gtv6 opknappen

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

gtv6 opknappen

Bericht door midi »

Helaas bleek na het kopen van mijn gtv dat hij in een zeer matige staat verkeerd. Er waren een aantal opties waaronder: verkopen (met verlies), laten maken (voor een hoop geld), of zelf proberen. Ik heb maar besloten om voor het laatste te kiezen. Probleem is dat ik de ballen verstand heb van auto's. Alleen al de juiste benamingen voor de diverse onderdelen is een probleem :grin: Ik ga de auto in 4 fase aanpakken nl:voorkant, achterkant, binnenkant en onderkant. Ik ben begonnen met de voorkant incl motor(ruimte).

De rest van de problemen/ uitdagingen zal ik nog maar niet noemen want dan wordt dit bericht veel te lang

bij de voorkant zijn een hoop dingen mis nl:
-dynamo is stuk
-brandstofleidingen zijn oud
-koplampen zijn gebarsten of slecht
-De binnen schermen zijn zo dik geplemuurd door de vorige "resterateur"dat deze loskomt van het scherm (zie foto)
-De wielkasten zijn in slechte staat wat betreft coating, tevens is de tussenwand van wielkast naar achtewand zo slecht dat ik deze moet vervangen (foto)
-Roest onder de radiateur...(naam weet ik toevallig omdat ik ze ook in huis heb hangen :grin: )
-Ophangdelen voorwielen erg roestig


De wiekasten en ophandelen ga ik telijf met FX5 en 10 van caprotech. Binnen schermen waarschijnlijk ook (uitzicht werk).

Doel is om de auto zogoed te behandelen dat ik er bij wijzen van spreken mee op wintersport kan.

Afbeelding
ophanging gedemonteerd........en wat kunnen die fusee kogel vast zitten!!

Afbeelding
De tedik geplemuurde binnen schermen (zit ongeveer 5mm ruimte tussen)

Afbeelding
Voorkant met roest onder de radiator

Afbeelding
wielkast, Dat tussenschot (achter) is al verwijderd daarachter zat ongeveer een kilo zand. Andere kant idem

Dus Alles schuren in de "coating" (wielkasten, binnenschermen etc)

Hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Vind dat je toch al aardig op weg bent voor iemand die de ballen verstand heeft van auto's. :wink:

Neem er de tijd voor en vragen kost helemaal niets!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Leuk om dat je hebt besloten om het zelf te doen. Alles dat je eraan verbetert heb je dan zelf gedaan, je zult er veel van leren!

De GT(V)(6) heeft als ik me niet vergis een aantal belangrijke plekken die heel rot kunnen zijn, ook al zie je het niet. Op onderstaande fot bijv. zit dacht ik aan de binnenkant een verticale koker die flink gaar kan zijn; mensen hier kunnen die plekken wel noemen gok ik.

Afbeelding

Nogmaals lof voor je beslissing!! En veel fottokes natuurlijk!

Groet,
Steven
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Die modderplaten hebben ze echt geweldig ontworpen, daar blijft echt alles achter liggen :evil:
Bovenin sluit het helemaal niet aan, net daar vliegt alle troep achter die plaat.
Ik heb die dingen gelijk eruit gehaald dan kan je het teminste schoon houden :lol:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Bericht door midi »

Ik moet zeggen dat projecten van andere forumleden zoals marco en GTV erg hulpzaam zijn. Door die projecten te volgen ben ik een hoop te weten gekomen!! En dat maakt dat het voor mij weer iets eenvoudiger wordt!!

Ik verwacht dat ik nog een hoop tegen kom, dus ook een hoop vragen.... En op de eerste heb ik al antwoord.... Ik laat die modderplaten bij mijn ook maar weg :wink:
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Als jij door het jaar heen wil rijden (natte periode) dan zou ik zeker de kunststof geschermkappen van een 75 plaatsen.
Met enige aanpassing zijn ze bijna perfect passend te krijgen!

Zeker boven tussen spatbord en binnenspatbord blijft ook een hoop troep hangen wat weer roestvorming geeft :wink:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Overweeg gewoon een Fiat Panda o.i.d. ( hou je het, goedkoop, Italiaans, en blijf je bij het moederconcern.. :wink: ) om het natte jaargetijde door te komen.
Je kan een GTV-6 nog zo goed restaureren, als je er het hele jaar mee door rijdt gaat 'ie beslist binnen een aantal jaren op de meest onverwachte plaatsen weer rotten....en zo blijf je dus bezig....!!
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

Heb een GTV6 gezien die geheel is gerestaureerd en
waar ook het gehele jaar mee werd gereden.En jahoor
de roest komt weer er weer door.Ik noem dat ook kapitaal
vernietiging.Ik sluit mij aan bij Peter GTV6.
Het is zonde zonde.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Al eens in de winter gereden met een GTV in de vrieskou nachten buiten......
De ontwaseming is daar niet op gemaakt...tis gewoon een kriem!!
De hele achterkant blijft zowat potdicht en in het ergste geval heb je alleen op de voorruit zicht. Warme lucht op de zijruiten is er ook niet :!:

Niet echt een pretje in de winter. ..ik heb er winters mee doorgereden :cool:

Maar laat je niet ontmoedigen midi, verder een pracht auto om te rijden !!
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Bericht door midi »

Ik ben ook niet van plan om s'winters met die auto te rijden das inderdaad vragen om moeilijkheden. Het was meer om aan te geven dat ik ga voor een goede aanpak.

De kunststof geschermkappen van een 75 heb ik al liggen :wink:, dat was zo'n beetje het eerste wat ik aangeschaft heb.
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

www.lokari.de
Voor 130 euro 2 passende aluminium binnenschermen voorkant Alfetta GT/GTV(-6).
Wanneer je geregeld door nattigheid rijdt, zullen deze schermen (net zo als de 75 schermen!!) toch geregeld gedemonteerd moeten worden, omdat er zich, hoe dan ook, vuil/vocht achter ophoopt.
Ben er dan persoonlijk ook geen voorstander van, bij een gevoelige constructie zoals de GTV(6), kun je beter niets in de wielkasten hebben, en de zaak gewoon vaak goed inspecteren, om direct actie te kunnen ondernemen bij evt. roest.
Maar goed, als je dan toch echt door de regen wilt, is een goede anti-roest behandeling m.i. zinvoller....!
www.gosliga.com
Laatst gewijzigd door Peter GTV-6 op 18 nov 2007, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Bericht door AlfettaOwner »

Idd Peter, op zn tijd inspecteren...maar als je ze goed erin zet dan heb je bijna niets meer aan vuil etc achter de kappen!!

Mijn inziens het beste alternatief voor de oudere alfetta's die bijna dagelijks worden bereden!

De alu.kappen zien er netjes uit maar wel veel geld :shock:
De plastickappen zijn zeker zo goed en het scheelt gewicht :lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
KAS
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jan 2006, 20:25
Locatie: Drenthe.
Contacteer:

Bericht door KAS »

Even terugkomen op het in de winter rijden met een klassieke Alfa. Ik doe het nu al een jaar of wat met de Alfetta en het valt allemaal erg mee. Je moet iets meer moeite doen om hem goed te houden dan een moderne auto maar al met al is het best te doen. Ik heb ook binnenschermen uit een 75 geplaatst, scheelt een hoop. Daarnaast had ik in het begin last van vocht in de kofferbak. En automatisch dus ook beslagen ramen na een rit. Bleek opspattend regenwater tijdens het rijden achter de achterlichtunits langs te gaan. Afgekit en geen last meer. De ontwaseming is ook prima. Ontwasemingschuif van de kachel volledig naar rechts en de ventilator springt automatisch aan. :grin: De kachel werkt erg goed en kan het interieur erg warm krijgen.
Verder heb ik de meeste problemen na het uit de stalling halen van de auto na de zomer. Rem vast, slecht lopen in het begin en verlichting die het niet doet. Namate de tijd verstrijkt gaat ie veel beter lopen en heb ik er verder geen omkijken meer aan. Stilstand is pas echt slecht voor een auto. Onlangs ben ik 4 x op en neer geweest naar Harderwijk in de ochtend en avondspits ( voor mij zo`n 250 km op 1 dag ) en een keer naar Dordrecht op en neer. 550 km in ochtend en avondspits. Geen centje pijn. Ik heb er dan ook echt veel plezier van tussen al die Prodeo`s en Astma`s.
Straks na de winterperiode loop ik de auto helemaal na om hem in de zomerstalling klaar te zetten voor de volgende winterperiode.
Kortom, het kan best maar de auto moet wel roestvrij zijn. Regelmatig wassen ( ook in de winter ) en kleine plekjes meteen bijwerken.
On topic, ga zo door Midi. En succes met de restauratie
http://www.everyoneweb.com/AlfaRomeowner/
Peter GTV-6
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 813
Lid geworden op: 01 jun 2007, 21:43

Bericht door Peter GTV-6 »

Kas, de opstart problemen die jij beschrijft na een langere stilstand zijn toch echt te wijten aan een (te) vochtige stalling en/of verkeerd wegzetten.
Ik heb diverse auto's ( Alfa V-6, Pontiac V-8) en motorfietsen (Ducati Koningassen Twin,Kawasaski 2-takt) in mijn (droge) garage, waarvan sommige door omstandigheden wel eens ca. drie jaar of langer stil staan.
(Ook de GTV-6)
Goed wegzetten kost ca. een uurtje, echter, een kwartiertje werk, en ze draaien/cq remmen weer probleemloos, ook na jarenlange stilstand.....!!
Bij mij gaat dit nu al meer dan 20 jaar goed, met diverse klassiekers dus...!
Verder heb ik wel de indruk dat de GTV veel roestgevoeliger is dan de gewone Alfetta, de carroserie is dan ook compleet anders van opbouw, veel meer verborgen ruimtes=roest....helaas!!
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Bericht door GTV42.0 »

En bij de Alfetta sedan zijn er ook meer mogelijkheden met het ontwasemen.Maar weer on topic,midi maak er iets moois van en hou ons op de hoogte met foto's en verhalen.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

Allereerst hulde voor je (dappere) beslissing.
Wat iedereen om je heen ook zeggen mag: er is geen betere leerschool dan de manier waarop jij aan de slag gaat. Top. :razz:

Zoals AlfettaOwner al zei: vragen kost niks, dus gooi t in de groep.
Ik sluit me helemaal aan bij de opmerking van een "pekelbak" in de vorm van iets anders italiaans, en de 6 bewaren voor schonere jaargetijden.
Van de andere kant vind ik dat die kisten moeten rijden, en niet in de garage moeten staan blinken.....

Als ik zo in eerste instantie kijk naar de plekken die ja beschreven hebt, zou ik toch eerst even de rest van de wagen aan een zeer nauwkeurige inspectie onderwerpen. Het zou zonde zijn als je veel tijd en geld stopt in een hoop werk, en er dan achter komt dat er meer krokante afdeling zijn in je gtv6.

Verdiep je ook even in wat prijzen van onderdelen, want (en daar kom je snel genoeg achter), sommige delen zijn er niet meer te krijgen, en als je iets vindt kost het vaak de hoofdprijs.

Uit ervaring weet ik dat, als je gaat zoeken naar een onderdeel op het tijdstip dat je het nodig hebt, vaak niet lukt, en als je wat vind is het vaak te duur.
Dus een inventarisatie/lijst van delen maken en dan de boer op.

Binnenschermen van een 75: effe goed warmstoken met een verfbrander of grote föhn, dan duw je ze zo in de juiste vorm voor je spatborden.

Lokari's is nog beter, wel duurder. Kan altijd nog.

Tja...nogmaals: ik lees je relaas met plezier, veel succes :wink:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
midi
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:22
Locatie: alkmaar

Bericht door midi »

Heren bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Om jullie een indruk te geven over de staat van de rest van de auto nog een paar foto-tjes

Afbeelding

De dorpels zijn mijn grootste zorg, deze zijn aan beide kanten echt slecht!

Afbeelding

Kofferbak en dan met name de reserve wielbak (een na grootste zorg)

Afbeelding

Afbeelding

De binnenkant: de bodem is op de meeste plaatsen nog "keihard" :grin: alleen de aanhechting met de achterwielkasten is slecht en er zitten twee kleine gatjes, maar dit is nog te overzien.

Zoals gezegt de dorpels zijn echt heel erg slecht, veder is er jaren lang geen onderhoud geweest aan bodem bescherming (steenslag coating etc). De huidige coating wijkt los van de bodem door water, roest en vuil.....Ik denk dat ik daar net optijd bij ben!!

will keep in thoutch
Gebruikersavatar
Fetta
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 5861
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:02

Bericht door Fetta »

'k heb al betere gesloopt :shock:
get in, sit down
shut up and hold on!

Everybody, please buy a Hybrid!!
...I f*ckin' need the gas!
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Bericht door GTV »

Dorpels kan je nog gewoon krijgen, daar zou ik niet aan gaan bakken gewoon de hele zooi eruit flexen en nieuw erin.
Gelijk ook de binnendorpels goed checken, mijn ervaring is dat die ook meestal weg zijn :cry:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Steven
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 725
Lid geworden op: 13 mar 2007, 10:37
Locatie: Utrecht

Bericht door Steven »

Ik weet even niet of de dorpel van een gt identiek is aan een sedan, maar AR-parts.nl verkooprt ze voor €20.= per stuk.

Als ik de foto van de bodem zo bekijk, heb ik mijn bedenkingen bij de linker sleekoker. Die zag er bij mij ook redelijk uit, maar beleek na stevig prikken ook gaar. I suggest you start digging.
Plaats reactie