Alfetta Gt 1600 '77

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

Und ? :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Ik wacht nog steeds op de levering. Ze zijn nu in de ertsmijnen het metaal aan het verzamelen :blue_lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

Wat kost het staartje ?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

€375 augenreib.gif
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

Mot je wel een heuuuul mooi dempertje hebben :blue_lol:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Hopelijk lukt het morgen eindelijk tijd vrij te maken voor de montage van het stuurhuis.
De einddemper laat nog op zich wachten, geen idee wanneer die geleverd gaat worden!
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

Ideaal weer toch om te sleutelen, hele dag regen gemeld voor morgen :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Ondanks de hitte vandaag heb ik toch het stuurhuis gemonteerd.
Dat was wel een gedoe, want gereedschap dat in de zon lag, kon ik niet meer vastpakken, zo heet was het.
Ook kon ik nergens op leunen, dat veroorzaakte brandwonden :shock:

Het oude stuurhuis ging er vrij gemakkelijk onderuit, maar het nieuwe ging er voor geen meter in.
Na 45 minuten draaien en proberen wilde ik het opgeven en de torsiestaaf en draagarm verwijderen om iets meer ruimte te creëren. In een laatste ultieme poging lukte het dan toch nog zonder demontage van de wielophanging.

Inmiddels heb ik een proefrit gemaakt, dit maakt een verschil van dag en nacht (spelingvrij stuurhuis, nieuwe stuurstangen en nieuwe stuurkogels). :thumbs:
Volgend project: nieuwe lagerbussen in de onderste wieldraagarmen, Powerflex bussen in de bovenste wieldraagarmen, onderste en bovenste fusees vernieuwen, casterstangrubbers door Powerflex vervangen!
En natuurlijk als tussendoortje nog de montage van de Supersprint einddemper, zodra deze binnen is :razz:
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door stephen »

is dus evt. wel te doen op een brug :wink:

mooi, dat het een wereld van verschil is, na revisie...niet voor niets al die arbeid :thumbs:

wie weet onbekrachtigd stuurhuis op de 75 bouwen, of weer stuurbekrachting op het afgedopte bekrachtigde stuurhuis monteren, ook al ben ik bang, dat die wel niet lekdicht zal zijn na al die jaren haha

of bekrachtiging op de Alfetta ...wil dit eigenlijk niet, maar na 10 min. bochten rijden in polder is mijn nek al pijnlijk :oops:

of hopen op meer herstel, het komende jaar... :mrgreen:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Blijkbaar ook zonder brug, want die heb ik niet. O:)
Ik heb het gewoon op de oprit gedaan, assteunen op de hoogste stand onder de wieldraagarmen en huppakee.
Een brug is wel gemakkelijker, maar veel verschil zal het niet maken.

Als ik zelf moet kiezen voor onbekrachtigd of bekrachtigd, kies ik voor onbekrachtigd.
Met mijn eerste Alfa 75 zonder stuurbekrachtiging voelde ik altijd precies wanneer ik op de uiterste limiet zat,
dan begon hij ineens lichter te sturen. Mijn tweede 75 was een Epoca, injectie en stuurbekrachtiging.
Tegenover mijn eerste 75 carburateurversie en onbekrachtigd was dat wel een deceptie.
De limiet aanvoelen was er niet meer bij en qua prestaties viel het ook best tegen.
Pas na wat aanpassingen aan het gaspedaal en het verwijderen van de katalysator wilde dat ding pas een beetje vooruit.
Helaas moest ik dan wel jaarlijks voor de APK even het voorste uitlaatdeel wisselen voor de catalysator
en na de APK de boel weer terugzetten :roll:

In jouw geval kan ik me wel voorstellen dat je voor stuurbekrachtiging kiest.

Net nog even het stuur met een trekker losgehaald en rechtgezet, dat kwam gelukkig goed uit op de vertanding.
Het uitlijnen gaat voorlopig nog in de wacht, zolang de draagarmen niet gedaan zijn heeft dat weinig zin....
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
easyrider
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2013, 21:16
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door easyrider »

Mooi om te lezen dat je project gestaag verder gaat.
Tijd,tijd,tijd, dat probleem heb ik ook.
Misschien morgen met de staatsloterij een dossis geluk en dan aan tijd geen gebrek meer :jumping:
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door diedjee »

Beretta schreef:Ondanks de hitte vandaag heb ik toch het stuurhuis gemonteerd.
Dat was wel een gedoe, want gereedschap dat in de zon lag, kon ik niet meer vastpakken, zo heet was het.
Ook kon ik nergens op leunen, dat veroorzaakte brandwonden :shock:

Het oude stuurhuis ging er vrij gemakkelijk onderuit, maar het nieuwe ging er voor geen meter in.
Na 45 minuten draaien en proberen wilde ik het opgeven en de torsiestaaf en draagarm verwijderen om iets meer ruimte te creëren. In een laatste ultieme poging lukte het dan toch nog zonder demontage van de wielophanging.

Inmiddels heb ik een proefrit gemaakt, dit maakt een verschil van dag en nacht (spelingvrij stuurhuis, nieuwe stuurstangen en nieuwe stuurkogels). :thumbs:
Volgend project: nieuwe lagerbussen in de onderste wieldraagarmen, Powerflex bussen in de bovenste wieldraagarmen, onderste en bovenste fusees vernieuwen, casterstangrubbers door Powerflex vervangen!
En natuurlijk als tussendoortje nog de montage van de Supersprint einddemper, zodra deze binnen is :razz:

Ik heb nog een setje powerflex voor bovenste draagarmen op de plank liggen wat ik zelf niet meer ga gebruiken.
Als je er soms belang bij hebt?

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Dank je voor het aanbod, maar ik heb alle onderdelen klaarliggen (paarse road series voor de draagarm, zwarte black series voor de casterstangen)
Er zal zeker voldoende belanstelling voor zijn, dus ik zou ze in de "Te koop" rubriek zetten!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Na vele uren montage en afstellen, hangt het nieuwe potje er eindelijk onder.
DSC_0210.JPG
DSC_0209.JPG
Na montage afgelopen donderdag kwam de middendemper tegen de bouyten van de middelste hardyschijf,raakte de bocht van de uitlaat de rechter remklauw en hing de dubbele eindpijp scheef.
Zaterdag alles weer losgehaald en uiteindelijk, ten einde raad, ook de middendemper eronderuit gehaald.
Daarvan heb ik de achterste pijp iets omhoog doorgezet, de middendemper iets verder naar voren gemonteerd en een tikje verdraaid en toen de einddemper weer erop gezet. Het klinkt simpel, maar zaterdag ben ik er 6 uur mee bezig geweest.
Niks ten nadele van de Supersprint, want met de originele einddemper heb je hetzelfde gedoe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Volgend project: onderste wieldraagarmen voorwielophanging.
In het handboek wordt speciaal gereedschap gebruikt: A.3.0372
A.3.0372.jpg
Uiteraard beschik ik daar niet over, waardoor het idee rijpte de inmiddels bekende torsietrekker te gebruiken.
Deze heeft een centrale bout met een tapeind M10x1,25.
De as van de draagarm heeft een astap van M10x1,25. Daarvoor is een centrale bout met een boring M10x1,25 nodig.

Zo gezegd, zo gedaan: een bout M20 bout met fijne draad genomen (identiek aan die van de torsietrekker), er een 9mm gat in geboord (ging niet zo gemakkelijk i.v.m. 10.9 bout) en daar draad M10x1,25 in getapt.

De as van de draagarm moet er naar de voorkant uit. Daartoe moet eerst de moer en de onderlegring van de voorste bus eraf.
Eigenlijk moet de moer en onderlegring van de achterste bus erop blijven en worden beide bussen gelijktijdig met de as eruit getrokken.
Dat zie ik zelf qua belasting een beetje anders. Ik heb de moer van de achterste bus afgehaald en met de trekker de as met alleen de voorste bus eruit getrokken. Er van uitgaande dat beide bussen evenveel weerstand in de draagarm hebben, belast je het materiaal zo dus maar voor de helft t.o.v. twee bussen gelijktijdig trekken.
DSC_0058.jpg
Het laatste stukje met twee moeren ertussen, omdat het gat in de torsietrekker niet groot genoeg is voor de busdiameter.
DSC_0059.jpg
Nadat de voorste bus eruit is wordt de as teruggeplaatst en de moer en onderling van de achterste bus geplaatst.
Vervolgens komt de trekker weer op de voorkant en wordt de as met de achterste bus eruit getrokken.
I.p.v. puur op trek van de schroefdraad de bussen eruit te trekken, is het raadzaam de trekker op spanning te zetten en vervolgens met een vuisthamer een paar flinke klappen op de bout van de trekker te geven en vervolgens de moer weer aan te draaien om de spanning er opnieuw op te zetten. Dit een paar keer herhalen, je merkt steeds dat na de klappen de spanning eraf is. Zodra de weerstand wat minder is kun je de moer op de trekker blijven aandraaien totdat de bus eruit valt.
DSC_0060.jpg
DSC_0061.jpg
Voor de montage van de nieuwe bussen raad ik ook aan om ze een voor een erin te trekken en wel eerst de achterste bus (doe je de voorste eerst krijg je de as er niet meer uit).
Dan bevestig je de voorste bus op de as, let wel op, daar is een speciale ring voor nodig (A.3.0373, zie hieronder) waardoor de druk op de buitenrand van de bus komt (eventueel van een oude dop uit de doppendoos te maken).
A.3.0373.jpg
Gebruik je die ring niet, druk je het inwendige van de bus kapot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
easyrider
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2013, 21:16
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door easyrider »

En zo word de torsietrekker een super handige multitool ! :thumbs:
Goede tip !
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Inmiddels zijn de fuseekogels er ook uit.
Vroeger heb ik dit al eens met een uit de kluiten gewassen poelietrekker gedaan.
Het probleem is echter dat er rond de fuseekogel nauwelijks "vlees" over is en de poelietrekker dan op het uiterste randje van de draagarm zit.
Daardoor schiet hij er dan vanaf zodra je hem begint aan te draaien.

Soms is het echter allemaal niet zo moeilijk, maar moet je gewoon ideeën hebben.
Op een Duits forum is iemand op het idee gekomen om links en rechts een stukje van de fuseekogel af te slijpen, zodat er wel een poelietrekker op past.
Dank aan de oosterburen voor het idee!
DSC_0063.JPG
Dit werkt inderdaad perfect.
Links en rechts zo'n 4mm van de fusee afgeslepen (het gedeelte dat aan de onderzijde tegen de draagarm aan geperst zit) en toen de poelietrekker erop.
Dan een paar finke klappen op de spil van de trekker, om de kogel te "schrikken". Vervolgens met een brede spitse beitel tussen de draagarm en de fusee geslagen en de kogel was al 1mm los. Trekker weer op spanning gezet en nog een ronde met de beitel.
Vervolgens op de bankschroef ermee en na twee ferme klappen met de vuisthamer lag de eerste fuseekogel op de grond.
De tweede draagarm ging net zo soepeltjes, dus na in totaal 20 minuten lagen de beide fuseekogels eruit :thumbs:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

En weer een nieuwe stap in de revisie van de voorwielophanging:
de montage van de lagerbussen van de draagarmen.
Zoals bij de demontage al aangegeven geef ik er de voorkeur aan 1 bus tegelijk te monteren.
Daardoor heb je ook maar de halve kracht voor de montage nodig.
Verder is het zo dat met het originele montagewerktuig de achterste bus tijdens de montage op het binnenwerk belast wordt,
wat niet bijster positief is. Voor de voorste bus hebben ze juist een ring voorzien om de bus op de buitenmantel te belasten i.p.v. op het binnenwerk.

Er is dus een vulstuk nodig dat een gat heeft groter dan het binnenwerk en qua buitenmaat aansluit op de mantel van de nieuwe bus.
Dat was een inkoppertje: een van de oude bussen doorgeflext, wat van de buitenmantel afgeschuurd met het bandschuurapparaat en klaar is kees:
DSC_0073.jpg
DSC_0075.jpg
DSC_0076.jpg
Verder volstaat voor de montage een stuk M16 draadeind, een paar stevige onderlegschijven en twee M16 moeren.
Ik heb voor M16x50 koppelmoeren gekozen, door de lengte verdeeld de kracht zich over een grotere schroefdraadlengte dan bij een normale moer.

Dan de eigenlijke montage. Let er in de eerste plaats op dat de kant van het lager met de kunststofring naar de binnenzijde gericht is, deze dient n.l. als afdichting tegen vuil (de kunststof ringen liggen aan beide zijden tegen de as aan met de kunststof zijde naar elkaar toe).
Verder vooral niet vergeten dat de achterste bus (aan de zijde van de vertanding van de torsiestaaf) het eerste gemonteerd moet worden, anders gaat de as er niet meer in en moet je deze bus dus weer demonteren.
Voor montage is het ook zaak de kamers voor de bussen goed schoon te maken en de bussen en kamers in te vetten.
Zelf gebruik ik daar Liqui Moly 3520 LM 47 Langzeitfett + MoS2 voor, een vet dat zeer drukbestendig is en niet verouderd.
De bus erin trekken was een eitje, die zat er binnen 5 minuten in.
DSC_0077.jpg
DSC_0078.jpg
DSC_0079.jpg
De voorste bus vraagt een iets andere benadering, die moet n.l. samen met de as erin getrokken worden.
Daartoe heb ik in het draadeind een gat van 9mm diameter geboord en er M10x1,25 draad in getapt.
Aan de voorzijde gebruik ik de bij de demontage beschreven M20 bout die op de kopse kant al een boring M10x1,25 heeft.
Na ook hier de boel goed schoongemaakt en ingevet te hebben wordt de bus eerst op de as geplaatst en het geheel zover mogelijk in de wieldraagarm geschoven:
DSC_0080.jpg
Aan de buitenzijde wordt vervolgens een dikke vulring geplaatst en dan wordt de M20 bout erop geschroefd.
Vervolgens worden de M20 moeren van de bout tot tegen de dikke vulring aangedraaid, zodat alles opgesloten zit.
DSC_0083.jpg
Het doel hiervan is uiteraard weer de bus op de buitenmantel in de kamer te trekken en het binnenwerk onbelast te laten.
Het M16 draadeind wordt door de achterste, reeds gemonteerde, bus gestoken en op het tapeind van de as geschroefd.
Dan komen de vulstukken en onderlegringen erop, gevolgd door de M16 moer.
DSC_0082.jpg
DSC_0082.jpg
Een aandachtspunt is wel nog dat het M16 draadeind niet mag gaan meedraaien bij het aandraaien van de moer om de bus erin te trekken. Dit kan n.l. tot gevolg hebben dat het draadeind van de as afbreekt. Ik heb twee M16 moeren achterop het draadeind gezet en deze tegengesteld aangedraaid. Bij het aandraaien heb ik daar een sleutel opgezet om verdraaien van het tapeind te voorkomen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
easyrider
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 mei 2013, 21:16
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door easyrider »

Kijk hier hebben we wat aan :thumbs:
Ik ben nu bezig met de voorste draagarmen van de 75 en heb het probleem dat ik de fusee er niet in krijg.
Morgen maar ff stoeien in de bankschroef.
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

De fusees gaan er zeker niet gemakkelijk in.
De vraag is of dat met de bankschroef verstandig is, aangezien de ervaring ons leert dat de bankschroef vaak de zwakkere schakel is. Indien je de fuseekogel er niet of niet ver genoeg in krijgt, kun je altijd nog bij een garage (bijv. waar je op apk keuring gaat) vragen of je de werkplaatspers even mag gebruiken.
Afhankelijk van het merk fuseekogel kan het ook zijn dat ze wat te enthousiast zijn geweest met de maatvoering van het vertande deel. In dat geval kun je voorzichtig wat van de toppen van de tandjes afslijpen.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Plaats reactie