mijn eerste GTV6

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

Ik heb met een dremel een slip in geslepen inde breekbout
en dan met een platte schroevendraaier er gewoon kunnen uitdraaien
Dan kan het slot er gewoon uit schuiven tot aan de stekker wandtegels past niet in de opening

ik moet echt eens werk van maken om foto's te plaatsen :oops:
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

en de foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

nu het contact weer eens in orde is eens een test ritje gedaan van ongeveer 300 km :twisted:

alles ging super goed tot er een golf 2 GTI mij wou opjagen :jumpingred:
deze heb ik dan maar eens een lesje geleerd :blue_cool:
de jongen van ik schat begin de 20 heeft mij toch een dikken duim gegeven met een schaam rood gezicht :oops:
en ik in mijn nopjes natuurlijk :banana: :jumping:


maar dan thuis aangekomen rij ik de oprit op en parkeer de gtv voor de poort met draaiende motor
ik doe de garagepoort open en ineens hoor ik de motor heel hard piepen en stinken naar de rubber :?

ik snel de auto in en plots was het piepen gedaan.
dus de gtv de garage in geparkerd, motor afgelegd .
toen ik uitstapte allemaal water op de vloer .
eens de motorkap open zag ik het water er nog uit pruttelen :shock:

de waterpomp zat vast :cry:

bij deze terug beginnen sleutelen
IMGr_2959 klein.JPG
IMGr_2961klein.JPG
heb even het net afgezocht en vind er van 53 € tot 157€
heeft er iemand ervaring met bepaalde merken van waterpompen ?

ik wil er wel een degelijke op plaatsen en geen goedkope die na 2 jaar terug blokeerd :kotssmiley:

alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gr sven
@PM
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 aug 2011, 21:43
Locatie: Andijk

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door @PM »

Whoops!

In elk geval mazzel dat het pas gebeurde toen je thuis was.
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door Beretta »

Ik zou voor de Ruville 66019 gaan.
€52,95 + €8,90 verzendkosten.
https://www.autoworld24.de/ruville-wass ... 66019.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan heb je tenminste een pomp van een gerenommeerd merk.

Bij andere leveranciers kunnen andere merken ook goedkoper, zoals de Graf PA306, Saleri SIL PA463P en GK 985021
met prijzen tussen de €40 en €53.
Die ken ik echter niet qua fabrikant, daarom zou ik voor de Ruville gaan.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
kokos2
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 sep 2009, 11:02
Locatie: Den haag

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door kokos2 »

Saleri ken ik wel. Is ook een prima pomp.
Geen geluid zo mooi als de GTV6-snerp.....
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door Beretta »

De Saleri SIL PA463P kost bij Amazon.de €65,89 incl. verzendkosten naar NL of BE.
Bij PAX Fahrzeugtechnik €42,30 ex verzending, daar kun je even aanvragen wat verzending kost.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

Heb ik gezien :mrgreen:
Maar als je er meer info over wilt zijn ze ineens tijdelijk niet leverbaar

Ik probeer wel de bekende wegen te gebruiken
Zo vertrouw ik een website van Polen of Rusland niet
(wat niet wil zeggen dat die slechts zijn)
Alfa service kan wel leveren maar is wel wat duurder
gr sven
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door Beretta »

De mogelijkheid Amazon of Ebay staat je altijd open met resp €65 en €70 incl. verzendkosten.....
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door diedjee »

Graf waterpompen zouden ook goed moeten zijn.
Had er zelf ook nooit van gehoord en daarom licht opgestoken bij garage bedrijf.
Die monteerde ze regelmatig zonder problemen, dus voor mezelf ook maar aangeschaft.
Overigens ging het bij mij om 75TS waterpomp.

Wat voor merk was die vast gelopen pomp?
V snaar niet te strak gehad?


Gr
DJ
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

Ik heb eigenlijk nog niet gekregen welk merk de pomp is :oops:

En de v riem te strak? Ik denk het niet want ik heb er meer dan 5000 km mee gereden zonder problemen
Ik had die dag wel regelmatig tegen het rood gereden kwa toerental maar was zeker al op temperatuur op die momenten
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

De waterpomp is geplaatst :jumping:

Bij het plaatsen is wel de ontsteking ontregeld :cry:
Maar nu heb ik de nokkenas op de juiste aftekening geplaatst
Het contractpunt voor cilinder 1
Maar op de krukas zie ik 2 strepen staan
Welke van de 2 moet overeen komen met de aanduiding?
Ik zie er wel de letter F tussen staan
gr sven
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door Beretta »

Hoi Sven, welke pomp is het nu geworden en via (what's in a word) welk kanaal besteld?
P = BDP (eerste streepje)
F = vervroeging stationair toerental
M = maximale vervroeging

(zie viewtopic.php?f=34&t=5167&start=120" onclick="window.open(this.href);return false;)
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

Ik heb de pomp bestelt via alfa-service
En enkele bakrubbers meteen meebesteld
Niet de goedkoopste maar wel originele

Voor het regelen van de ontsteking
Bij stationair toerental tussen de twee streepjes
Maar bij maximaal toerental moet hij eindigen om de M
Of heb ik het verkeerd?
gr sven
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door diedjee »

Correct, de maximale vervroeging mag niet voorbij de M.

P= point mort (of iets dergelijks.... :grin: ) = BDP = bovenste dode punt. (of TDC, top dead centre in engels)

Als ik cil 1 in bdp staat met kleppen dicht (compressieslag) moeten de streepjes op de nokkenassen oplijnen met streepjes op de nokkenaslagerkappen.

Bij 4 cilinder staat hoort rotor van de verdeler dan naar voren staan, nokjes in verdeler en rotorkap zorgen er dan voor dat onsteking ook op cil 1 staat. Is dacht ik bij 6 cyl ook zo. Maar durf ik niet uit m'n hoofd te zeggen.
Maakt op zich niet zoveel uit als rotor verkeerd staat, als je stand van de verdeler er maar op aan past. (verdraaien om de as)

Bij electronisch ontsteking (motronic etc) kan dat straffeloos zonder dat je ontstekingtiming beinvloed.

Bij een ouderwetse ontsteking (contactpuntjes en vlieggewichtjes met veertjes) pas je ook de vervroeging aan als je aan verdeler draait.

Ik ben niet goed bekend met L jetronic maar volgens mij kan je daarbij ook rustig aan verdeler draaien.
Als je strobe lamp heb kan je het eenvoudig controleren.


Gr
DJ
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

eindelijk een tijd gevonden om verder te doen

de motor loop goed eigenlijk tot ik gas geef
dan vliegt de bougiekop er af van cilinder 2 :?
de compressie op de cilinder is 9.5 bar

er komt compressie in de kamertje
ik ben bang dat er een barst in de cilinderkop zit maar hoe kan ik da testen :?:
gr sven
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door Beretta »

Is de compressie van die cilinder lager dan van de andere cilinders?
Meet eerst eens alle cilinders en vergelijk de compressiewaardes!

Scheuren in cilinderkoppen worden normaal gezien met contrastvloeistof opgespoord.
Daarvoor moet de cilinderkop uiteraard gedemonteerd worden.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

Bedankt
De compressie ligt bij alle cilinders tussen de 10.2 en 9.5

Heb het kleppendeksel er nog eens afgehaald en zag dat de rubberen dichting die daar normaal zit gevallen was en dieper in de kop was gevallen
Ik hoop dat het dat was
Nu alles mooi gemonteerd en eens proberen starten

Wil die toch niet meer aan slaan zeker de motor :--:
Dus deel per deel aan het wisselen geweest
Eerst het contract slot
Dan de computer
Dan de dubbele relais
Er zijn vonken op alle cilinders
De bougies vervangen
En nog steeds niet willen aanslaan :cry:
De bougies staan wel nat
Kan het zijn dat die te veel benzine krijgt?
Hoe kan ik dat controleren?
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door gtv1981 »

Hen alles nog eens nagelopen
Heeft een vonk op het juiste moment
Bougies zijn nat en hebben dus benzine
Lucht inlaat is vrij
De motor gaat mooi rond maar slaat niet aan
Ik weet het niet meer nu
Wat kan ik nog doen?
Of is er iemand in de buurt van sint niklaas die eens kan komen helpen?
gr sven
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn eerste GTV6

Bericht door Beretta »

Weet je zeker dat de nokkenassen op tijd staan.
Een veel voorkomende fout is dat ze 180° verdraaid gemonteerd worden.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Plaats reactie