Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Kwam elke keer los. Misschien als je het met tig doet dat het wel lukt maar bij ons brak de las elke keer zo weer af. De pest is dan dat de bout gaat meedraaien en je een hoop ellende hebt om je wiel er af te krijgen...

Simpele stalen schijf gebruiken om de bouten op te lassen is misschien een betere optie.is niet zo dik dan.2 mm zou al zat zijn.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door kareltjeknetter »

schijven zijn oha gietstaal, last slecht en je brengt spanning in
ik heb het opgelost door een ring over de studs te lassen
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

:thumbs: Duidelijk. We gaan er even over nadenken en komen vast wel met een goede oplossing :smile: Thanks voor de info!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

:grin: duidelijk
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Na er over nagedacht te hebben waar bij we geen fatsoenlijke oplossing verzonnen gekregen, besloten de wheelstuds toch maar elektronisch permanent te borgen :mrgreen: Ging goed en schat de kans is zeer klein dat de lassen los komen. Ook gebeurt dit wel, maak het nog niet uit, want pakken dan de hele naaf er maar af.

Afgelopen week nog hitte bestendige stickers binnen gekregen, want anders is het nog geen porum.
Afbeelding
Van de week de schijven en een naaf weg gebracht naar een draaier, die ze uiteindelijk voor paar euro CNC perspassing perfect gemaakt heeft voor de naaf. Subliem gewoon.

Vanmiddag half vier begonnen, half negen klaar. Voorbereiding en een goed plan is alles. Remco :thumbs: :thumbs: voor het uitdokteren. Het past allemaal perfect.

Langere nieuwe wheelstuds gekocht bij de autosport company (32€ voor 10) die in de grote gaten passen. Zo hoef je de kleine gaatjes niet op te boren. Helaas vonden we de studs niet dusdanig klemmen om het alleen daarop te doen, dus hebben het voor de zekerheid gelast.
Afbeelding
Nog leidingen moeten maken voor het aansluiten op de remslang. Alles goed nalopen, ontluchten, remschijven ontvetten & klaar.
Afbeelding
Niceee :blue_cool:

En hoe remt het nou? Nog bagger, gezien de blokken nog in moeten slijten. Maar als dat gedaan is remt het echt gruwelijk, kan niet anders.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door kareltjeknetter »

de mijne zijn ingeremd, maakt nog net geen stoppie :mrgreen:
-squadragrunn-
carry on waywards......
quoresportivo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 feb 2011, 22:12
Locatie: huizen / nijkerkerveen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door quoresportivo »

mooie upgrade melcher! op mijn 166 waar de remmen origineel opzaten remde het perfect, dus dat komt wel goed.

mag ik vragen waar jij de naafkapjes vandaan hebt van je superleggera's?
ik heb onlangs een set carbon naafkappen besteld bij de lokale velgenboer, deze zijn echter de verkeerde diameter :evil: dus nou zoek ik wat anders
156 2,4 jtd 20v facelift
155 3.0 24v in progress
alfetta gtv6 3.0 12v
Gebruikersavatar
Performa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 jan 2009, 22:42
Locatie: Antwerpen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Performa »

http://www.benl.ebay.be/sch/m.html?_odk ... a&_sacat=0
Je hebt het dan wel niet aan mij gevraagd maar ik heb deze besteld met de originele tekening badge.
Heel mooi alleen moet je ze zelf kleven op een bijgeleverd naafkapje(zit al dubbelzijdige kleefband op) achteraf gezien had ik dit beter met lijm gedaan.
mvg, Xavier
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=60][color=red]--> GTV6 <--[/color][/url]
[url=http://www.alfaforum.nl/forum/garage_vehicle.php?do=view_vehicle&id=429][color=darkblue]--> 75 <--[/color][/url]
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Het zijn de originele naafkapjes. Die waren nogal gaar, dus heb ze netjes opgeschuurd. Een kennis van me werkt bij reclame print bedrijf, en heeft voor me 55mm Alfa logo's gemaakt voor op de kapjes. Is dus gewoon een sticker, maar wel van hoge kwaliteit.

Verder gegaan met de remmen! Gelukkig zonder klauwen uitelkaar te halen de handrem hevel weer vast gedraait gekregen. Dat afstellen blijft listig. Blijheid alom, maar nu blijkt de handremkabel gaar te zijn. cry.gif
Word nog een leuk klusje om te vervangen. #NOT

Dadelijk is er echt niks meer origineel aan dat ding. :--:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Zal beginnen met iets positiefs. Besloten om niet met matige TRW remblokken te gaan rijden en te investeren in Pagid Blauw voor de 166. (code E2487 RS4-2). Is een A+merk, maar dit is dan ook wel te merken. Ongeloofelijk hoeveel beter de auto nu remt. Rembalans is perfect (blokeert om en om L&R voor) want de achterkant blijft mooi stabiel.

Handremkabel vervangen, maar dit was niet echt een pretje. Ging allemaal maar net en de manier hoe de kabel origineel loopt is maar vaag. :neutral: Helaas de verkeerde besteld welke langere dan origineel is. Geeft niks, een keer nog vervangen door de juiste.

Wat ik hier eigenlijk alleen maar wilde typen was het volgende: "Hoera auto heeft weer APK voor 2 jaar, nu vlug de garage in, mooi geregeld voor 1Dec!", maar helaas mocht het niet zo zijn.

Korte opsomming:
Uitlaat lek,
Onderste fuseekogels 1-2mm speling (kosten fijn 40€ per stuk)
Bovenste fuseekogel rechts advies (kost 52€ per stuk)
Wielen lopen aan voor (wat blijkbaar niet mag)
En de RSR veren komen los (dus moet originele veren maar terug plaatsen voor APK)
En heb een vacuum lek, wat een CO van 3.8 geeft, en HC van 2240 ppm. :neutral:

Vacuum was gelukkig makkelijk op te lossen, met een mooier lopende motor als gevolg die ook nog eens harder trekt. Was me niet opgevallen doordat de uitlaat wat lawaai maakte. Die moet paar plekken gelast worden, op alle plekken FLINK uitlaat cement ertussen en er moet een nieuwe schil gemaakt worden voor tussen het balans pijpje (die is er tussenuit geblazen ofzo). Dus ook nog te overzien.

Fusee kogels maar alle 4 besteld. Dan maar meteen alles nieuw. Dit is gelukkig een bedrijf dat weet hoe je die dingen moet testen, want normaal blijven ze onder spanning staan. Ben benieuwd wat ik er van ga merken.

Wielen... Leuk 8J, maar kom er dus niet helemaal mee weg. Of kleinere banden vinden, of toch maar 7.5J OZ's vinden ofzo. Even switchen naar kleiner gaat ook niet meer met de grote remmen. Leuk man, zo'n project auto.... :rollingredhead:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

Prrr, leuk alles aan te passen en je blijft maar bezig, beetje sneu dat wel weer :neutral:
Heb je niet gemerkt dat de voorste wielen aan liepen dan of is het minimaal?
Succes ermee :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door kareltjeknetter »

gokje, bij volledig insturen raken de wielen de carrosserie bij je voeten.......
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Helemaal juist. Maar aan de voorkant is het ook erg krap. Nu kan er natuurlijk geprobeerd worden dit naar binnen te forceren, maar ik denk dat je dan meer schade doet dan goeds... Wil eigelijk wel met 225 breed voor blijven rijden.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

Mooi en stoer maar niet praktisch, 205 geen optie.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 809
Lid geworden op: 07 feb 2007, 11:50
Locatie: prov.groningen

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door kareltjeknetter »

ik heb het zelfde probleem met de 17" wielen, had al vernomen dat het bijna std is om de footwell naar binnen te hameren als je grotere wielen monteerd
-squadragrunn-
carry on waywards......
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1514
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door stephen »

mooie rem upgrade, en de wielen staan goed :thumbs:

zou wat ruimte creeren ;-) wie mooi wil zijn, moet pijn lijden haha
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Reinier
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 jan 2010, 02:13
Locatie: Oisterwijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Reinier »

Voor de keuring andere wielen monteren, Melcher. Misschien dat mijn 17" Evolution velgen minder aanlopen. Voor heb ik er 215 banden opliggen. Mag ze van mij eventueel wel lenen voor de APK keuring. Groet,Reinier
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door AlfettaOwner »

Nou, daar ben je toch heel mooi mee geholpen Melcher, super aanbod toch :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Ben er dan ook meteen op in gegaan :__:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Voor de APK is nu bijna alles perfect. Wel weer moeten investeren in nieuwe fusee kogels, ben flink wat uren verder, maar heeft wel tot als gevolg dat:
- De voorwielophanging de weg nog beter volgt. Bijna alle kogels zijn nieuw (links spoorstang niet). Heerlijk hoe dit ding stuurt!
- Er geen vacuumlek meer is & de motor dus weer normaal loopt, RUIM binnen de viergas marges
- De uitlaat gasdicht (en belangrijker) geluidsdicht (was geen mooi geluid meer, nu weer wel)
- De uitlaat beter passend gemaakt is
- De achterkant best soepel mag zijn voor dagelijks gebruik (de grote intrax veren zitten er weer onder). De 60kg RSRveren, daarmee word de auto net te nerveus. Super voor op het circuit, net too much voor op straat. De 30mm torsies zijn perfect.
- Er nog net even meer ruimte gemaakt is voor grotere wielen.

Afbeelding

All in all, a happy camper. Toch heb ik de auto nog niet af kunnen melden. De 225/45 R17 blijven aanlopen. Van Reinier heb ik wielen met kleinere band mogen lenen :__: maar helaas paste ze niet. Deze prachtige Evolution velgen :cool: geven niet genoeg ruimte voor bij de remklauw bij maar heb wel gezien dat ik met een 215/40R17 band voldoende ruimte ga krijgen om niet aan te lopen voor de APK.

The search is back on! Ik geef me niet zomaar gewonnen :twisted:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Plaats reactie