Olielekkage

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
DirkSchat
Novizio
Novizio
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2017, 08:38

Olielekkage

Bericht door DirkSchat »

Mijn 2 liter Alfa nord motor lekt olie tussen de cilinderkop en blok bij achterste linkerhoek, als deze loopt. Tevens hoor ik dan een pulserend geluid. Moet de koppakking worden vervangen? Moet de cilinderkop ook worden gevlakt en gereviseerd?
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olielekkage

Bericht door diedjee »

Je gaat wel gelijk van worst case scenario's uit....
Pulserend gelijk zal wel uitlaatpakking zijn.
Olie lekkage kan evengoed klepdeksel pakking of blindpropje zijn.
Goed schoonmaken en kijken waar de leksporen vandaan komen.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Olielekkage

Bericht door Beretta »

Uitlaatpakkingen (messing) willen inderdaad wel eens geluid maken indien ze los zitten. Dat komt vaak omdat er stalen moeren gebruikt worden, i.p.v. de messing moeren die er op horen. De messing moeren van het uitzetten en krimpen door de enorme warmteverschillen veel beter op.
In extreme gevallen kunnen die pakkingen zoveel herrie maken, dat je eerder aan motorschade dan aan een pakking met speling denkt.

De olielekkage zal waarschijnlijk veroorzaakt worden doordat één of meerdere o-ringetjes vergaan zijn. Deze liggen in uitsparingen in de koppakking en dichten de oliekanalen. Lekkage naar de buitenkant van het motorblok is daarvan een typisch verschijnsel.
Het kan echter ook zijn dat een van de halve maantjes in cilinderkop/kleppendeksel lekt en de olie langs de achterkant omlaag loopt.
Halve_maan__set__49df7603d40a2[1].jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olielekkage

Bericht door diedjee »

Beretta schreef: 15 dec 2019, 13:02 Uitlaatpakkingen (messing) willen inderdaad wel eens geluid maken indien ze los zitten. Dat komt vaak omdat er stalen moeren gebruikt worden, i.p.v. de messing moeren die er op horen. De messing moeren van het uitzetten en krimpen door de enorme warmteverschillen veel beter op.
En ze gaan niet vast zitten! Niet goedkoop messing moeren, maar zoveel prettiger werken. Wel met beleid vast zetten om de draad er niet uit te trekken.

Uitlaatpakkingen van messing ken ik overigens niet. Koper of staal.

Gr
DJ
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: Olielekkage

Bericht door diedjee »

Je kan evt ook verkoperde zelfborgende moeren gebruiken. Die lopen ook niet los. Met keramiekpasta op draadeind gaan ze ook niet snel muurvast zitten.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: Olielekkage

Bericht door Beretta »

Klopt, het is geen messing, maar koper :oops:
De originele uitlaatspruitstuk moeren zijn ook van koper, zelf heb ik er altijd op voorraad voor het geval het spul een keer los moet!
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
DirkSchat
Novizio
Novizio
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2017, 08:38

Re: Olielekkage

Bericht door DirkSchat »

Bedankt voor de reacties. Ik ben de afgelopen tijd met de woonkamer, bijkeuken en keuken bezig geweest, dus vandaar mijn late reactie. Ik heb de cilinderkop inmiddels verwijderd en ligt nu bij een revisiebedrijf. De pakking en de ronde rubbers waren behoorlijk gaar. Ik ga enkele niet koperen moeren vervangen door koperen uitlaatmoeren.
Plaats reactie