BDP klokje

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

BDP klokje

Bericht door Gtv4 »

Altijd handiger als een schroevendraaier om je merk tekens te controleren.

Afbeelding
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Forumbeheerder/Admi
Forumbeheerder/Admi
Berichten: 8876
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:39
Locatie: Alfetta Forum
Contacteer:

Re: BDP klokje

Bericht door AlfettaOwner »

Heeft iemand uitleg bij deze tool?
Saluti Alessandro

Afbeelding

Alfetta GT 1.8 - Alfa 75 Turbo QV America - Alfa 164 Super
Gebruikersavatar
Beretta
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1268
Lid geworden op: 28 dec 2012, 16:08
Locatie: Beek Lb

Re: BDP klokje

Bericht door Beretta »

Dit tool wordt in het bougiegat geschroefd (op de foto het gedeelte met schroefdraad aan de linkerzijde).
De pen kan verticaal vrij bewegen in de boring van het tool en door de borst op de pen wordt voorkomen dat deze in de verbrandingsruimte valt.
Wanneer er aan de krukas gedraaid wordt, zal de pen doordat deze op de bodem van de zuiger rust, naar boven/beneden bewegen
en kan zo (visueel) vastgesteld worden wanneer de zuiger op zijn bovenste dode punt is (tenzij er een immens gat in de bodem van de zuiger zit :shock:)
Uiteraard is dit niet geschikt om met lopende motor te gebruiken :--: en dient de krukas(polie) met de hand gedraaid worden.

(voor de leken: de bodem van de zuiger is in ingebouwde toestand de bovenzijde, welke dus richting cilinderkop/kleppen wijst :mrgreen:
wanneer je dat nog steeds niks zegt, vergeet dit verhaal en poets liever de auto :thumbs: )
Alfa Romeo Alfetta GT 1.6 - 1977
Lancia Beta Coupé 1300 -1977
MG MGF - 1996
Fiat 500C - 2013
braadwurst 118i Cabrio 2013
braadwurst 435i cabrio - 2015
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: BDP klokje

Bericht door giuliettaevo »

Als je toch nog twijfelt aan de uitkomst kun je de motor ook iets verdraaien met de klok mee en dan meten hoe hoog de pin komt op dat punt,teken de krukaspoelie even af.vervolgens draai je de motor tegen de klok in tot de pen precies even hoog komt te staan en teken die positie ook af. Het bdp ligt dan precies in het midden tussen die twee punten in.

Hoop dat mijn uitleg zo duidelijk is...
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
Plaats reactie