mijn volgende GTV6

Aan de knutsel? Houd ons op de hoogte van jouw vorderingen.
Forumregels
In deze rubriek zijn alléén Alfetta projecten toegestaan.
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

nog wat aan het surfen geweest en voor de bak heb ik dit gevonden

http://www.artracing.co.uk/parts-and-services/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

wat is het voordeel (of nadeel ) van de recht vertande tandwielen in de bak :?:
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Mooi spul allemaal maar ook prijzig.
Die torsiebar zou ik er best onder willen hebben, makkelijk stellen naar believe :grin:

Ik denk dat de rechte vertanding meer kracht over kan brengen dan de schuine..
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Rechte vertanding is idd sterker.oa omdat je geen verschuiving hebt. Bij twee tandwielen met schuine vertanding heb je dat ze elkaar een beetje van elkaar wegduwen. Bij rechte vertanding kun je grotere tanden gebruiken. Of je ze kunt gebruiken met synchro's weet ik eigenlijk niet.

Nadeel is dat ze gruwelijk janken met rijden... Kijk maar filmpjes met rallyauto's bv, die gebruiken dit ook vaak. Sequentiële bakken hebben ook vaak rechte vertanding.

In mijn ogen niks voor een straatauto.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

ik heb de lagers uit het middendeel van de bak gehaald :blue_cool:

Afbeelding

al 3 van de 4 lagers heb ik nieuw gevonden maar deze vind ik niet :?

Afbeelding

Afbeelding
gr sven
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Staat daar 540590?

Dat is een aparte code.. Net met Google even gekeken maar dan kom ik weinig tegen.

Zal het lager wel eens opvragen, kijken of ik het ergens kan krijgen.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Wat ben je kwijt voor de lagers als ik mag vragen?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door Beretta »

Navraag leert dat dit een speciaal lager is en dat de codering merkspecifiek is (gekoppeld aan Alfa Romeo dus).
Daar ga je dus niet maar even een vervangend lager voor vinden, je zult een origineel uit moeten halen.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door Beretta »

http://www.ebay.it/itm/171744374237
Is dit hem (eventueel is het nummer anders i.v.m. de zijdelingse afdichting)

Op Eper kwam ik op Alfa nr. 60518190 uit, zie pos. 3 op
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=3

Is dat het betreffende lager of zit het ergens anders?

Maurice
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2909
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door giuliettaevo »

Melucci in Napoli zou ze hebben liggen volgens mijn collega. Die had ik gevraagd even op bearingnet te kijken.

http://Www.meluccicuscinetti.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij doen er helaas geen zaken mee.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door diedjee »

Zijn ze stuk dan???
Ik heb nog nooit gezien of gehoord dat deze lagers stuk zijn.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze eeuwige leven hebben, maar toch.

Ik zou me richten op versleten schakelmoffen, schakelvorken en dogrings.
En goede synchro's en de bakshim (zit bij het lager op de uitgaande as) niet te vergeten.
Om dat weer echt in orde te krijgen kan je al een aardige duit kosten.
En goed werkende 50% sper is ook leuk als je van lekker sturen houd.
Lagers van de uitgaande assen zijn ook niet echt overbemeten, en daar hangen je remschijven aan.
Als remschijven gaan zwabberen kost dat rempedaal slag, en crime met afstellen handrem.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

De lagers zijn nog niet echt versleten
Maar ze voelen wel gebruikt
En als ik ze zou vervangen komen er toch in van SKF of FAG
Maar het prijskaartje is ook niet onbelangrijk
gr sven
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Schakelvork is duur heb ik gezien, heeft iemand een leuk adresje hiervoor ?

Keeringen vernieuwen en bronze bus.
Had bij de turbo ook een lager op de uitgaande as versleten met de bijkomende speling op de schijf.
Toen ook vervangen idd.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door diedjee »

Nieuwe schakelvorken en bronzen bussen (die in het tandwiel bedoel je neem ik aan?) ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Nog niet spontaan tegengekomen. Ook niet fanatiek naar gezocht.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

Schakelvorken zijn wel nog verkrijgbaar maar liggen rond de 250€. :shock:
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door diedjee »

Voor dat prijsnivo word materiaal opbouwen en slijpen van oude vork wellicht interessant.

Excuus voor het kapen het topic trouwens, zal ermee ophouden.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

diedjee schreef:Voor dat prijsnivo word materiaal opbouwen en slijpen van oude vork wellicht interessant.

Excuus voor het kapen het topic trouwens, zal ermee ophouden.

Gr
DJ
Geeft niet
Ik vind dit ook interessant :thumbs:
gr sven
Gebruikersavatar
gtv1981
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jan 2011, 20:50
Locatie: Sint Niklaas Belgie

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door gtv1981 »

En waar kan je terecht voor metaalopbouw?

Een gehard stuk kan je toch niet lassen of wel?
gr sven
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door diedjee »

Dat durf ik niet te zeggen.
Nog niet in verdiept.
Weet alleen dat het kan. Weet ook niet in hoeverre de schakelvork slijt en in hoeverre de schakelmof.
Als speling schakelvork/schakelmof groot word kost natuurlijk slag op je versnellingpook.
En die slag is al lang naar moderne maatstaven.

Maar doorgaans ben je met 2 nieuwe synchromesh ringen op 2 en 3, nieuwe lagers op uitgaande bakassen en een nieuwe bakshim al een heel eind op de goede weg naar een goed functionerende bak.
Verse sperplaatjes, als je een sper hebt en wilt dat die werkt.
Nieuwe olie keerringen, verse bakolie en klaar.
Zelf goede ervaring met Elf (nu Total) tranself synthese fe 75W90

Maar goed, hoe ouder de bakken worden, des te meer items sleets zullen worden.
En dan komen dingen als lagers, schakelvorken en bronzenbussen wellicht ook om de hoek kijken.

Ben wel nieuwsgierig naar de dikte van een nieuwe schakelvork.
Ik meen me te herinneren dat ik wel eens iets over toleranties van schakelvork/schakelmof heb gelezen. Maar nooit iets over dikte van nieuwe schakelvork en breedte van de groef in schakelmof.

Gr DJ
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door AlfettaOwner »

De schakelmof zelf zou bijna niet slijten daar waar de schakelvork contact maakt.
De schakelvork zelf wel, eenzijdige slijtage naar de naar de 2de versnelling als ik mij niet vergis.
Wanddikte van de glijvlakken nemen af, voor mij bijv. de reden om een nieuwe op de kop te tikken.
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: mijn volgende GTV6

Bericht door diedjee »

Dikte nieuwe schakelvork opgemeten toevallig?

Gr
DJ
Plaats reactie