restauratie-opbouw gtv6 project

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

sommigen zullen dit project ook al op het alfa eu forum gezien hebben,
Maar voor degene die dit hier nog niet gezien hebben zal ik in het kort even het verhaal doen met een paar selectieve foto's.
(mijn volledige album kun je bekijken op http://www.mijnalbum.nl/Album=WEXMVWXB)

Ik heb inmiddels denk ik alweer 5 jaar geleden een gtv6 van men baas gekregen, hij had hier het laswerk van klaar en verder was hij nooit gekomen.
hij was zelf dacht ik begonnen in 1991 met deze alfa uit 81.

ik heb al zijn onderdelen opgehaald en ben begonnen in een klein schuurtje die ik mocht gebruiken van men moeder,
Afbeelding
Afbeelding
het was hier behoorlijk klein met veel zand, kortom niet een ideale locatie voor dit project.

Nadat ik hier al de motor geplaatst had kreeg ik het aanbod van een vriend van de family om bij hem in zen schuur te komen werken, hier was een auto brug aanwezig en in ieder geval een beton vloer,

ik ben hier een paar maand bezig geweest en heb de motor aan de praat gemaakt met wat hulp van her en der.

Na een korte testrit stond de alfa midden op de weg plotseling stil
Afbeelding

Ik had de distributie riem zien golven (de hydraulische spanner was niet goed gemonteerd geweest)
en na een compressie test vreesde ik voor het ergste.

dit was ongeveer 2 jaar nadat ik de auto opgehaald had, en wederom kwam het project stil te liggen wegens aanschaf huis met veel verbouwings aan huis en schuur.

Eindelijk kon ik de alfa in mijn eigen schuur zetten boven de put die we gegraven hadden.

Nu kon ik eindelijk weer eens serieus met de alfa aan, en ben begonnen met de koppen van de motor te verwijderen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk van die bruine roestige smurrie te verwijderen.

Toen de koppen eraf waren bleek dat alle kleppen niet krom waren gelukkig en hebben we besloten om alle kleppen schoon te maken en opnieuw in te schuren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Uiteraard heb ik voordat de koppen er weer op gingen ook eerst de klepspeling gecontroleerd en waar nodig nieuwe hoedjes op gezet.
Ik heb de hydraulische spanner vervangen voor een mechaniche zodat ik zeker was van veerspanning op het dirt. systeem.

ook heb ik alle keringen vervangen die aan de buitenkant van het motorblok zaten.


even een paar fototjes van zen nieuwe verblijf plaats.

Afbeelding
Afbeelding

ik kan hier trouwens precies 2 auto's naast elkaar houden echter veel ruimte is er daarna ook niet over dan.

na het spuiten van de motor ruimte wat ik zelf in men schuur gedaan had,
Afbeelding

Had ik een kennis die meende te kunnen plamuren, echter kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat dit meer voor een stukadoor werd, dan voor een beetje plamuurder.

Voordat ik hem na de spuiter weg bracht, wou ik wel eerst het motortje er weer in hangen en eigenlijk zorgen dat het mechanische gedeelde zo'n beetje klaar was.
Afbeelding

Het plamuren hebben we een paar maand aangezien maar het lukte ons zelf gewoon echt niet ...
een eikel deukje weg krijgen lukt me inmiddels wel maar dit was meer boetseren dan weg werken.

Afbeelding

uiteindelijk hadden we de auto helemaal kaal geschuurd, en heb ik hem weg gebracht naar de spuiter,

hier even een paar foto's van de spuiter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en toen wa hij weer thuis ...

Afbeelding


het hemeltje hebben we zelf weer gemaakt van een stuk sky.
Afbeelding
Afbeelding

En vorige week zijn men nieuwe velgen en banden binngekomen deze ook maar direct gemonteerd,

Afbeelding


Op dit moment wil ik proberen de auto zo gauw mogelijk voor de apk te krijgen zodat ik er weer papieren voor mag ontvangen,

ik heb na de montage van de wielen een stuk achteraf ergens gejoy rijd met de gtv en zit nog met een paar kleine probleempjes.

Ik had een trilling bij de 3000 toeren die door de hele koets heen ging, nu kwam ik erachter dat de vulstukken en ringen van de achterbrug verkeerd gemonteerd zaten deze moesten tussen de balk van de achterwielophanging en charoserie maar zat eronder gemonteerd als zijnde loze montage.

die hele erge trilling is hiermee weg, (zit nog een hele lichte trilling in als hij stationair draaid eerst nog maar weer es een keer mee gaan rijden)

de motor lijkt ook nog een klein beetje onregelmatig te lopen, (keb al een bus injectie cleaner erin gedaan voor de testrit). (heb zelf wel het idee dat dit in het brandstof systeem moet zitten).

mijn punten die ik nog moet verhelpen voor de apk zijn nu nog,

gasdicht maken uitlaat,
bumper voor-achter monteren (staan behoorlijk onder spanning of door slecht laswerk of de bumpers zijn aardig vervormd geraakt)
knipperlichten installeren
zijspielgel en binnenspiegel monteren.
accu klem maken/kopen
motorkap volledig dicht kunnen

punten die niet voor de apk hoefden,
Binnen deurpanelen erin maken, (deze heb ik zelf gemaakt uit een plaat triplex en beplakt met sky) zal hier binnenkort ook even foto'tje van posten.
hoedenplank erin,
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door GTV42.0 »

Hé Johan.

Geweldig dat je dit nu ook hier heb gepost en je hebt aangemeld. Ik vind het top dat je dit hebt aangedurft met de GTV6 en je niets over het model wist tot je hem kreeg. Ik kom echt eens een kijkje nemen bij je. Je woont tenslotte een kilometer bij me vandaan.

Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
twinnyspark
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1842
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:44
Locatie: 2 km naast wielen dld
Contacteer:

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door twinnyspark »

Heejj zie ik de ex Rijkeboer GTV ???


Welkom hier. !
Alfetta GTV '80 - Giulietta '11 - SudSprint '84
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

twinnyspark schreef:Heejj zie ik de ex Rijkeboer GTV ???


Welkom hier. !

dit betreft inderdaad de ex rijkeboer gtv... mocht ook wel eens tijd worden dat deze op de weer op de weg komt ...
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

hierbij nog even een paar foto-tjes van het intrieur ,

Afbeelding
Afbeelding

het hemeltje lijkt mischien op de foto niet zo strak maar in het echt zie je hier nauwelijks wat van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en aangezien ik ook wel van een stukje geluid hou.... en deze toch over waren van men vorige auto...
Afbeelding

Afbeelding

en hierbij nog even men deurpaneel die we zelf gemaakt hadden,
Afbeelding

uiteraard moest ik hier nog een rand op maken want anders paste de box niet in de deur....
Afbeelding
Afbeelding

en als laatste het pennetje moet natuurlijk er ook in op en neer kunnen,

Afbeelding
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

Ik heb ook nog een probleem met het gasklephuis.

Als ik de klep bedien terwijl de motor uit staat is er geen enkel probleem echter zodra de motor loopt wil de gasklep soms een beetje open blijfen staan waardoor het gas blijft hangen, de gasklep gaat heel erg licht ik had alles nml los gehaald en in het vet gezet.

Heeft iemand nog ideeen voordat ik het mechanische van men donor af ga slopen?
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door Melvivio »

Heel mooi mooi! Over het geluid, zou je dat wat dieper in kaart willen uittypen!
Ik moet ook nog een audio systeem in de Alfa maken, maar ben nog niet over de ophanging van de speakers uit. Ik wil de originele deurpanelen zo veel mogelijk ontzien!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

Hier was nog wel wat denk werk bij gepaard,
Ik wou hier foto's van gemaakt hebben, helaas werkte mijn telefoon niet op dat moment dus heb ik alleen foto's toen ik er mee klaar was.


Aangezien mijn compo setje aardig diep was (geloof 7.5 cm dat de box in de deur valt). paste deze er niet zonder verhoging van een ring in de deur.

Hierop heb ik vanuit een plaat mdf (12 mm) een ring uit gezaagd met een decoupeer zaag.

Uiteraard eerst de cirkel waar de box in moet vallen en daarna heb ik een rand van ongeveer 2 cm daarom toe gezaagd.

Hierna even met een boven freesje de buitenrand gedaan waardoor deze mooi rond word.


Je zult uit de deur ook iets moeten zagen, anders paste bij mij de box kwa ronding er niet in, probeer dit gat in de deur niet te groot te maken maar precies passend. dit omdat je dan later een schroef helemaal door je box ring en deurpaneel kunt draaien die dan vast grijpt in het blik van de deur (zodat je wel stevigheid houd en de box niet door het deur paneel gedragen hoeft te worden.)

Als je het gelijk netjes wil hebben verf je de ring of beplak je hem met sky zodat het gelijk netjes oogt met je deurpaneel

Ook moet je goed op letten dat je raamslinger (mocht je die hebben) de box rand niet raakt.
Gebruikersavatar
Alfa-corazon
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:22
Locatie: Amsterdam

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door Alfa-corazon »

alfa_gtv6 schreef:Ik heb ook nog een probleem met het gasklephuis.

Als ik de klep bedien terwijl de motor uit staat is er geen enkel probleem echter zodra de motor loopt wil de gasklep soms een beetje open blijfen staan waardoor het gas blijft hangen, de gasklep gaat heel erg licht ik had alles nml los gehaald en in het vet gezet.

Heeft iemand nog ideeën voordat ik het mechanische van men donor af ga slopen?
Ik had hetzelfde probleem. De klep op de steel heeft mogelijk speling. Deze moet je opnieuw centreren en dan goed vastdraaien.

De gasklep plaat lijkt vast te zitten met kleine popnageltjes.
Ik zal vanmiddag de boel eens uit elkaar halen voor een beter zicht.

Nu heb ik twee foto's.
Voorkant:
Afbeelding

Achterkant
Afbeelding
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

Alfa-corazon schreef:
alfa_gtv6 schreef:Ik heb ook nog een probleem met het gasklephuis.

Als ik de klep bedien terwijl de motor uit staat is er geen enkel probleem echter zodra de motor loopt wil de gasklep soms een beetje open blijfen staan waardoor het gas blijft hangen, de gasklep gaat heel erg licht ik had alles nml los gehaald en in het vet gezet.

Heeft iemand nog ideeën voordat ik het mechanische van men donor af ga slopen?
Ik had hetzelfde probleem. De klep op de steel heeft mogelijk speling. Deze moet je opnieuw centreren en dan goed vastdraaien.

De gasklep plaat lijkt vast te zitten met kleine popnageltjes.
Ik zal vanmiddag de boel eens uit elkaar halen voor een beter zicht.

Nu heb ik twee foto's.
Voorkant:


Achterkant




thnx voor de reactie,

Heb het probleem gisteravond opgelost, ik kwam erachter dat er nog een dun veertje onder de inlaat door liep die ook het gasklep systeem vast hield. dit veertje zorgt net voor het laatste zetje om de klep dicht te maken.

De motor liep ook nog onregelmatig waarna ik de bougies eruit gehaald had. en tot de conclusie kwam dat de bougie uit 1 cylinder nog brandschoon was waar de rest donker en nat waren, conclusie injector werkte niet goed.

ik heb van men donor een halve injectie rail inclusief injectoren gehaald en heb deze gemonteerd.

nu loopt de motor mooi rustig echter reageer het motortje na mijn idee te langzaam op de bediening van de gasklep. en heeft de motor moeite om hem op toeren te krijgen (komt er wel maar te langzaam.)

vermoed dat ik binnenkort nog maar es een busje injectie cleaner erin moet doen en nog maar es een stukje achteraf ergens te gaan rijden.
(aangezien het co gehalte voor rdw wel goed moet zijn...)
Laatst gewijzigd door alfa_gtv6 op 11 sep 2011, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

Zojuist even een testrit gemaakt met men andere injectoren die ik van men donor motor afgehaald had.

Locatie onbekend ;-P ergens rondom hoogeveen

Nog even een vraag, heeft iemand of is iemand bereid mij even een fotote te sturen/laten zien hoe de accu geklemt dient te worden?
Zit de accu vast aan een platic bak of zal ik gewoon 2 gaatje moeten boren waar ik de draad eindjes in zet?
http://www.youtube.com/watch?v=tDNUaF6zJYg
http://www.youtube.com/watch?v=hQMUWxRWrME
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door Melvivio »

Ik wil wel een foto maken van hoe het bij mij zit, al heb ik sterk het vermoeden dat dit niet origineel is.

Mbt de filmpjes, lekkere sound. Auto staat er netjes bij. :smile:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

Melvivio schreef:Ik wil wel een foto maken van hoe het bij mij zit, al heb ik sterk het vermoeden dat dit niet origineel is.

Mbt de filmpjes, lekkere sound. Auto staat er netjes bij. :smile:


Ja ik verbaasde me zelf ook al over het geluid wat de uitlaat maakte, men pa dacht zelfs dat hij lek was... :roll:

Maar this helemaal een orginele pijp die dit geweldige geluid maakt :)))
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

Nou hij is inmiddels bij een bekende van mij voor een test apk geweest,

Deze heeft niks kunnen vinden en zegt dat alles er perfect bij staat en werkt,
Na dit heb ik een afspraak bij het rdw gemaakt en heb ik inmiddels men 1 dags kenteken al binnen, dus met een week of 2,5 op naar het rdw voor een kenteken.


Hier nog even een paar foto'tjes van de deurpanelen gemonteerd,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jong geleerd.....
Afbeelding
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door GTV42.0 »

Kijik aan, je maak goede stappen voorwaards. Wel even van binnen netjes maken voor je naar de RDW gaat hoor :thumbs:
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
frederico
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 jun 2008, 15:45

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door frederico »

leuk project, alleen wat 'n lelijke velgen,...

ronals?? zender ?? borbet?? azev A??
Gebruikersavatar
gtv tijntje
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jan 2010, 20:44
Locatie: Ommen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door gtv tijntje »

Het is mijn smaak ook niet, maar om ze nu direct lelijk te noemen....

Smaken verschillen gelukkig anders had iedereen hetzelfde :lol:
Alfetta gtv6 GP "1984" gleigh
Alfa 75 3.0 Qv "1991" Sold
volvo v70 2.5 't lpg g3

Te huur Autoambulance Dagprijs € 25,-
Gebruikersavatar
alfa_gtv6
Novizio
Novizio
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:54
Locatie: hoogeveen

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door alfa_gtv6 »

gtv tijntje schreef:Het is mijn smaak ook niet, maar om ze nu direct lelijk te noemen....

Smaken verschillen gelukkig anders had iedereen hetzelfde :lol:
Precies, ik vond ze wel mooi staan onder deze auto en deze kleur,

Inmiddels al weer een tijdje heb ik de papieren erbij gekregen en heeft de gtv alweer een aantal maal het asfalt gezien.

Samen met jeroen en beide alfa's nog even in drachten geweest.

Nu heb ik nog 2 kleine dingen waar ik hoop dat hier iemand ook mischien mee te maken heeft gehad,

De auto wil niet in 1 en 2, 1 gaat nog wel, (beetje oefenen met schakelen), maar de 2 wil alleen als de bak nog maar 10 meter gereden heeft. hierna krijg je hem er met een zeldzaamheid in.
Heb beide ophang rubbers al vervangen vooraan, de bak zou 15 jaar terug gerestaureerd zijn.



2e puntje is, waar zou deze gtv6 op getaxeerd moeten worden,

Heb het nu via een bedrijf gedaan waar unive zaken mee doet ( Dekra automotive ), maar ik kan me niet goed vinden in het taxatie bedrag.
De taxatie man zat te zeuren over niet orginele bekleding, en de motorkap paste niet zoals het hoort ....

Ik bedoel hij hoeft niet op 15000 getaxeerd te zijn, maar de materiaal kosten zou al wel fijn zijn als ik dan schade rij dat ik in iedergeval de gemaakte kosten terug heb.
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door Melvivio »

De eigen gemaakte kosten mogen (moeten) tot op zekere hoogte terug komen bij een taxatie rapport. Ik zou het zeker niet zomaar nemen, je betaald immers goed geld voor iemand zijn professionele verwoording & correcte omschrijving van de auto. Niet voor persoonlijke voorkeuren/mening.

Vraag anders eens na bij Rietveld taxaties. Hij is wel bekender geworden met nauwelijks originele Gtv's ( O:) )
Hij wist zich goed bekwaam te worden met de hoeveelheid werk van technische modificaties & wat ze zouden kosten als je het nu moest LATEN doen.
Laatst gewijzigd door Melvivio op 26 okt 2011, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: restauratie-opbouw gtv6 project

Bericht door GTV42.0 »

Die Melcher aandraagd hoor ik ook goede dingen over. Die van mij is getaxeerd door Steijn sportscars taxaties.
http://www.steijntaxaties.nl" onclick="window.open(this.href);return false; 0172-421544
Laat je niet weglullen door een taxateur en ga gerust in discussie met deze man/vrouw.

Groet Jeroen
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Plaats reactie