Alfetta Gt 1600 '77

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 16 apr 2018, 20:59

Hoi Klaas,

met wat ik nu weet zou ik dat ook doen.
Ik heb geluk gehad omdat ik de delen die niet goed passen niet nodig heb.
Je bent nooit te oud om te leren O:)

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 16 apr 2018, 21:03

En weer wat lijsten van de voorraad gemaakt vanavond:
Lijst 6.JPG
Lijst 12.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 01 mei 2018, 21:10

Volgend deelproject: stuurhuis.
Het sturen als een natte dweil moet maar eens voorbij zijn, daarom gaat de complete voorwielophanging op de schop.
De wieldraagarmen krijgen nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels.
Het stuurhuis is het eerst aan de beurt: demontage, schoonmaken, revisie, nieuwe manschetten, nieuwe stuurstangen en nieuwe stuurkogels.

Stap 1:
stuurstangen demonteren. Na het losmaken van de manchet moet het borglipje teruggeklapt worden.
DSC_0023.jpg
Stap 2: Spindel in zachte aluminium beschermbekken inspannen en de linker stuurstang losdraaien. Rechts komt pas later aan de orde.
DSC_0009.jpg
Stap 3:
De taats verwijderen. Eerst de beschermdop eraf wippen.
DSC_0010.jpg
Dan de stelmoer eruit draaien
DSC_0011.jpg
Drukveer verwijderen
DSC_0017.jpg
Taats verwijderen
DSC_0018.jpg
Stap 4:
Wormwiel verwijderen (buitenste circlipring verwijderen)
DSC_0019.jpg
DSC_0021.jpg
DSC_0022.jpg
Stap 4: schoonmaken die vieze meuk :schrik:
DSC_0024.jpg
Nauwelijks voor te stellen dat dit dezelfde onderdelen zijn :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1433
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door stephen » 02 mei 2018, 07:46

handige beschrijving zo :thumbs:

glijbussen/lagers? vervangen die erin zitten?? heb daar zelf iets ruimte op aan 1 kant, maar met sturen merk je daar echter niets van :wink:

benieuwd naar resultaat :thumbs:
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
Subaru Impreza 2000, met STI motor

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 02 mei 2018, 08:14

De meeste slijtage vind je meestal op de spil in de middenstand, daar waar de taats de spindel aandrukt.
Helaas is het vaak zo dat de spil afgesleten is, zodat deze in de middenstand dunner is dan op andere plaatsen.
Is het verschil groot, kun je het spul beter bij het oud ijzer leggen, dan krijg je een zware overgang van middenstand naar insturen.
Is er geen slijtage op de spil, of is deze gering, is dit afhankelijk van het type stuurhuis in te stellen. Bij het type stuurhuis op mijn foto's zit er een stelschroef waarmee je de taats kunt instellen.
Het andere type heeft een dekseltje dat met drie M6 boutjes vastzit (zie foto wormwiel). Daaronder zitten flinterdunne metalen shims (ziet eruit als een metalen pakking).
Volgens mij zijn het 5 shims. Indien het wormwiel speling heeft kun je 1 of meerdere shims verwijderen en dan testen of de speling weg is.
In tegenstelling tot wat beweerd wordt, n.l. dat alleen stuurhuizen met een stelschoef af te stellen zijn, zijn dus alle stuurhuizen opnieuw af te stellen.
Voor de stuurhuizen met de shims is uiteraard wel meer technische kennis en gevoel nodig.
DSC_0005.jpg
Aan de bijrijderskant zit bij alle stuurhuistypes een kunststof bus. Als je alleen daar speling hebt is dat gemakkelijk op te lossen:
manchet losmaken en de stuurstang verwijderen. Het stuurhuis heeft, daar waar de manchetrand zit, 2 gaatjes.
Door die gaatjes kun je de nokjes van de bus wat naar binnen drukken en de bus eruit halen.
Een versleten kunsttof bus zul je uiteraard moeten vervangen.
Die bus zie je op mijn laatste foto links bovenaan, wit kunststof met 2 o-ringen eromheen.
De gaatjes in het stuurhuis zie je op die foto ook (uiterst links).
Helaas moet ook daarvoor het stuurhuis volledig gedemonteerd worden, als de spil door die bus steekt kan de bus niet uit het stuurhuis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 09 mei 2018, 22:40

Bji een of ander obscuur merk de bovenste o-ring voor de as van het wormwiel gehaald (17x2,8mm):
DSC_0031.jpg
Als smeermiddel is mijn keuze op Liqui Moly MoS2 vet gevallen, omdat dit niet uitdroogt en een uitstekende smering bij een hoge belasting heeft. Verder is het vet lekker dun, dat moet ook, anders gaat het stuurhuis zwaar sturen.
Ideaal voor het smeren van de taats dus.
DSC_0032.jpg
Eerst de vertanding in het ver gezet:
DSC_0033.jpg
Dan de andere kant van de spil:
DSC_0034.jpg
En de behuizing van het wormwiel:
DSC_0035.jpg
Na ook het huis met wat vet gevuld te hebben en het kunststof lager aan de bijrijderskant te hebben geplaatst de spil erin:
DSC_0036.jpg
Dan het wormwiel. Voor de montage eerst het lager flink ingevet. Bij het monteren moet je de spil langzaam bewegen, zodat de vertanding zich kan zetten. Vooral niet forceren, dan gaat de vertanding eraan:
DSC_0037.jpg
DSC_0038.jpg
Als het lager op zijn plek zit de circlipring monteren om het lager te borgen:
DSC_0039.jpg
Stofkap erop:
DSC_0041.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 09 mei 2018, 22:47

Taats en taatsveer invetten en monteren:
DSC_0043.jpg
DSC_0044.jpg
DSC_0045.jpg
Stelschoef taats monteren (losjes aandraaien, afstelling komt later):
DSC_0046.jpg
Nieuwe stuurarm monteren en borgen:
DSC_0047.jpg
DSC_0049.jpg
Nieuwe stofmanchetten erop:
DSC_0048.jpg
DSC_0051.jpg
En dan het eindresultaat incl. nieuwe stuurkogels:
DSC_0050.jpg
DSC_0053.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 09 mei 2018, 22:53

Voor het afstellen van de taatsspanning ga ik nog een adapter bouwen.
Afstelling gaat het beste met de momentsleutel, daarmee kun je een gelijkmatige weerstand over de gehele spil meten.
Er komt dus een adapter op de vertande as van het wormwiel (daar waar normaal de stuurstang gekoppeld wordt), zodat ik met een momentsleutel het stuurhuis van links naar rechts en terug kan draaien.
Gaat het stuurhuis ergens zwaarder, zal de momentsleutel klikken. Even zoeken dus naar de juiste spanning.
Te lage spanning is ook slecht, want dan heet de wormwiel/spil vertanding onderlinge speling en heb je geen strak sturend stuurhuis.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1433
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door stephen » 10 mei 2018, 20:10

mooi omschreven :thumbs:

ben zelf nog druk met andere zaken aan de Alfetta...wel wer een rondje gereden...maar moet nog met de instellingen vd computer gaan spelen,voor wat meer turbodruk :mrgreen:
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
Subaru Impreza 2000, met STI motor

Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1862
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Melvivio » 11 mei 2018, 16:10

Netjes hoor! Maakt veel verschil, stuurhuis opnieuw gedaan. Als er nou nog eens een leverancier was voor de gasdemper..
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door diedjee » 11 mei 2018, 17:47

Ik heb diverse van deze stuurhuizen gedaan en enige echt versleten onderdeel wat ik tot nu toe ben tegengekomen is het glijlagertje dat aan de ingaande kant (waar de splines zitten) van de wormas zit.
Dat er ook variant is met shims wist ik niet. Kan alleen de variant met veer.
Altijd op gevoel afgesteld. Nooit probleem mee gehad.

Tarox heeft binnenwerken met kortere overbrenging geleverd voor spica stuurhuizen. (2.8 lock tot lock vs. 3.5 lock to lock origineel onbekrachtigd, bekrachtigd is 3.2 lock to lock)
En er is een Fin die ook paar keer batch met nog kortere binnenwerken heeft gemaakt. Iets van 2.3 lock to lock. Onbekrachtigd...

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door diedjee op 14 mei 2018, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8914
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner » 12 mei 2018, 22:27

Leuk om te volgen deze, goed gedocumenteerd :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Gebruikersavatar
easyrider
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2013, 21:16
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door easyrider » 19 mei 2018, 23:27

Mooi werk :thumbs:
Zo duidelijk gefotografeerd dat het als werkplaatshandboek te gebruiken is :thumbs:

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 22 mei 2018, 11:13

Nu Sandro's GT vorm begint te krijgen en hij zijn Ansa eindemper gemonteerd heeft, heb ik de kriebels gekregen.
Ik ben al eeuwig op zoek naar de Ansa einddemper met de twee afgeschuinde eindpijpen, maar helaas wil dat maar niet lukken.
Inmiddels was ik van plan de maten op te nemen en er een na te laten maken, maar uiteindelijk heb ik daarvan afgezien.
Met een qua optiek redelijk vergelijkbare RVS supersprint 750302 met dubbele afgeschuinde eindpijp kan ik ook best leven, dus die is het dan geworden...
Soms moet je je maar een beetje behelpen O:)
750302 1024.jpg
2_38371.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1433
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door stephen » 22 mei 2018, 21:15

als het klinkt, zoals het eruit ziet, komt het helemaal goed :thumbs:

ziet er vet uit...beter dan mijn "makke schaap look" CSC pijpje :jumping:
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
Subaru Impreza 2000, met STI motor

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 22 mei 2018, 21:17

Lol
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8914
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door AlfettaOwner » 23 mei 2018, 05:42

Mooi dempertje :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 27 mei 2018, 17:57

T.b.v. het afronden van de laatste stap van de stuurhuisrevisie had ik nog een speciaal tool nodig.
Om de taats af te stellen moet het stuurhuis telkens van links naar rechts en terug gedraaid worden met een momentsleutel.
Op die manier kun je, beginnend met een lage momentinstelling, vaststellen of er plekken zijn waar het stuurhuis zwaarder gaat.
Daarop kun je de spanning van de taats dan weer aanpassen. De kunst is de afstelling te vinden waarbij alles spelingsvrij is én de kracht die je op het stuurwiel uitoefent bij elke wieluitslag gelijkmatig is.
Bovendien moet stuurhuis met weinig genoeg weerstand bewegen om het stuur in de middenstand terug te kunnen laten komen.
Van een oude 15mm dop heb ik even iets in elkaar geflanst dat daar perfect voor dient:
Tool voor momentsleutel 1.JPG
Tool voor momentsleutel 2.JPG
De dop past net niet over het vertande asje, daaom heb ik het zeskant met een hss freesje wat uitgeslepen. Teven heb ik de dop kruiselings ingezaagd, daardoor kan hij met de slangklem vastgetrokken worden op het vertande asje!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

grunge
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 232
Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
Locatie: Heerenveen

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door grunge » 28 mei 2018, 17:14

Willy Wortel :thumbs: :mrgreen:
Goed bezig, hoop dat het wordt wat je ervan
verwacht
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!

Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1210
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Alfetta Gt 1600 '77

Bericht door Beretta » 14 jun 2018, 20:46

Het verhaal met de Supersprint uitlaat bleek nog een staartje (leuke uitdrukking bij een einddemper :mrgreen:) te hebben.
De bestelling was geplaatst en bevestigd, maar verder gebeurde er weinig.
Ineens kreeg ik bericht dat er een probleem was: de artikelprijs klopte niet en het was ook niet te achterhalen waar dat vandaan kwam. Ik kon de bestelling storneren of het verschil bijbetalen.
Uiteindelijk zijn we het over een ander bedrag eens geworden, maar het was toch wel een rib uit mijn lijf :shock:
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015

Plaats reactie