Olijfje - Motor bijna gereed
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
-
- Alfetta Membro
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:58
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
waanzinnig stukje huisvlijt - ziet er fantastisch uit.
Hier zal je veel plezier van hebben
Hier zal je veel plezier van hebben
- 8C
- Alfetta Novizio
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Mooi ding Anteun!
Maak nou niet de fout hem aan te bieden aan andere wnat dan blijf je er misschien weer mee zitten!
gr Jan
Maak nou niet de fout hem aan te bieden aan andere wnat dan blijf je er misschien weer mee zitten!
gr Jan
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Dat ziet er uit als een verbeterde motorbok zoals je ze ook kan kopen.
Als ik het goed zie kun je de hoogte ook instellen en ook de motor in elke stand draaien/vastzetten?
Hoe heb je dat draaipunt gemaakt Anteun? Ziet er in ieder geval super handig uit.
Bij het ding wat ik ooit heb gekocht voor een appel en ei sta je nog steeds krom en heb je maar een 8 draaistanden.
Als ik het goed zie kun je de hoogte ook instellen en ook de motor in elke stand draaien/vastzetten?
Hoe heb je dat draaipunt gemaakt Anteun? Ziet er in ieder geval super handig uit.
Bij het ding wat ik ooit heb gekocht voor een appel en ei sta je nog steeds krom en heb je maar een 8 draaistanden.
Transaxle loos!
- stephen
- Advanced Membro
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
- Locatie: WARMENHUIZEN
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
nette motorsteun
idd handiger dan die peter laat zien (heb ik ook)
inlaat rubbers zijn idd vervelende dingen, na 2 jaar lijken er alweer wat scheurtjes in te zitten staan bij mij op de nominatie om ze bij Alfaholics te gaan bestellen .
dus respect/leuk dat je dat zelf gaat doen, geeft je toch een stukje meerwaarde als het eigenbouw is
idd handiger dan die peter laat zien (heb ik ook)
inlaat rubbers zijn idd vervelende dingen, na 2 jaar lijken er alweer wat scheurtjes in te zitten staan bij mij op de nominatie om ze bij Alfaholics te gaan bestellen .
dus respect/leuk dat je dat zelf gaat doen, geeft je toch een stukje meerwaarde als het eigenbouw is
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)
75 1.8ie 1990
non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 100+ PK
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Jan, deze gaat niet in de aanbieding hoor, zijn denk ik de gebruikte materialen ook iets te duur voor om een leuke actie voor forumleden mee te doen.
Zoals de tandheugel kost al een 250 euro, deze is ook samengesteld uit onderdelen en staal wat van diverse orders uit het verleden is overgebleven.
Deze kun je inderdaad op elke gewenste hoogte en onder elke hoek traploos verstellen.
Het draaipunt is gewoon een dikwandige buis ik geloof iets van rond 48 x 12 en deze draait in een buis 60 x 5, hier heb ik gewoon een zaagsnede in gemaakt en daar 2 strips 30 x 8 tegen gelast. tussen de draaipunten zit een vulling uit buis 50 x 1 mm
Om de universele steunen in hoogte verstelbaar te maken kun je het heel simpel houden door verticaal 2 kokers in elkaar te laten lopen wat redelijk lekker in elkaar past, hier gewoon een moer op de buitenste te lassen, en je klemt ze op elke gewenste hoogte vast.
Als het blok er in hangt moet je deze even omhoog trekken met de motortakel.
Zoals de tandheugel kost al een 250 euro, deze is ook samengesteld uit onderdelen en staal wat van diverse orders uit het verleden is overgebleven.
Deze kun je inderdaad op elke gewenste hoogte en onder elke hoek traploos verstellen.
Het draaipunt is gewoon een dikwandige buis ik geloof iets van rond 48 x 12 en deze draait in een buis 60 x 5, hier heb ik gewoon een zaagsnede in gemaakt en daar 2 strips 30 x 8 tegen gelast. tussen de draaipunten zit een vulling uit buis 50 x 1 mm
Om de universele steunen in hoogte verstelbaar te maken kun je het heel simpel houden door verticaal 2 kokers in elkaar te laten lopen wat redelijk lekker in elkaar past, hier gewoon een moer op de buitenste te lassen, en je klemt ze op elke gewenste hoogte vast.
Als het blok er in hangt moet je deze even omhoog trekken met de motortakel.
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Een variatie hierop heb ik weleens gezien met een hydraulisch potkrikje. Maar dit is wel net iets mooier.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Zo komen nog eens de goede ideeën.
Mijn bokje doorzagen, een binnen koker plaatsen en dan een potkrik er tussen.
Mijn bokje doorzagen, een binnen koker plaatsen en dan een potkrik er tussen.
Transaxle loos!
- giuliettaevo
- Alfetta Transaxle Guru
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
- Locatie: Cuijk
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Ik zou er dan wel iets van een vergrendeling opmaken zodat je hem vast kunt zetten, niet dat je vast komt te zitten als ineens de boel omlaag zakt oid.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
- Gtv4
- Advanced Membro
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
- Locatie: Bocholt (B)
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Dat is de tip van Anteun, een moer oplassen.
Maar ik denk er zelf aan om gewoon wat gaten door en door te boren en borgen met een pen.
Dat is dan niet traploos maar zeker zo veilig. De potkrik is dan ook niet noodzakelijk maar wel een heerlijke luxe om niet steeds de motortakel te hoeven gebruiken.
Maar ik denk er zelf aan om gewoon wat gaten door en door te boren en borgen met een pen.
Dat is dan niet traploos maar zeker zo veilig. De potkrik is dan ook niet noodzakelijk maar wel een heerlijke luxe om niet steeds de motortakel te hoeven gebruiken.
Transaxle loos!
-
- Advanced Membro
- Berichten: 1842
- Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
- Locatie: 2 km naast wielen dld
- Contacteer:
Re: Olijfje - Motor bijna gereed
Borgen door middel van een gat door de koker lijkt mij niet alles.
Omdat het gewicht van je blok aan 1 zijde van de kokers hangt heeft het de neiging om te gaan schranken, de zijdelingse druk op de koker is;
* al bijna voldoende dat hij zonder vast te zetten niet naar beneden zakt
* door 1 of meerdere gaten in de koker te boren verzwakt de koker en doe je zo groot genoeg knikt de paal en ligt het blokkie op z'n poelie.
dus met de bout op de achterzijde onderkant zet je de kokers op maximale wrijving en gaat ie na 10 jaar nog niet naar beneden.
(de bout / moer op de andere kant waar ik hem heb zitten)
edit)
zalerweleveneentekeningvanmaken watikbedoel
Omdat het gewicht van je blok aan 1 zijde van de kokers hangt heeft het de neiging om te gaan schranken, de zijdelingse druk op de koker is;
* al bijna voldoende dat hij zonder vast te zetten niet naar beneden zakt
* door 1 of meerdere gaten in de koker te boren verzwakt de koker en doe je zo groot genoeg knikt de paal en ligt het blokkie op z'n poelie.
dus met de bout op de achterzijde onderkant zet je de kokers op maximale wrijving en gaat ie na 10 jaar nog niet naar beneden.
(de bout / moer op de andere kant waar ik hem heb zitten)
edit)
zalerweleveneentekeningvanmaken watikbedoel
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84