martin's gtv6

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

Stefan J schreef:Al nieuws over de ratel in de aandrijflijn?
ik hoop volgende week meer te weten. Hij is ieder geval er de APK mee door gekomen.
gtv6 '84
Stefan J
Novizio
Novizio
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 apr 2012, 18:52
Locatie: Emmeloord

Re: martin's gtv6

Bericht door Stefan J »

Ben erg benieuwd namelijk want ik denk dat ik het zelfde rammelte in de aandrijflijn heb... :?
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

siliconen slang binnen gekregen en 6 koppeling afgesneden. Ziet er een stuk dikker en steviger uit dan het orgineel.
Afbeelding

En eindelijke iets gedaan wat ik al lang had moeten doen, stekker verbindingen vervangen door soldeer verbindingen.
gtv6 '84
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

Hij staat er een beetje troosteloos bij autoberlina in Nijmegen.

Afbeelding

Afbeelding
gtv6 '84
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: martin's gtv6

Bericht door Melvivio »

In goede handen maakt lijkt me? Hopelijk zit alles snel weer in elkaar.

Heb het even gemist, maar waarom moest de motor eruit?
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

lekke koppakking.

En hij heeft waarschijnlijk een olie lek gevonden bij een carter pan bout.

Direct ook maar de inlaat pijpjes vervangen door de vergrootte exemplaren en de andere injectoren er in zetten.
gtv6 '84
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

De motor ligt er weer in. De garage had het probleem van het gerattel in de aandrijflijn gevonden, hopelijk. Het bleek het vliegwiel te zijn. Als ik het goed had begrepen dat het gat in het vliegwiel waar de krukas in gaat was uitgelubberd. Zelf nog niet gezien.

Hij heeft ook direct de andere grotere injectoren (stage 2M van greg gordon) er in gezet samen met de vergrote inlaat buizen. Motor lag toch uit elkaar. Wat liep ie beroerd. Stationair lopen wou ie niet. Met zelf gas bij geven bleef ie lopen, maar hoorde je plofjes in het luchthuis. Als de toeren toenamen begon ie lekker te lopen en liep ie zo naar 6500 toeren. Bij lage toeren was de benzine druk ook erg laag en bij hogere toeren nam de benzine druk toe.
Ik zag dat de kabel voor de stationair toerental regelaar (motronic) niet was aangesloten. Kabel aangesloten, maar dat mocht niet helpen. Ik bedacht me later dat ik de ECU waarschijnlijk moet resetten om de foutmelding weg te halen. Na de vakantie, maar even controleren.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: martin's gtv6

Bericht door giuliettaevo »

nappa schreef:De motor ligt er weer in. De garage had het probleem van het gerattel in de aandrijflijn gevonden, hopelijk. Het bleek het vliegwiel te zijn. Als ik het goed had begrepen dat het gat in het vliegwiel waar de krukas in gaat was uitgelubberd. Zelf nog niet gezien. Meestal verslijt het deel van de cardan dat er in valt juist.
Hij heeft ook direct de andere grotere injectoren (stage 2M van greg gordon) er in gezet samen met de vergrote inlaat buizen. Motor lag toch uit elkaar. Wat liep ie beroerd. Stationair lopen wou ie niet. Met zelf gas bij geven bleef ie lopen, maar hoorde je plofjes in het luchthuis. Als de toeren toenamen begon ie lekker te lopen en liep ie zo naar 6500 toeren. Bij lage toeren was de benzine druk ook erg laag en bij hogere toeren nam de benzine druk toe. Dit hoort absoluut niet te kunnen. :? De brandstofdruk wordt geregeld door de drukregelaar en die houdt het op een constante druk. Zonder de vacuumaansluiting zou de druk altijd gelijk moeten zijn. Overigens zou je niet ongestraft grotere injectoren moeten plaatsen, de computer kan niet compenseren voor de grotere hoeveelheid benzine en zal nu op alle punten teveel brandstof inspuiten. Enkel met volgas heb je er geen last van omdat je danm wel wat verrijking kan gebruiken. Wellicht moet je nu de flap in de LMM wat strakker afstellen mbv de veer.Ik zag dat de kabel voor de stationair toerental regelaar (motronic) niet was aangesloten. Kabel aangesloten, maar dat mocht niet helpen. Ik bedacht me later dat ik de ECU waarschijnlijk moet resetten om de foutmelding weg te halen. Na de vakantie, maar even controleren.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

Oude injectoren zijn terug geplaatst en de motor loopt weer goed. Na de vakantie, maar even verder kijken.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: martin's gtv6

Bericht door giuliettaevo »

De hoeveelheid benzine die wordt ingespoten is bepaald door de computer aan de hand van de diverse sensoren waaronder de LMM. De hoeveelheid wordt bepaald door de openingstijd van de injector. Je geeft dus een signaal van een X aantal milliseconden af en de injector gaat die tijd open. Als je nu de injectoren groter gaat maken (of de druk hoger) zul je in dezelfde tijd dus meer brandstof inspuiten. Afhankelijk van hoeveel groter de injectoren zijn kan dit dus problemen opleveren..

Door de veer in de LMM strakker te zetten denkt de ecu dat er minder lucht de motor ingaat en dat er dus minder benzine ingespoten hoeft te worden, daardoor klopt je mengsel weer wat beter. :wink:

Maar zijn de nieuwe injectoren dezelde impedantie als de originele? Hebben ze dezelfde weerstand als je die meet op de pinnetjes? Een Jetronic heeft namelijk injecoren met lage imedantie, iets van 3 ohm geloof ik, en een Motronic heeft hoge impedantie, iets van 14 ohm. Als je die klakkeloos wisselt loop je kans dat je de ecu sloopt...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: martin's gtv6

Bericht door giuliettaevo »

Zojuist eens gekeken naar die injectors en die zouden in ieder geval het goede type moeten zijn. Enkel zie ik nergens staan dat ze zo uitwisselbaar zijn tegen de originele zonder de ecu aan te passen.. Dat gedeelte heeft Greg een beetje verzaakt moet ik zeggen. Als je het zo bekijkt lijkt het net of ze zo uit te wisselen zijn maar dat is dus niet helemaal waar. :neutral:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

Ik was al van plan om naar squadra tuning te gaan om de boel te laten afstellen. Maar ik had niet verwacht dat ie zo beroerd zou lopen. De bosch injectoren (0280150257) die er in zitten leveren (volgens de specificaties) 200 cc/min en die van Greg Gordon 252 cc/min. Ik had al verwacht dat ik de AFM moet afstellen, maar daar moet ik even de tijd voor nemen aangezien ik dat nog nooit heb gedaan en morgen op vakantie ga. Wat ik heb gelezen moet ik de lambda sonde meten om de AFM goed af te stellen. Meten is weten zullen we maar zeggen.
gtv6 '84
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: martin's gtv6

Bericht door giuliettaevo »

Van andere topics op het 916 forum en het scarb forum heb ik begrepen dat Stephan van Squadra geen specials meer wil doen... :neutral: Ik hoop voor jou dat dat niet war is maar het is wel iets om even na te vragen anders.

Injectoren die een kwart groter zijn als de originele zullen zonder aanpassingen aan de ecu wel eens voor problemen kunnen zorgen zoals nu wel gebleken is. :neutral:
het lambdasignaal uitlezen is idd een goed idee tijden het afstellen van de LMM.

Persoonlijk zou ik gewoon de originele injctoren laten ultrasoon reinigen en die gebruiken. :oops:

Fijne vakantie!
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

Ik een paar weken geleden contact met Stephan gehad. Toen heeft hij mij een prijs gegeven wat het kost om de boel te laten afstellen. Dus ik neem aan dat ie het nog gaat doen. Ik weet ook niet zo gauw waar ik anders heen zou moeten.
gtv6 '84
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: martin's gtv6

Bericht door Carbo »

Tja dit wordt een zoekplaatje en ik geloof nooit dat je dit met de standaard ecu voor elkaar krijgt. Als je grotere injectoren gaat plaatsen moet je ook voor een vrij programmeerbaar systeem gaan zoals bijv. Megasquirt. Naar mijn mening haal je anders ook absoluut het rendement er niet uit of je nu een LJettronic of Motronic gebruikt naar mijn mening gaat dit niet werken.

Sorry dat ik zo'n uitgesproken mening heb gun je van harte dat het wel gaat werken maar ik zie het somber in. Ik zou zoals Remco all aangaf lekker de standaard injectoren ultrasoon laten reinigen.
Als je de tijd in uurloon moet betalen om de boel redelijk te laten lopen (perfect zal niet lukken), daar heb je gewoon een programmeerbaar systeem voor inclusief software een een testje op de rollenbank.

Succes!

Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: martin's gtv6

Bericht door giuliettaevo »

Vreemd dat Stephan het voor jou wel wil doen, anderen hadden geinformeerd en die kregen te horen dat ze geen specials meer deden omdat het resultaat te vaak tegenviel.. :? Maar mooi dta hij het wel wil doen dan, een betere vind je niet makkelijk. :smile:

Om het goed lopend te krijgen is voor stephan echt geen probleem hoor, daar hoef je je geen zorgen om te maken. :wink: De grootte van de injectoren is niet schokkend, als je bv 675cc of meer had gehad was het waarschijnlijk lastiger geworden, de ecu kan ze dan niet kort genoeg openen om netjes stationair te lopen bv. :neutral: Maar dit is geen probleem. Waarschijnlijk past hij de brandstofmap even aan en dan ben je er al, gewoon 25% lager zetten zal je grofweg al in de goede richting brengen. Stephan wekt ook met een vermogensbank en kan de auto ook perfect laten lopen. :wink: Het enige is wel dat je die LMM behoudt en dat is altijd een beetje een restrictie. :neutral:

Een programmeerbaar management is leuk maar zeker niet zaligmakend. Hier zit al een Motronic in en dat is gewoon een goed systeem met een goede koudstart-functie en stationair regeling en alles erop en eraan. Dat moet je bij een programmeerbaar systeem allemaal zelf ontdekken en inregelen, gaat nooit in 1x goed helaas.

Als je verder geen plannen met de motor hebt zou ik ook voor een chip op maat gaan, qua kosten is dat de beste optie. Al je echter van plan bent om toch meer dingen te gaan veranderen in de toekomst dan wordt een programmeerbaar iets toch steeds aantrekkelijker...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Carbo
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2106
Lid geworden op: 25 dec 2007, 12:17
Locatie: Barendrecht

Re: martin's gtv6

Bericht door Carbo »

Een programmeerbaar management is leuk maar zeker niet zaligmakend. Hier zit al een Motronic in en dat is gewoon een goed systeem met een goede koudstart-functie en stationair regeling en alles erop en eraan. Dat moet je bij een programmeerbaar systeem allemaal zelf ontdekken en inregelen, gaat nooit in 1x goed helaas.
Niet helemaal zelf ontdekken! voor Megasquirt zijn er goede uitgangspunt software mappings. Ik heb er hier al een op de PC staan :lol:

Ook Motronic heeft redelijke beperkingen in vrije programmeerbaarheid! even iets wijzigen is er niet bij!

Ik ben graag niet afhankelijk van 1 specialist. Het grote voordeel van Megasquirt is dat het shareware is! De wereldwijde community is enorm dat spreekt mij aan!
Voor mij geen geklooi met LJettronic of Motronic met alle beperkingen. Maar natuurlijk ieder zijn ding :thumbs:

Gr,
Carl
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: martin's gtv6

Bericht door giuliettaevo »

Wat ik bedoel is dat het originele systeem prima werkt voor de toepassing en dat een goede chiptuner dit 100% af kan stellen op een rollenbank. In een origineel management zit veelal veel meer data en mappen opgeslagen als in een aftermarket management. gewoonweg omdat een auto het in elk klimaat en weersgesteldheid goed meot doen, dus moet kunnen starten bij -20 of +45 graden en dat soort dingen. Bij de meeste programmeerbare managementsystemen wordt de auto afgesteld en loopt hij goed, echter bij extreme kou of hitte blijkt het dan ineens allemaal wat minder te zijn omdat daarop niet afgesteld is, dat is niet te doen namelijk hier in Nl. :wink:

En aangezien de meeste motoren verschillend zijn opgebouwd is een uitgangspuntmap niet meer als hoe je het noemt, een uitgangspunt. Meetsal moet er nog wel het een en ander aangepast worden. De meeste gebruikers van MS blijven aan het veranderen en testen om hun auto perfect te krijgen. Als je dat dus niet wilt is het net zo goed om de auto te laten chippen.

De enige echte beperking van Motronic is dat je er zelf niks aan kunt wijzigen. Maar dat hoeft in principe ook niet te kunnen als je zelf niet aan je auto sleutelt of dingen verandert, het functioneert dan prima.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

vandaag een stukje gereden. De ergste ratel is nu verdwenen, alleen bij ontkoppelen hoor ik nog een lichte ratel. Ook duidelijk is dat de cardanas gebalanceerd moeten worden. Dat deed sam van lingen toch met de as nog steeds onder de auto?

De uitlaat lijkt te lekken.

http://youtu.be/Um2ESrV-enE
http://youtu.be/xpL_rxAQnK8


Op 13 seconden is de ratel te horen.
http://youtu.be/EvoC82CWfkw
gtv6 '84
nappa
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 395
Lid geworden op: 12 nov 2009, 17:34
Locatie: den bosch

Re: martin's gtv6

Bericht door nappa »

Vandaag een langere rit gemaakt. Aardig wat vibraties. Motor trekt in ieder geval lekker door.

Ik denk toch dat er iets met de koppeling is. Het ratelen is er nog steeds en ik had nu dat het koppelingspedaal bleef plakken, door het koppelingspedaal nogmaals in trappen was het weer goed.

Het viel me op dat de achterkant van de motor nogal naar links en rechts ging. Dat lijkt me niet de bedoeling. Misschien achterste motor steun aan gort?
gtv6 '84
Plaats reactie