Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

De sleepringen vlakken??????

Dat heb ik nog nooit gehoord. Zouden de plaatjes los komen zitten of wat? Wat doe je precies dan?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Daar waar de koolborstels op rusten ( de sleepringen) wil er nog wel eens een randje ontstaan, simpelweg door slijtage. als je dat laat zitten en je plaatst alleen andere koolborstels dan wil het nog wel eens gebeuren dat die erg snel slijten. :wink:

Bij een bedrijf dat dynamo's opknapt/reviseert draaien ze de sleepringen vaak een heel klein beetje af om het allemaal weer netjes te hebben.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Okey, nou ik gooi zowiezo de oude koolborstels niet weg, en ik heb al gezien dat deze te demonteren zijn.

Ik test alseerst de nieuwe regelaar, kijken of het probleem daarbij lag of verder in de dynamo. Als de stator of rotor/diode bruggen kapot zijn kan je hier toch niks aan doen en zal ik voor een andere dynamo gaan.

Geeft de nieuwe regelaar wel het gewenste effect, bewaar ik de oude blokjes, en zet deze over mocht ineens de power wegvallen en de blokjes dus opzijn door het randje... Denk dat dit het beste plan van aanpak is ^^
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Gezien de slijtage van de oude koolborstels zal de inloop wel meevallen.
Het is natuurlijk een foto en lastig te beoordelen.
Daarom gok ik op de regelaar, dit heeft een aantal voordelen.
Kost bijna niets, is snel even gewisseld waardoor je meteen een goede diagnose hebt.
Je kan ook direct gaan voor een nieuwe dynamo wat meer geld en werk kost.
Vroeger vervingen we heel vaak alleen de regelaars. Natuurlijk wel even kijken naar sleepringen. Mijn ervaringen zijn dat je met een nieuwe regelaar en iets versleten sleepringen toch weer gered bent voor 20+dkm. (meestal een aantal jaar voor een hobby auto)
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Zo mensen! een latertje vanavond! Kom net terug van school. (in het donker, alleen stadslicht aan:roll: lekker veilig) Want het is officieel nu.

De dynamo is voor 2/3e overleden!

Alles is doorgemeten. Weerstanden in de kabels maximaal 1ohm, Weerstand in carrosserie 25ohm

De nieuwe regelaar hielp iets. De laadspanning is stationair/3000rpm nu hoger :13.3v.
Onder belasting van de lampen, gevaren lichten, ventilator, alle meuk haalt ie de 12v. Net.

Met de scoop de dynamo rimpel doorgemeten. Deze werd wel geregeld, maar leek nergens op. Een hele sterkbeginnende golf die afzwakt. 1 fase die werkt.

Waar het probleem nu zit is in de stator/diodebruggen. Dit is te veel werk om ook maar te gaan proberen te vervangen.

EDIT : te grote poelie voor deze dynamo. maakt te weinig toeren. icm met slechtere dyn bleek het fataal.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 08 dec 2010, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

35euro en wel 4-5 uur verder en we hebben naar mijn mening een super dik resultaat.

Hierdoor is het een hele andere auto geworden!

Zo zag de auto eruit, best netjes. Probleem was de bumpers en sideskirts waren behoorlijk verweert!
Afbeelding

De bumper zelf/sideskirts zijn opnieuw gekleurd en de kunstof inzetstukken heb ik uitgeschuurd. De uitsparing voor de kentekenplaat groter gemaakt zodat deze er mooi inpast, en deze geprimerd en in de zwarte verf gezet! Hele hele verbetering!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat nu ook wel opgevallen zal zijn is dat ik bandenstift gekocht heb om de letters in te kleuren! Dit wel vaker gezien bij racers en Musclecars. Vind het resultaat echt stoer!
Laat de meningen maar komen!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Dat op je banden is een kwestie van smaak. Ik deed het jaaaaren terug ook bij mij 33ers.
Wat wel leuk zal staan is luxe kentekenplaten. Je bent in ieder geval lekker bezig met de GTV6 en dat is het belangrijkst.
Kom je ook nog naar de forummeeting?

Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Bericht door giuliettaevo »

Dat wit op die banden is echt verschrikkelijk... :oops: Maar als jij het mooi vind is dat het belangrijkste natuurlijk. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Rob GTV6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 apr 2006, 20:27
Locatie: N-Brabant
Contacteer:

Bericht door Rob GTV6 »

Je moet doen wat je leuk vind, Maarrrrrr die letters kunnen echt niet :twisted:


groet Rob GTV6.
''Alfa Romeo'' Op m'n lijf geschreven.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Na korte tijd worden ze ook vies, en dan ziet het er helemaal niet meer uit....!
Die bandenstiften zijn eigenlijk alleen bedoeld voor show auto's die niet door weer en wind rijden..
Verschillende bandenmerken leveren banden met gevulcaniseerde witte letters of witte zijvlakken.
Naast mijn Alfa's rij ik ook al jaren USA muscle cars, en heb wat af staan poetsen en schrobben op die witte letters......er bestaan idd speciale producten om witte zijvlakken en/of letters weer schoon te krijgen, ik begin er niet meer aan, gewoon zwart, da's mooi genoeg...!!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Wilde het toch een keer proberen, en vond het zelf altijd wel gaaf!

Het geeft de auto wel sportiever/aggresiever randje wat mij persoonlijk wel aanstaat.
Gelukkig is het er met thinner ook wel weer af te krijgen.

Even kijken of het mooi en netjes blijft, is het inderdaad teveel moeite en vind ik het ook niet meer mooi dan gaat het gewoon weer af :) het zijn maar bandjes

Maar mocht je die letters wel wit willen, is het een optie die je aan kan geven bij de bandenboer?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Sommige Amerikaanse bandenmerken hebben dat als optie.
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Carbo »

De bumpers zijn prachtig! :thumbs:

De witte tekst is niet mijn ding (zal ik maar voorzichtig uitgedrukt melden)!

Keep on the good work!

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Hey hey! Ik wist dat de witte banden niet echt in de smaak zouden vallen, maar trust me, in het echt maar het de auto wel lekker dik. (en is het mooier). Met deze Ronals zie ik het als een verlenging van de velg.

Als je er 16" / 17" opgooit word het te druk. Nu maakt het een european Muscle car.
Gisteren was ik naar Amsterdam (met de astra) en kwam ik onderweg ook nog tweetal Caprice tegen. Deze hadden goodyear banden erop die de gevulcaniseerde witte letters hadden. Stond bij deze auto's ook erg goed vond ik.

Anyway to zaken

Ben vanvond bezig geweest om de dynamo nu helemaal te demonteren.. Hiervoor moest de radiator eruit.
Dus heeft iemand Perdirect koelvinnen liggen van een 75? Kan ik nu mooi monteren? En deze schijnt toch beter te zijn.

Geen probleem want de waterslangen moesten ook vervangen worden. Zie:

Afbeelding

Die bobbel is niet normaal, de slangen waren ook erg week. Ga morgen bij verschillende Alfa bedrijven langs in de hoop dat ze deze op voorraad hebben liggen. Zal wel niet, want er is een reden waarom ik bij ICS eindhoven er al een 1 1/2maand op moet wachten.

De dynamo kan ik hopelijk vervangen bij KnK in Valkenswaard of Eindhoven. De poelie op de motor niet los gekregen. Nu zit er zowiezo een dunnere snaar op dan deze van een 164.

Wat me aan het denken zetten, Gezien ik airco in wil bouwen. kan ik niet beter de dynamo weer naar rechts plaatsen met originele steun, en dan ook de originele steun voor de ACpomp weer links plaatsen? Kan ik ook de multiriem van de 164 pakken.

En omdat de dynamo een moderene wordt, heb ik 2 spanningsregelaars in de aanbieding welke beide goed zin. Dit is de geupdate variant van Hella.
Afbeelding
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Vorderingen: De dynamo
Waar ruil dynamos varieren tussen de 180-250e heb ik er voor gekozen om de huidige dynamo te laten reviseren + opvoeren. Dit kan bij elke specialist gedaan worden, zoals KAN in Valkenswaard of K&K Eindhoven.
Afbeelding
Resultaat op testbank : 120A@9000rpm dyn voor 180euro incl. Kortom een goede deal!
Lagers vervangen, stator vernieuwd & "omgedraaid" originele rotor. Dus kan mijn spaningsregelaartjes blijven gebruiken!
Afbeelding
Helaas vandaag op school geconstateerd dat de dynamo nog steeds geen stroom geeft! Accu is ook slecht volgens apparaat. (maar deze wordt gewoon niet bijgeladen)

Rijden is beangstigend. Stationair maar 11v boordspanning. Bobines haperen, en mis soms een paar pitten. Gelukkig is boven de 3000rpm volt/amps wel goed.

Morgen breng ik de auto weg. Weet zo niet meer waar ik het moet zoeken.

Waterslangen
Waar ik bij ICS in Ehv echt ruim 2maanden heb moeten wachten op een luchtfilter / nieuwe waterslangen en een maand op een afspraak voor een APK ben ik naar Frans van Poppel gegaan.

Een apparte man, die lekker in zijn garage bezig is met datgene wat hij leuk vinden. Heel aardig, gezellig en een berg kennis waar je bang van wordt. Mooie Alfa's in zijn showroom. 2 Alfetta's gtv. Montreal, spider en paar Gullietta's.

Daar de items besteld, en 1.5 week verder, en heb alles nieuw binnen! Duidelijk wie de adressen heeft voor de oudere onderdelen.
Afbeelding
De koppelstukken / aansluitingen netjes geschoon gemaakt en laagje zink gegeven, nieuwe waterslangklemmen! Alles mooi en goed nu! Die zullen niet scheuren!

De stekkertjes die je ziet op het thermostaat huis, daarvan is er 1 kapot. Zijn deze makkelijk te vervangen? (nieuwe scoren en solderen?)

Uitlaatband
Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad de auto op de vermogensbank te zetten. Dus of het daadwerkelijk ook iets toevoegd aan het vermogen blijft onduidelijk.
Afbeelding
Alleen de linkerbank is ingetaped vooral ter hittebescherming van de nieuwe dynamo. Eerdaags de temperatuur verschillen eens meten tussen links en rechts.

Rechts is nog niet gedaan want de bewerking is lastig eigenlijk is het raadzaam de spruitstukken/uitlaat te demonteren. (links lukte wel zonder demontage)

Je verft je spruitstukken met hitte bestendige verf. Droogt dat, maakt de voor op maat gesneden band nat, en rolt het eromheen en zet het vast met paar slangklemmen of dergelijke.

Foto's volgen vanavond!
Laatst gewijzigd door Melvivio op 21 sep 2010, 21:07, 3 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

En waar staat jou school op maandag avond?
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Alfa-corazon »

Melvivio schreef:Wilde het toch een keer proberen, en vond het zelf altijd wel gaaf!

Het geeft de auto wel sportiever/aggresiever randje wat mij persoonlijk wel aanstaat.
Gelukkig is het er met thinner ook wel weer af te krijgen.

Even kijken of het mooi en netjes blijft, is het inderdaad teveel moeite en vind ik het ook niet meer mooi dan gaat het gewoon weer af :) het zijn maar bandjes

Maar mocht je die letters wel wit willen, is het een optie die je aan kan geven bij de bandenboer?
Ik vind het stiekem ook wel gaaf, niet doorvertellen hoor. :oops:
Het zijn tenslotte echte Michelin's en geen NanKan's. Pirelli is nog "koeler".
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Gtv4 schreef:En waar staat jou school op maandag avond?
In Eindhoven Horsten 10 5612AX, stuur je een kaartje? :smile:, waar dan van 18.30 - 22.00 de werkplaats geopend is voor het "race-team"

Clubje van vrijwilligers die een 944 race-spec aan het bouwen zijn om te rijden voor team Paul Geeris. Dit Porsche team draait al een tijdje, vandaar ook de eerdere kijk naar een 968.

Foto updates topic hierboven^^

*Ik ga er voor zorgen dat de gtv's elektronica voor 16oktober klaar is, maar mocht deze te instabiel blijven, dan moet ik wellicht de meeting afzeggen.

Oh waarom wil ik dan ook ALLES na-kijken.... als ik niet opzoek was gegaan had ik nu nogsteeds met die oude dynamo rond gereden waarschijnlijk..Slapende honden..... :roll:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Dat vermoeden had ik al, heb 2 weken terug nog naar de kale body van de 944 gekeken.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

Oh? Van welke gelegenheid was je daar ?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Plaats reactie