eindreducties

Deel hier je kennis. Vragen en antwoorden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

Alessandro schreef:In mijn beleving/ mijn persoonlijke mening is de 10/41 bak de perfecte bak voor een 2.0 nord.
Is voor Alfetta's 1.8 en 2.0 zo geleverd. Ook GT/V en zelfs (!!) GTV6. (uigezonderd QO blijkbaar) Maakt echt wel een wereld van verschil met de 'extreem'' korte bank van de 1.6.
Voldoende trekkracht en topsnelheid, maar ook voldoende rust bij legale snelheden.
De QO bak is weer het andere uiterste, t.ov. van wat je nu gewend bent. Ik denk, dat dat tegen gaat vallen, omdat de auto dan niet meer de lichtvoetigheid heeft, welke je gewend bent. :wink:

Nou ben ik de draad kwijt!

Volgens het schema van Wim zou er dus een 42/11 onderzitten bij een 2,0ltr en ook bij een QO.
Dat is weer anders als in de originele folders.
Zoals ik eerder heb aangegeven.
8C schreef:Wat ik tot nu gevonden heb:

Overbrengverhoudingen:

1600 en 1800

1e versnelling 3.30:1
2e versnelling 2:1
3e versnelling 1,37:1
4e versnelling 1.04:1
5e versnelling 0.83:1

Differentieel 1600 10/43
Differentieel 1800 10/41

Voor de 2000 geldt waarschijnlijk hetzelfde als voor de 1800.
Dat blijkt in ieder geval uit de test van Autovisie van Mei 1977 waarin de 12-RF-94 Alfetta 2000 onderwerp van een test is.

Kan ik ervan uitgaan dat ik een differentieel kan wisselen met mijn eigen 1600 bak(50000km geleden gereviseerd)?

Of er moet natuurlijk iemand zijn die een 2.0ltr bak heeft liggen die zeker goed is wil ik hem wel ruilen met mijn 1600 bak!

gr Jan
Dan heb ik de volgende vraag:

Wat is het verschil in de praktijk in toeren bij een 2.0ltr bak bij b.v. 120km/h

gr Jan
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

GTVke schreef:Is nog klein Jan :blue_lol:
groter gaat niet! :cry:

gr Jan
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: eindreducties

Bericht door Gtv4 »

Alessandro schreef:In mijn beleving/ mijn persoonlijke mening is de 10/41 bak de perfecte bak voor een 2.0 nord.
Is voor Alfetta's 1.8 en 2.0 zo geleverd. Ook GT/V en zelfs (!!) GTV6. (uigezonderd QO blijkbaar) Maakt echt wel een wereld van verschil met de 'extreem'' korte bank van de 1.6.
Voldoende trekkracht en topsnelheid, maar ook voldoende rust bij legale snelheden.
De QO bak is weer het andere uiterste, t.ov. van wat je nu gewend bent. Ik denk, dat dat tegen gaat vallen, omdat de auto dan niet meer de lichtvoetigheid heeft, welke je gewend bent. :wink:
Ik denk dat ik mij hierbij moet aansluiten.
De beleving in mijn alfetta (na 82) is idd lui wat het doortrekken betreft.
Ik heb lang gedacht dat het ook veel met de LPG te maken had maar op benzine was het niet veel beter.
Na een paar 1000 km was wel te merken dat de motor meer "los" kwam en was ie iets sneller.
Lange stukken snelweg rijden is wel iets meer relaxed maar toch geef ik voorkeur aan de Guilietta en Gtv met de 41 verhouding.
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1549
Lid geworden op: 06 sep 2008, 20:08
Locatie: Bocholt (B)

Re: eindreducties

Bericht door Gtv4 »

8C schreef:
Wat is het verschil in de praktijk in toeren bij een 2.0ltr bak bij b.v. 120km/h

gr Jan
Van mijn Giulietta 1.8 dacht ik dat ik bij 4000rpm ongeveer 125km/h rij, bij 3000rpm rond de 100 km/h. (GPS gemeten)
Ik moet diep graven in mijn geheugen maar denk dat het 200 tot 300rpm scheelt met de Alfetta.
Misschien kan iemand dat bevestigen?
Transaxle loos!
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

Als het maar zo weinig is laat ik het zo!

Mijn Alfetta hangt nu wel goed aan het gas dus dat rijd inderdaad wel lekker.
Vliegwiel is misschien ook wat lichter dan een 2,0ltr vliegwiel.

Misschien wat meer dempingsmateriaal aan brengen dan wordt het wat stiller binnen.
Het is nu geen pretje om 140-160km/h te rijden.

gr Jan
Gebruikersavatar
stephen
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1506
Lid geworden op: 27 feb 2009, 19:45
Locatie: WARMENHUIZEN

Re: eindreducties

Bericht door stephen »

heb nog wel een 2.0 GTV bak liggen Jan :wink:
vliegwiel /drukgroep met behuizing kun je gewoon tegen de 2.0 bak aanschroeven, is idd. lichter door de kleinere diameter.

ik heb zelf natuurlijk 2.0TS bak en die is prettiger dan 1.6 op de snelweg in de Alfetta is mijn ervaring :blue_cool:
Giulietta Berlina 1300Ti 1960
Giulia 1300 ti met 2.0 1970
Giulia 1750 super 1972
Berlina 1750 1971
Alfetta 1600 1.8 Turbo 1976
75 T.S. (Turbo Speeltje)

non alfa
VW spijlbus 2.0 1964 (met alfa carburateurs ;-) )& 103 PK/161nM
335i E93 420Pk
chevron
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 sep 2009, 22:33

Re: eindreducties

Bericht door chevron »

Qo bak heb ik nog wel liggen, ik vond hem te lang maar wel heerlijk op de snelweg.
Een 2 liter trekt het igg prima, en mijn blok is echt heel moe.
Wil hem best ruilen tegen je 1600 bak hoor :wink:
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

gr Jan[/quote]
stephen schreef:heb nog wel een 2.0 GTV bak liggen Jan :wink:
vliegwiel /drukgroep met behuizing kun je gewoon tegen de 2.0 bak aanschroeven, is idd. lichter door de kleinere diameter.

ik heb zelf natuurlijk 2.0TS bak en die is prettiger dan 1.6 op de snelweg in de Alfetta is mijn ervaring :blue_cool:
Bedankt voor het aanbod Stephen maar het verschil is me te weinig om al die moeite te doen.
chevron schreef:Qo bak heb ik nog wel liggen, ik vond hem te lang maar wel heerlijk op de snelweg.
Een 2 liter trekt het igg prima, en mijn blok is echt heel moe.
Wil hem best ruilen tegen je 1600 bak hoor :wink:
Wil je de Qobak eventueel verkopen?
De 1600 bak blijft er voorlopig onder tot dat ik mijn snelle blok klaar heb dan wordt het een QO bak of een TS bak met onderstel maar dan moet ik ook weer andere wielen enzo.
Een sper als in een TS is dan het leukste maar een QO met sper zou mij het meeste lijken.

gr Jan
Gebruikersavatar
Melvivio
Advanced Membro
Advanced Membro
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 jul 2010, 16:10
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: eindreducties

Bericht door Melvivio »

Zijn bij al deze bakken de losse tandwielen ook over te zetten? Dat je originele bak houd, maar alleen lange 5 erop maakt?

Of zit er verschil in de assen? tussen alle versies van de diesels, etc
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~
Gebruikersavatar
giuliettaevo
Alfetta Transaxle Guru
Alfetta Transaxle Guru
Berichten: 2908
Lid geworden op: 22 feb 2010, 19:23
Locatie: Cuijk

Re: eindreducties

Bericht door giuliettaevo »

verschil zit het meest in de eindreducties, de tandwieloverbrengingen zijn niet zo verschillend. De 75 en de Alfetta bakken ontlopen elkaar wel een beetje maar niet zo heel veel. Alle 75's hebben in ieder geval dezelfde overbengingen in de versnellingen en alleen een andere eindoverbrenging.
Met de slijptol en het lasapparaat past alles...
chevron
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 sep 2009, 22:33

Re: eindreducties

Bericht door chevron »

Jan,
Ik ben al een geruime tijd opzoek naar een 1600 bak, de QO bak hou ik liever achter de hand voor het geval iemand met een 1600 bak een langere bak zoekt om in te ruilen.
Heeft iemand anders zo,n 1600 bak liggen dan doe ik hem natuurlijk wel van de hand.
Gebruikersavatar
8C
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 155
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:40

Re: eindreducties

Bericht door 8C »

chevron schreef:Jan,
Ik ben al een geruime tijd opzoek naar een 1600 bak, de QO bak hou ik liever achter de hand voor het geval iemand met een 1600 bak een langere bak zoekt om in te ruilen.
Heeft iemand anders zo,n 1600 bak liggen dan doe ik hem natuurlijk wel van de hand.

Oke duidelijk!

gr Jan
Gebruikersavatar
jef75
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 252
Lid geworden op: 04 nov 2007, 10:44
Locatie: 75-City

Re: eindreducties

Bericht door jef75 »

ik heb nog een zeer goede 1.6 bak liggen.
Gebruikersavatar
joy
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 sep 2007, 14:03

Re: eindreducties

Bericht door joy »

Iemand nog in bezit van dit lijstje want ik krijg die link niet meer geopend.
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: eindreducties

Bericht door diedjee »

Ik heb wel een lijstje met alle transaxle bak overbrengingen en eindreducties.

Gr
DJ
Gebruikersavatar
joy
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 sep 2007, 14:03

Re: eindreducties

Bericht door joy »

Mogelijk via pb binnen te krijgen?
diedjee
Alfetta Membro
Alfetta Membro
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 mei 2012, 17:36

Re: eindreducties

Bericht door diedjee »

joy schreef: 14 jul 2019, 14:29 Mogelijk via pb binnen te krijgen?
Zie PB
Gebruikersavatar
joy
Alfetta Novizio
Alfetta Novizio
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 sep 2007, 14:03

Re: eindreducties

Bericht door joy »

Dank u.
Plaats reactie