mijn volgende GTV6

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
GTV42.0
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 7897
Lid geworden op: 03 mei 2006, 19:49
Locatie: Noordscheschut

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door GTV42.0 »

Soms werkt het ook als je probeerd ze eerst iets vaster te draaien en dan weer los.
Beheerder Database Alfetta, GT, GTV(6)
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door Beretta »

Ik zou een stuk bandstaal nemen en daar 2 gaten in boren op steekcirkelafstand van de aandrijfasbouten, dan kun je daar het verdraaien van de schrijven mee tegengaan.
Mijn ervaring is dat een platte steek/ringsleutel veel beter werkt dan een ringsleutel.
Ten eerste ligt de uitgeoefende kracht in lijn met de kop van de bout, wat bij een gekropte ringsleutel niet het geval is.
Als je er met een hamer op slaat om te schrikken, schiet hij er ook niet af.
Ten tweede is een steek/ringsleutel (die van mij dan toch in elk geval) wat slanker, waardoor hij beter past tussen de zeer beperkte ruimte tussen kop bout en verbindingsstuk aandrijfas. Je kunt de bouten daarmee meer dan een kwartslag per keer draaien. Een ringsleutel heeft daar meestal niet eens voldoende ruimte om recht op de zeskantkop gezet te worden!
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Als je nog een setje van die adapters hebt voor de aandrijfassen dan zou ik diegene afslijpen die er nu op zitten. Dan kun je er met de slagmoersleutel bij.

Platte ringsleutels zijn er overigens ook, en ook beter geschikt om op te slaan omdat ze er minder makkelijk afschieten en de kracht beter verdelen over de kop van de bout. Zijn zelfs speciale ringslagsleutels, kortere stevige sleutels echt bedoeld om met een vuistje op te slaan.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

alle bouten los gekregen :blue_cool: :jumping: :jumping: :jumping: :jumping: :jumping:
een paar dagen elke avond met kruipolie ingespoten
en alle bouten met een ringsleutel los gekregen O:)

behalve 1 (waarom is er altijd 1 die niet wil meewerken :evil: )
na een uur vanalles geprobeerd te hebben toch de slijpschijf bovengehaald en met een dun schijfje (1mm dik ) het rondsel tussen remschijf en bout zoveel mogelijk weg geslepen
zonder in de bout te slijpen

en :))) :))) zo kreeg ik de laatste ook los :cool:

hop naar het volgende :grin:
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Altijd fijn als het uiteindelijk toch lukt :thumbs:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

Nu ben ik met de versnellingsbak bezig
Er zit een ts 75 koppeling op
Is dit beter dan de dubbele koppeling van een gtv6?
Maar het kan ook zijn dat het een hele versnellingsbak is van een 75
Kan ik dit ergens nakijken?
Heb wel gezien dat er een nummer is in geslagen
Ben ik daar iets mee?

Zal deze week foto's plaatsen :blue_cool:
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu dit ook maar eens uit elkaar halen :blue_cool:
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Haal het diff eens los, aan de verhouding zou je moeten zien welke bak het is.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door Jesper75 »

Aan het schakel mechaniek te zien is dit niet van een 75, volgens mijn ken je het ook zien aan de opnemer van de km teller maar dat weet ik niet zeker.
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Geen isostatisch systeem zoals bij de 75, waarschijnlijk alleen de koppeling idd.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

heb de bak open gegooid

Afbeelding

Afbeelding

hoe kun je zien aan de dif of het een bak is van een gtv6?

ik denk de tanden tellen maar hoeveel moeten dat er zijn :?:

Afbeelding

wordt vervolgd :jumping:
gr sven
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door stephen »

overbrenging vlg ingescand alfa kaartje

Afbeelding
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

de bak zelf is dus van een GTV6

alles een goed afwassen en ik ga bij deze ook de tandwielen verlichten van gewicht
ik hoop zo het verslijten van de 2de versnelling tegen te gaan
wat is eigenlijk de reden dat de 2de versnelling zo kan kraken :?:
het verschil van overbrenging tussen 1 en 2 te groot
of zakt het toerental van de motor te traag door een te groot gewicht :?:
gr sven
Gebruikersavatar
Jesper75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 498
Lid geworden op: 24 mar 2012, 09:37

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door Jesper75 »

Versleten synchromesh
Alfetta Gtv 2.0 1979 (trackday)
Alfa Gtv6 2.5 1981
Alfa 75 3.0 V6 QV 1990
Alfa 75 1.8 Turbo 1987 (fun)
Alfa Giulia 1300 1972 (daily)
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

Wat is eigenlijk de reden dat ze zo snel verslijten?
Is de bak te zwaar of het verschil van overbrenging tussen 1en2 te groot
Of kan ik gewoon niet schakelen?
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8877
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Goede vraag eigenlijk maar heb er zelf geen antwoord op, maar er zijn er vele die dan niet kunnen schakelen :mrgreen:
Ben wel benieuwd naar het antwoord en het "verlichten"van de tandwielen zoals je dat noemt.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Het materiaal van de synchro's is eigenlijk wat zacht waardoor ze vrij hard slijten.

Doel van de synchro's is om het snelheidsverschil tussen tandwielen op te vangen en te zorgen dat ze even hard gaan draaien. Als je de tandwielen lichter maakt, bv door er gaten in te boren of ze af te draaien, zijn ze makkelijker te versnellen en af te remmen. Dat komt de levensduur ten goede.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
grunge
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 feb 2011, 18:39
Locatie: Heerenveen

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door grunge »

Alfaholics levert toch gemodificeerde die langer meegaan?
Als het niet lukt moet je beter
je best doen!
skort
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 okt 2008, 21:54
Locatie: `sheerhendrikskinderen

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door skort »

AlfettaOwner schreef:Goede vraag eigenlijk maar heb er zelf geen antwoord op, maar er zijn er vele die dan niet kunnen schakelen :mrgreen:
Ben wel benieuwd naar het antwoord en het "verlichten"van de tandwielen zoals je dat noemt.
idd het gewicht v/d tandwielen speelt een rol,zoals je ziet is tandwiel van de eerste 2 versnelingen een behoorlijk stuk groter,want volgens mij schakelen we niet meer met de 2e versnelling dan bijvoorbeeld 3 en 4.
kijk eens bij http://www.performatek.com/" onclick="window.open(this.href);return false; dan zie je hoe en welk patroon je kan boren.
ergens op het forum staat ook iets over tandwielen uitboren,maar persoonlijk moet ik er niet aan denken tijdens het rijden(trackdays) dat je bak in gruzels draait door een gebroken tandwiel.....
want echt gemakkelijk kan je hier niet bij is tenminste mijn ervaring als amateur.
inieder geval veel succes met je project. :thumbs:
1e Sud 1.2 TI,later 2000GTV Bertone ,nu alfetta gt1.8 + Alfa Giulia 2.0 aut.
Buell X1,triumph Tiger/ daytona,Ducati ST4S,braadwurst R1150R/R1200S,R1200st en japanners(sorry!) in alle soorten en maten van 1cilinder tot 6 cilinder
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

aan de versnellingsbak wordt beetje per beetje verder gewerkt

maar ondertussen ben ik thuis aan de voorste draagarmen bezig

Afbeelding

maar hoe haal je die uit elkaar :?:



Afbeelding
Afbeelding


zo ver ben ik al :cool:
gr sven
Plaats reactie