Alfetta Gt 1600 '77

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

De inlaatkanalen moet je niet veel polijsten, deze worden liefst wat ruwer gelaten ivm wervelingen nodig voor een optimale menging. Bij de uitlaatkanalen heb je hierbij juist wel weer voordeel, let er wel op dat de niet groter wordt dan de diameter van het spruitstuk.

Aldus uit het boek van Jimmy..
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Melvivio »

Mooi werk! :thumbs: eusa_clap.gif
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door GTV »

Leuk werk. Niet de geleiders vergeten :thumbs:
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Dat functioneert toch niet, een cilinderkop zonder klepgeleiders :schrik:

Alle gekheid op een stokje, de geleiders moeten er nog uit, daar komen nieuwe in!
Zolang de geleiders erin zitten, kun je de kanalen maar gedeeltelijk bewerken en dat heeft niet veel zin.

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door GTV »

Ik doelde op de geleiders bewerken :wink:
Afbeelding
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Heb jij de geleiders ingekort?
En als dat zo is, krijg je dan niet sneller radiale speling omdat het
moment bij zijdelingse krachten op de klep veel groter is?
De afstand van de zitting tot de onderkant geleider is immers veel groter!

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door GTV »

In het verleden div. keren gedaan.
Je kan de geleider hoger laten uitsteken, dit zal je wel moet meten, Lifthoogte , kleprubber en div.
Let op met nokkenassen met hoge lift.
Op een blok waar je puur voor de KM's gaat zou ik dit niet doen.
Ik heb er geen nare ervaringen mee wbt slijtage.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Klinkt goed.
Als de geleiders het 50.000km uithouden met die aanpassing, vind ik het prima.
Daar zou ik een jaartje of tien mee vooruit moeten kunnen :jumping:
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door skort »

DG-49-LJ schreef:Klinkt goed.
Als de geleiders het 50.000km uithouden met die aanpassing, vind ik het prima.
Daar zou ik een jaartje of tien mee vooruit moeten kunnen :jumping:
ik heb de inlaat geleiders +uitlaatgeleiders allemaal 5mm ingekort en taps laten toelopen,geheel inkorten tot in het inlaatkanaal is meer voor race motoren,zoals je zelf al opmerktte is dan de geleiding niet best ,kans dat klep scheef op zitting gaat komen neemt toe.

verwacht geen wonderen van deze ingrepen maar alle kleine beetjes makenhet waard.

ook al gedacht aan het mooi pas maken v/h inlaatspruitstuk op de kop?
Is wel gedaan met een losse bus ,maar dit heb ik nog nooit in het echt gezien,van Lingen deed dit vroeger wel.

Succes met de motor. :thumbs:
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Dat sluit wel bij mijn gevoel aan.
Ik denk dat ik de geleiders iets inkort en in de stromingsrichting smaller maak.
Dan krijg je een verjongd ovaal waardoor de weerstand verminderd en de klepgeleiding toch vrij optimaal blijft:
Klepgeleider.jpg
Klepgeleider_1.jpg
Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Gisteren weer even verder aan de in- en uitlaatkanalen gewerkt.
Het is wel erg veel werk om het goed te krijgen.
Inmiddels heb ik naar mijn gevoel het juiste proces gevonden.
Ik slijp telkens de oneffenheden weg en polijst dan op hoogglans.
Daarna schuur ik het met de hand weer mat, waardoor de oneffenheden goed zichtbaar worden.
Kuiltjes blinken dan, de rest is mat.
Daar word dan weer geslepen en begint alles weer van voor af aan!

Maurice
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

Toch even een vraagje aan de deskundigen hier, is het verhaal van inlaat polijsten en beetje ruw laten een onzin verhaal?? Niemand die daarop reageerd en als ik goed lees ga je alles hoog glans polijsten....
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Melvivio »

Info van Jim K: Het ruwe van het gieten remt de lucht, waardoor je lagere luchtstroom snelheden behaald en dus slechtere cilinder vulling. Door de inlaat kanalen te pollijsten kan je meer lucht binnen krijgen doordat het niet geremt word. Doen dus.
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8883
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner »

Am Ende sollte die Oberfläche glatt und gleichmasig sein, aber nicht poliert erscheinen. Spiegelblank polierte Ansaugkanälen sind sogar kontraproductiv für eine optimale Verwirbelung des Triebstoff-Luft-Gemisches. Das Resultat wäre wahrscheinlich ein schlechtes Ansprechverhalten des Motors bei niedrige Drehzahlen.

Dus niet hoogglans polijsten, glad en gelijkmatig is voldoende!
Met "ruw" laten bedoel ik natuurlijk niet onbewerkt.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Vooralsnog ben ik alleen aan het polijsten om de oneffenheden zichtbaar te maken.
Zoals beschreven zie je dan perfect hoe glad het kanaal is.
Met de eindafwerking heeft dat nog niks te maken, daarvoor is zowel hoogglans polijsten als opruwen een optie.
Indien ik voor een opgeruwd oppervlak kies, zal het opruwen pas na het hoogglans polijsten volgen, om een optimaal resultaat te krijgen.

De meningen over spiegelglad of opgeruwd zijn erg verdeeld, ook bij de professionele tuners.
De ene zweert bij glad, de andere weer bij ruw.
Gevoelsmatig neig ik ertoe te concluderen dat in eerste instantie de kanalen vrij moeten zijn van obstakels in de zin van gietranden, grove oneffenheden, grove of slecht passende overgangen. Daarbij zijn ook de pakkingen niet te vergeten.
Al of niet polijsten geeft naar mijn gevoel alleen marginale verschillen welke misschien op een vermogenstestbank te meten zijn, maar niet meer voelbaar zijn.
Ik heb de wijsheid niet in pacht en laat me graag beleren indien ik dingen verkeerd zie :idea:

Maurice
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door GTV »

Op een flowbank wordt duidelijk wat de invloed erop heeft.
De inhoud moet ook gelijk zijn, dit is erg lastig als je hobbymatig bezig bent.
Idd de randen, overgangen weghalen en de flow verbeteren zal wellicht een positieve verbeteringen geven.
Een goed gebalanceerd en verlicht blok is een grote verbetering.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
maurizio
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 293
Lid geworden op: 31 jan 2006, 16:51
Locatie: 153.1 km van de N'ring
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door maurizio »

Maurice,
ik zou de geleider wandjes niet dun maken, breken te snel uit (min 1.5 [mm] laten staan)
Beetje laat misschien, maar een flow bench is op zich geen high tech en makkelijk low budget om zelf te bouwen..., dan weet je ook wat werkt en wat niet.

Check:
http://www.diyporting.com/flowbench.html
http://www.dtec.net.au/Tech%20Articles/ ... Design.pdf
https://www.asee.org/documents/sections ... /401-1.pdf

ps, als je toch bezig bent ook "even" de verbrandingskamers "uitliteren" (volume gelijk maken).
Je schrikt van het onderling verschil bij een standaard kop.
Banned.. ? ;-) Daily donky.. ==> braadwurst 118d Afbeelding
braadwurst E36 M3 Ringtool :twisted: ==> definitely BANNED!

AR 75 TS Ringtool '90, AR Spider 2000 veloce '79 SCARB 00114
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta »

Bedankt voor jullie input mannen :thumbs:
De geleiders ga ik inderdaad niet te dun maken.
Ofschoon ik het qua techniek heel interessant vind, is het bouwen van een flowbench gezien mijn krap beschikbare tijd niet echt een optie voor me.
Ik ga de kanalen gewoon zo goed mogelijk vrij van opstakels maken en glad maken.
De verbrandingskamers literen is wel haalbaar, daar heb je niet veel voor nodig.
Een lexan plaat, 3M dubbelzijdig tranparante tape en een injectiespuit voldoen om te kunnen literen.
Het is niet het doel het maximale uit het blok te halen, maar met beperkte middelen voor de hand liggende vermogenswinst te realiseren.

Maurice
Gebruikersavatar
GTV
Alfetta Guru
Alfetta Guru
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:39
Locatie: Elsloo/Stein limburg

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door GTV »

Let op met uitliteren hoe hoog de kleppen liggen.
Van te voren goed meten.
Kleppen die wat ingeslagen zijn geven een groot verschil.
Alfetta GT 1.6 '78 import
Alfetta GTV 2000 TS '79
Alfa 75 91' TB Imola
GTV 916 TS
156 SW
Duc 1199S Panigale
CR500
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2915
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door giuliettaevo »

Bij racemotorfietsen heb ik nog geen hoogglans gepolijste inlaat kanalen gezien. En die koppen flowen best lekker.. :wink:

When in doubt, add boost... :twisted:
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie