Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Ik mag daar komende tijd ook elke maandag aanwezig zijn.

Oude kennis motor techniek afstoffen en daarna proberen nog iets bij te leren.
Hoofdzakelijk gebaseerd op verbrandingstechniek.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

echt waar! Ha kijk eens aan! zal ik kijken of ik aanstaande maandag ook langs kan komen :)
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Bericht door Gtv4 »

Wij zijn het groepje oldtimers. (en dan bedoel ik niet de auto's die we bij hebben)

Onze cursus is speciaal gemaakt voor onze werkgever, we gaan dus ook direct na werktijd van 4 tot 8 ongeveer.
En zitten enkel daar voor theorie.

Als je een 156 of een Giulietta met belgische platen ziet staan dan ben ik er ook
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Bericht door Melvivio »

DE AUTO IS KLAAR!!!!!!
Geen achterstallig onderhoud meer, geen sapjes die vervangen hoeven te worden, nieuwe apk, geen stroom problemen meer... (half dan) :roll:
Kortom, rijden, en bijhouden die handel! :cool: Ik ben blij!!!! Mods zijn de enige werkzaamheden nu!
Het elektra eveul
Eigenlijk iets heel stoms. Bij M. Nijholt (vorige eigenaar) heeft de auto waarschijnlijk regelmatig aan de druppellader gehangen. Deze heeft er ook maar in 10jaar 15Dkm mee gereden, meestal overdags en lange afstanden. Hij reed ook hard. Dus had het probleem van mij niet..

De poelie op te dynamo is te groot. Deze maakt te weinig toeren met het motortoerental <3500rpm. En ontlaad de accu dus.

Oplossing lekker hoogtoerig rijden! En langer rijden. 3500+ en dan laad de dynamo met +10A met alle verbruikers (30A) aan.

Op langere termijn kleinere poelie erop zetten. Heb nu geen zin om de auto weer te slopen. Aan de druppellader en alles is goed. Gramsbergen here I come! :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Een update!

Niet stilgezeten, al had ik mezelf vorige week wel buiten even buitengesloten van het forum.. But I'm Back! zoals jullie wel gemerkt hebben.

Het nieuw gekochte achtersierstrip voor de bumper wordt atm gespoten, zwart met blanke lak! Als dit glimmende effect meer bevalt dat het matte voor, gaan deze ook nog in de blanke lak! Foto update spoedig!

Uitlaatband, werkt het???
Dit is altijd de vraag voor twee symtonen. Hitte en vermogen. Hitte is beantwoord door mij vorige week.

Bij stationair draaien was het spruitstuk zonder tape een gezellige 301graden.
Het ingetapte spruitstuk maar 200!

Bij deellast een nog grotere verschil! Zonder tape 750graden, Met tape 450!!
Kortom een hele verbetering ! Daarom, het spul kost 75€ per 30meter, maar is het alles meer dan waard!

Dus hoeveel vermogen hebt die 24 nu met dat spruitstuk,inlaat en.....
ja mensen... De auto is op de pijnbank geweest bij ons op school....

Goed nieuws! Olie wordt niet heter dan 90graden! Dus olie koeler is wellicht niet nodig! EDIT : Test binnenkort. 180kmph onder belasting voor 10 minuten rijden, kijken wat die dan doet

Buiten temperatuur was 9.7 graden, en we hadden een grote ventilator er aan staan!
Bij een belasting van 27% wervelstroom bank, in de 4e versnelling, aan het krukas, met de aandrijflijn verliezen eraf.
Zal jullie niet langer in spanning houden, Dit is het eerste resultaat na 4 runs!

Afbeelding

Ben ik blij??? Ja 255,3hp@6813 tpm / 281Nm@5207 tpm is al super! :grin: :grin: :grin:

Nu de auto nog chippen, C&B nokkenassen, verbeterd inlaat kanaal.... mijn god :razz:
Echter ik heb de auto niet tot maximale toeren belast! De auto was zo'n screamer, en ik een chickenshit.. Denk alles gaat naar de kl*te!! Dus de motor niet in de begrenzer gejaagd maar de koppeling voortijdig ingedrukt..... Dit moet dus nog een keer, want ik deze kromme is niet volledig!

Bak upgrade is dus wel nodig. Dus wie doet in koppeling upgrades / bak revisies en mag ik een keer blij maken met mijn project ? :wink:
Laatst gewijzigd door Melvivio op 08 dec 2010, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
Nyet
Novizio
Novizio
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2010, 23:31
Locatie: Brussels

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Nyet »

Melvivio schreef:Ben ik blij??? Ja 255,3hp@6813 tpm / 281Nm@5207 tpm is al super! :grin: :grin: :grin:
:shock: :shock: :shock:

Ik ben toch verbaasd van zoveel pk ...
Is er al iets speciaal gedaan op de motor zoals GTA camshaft ?

Mvg,
Nyet :grin:
[img]http://i33.servimg.com/u/f33/11/53/24/93/th/dsc04813.jpg[/img]-[img]http://i33.servimg.com/u/f33/11/53/24/93/th/dsc04811.jpg[/img]
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Carbo »

:thumbs:

Dat is serieus vermogen aan de wielen!
Kan bijna niet geloven dat dit een standaard 24V blok is! moet wel iets aan zijn gebeurd!

Waarom een TS bak? die is voor dit blok vrij kort volgens mij. Gelet op het vermogen en koppel zou ik voor een lange 3,0l bak gaan of een 75 turbo met daarbij gesinterde semi race koppelingsplaten.
Alleen bij vermogens boven de 300pk kom je met een standaard bak in de problemen maar ongeblazen ga je dat voor weggebruik niet halen.
Maar mooi man!

Gr,
Carl
pe1ryx
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1578
Lid geworden op: 24 nov 2007, 21:08
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door pe1ryx »

Melcher ik denk dat jij al een 3.0 bak hebt...

100km/u met 2800 rpm rijd je heb ik gezien tijdens ons ritje gesteld dat het toerental juist wordt aangegeven, is 200 -5600 rpm,dan gaat ie de 250km/u halen theoretisch..met gtv6 bak met 7000 rpm kom je niet aan 250km/u

kijk eens wat voor een snelheidszender je in de bak hebt?

is het een 2draads of een 3 draads zender?
als het de 3 draads is heb je iig een latere (75oid)bak..dan heb je ook een modificatie waarschijnlijk onder de achterbank om de teller te laten werken,tenminste dan heeft het daar de waarschijnlijkheid van..
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Carbo schreef::thumbs:

Dat is serieus vermogen aan de wielen!
Kan bijna niet geloven dat dit een standaard 24V blok is! moet wel iets aan zijn gebeurd!

Waarom een TS bak? die is voor dit blok vrij kort volgens mij. Gelet op het vermogen en koppel zou ik voor een lange 3,0l bak gaan of een 75 turbo met daarbij gesinterde semi race koppelingsplaten.
Alleen bij vermogens boven de 300pk kom je met een standaard bak in de problemen maar ongeblazen ga je dat voor weggebruik niet halen.
Staat bij dat het aan de krukas is.. :wink: maar het is wel netjes idd voor een 24v. origineel geven ze iets van 232 pk op voor de 24v met dikke buizen. Maar dat is dan nog wel met een katalysator eronder. Fris motortje in ieder geval. :grin:

De 24v heeft een hoger toerenbereik en heeft echt baat bij een kortere bak. Hiermee zal hij veel lekkerder aan het gas hangen en uiteindelijk ook hard genoeg lopen. :wink: Veel mensen klagen dat de 24v geen koppel onderin heeft in tegenstelling tot de 12v. Dit is echter niet waar, het koppel ontloopt elkaar nauwelijks op lage toeren, het voelt alleen zo omdat de 24v bovenein zoveel meer doet als de 12v... :razz: Het maximum koppel en verhogen wordt wel bij een hoger toerental gehaald. vandaar ook de kortere bak, dan blijf je bij hetzelfde soort gebruik beter in het juiste toerengebied van de motor. :wink:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1514
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door stephen »

dat is wel een hele mooie waarde die je daar haalt met je GTV6 :blue_cool:

dan is een TS-je maar behelpen :wink:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

stephen schreef:Een TS-je maar behelpen :wink:
Het liefs wil ik een zo lang mogelijke bak. Zo min mogelijk toeren @ snelweg. Zijn de Differentielen alleen ook niet over tezetten? (dus originele bak opentrekken?) Wellicht kan je dan verschillende diffs geruiken?


Ik heb even een vraag, die buiten Alfa omgaat. Ik heb nooit winterwielen op staal gehad, kennissen waarvoor ik wel eens beurten aan de auto doe hadden gevraagd of ik de door hun gekochte winterwielen (staal) op hun Megane estate kon monteren.

Maar nu de vraag, kunnen de wielbouten van de LMvelgen ookgebruikt worden op de stalen velgen? of moet daarvoor een ander setje bouten gekocht worden?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Vaak heb je voor stalen wielen zogenaamde bolkonische bouten nodig terwijl lichtmetalenvelgen met gewoon konische bouten vastzitten. Maar dat kan per merk dus verschillen. even navragen bij een dealer of bandenspeciaalzaak. :wink:

Je kunt de eindoverbrenging wel langer gaan maken maar dan worden alle versnellingen ook langer en zal de auto minder lekker aan het gas hangen. Ook moet je dan vaker gaan terugschakelen en zul je waarschijnlijk de topsnelheid in de vierde versnelling halen ipv de vijfde. Ik zou dat zeker niet willen... :neutral:

langst mogelijke transaxle bak is de 2.4TD bak van een 75, maar die is echt te lang voor op een benzineauto.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Het merk in Questie is Renault, en de Megane is van 2010. En dank je voor advies, ik rijd morgen wel even langs de R Dealer.
giuliettaevo schreef:Langst mogelijke transaxle bak is de 2.4TD bak van een 75, maar die is echt te lang voor op een benzineauto.
Ook voor mijn vermoge/koppel?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

ja... :wink:

dan trek je geen worst meer van tafel. maar je zou theoretisch wel iets van 300 km/u halen. :lol:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Carbo »

Uit het eerdere relaas van Remco is de 24v meer en toerenmotor dan de 12V. Volgens mij wil je dan juist een kortere bak om maximaal gebruik te maken van het vermogen. Het maximale vermogen komt immers bij hogere toeren.

Gr,
carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Precies... :cool:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Melvivio »

Tenzij je de auto niet hebt voor circuits maar als toerauto :roll: Ik vind een wat luier karakter wel fijn aan een auto..
& als het snel moet, dan kan er nog terug geschakeld worden. Het grote toerengebied maakt dit weer goed. Chippen is iets wat me wel nog aangeraden word, dus dat verbeterd ook al een hoop.
En geloof me, de auto trekt nu al goed onderin. Dus vind dit iets om te proberen.

Zodoende heb op autoweek zitten te kijken naar de 75 2.4td, maar krijg deze niet gevonden? Is die niet in nederland geleverd? Zo nee, welke code heeft die bak dan, kan ik daarvoor een oogje open houden op ebay?
Laatst gewijzigd door Melvivio op 01 nov 2010, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Theo Romeo
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 jan 2008, 18:38

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door Theo Romeo »

Mijn zwager rijdt met een 1.6 bak achter een 3.0 24 kleppert in een 75. Ik was wat sceptisch maar het rijdt geweldig. maximale pret met zo'n motor of je moet hele dagen op de snelweg rijden..
Gebruikersavatar
jef75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 nov 2007, 10:44
Locatie: 75-City

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door jef75 »

Melvivio schreef:Tenzij je de auto niet hebt voor circuits maar als toerauto :roll: Ik vind een wat luier karakter wel fijn aan een auto..
& als het snel moet, dan kan er nog terug geschakeld worden. Het grote toerengebied maakt dit weer goed. Chippen is iets wat me wel nog aangeraden word, dus dat verbeterd ook al een hoop.
En geloof me, de auto trekt nu al goed onderin. Dus vind dit iets om te proberen.

Zodoende heb op autoweek zitten te kijken naar de 75 2.4td, maar krijg deze niet gevonden? Is die niet in nederland geleverd? Zo nee, welke code heeft die bak dan, kan ik daarvoor een oogje open houden op ebay?
Ik heb nog een TD 2.4 bak liggen,code s staan er niet op,weinig(eigenlijk geen) uitwendige kenmerk punten.
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Mel's '80 GTV6 3.0 24v

Bericht door giuliettaevo »

Zoek maar een 3.0 bak van een 75 America, die zijn 3,5:1 eindoverbrenging. Dat is al lang zat achter een 3.0 12v.

Eerlijk gezegd had je dan misschien beter een GTV kunnen kopen met de 3.0 12v erin als je meer van het toeren bent.. :oops: Ik vind het in ieder geval zonde om er een lange eindoverbrenging onder te knopen. :neutral:

1: 2.875
2: 1.720
3: 1.226
4: 0.946
5: 0.780
met 3,545 als eindoverbrenging in de 75 3.0 America.
met 205-50-15 banden doe je dan 120 bij 3000 toeren.

Bij 3000 toeren;
1st Gear = 32.5 km/h
2nd Gear = 54.32 km/h
3rd Gear = 76.21 km/h
4th Gear = 98.76 km/h
5th Gear = 119.78 km/h

Bij 7000 toeren;
1st Gear = 75.83 km/h
2nd Gear = 126.75 km/h
3rd Gear = 177.82 km/h
4th Gear = 230.45 km/h
5th Gear = 279.49 km/h
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie