. Zijn deze makkelijk te vervangen? (nieuwe scoren en solderen?)
Uitlaatband
Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad de auto op de vermogensbank te zetten. Dus of het daadwerkelijk ook iets toevoegd aan het vermogen blijft onduidelijk.
Alleen de linkerbank is ingetaped vooral ter hittebescherming van de nieuwe dynamo. Eerdaags de temperatuur verschillen eens meten tussen links en rechts.
Rechts is nog niet gedaan want de bewerking is lastig eigenlijk is het raadzaam de spruitstukken/uitlaat te demonteren. (links lukte wel zonder demontage)
Je verft je spruitstukken met hitte bestendige verf. Droogt dat, maakt de voor op maat gesneden band nat, en rolt het eromheen en zet het vast met paar slangklemmen of dergelijke.
Foto's volgen vanavond!
Laatst gewijzigd door Melvivio op 21 sep 2010, 21:07, 3 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
- Alfa-corazon
- Alfetta Membro
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
- Locatie: Amsterdam
Ik vind het stiekem ook wel gaaf, niet doorvertellen hoor.Melvivio schreef:Wilde het toch een keer proberen, en vond het zelf altijd wel gaaf!
Het geeft de auto wel sportiever/aggresiever randje wat mij persoonlijk wel aanstaat.
Gelukkig is het er met thinner ook wel weer af te krijgen.
Even kijken of het mooi en netjes blijft, is het inderdaad teveel moeite en vind ik het ook niet meer mooi dan gaat het gewoon weer af :) het zijn maar bandjes
Maar mocht je die letters wel wit willen, is het een optie die je aan kan geven bij de bandenboer?
Het zijn tenslotte echte Michelin's en geen NanKan's. Pirelli is nog "koeler".
- Melvivio
- Advanced Membro
- Berichten: 1844
- Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
- Locatie: Heeze (Ehv)
In Eindhoven Horsten 10 5612AX, stuur je een kaartje? , waar dan van 18.30 - 22.00 de werkplaats geopend is voor het "race-team"Gtv4 schreef:En waar staat jou school op maandag avond?
Clubje van vrijwilligers die een 944 race-spec aan het bouwen zijn om te rijden voor team Paul Geeris. Dit Porsche team draait al een tijdje, vandaar ook de eerdere kijk naar een 968.
Foto updates topic hierboven^^
*Ik ga er voor zorgen dat de gtv's elektronica voor 16oktober klaar is, maar mocht deze te instabiel blijven, dan moet ik wellicht de meeting afzeggen.
Oh waarom wil ik dan ook ALLES na-kijken.... als ik niet opzoek was gegaan had ik nu nogsteeds met die oude dynamo rond gereden waarschijnlijk..Slapende honden.....
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~