De meeste slijtage vind je meestal op de spil in de middenstand, daar waar de taats de spindel aandrukt.
Helaas is het vaak zo dat de spil afgesleten is, zodat deze in de middenstand dunner is dan op andere plaatsen.
Is het verschil groot, kun je het spul beter bij het oud ijzer leggen, dan krijg je een zware overgang van middenstand naar insturen.
Is er geen slijtage op de spil, of is deze gering, is dit afhankelijk van het type stuurhuis in te stellen. Bij het type stuurhuis op mijn foto's zit er een stelschroef waarmee je de taats kunt instellen.
Het andere type heeft een dekseltje dat met drie M6 boutjes vastzit (zie foto wormwiel). Daaronder zitten flinterdunne metalen shims (ziet eruit als een metalen pakking).
Volgens mij zijn het 5 shims. Indien het wormwiel speling heeft kun je 1 of meerdere shims verwijderen en dan testen of de speling weg is.
In tegenstelling tot wat beweerd wordt, n.l. dat alleen stuurhuizen met een stelschoef af te stellen zijn, zijn dus alle stuurhuizen opnieuw af te stellen.
Voor de stuurhuizen met de shims is uiteraard wel meer technische kennis en gevoel nodig.
DSC_0005.jpg
Aan de bijrijderskant zit bij alle stuurhuistypes een kunststof bus. Als je alleen daar speling hebt is dat gemakkelijk op te lossen:
manchet losmaken en de stuurstang verwijderen. Het stuurhuis heeft, daar waar de manchetrand zit, 2 gaatjes.
Door die gaatjes kun je de nokjes van de bus wat naar binnen drukken en de bus eruit halen.
Een versleten kunsttof bus zul je uiteraard moeten vervangen.
Die bus zie je op mijn laatste foto links bovenaan, wit kunststof met 2 o-ringen eromheen.
De gaatjes in het stuurhuis zie je op die foto ook (uiterst links).
Helaas moet ook daarvoor het stuurhuis volledig gedemonteerd worden, als de spil door die bus steekt kan de bus niet uit het stuurhuis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.